(haakse) Overbrenging staartrotor

Hallo forum leden,

Ik probeer mij te verdiepenen in haakse overbreningen, als voorbeeld een haakse overbrening van de staatrotor in een heli :)

Ik vraag mij af wat op dit moment de kleinste 'mechanishe' haakse overbrening is wat je als een onderdeel kan kopen?

Het gaat mij alleen om de overbrening. De kleinse haakse overbrenging hoeft natuurlijk niets met een heli te maken hebben, maar dat is waar ik aan moest denken.

gr,

Welk formaat zoek je precies? Echt micro of kan de maat ook verschillen? Ik heb nog wel iets liggen dat is wel 90 size.

Inmiddels wel nieuwsschierig geworden waar je het voor wilt gebruiken :)
Wellicht geeft het ook een beeld van hoe groot de overbrenging dan moet zijn :)

Het onderdeel moet klein zijn.

Waar ik aan zit te denken is een haakse overbrenging.
Voorbeeld:

Dit is natuurlijk te groot en zwaar.

Ik speel met het idee voor een alternatieve aansturing van de hoogte/richtingsroer op een vliegtuig. Maar wie weet, bestaat het al of heeft iemand dat al uitgezocht. Ik probeer na te gaan of het mogelijk is om de overdracht van de beweging op een roer in de romp weg te werken.

Wat je bij modelbouw vooral ziet is een hefboom constructie om een roer te laten bewegen, daaraan een kabel aan de servo verbonden.

Op zich is de hefboom constructie degelijk, betrouwbaar en beproefd!

Voorbeeld:
1958490b2640c5563.jpg

Dit was dan ook de reden waarom ik aan een heli dacht, licht van constructie,
Voorbeeld:

DSCN3722.jpg

Maar dan een constructie proberen te vinden voor het aansturen van een roer.

Laatst bewerkt door een moderator:
Een haakse tandwiel overbrenging is zeker niet beter voor dat doel.
De overbrenging wordt in een heli dan ook alleen gebruikt om een hoog toerental constant over te brengen naar het einde van de staart.
Je stuurt er niets mee.
Een roer moet precies bestuurt worden, met een zo groot mogelijke resolutie.
Het hoge moment wat je servo nu weg zou moeten draaien en de bijkomende speling van de tandwieloverbrenging maakt deze overbrenging ongeschikt voor de toepassing die jij er voor zoekt naar mijn mening.

Ben het met je eens ErikW. Met name eventuele speling wil je absoluut niet hebben.
Voor een heckrotor zou iets speling niet zo heel veel uitmaken zoals je al zegt er wordt niet mee gestuurd, alleen het toerental overbrengen. Maar als je secuur moet kunnen sturen en het liefst met een zo hoog mogelijke resolutie dan ben ik bang dat een haakse tanwieloverbrenging niet secuur genoeg is.

Back