Hacker A30-8XL met ESC X-70 opto pro probleem

Hallo iedereen
ik ben ten einde raad,ik probeer al een tijdje mijn LOGO 10 van de grond te houden wat me redelijk lukte,eerst de hoover fase en nadien reeds voorzichtig rondvluchtjes,ik gebruik een Hacker motor A30-8XL met een X-70 pro regelaar,futaba FM ontvanger met FF9 zender,5S Lipo 3700mAH van flightpower,ontvanger accu van 2200mAH , gyro 401 met bijhorende digitale servo,futab S3101 voor de swash
nu is mijn probleem dat mijn motor al een paar keer is uitgevallen , gelukkig voor mij was het telkens voor het landen of tijdens het hooveren,valt gewoon uit,de heli komt redelijk hard neer en de motor begint opnieuw op te spoolen,ik durf geen vlucht meer te maken voor ik het probleem heb aangepakt
Ik heb de instellingen van de regelaar al op alle manieren verandert,de timing,met of zonder governor mode,range 1 tot 3,
naar horen zeggen is de ESC die ik heb niet echt een heli regelaar maar er zit een governor mode op dus
een vriend van me heeft dezelfde problemen als ik maar het komt veel frequenter voor bij hem(gebruikt wel een andere lipo 4S en graupner ontvanger en andere servos)
Weet iemand raad of heeft iemand al ergens een topic met deze problemen tegengekomen

probeer eens te kijken of je regelaar een cut-off spanning heeft. meerdere regelaars hebben dat zodat je je lipo niet kan over ontladen ( je zei dat het alleen tijdens de landingen was of bij het hoveren )

Wat is je tandwielverhouding (aantal tanden op je motortandwiel)?

Greetz van Aldert

Renshetmens zei:
probeer eens te kijken of je regelaar een cut-off spanning heeft. meerdere regelaars hebben dat zodat je je lipo niet kan over ontladen ( je zei dat het alleen tijdens de landingen was of bij het hoveren )
Tot nu toe was het maar tijdens het landen of hooveren , als het zal gebeuren in volle vlucht zal ik brokken hebben
de regelaar staat ingesteld dat per cel maar 3,1 v moet zijn en dat bij deze waarde de motor moet minderen in vermogen
maar dit zal het geval niet zijn want het is me al overkomen met een volle accu

3,1 Volt is veeel te hoog. Onder belasting mag een lipo cel wel tot 2,5V komen.
Ik zou de cut off uit zetten en dan op timer vliegen.
Gewoon eerst 5 min vliegen. Aan de lader hangen en kijken hoeveel hij verbruikt heeft.
Dan kan je uitrekenen hoe lang je kan vliegen totdat je 80% van je lipo heb leeggevlogen.
Timer erop en vliegen maar!

reddocter zei:
Aaalie zei:
Wat is je tandwielverhouding (aantal tanden op je motortandwiel)?

Greetz van Aldert
Er zit een tandwiel op met 23 tanden
aangewezen door de plaatselijke shop
mvg
Rik

Dat gaat prima met een 4S lipo. Je vliegt met 5S, probeer maar eens een 20 tands tandwiel! Je belast je motor en regelaar véél te zwaar met 23 tanden en 5S Lipo.

Succes, greetz van Aldert

Hallo,

Zoals Rik reeds vermeld heb ik inderdaad hetzelfde probleem. Vandaag terug wat hoveren, na 2-3min korte tik van de tandwielen doordat motor uitvalt (lijkt alsof die een fractie van een seconde blokkeert, en ja, het direkt terug opspolen van de motor. Ik vlieg inderdaad met 4s lipo, graupner onvanger-zender, zelfde motor en regelaar als Rik.
Ga morgen eens Ducan zijn raad volgen, en zien als het probleem verdwenen is. De handelaar had aangeraden de plus draad van de connector los te maken, daar de regelaar optisch gescheiden is, en dus geen BEC bezit. Na dit gedaan te hebben was de uitval al minder, doch geen volledig oplossing.
Hou jullie morgen verder op de hoogte.

Niet om het een of ander maar is die Hacker a30-8xl wel geschikt voor de logo?

Bij Hacker staat nog steeds de C50-15L als keuze voor de Logo.

Ik vlieg zelf een Hirobo lepton(toch een stukkie kleiner, maar vliegt beter ;) ) met een A30-10xl en heb nog nooit problemen gehad(kontronic esc)

Aangezien de A20 voor de Trex 450 wordt aangeraden
De a30 het goed doet op de Lepton
en een C50 voor de logo vermoed ik dat de motor te klein gedimensioneerd is(te weinig torque).]

Ik heb niet de cijfertjes nagekeken (doe het even uit mijn hoofd) maar wilde het toch even noemen.

Groet,

Marc

Op het logo forum blijkt deze motor relatief veel gebruikt te worden voor de LOGO10 (geen 3D). Zit soms standaart bij paketten. Dus daar lijkt het probleem niet te zitten.

Maar als het echt aan de cut off van de regelaar ligt. Is het wel raar dat je lipo cel inkakt naar 3,1 volt in hover.

De A30-8XL word idd in de VS in combo pakketen bijgeleverd. Werkt prima voor het rustiger vliegwerk. Niet voor 3D.

Back