Hacker B20 overleden ..... ????

Plotseling, tijdens een vlucht, stopte mijn B20 15L 4:1 er spontaan mee. :cry: :cry:
Zoiets gebeurt ook altijd als je met je mini laser 3d op minder dan een halve meter in rugvlucht over het veld vliegt.

Gelukkig genoeg snelheid dus terug rollen en landen. Toestel nog heel !!
Motor wil echter niet meer starten dus maar naar huis en alles eens rustig uitbouwen en kijken waar het probleem ligt.

Ook op de werkbank wil de motor niet meer draaien. Ook de Hacker Master regelaar piept niet meer bij het aansluiten van de accu. De BEC doet het nog wel. Dan opeens weer de bekende piepsignalen uit de regelaar en zowaar de motor loopt weer. Maar na ca. 3 seconden stopt het geheel er weer mee. Opnieuw aansluiten, weer geen piepsignalen en dus geen draaiende motor.

Wel staat de propellor heen en weer te jutteren. Het lijkt bijna of hij op slechts 2 van de 3 fasen loopt. Wel raar voor een nagenoeg nieuwe motor.

Mailtje gestuurd naar Hacker, maar nog geen reactie ontvangen. Misschien zijn ze op vakantie ofzo.

Nog even wat gegevens:

Mini Laser 3D
Hacker B20 15L 4:1 met APC slow 11x4.7
Hacker Master 30-3p regelaar
8 x 500 AR / 8 x 1100 hecell

Weet iemand of het mogelijk is om de wikkelingen van de B20 door te meten? en zo ja, wat voor waarden je dan moet krijgen?

Help :!: :!:

Janwillem.

Ja, lijkt of er 1 draadje gebroken zit :( . Je kan ze als volgt doormeten: Telkens 2 van de 3 draden doormeten met een biebtester (diodetester). Je moet bij elke keer dat je meet een biebje horen :!: .
Ook kan je elke draad een naar het motorhuis doormeten, dit mag in geen geval :!: doorgeven :?

Ik wil ook nog een gokje doen naar de fout; Zit de oranje draad van de servokabel nog goed vast aan de regelaar? Als deze los is en af en toe kontact geeft, krijg je ook deze verschijnselen, ik spreek uit ervaring :hammer:

Veel succes,
Niels

Heb niets aan te vullen op Niels zijn Tips, zou ik zo doen.

Wel zou ik willen vragen of de 11x4,7 niet een beetje zwaar is en of de 30A regelaar niet wat zwaar is.

Ik gebruik dezelfde Motor met dezelfde accu´s met een 10x4,7 en vind dat de motor daarmee al behoorlijk warm (heet) wordt. Mijne gebruikt hierbij zo´n 11 tot 12 A bij volgas. De Motor kan bij mijn weten max 18A hebben, maar gezien de warmte ontwikkeling van de mijne (Ik blijf maar koelgaten maken in het model) kan daar ook een oorzaak liggen. De 30A regelaar is zo veel zwaarder gekozen dan de motor, dat deze niet in zijn thermische beveiliging zal gaan bij het overbelasten van de motor.

Kortom, het kan zijn dat de wikkelingen door warmte beschadigd zijn. Je zou dit kunnen meten door te meten of er kortsluiting is tussen de wikkelingen en het anker.

Ben heel benieuwd. Meld je het uiteindelijke resultaat?

Er lijkt inderdaad een wikkeling defect te zijn. Tussen draad 1 en 2 waarde Nul, tussen 1 en 3 oneindig, tussen 2 en 3 oneindig. :cry:

Zuiver theoretisch zou 11x4.7 wat zwaar zijn (Bij mijn laatste meting 16,6A statisch) Maar ik gebruik alleen volgas om uit een hover weg te trekken, en dan ook nog maar een paar seconden. Als een motor echt te heet is geweest zou dit aan de kleur van de wikkelingen te zien zijn. Volgens mij ziet alles er nog gezond uit.

Ik heb voor de 30A regelaar gekozen op advies van de jongens van het extreme team uit zweden. Zij vliegen heel veel indoor met hun 3D sukhoi's en hadden problemen met de 18A regelaar. Deze werd te snel heet, en viel dan thermisch uit. Erg vervelend als je op 40 cm hoogte aan het hoveren bent.

Ziet er naar uit dat ie terug moet naar onze vrienden in zuid-duitsland :cry:

Heeft iemand ervaring met de reparatie-service van Hacker ?

Janwillem

Waarbij ik dan wel (voor mijn eigen toepassing met dit motortje, want ik zoek nog ietsiepietsie meer vermogen) heel benieuwd ben of de thermische beveiliging van de 18A-regelaar in dit geval jouw motor had gered of dat er een andere oorzaak te vinden is.

Misschien stap ik dan ook nog over naar een 30A regelaar en 11x4,7. Zou het leuk vinden als je de gevonden oorzaak van de storing tzt. nog zou kunnen vermelden.

Ik had bij een mega 1 van de 3 stekkertjes niet goed gesoldeerd. Motor liep met kleine en grote props, maar niet met normale tussenmaten.
De jeti probeerde het dan wel een tijdje, maar hield, maar schakelde uiteindelijk uit. Niet thermisch, maar vanwege slecht signalen denk ik.

Mijn punt: Mischien winding niet doorgebrand, maar mogelijk draadbreuk of slechte verbinding.

De spijker op zijn kop Harold :oops: :oops: :oops:

Na de opmerking van Harold toch nog maar eens gaan meten. Beetje wrikken aan de draadjes. Je weet maar nooit. Maar, nog steeds hetzelfde resultaat.
Toch maar eens even de krimpkous van de goudstekkers afhalen...., en wat schetst mijn verbazing? Eén van de goudstekkers zat gewoon los in de krimpkous 8O

Dus soldeerbout aan, stekkertje er nu goed aangezet, aansluiten....., en ja hoor alles werkt weer als vanouds :lol: :lol:

Blij en balen tegelijkertijd. Wat een stommiteit. Maar goed, wel weer wat geleerd.

@Eelco: Ik ben gisteravond nog eens even aan het meten geweest (temperatuur) met de 11 x 4.7 (nu kan het weer !!!).
Heb de aandrijving even statisch opgesteld, en een pakketje leeg gedraaid met intervallen.
De 30A regelaar wordt nog niet eens handwarm, motor wordt wel warm, maar niet extreem heet. Zeker bij voldoende koeling en maar heel weinig volgas in mijn laser 3d absoluut geen probleem.

Iedereen bedankt voor de tips.

Janwillem

Back