Habicht bouwverslag

full

Laatst bewerkt door een moderator:
Bijna goed, 2,5 meter en het is idd een Habicht. Na een aantal ARF toestellen was ik toe aan een eigenbouw, waarbij ik heel graag een Habicht wilde. Voor relatief weinig geld kan je die natuurlijk wel laten komen uit het verre oosten, maar ik wilde perse deze zelf gaan bouwen. Nadeel was ook dat deze ARF modellen vliegklaar te zwaar zijn. (tussen de 3,4 en 4 kg)

Na wat speurwerk (en hulp via dit forum) kwam ik wel wat tekeningen tegen, maar die waren te groot naar mijn zin. (boven de 3 meter, en dat vind ik te groot) Via Youtube kwam ik een persoon tegen die de habicht zelf gebouwd had, die een bericht gestuurd waarvan ik in een hele korte tijd een bericht terug kreeg. Wel met de afspraak dat ik deze files voor eigen gebruik moest houden, wat ik respecteer!!!!
Ik kreeg de tekeningen aangeleverd in een CAD file, en wéér via dit forum hulp gekregen van Jan-Hein die deze kon lazeren.

Met bovenstaande foto als resultaat. Zo Komt mijn wens toch nog uit, een zelfbouw zwever... Al zullen sommige die-hards bouwers gelazerde spanten niet waarderen en bestempelen als niet-zelfbouw? (hoe kijken die dan naar mijn Grunau Baby opknap verslag?)

Het zal mij een worst wezen, ik ga lekker bouwen. Haast heb ik er niet mee, maar deze gaat zeker vliegen tzt. Het vlieggewicht gaat onder de 3 kg komen, daar ben ik wel zeker van.

Dit soort kansen zijn te mooi om te laten liggen.

Al zullen sommige die-hards bouwers gelazerde spanten niet waarderen en bestempelen als niet-zelfbouw?

Pffftt...........het is hoofdzakelijk van hout, geen bouwdoos en jij zelf hebt er lijm en een hoop tijd voor nodig.

Lijkt me duidelijk zelfbouw. :yes:

Je bent gewoon wat slimmer door de spanten en ribben te laten laseren.
Als ze dat 20 jaar geleden ook konden dan hadden volksstammen 'zelfbouwers' dat heus ook wel gedaan. ;)
Het is niet voor niets dat veel 'zelfbouwers' vleugels uit styro sneden i.p.v. ribbenbouw.
Zelfgesneden => zelfgebouwd :teacher:

Het vlieggewicht gaat onder de 3 kg komen, daar ben ik wel zeker van.

Staar je daar niet blind op Douglas. Die van mij is 3,6 kg bij een span van 2.7 meter. Afgelopen zomer heb ik er op de BIGGS meetings veel mee gevlogen en zelfs met dat gewicht gaat 'ie in de thermiek gewoon omhoog.

Lijkt me duidelijk zelfbouw. :yes:

Ah, gelukkig maar...

Die van mij is 3,6 kg bij een span van 2.7 meter. Afgelopen zomer heb ik er op de BIGGS meetings veel mee gevlogen en zelfs met dat gewicht gaat 'ie in de thermiek gewoon omhoog.

De man waar ik de tekeningen van heb heeft zijn Habicht op 2,5 kg. Dat gaat mij niet lukken. Als ik onder de 3 kan blijven ben ik meer dan tevreden. Hij heeft tohc behoorlijk wat vleugeloppervlak, ik ben benieuwd....

Nico,
door de nieuwe projecten, sneuvelen er weer een paar bomen in SRS's bos en kan hij het weer beter zien.
(Zei hij die dit wel heel erg herkenbaar vindt :-) )

Hoi Douglas;
mag ik je herinneren aan een door jou gestart draadje;

Ja hoor, dat mag. Ik kan weer een nieuw verhaaltje gaan schrijven. Iets met bodem enzo... Maar hé, bedankt voor de herrinnering. (LOL)

Ik zat er vanmorgen nog aan te denken, toevallig. Heb genoeg bomen omgekapt, maar er zijn er meer terug gekomen. Onder de noemer ''onvoorziende omstandigheden'', daar hoef ik hier thuis niet meer mee aan te komen. (hier trouwens ook niet ;))

Doughie gaat broeden voor een verhaaltje voor morgen... :bye:

Neeeeeee ,je moet zachtjes in de lijmfles knijpen dat plakt beter :grin:

Pssssssssssstttttttt, wij mannen kunnen wel meer dan 2 dingen tegelijkertijd.. Maar niet verder vertellen tegen de vrouwtjes he.. :black:

Back