Hacker-Model Vagabond

Discussie in 'Hellingzweven' gestart door Rick NL, 23 jun 2014.

  1. Rick NL

    Rick NL PH-SAM

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    4.048
    Locatie:
    Gouda
    Hoera!
    Mijn Vagabond is vliegklaar.
    Het was 2 avonden werk om hem af te maken.
    Hier de machinekamer.
    [​IMG]

    Mooie opzet van de installatie. Onder het triplex plankje nog 2 buisjes waar de pennen van de cockpit kap (3-D geprint) in passen.

    [​IMG]

    Er zitten veel leuke constructie vondsten in.
    Mijn model weegt vliegklaar met 4 stuks 1000 mAh GP AAA cellen en 4 x TP-SG90 servo's 575 gram, 25 gram minder dan op de doos staat.
    Met deze accu ligt het zwp precies goed.

    De stabilo aansturing is conventioneel maar door de hevelarmen kom je op ruim 60° naar ieder kant, bijna madflight waarden.

    [​IMG]

    Morgen middag (dinsdag) lijkt de wind redelijk voor de Maasvlakte en dan wil ik hem invliegen. Toeschouwers maar vooral iemand die wil filmen (toestel aanwezig) is welkom.

    Rick
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  2. Erik van Nes

    Erik van Nes

    Lid geworden:
    5 jun 2004
    Berichten:
    1.305
    Locatie:
    REO
    Ik ben heel benieuwd hoe de Vagabond zich verhoudt tot de LeFish. Morgen waait het trouwens de hele dag Noord. Waar ga je dan staan?

    groet,

    Erik
     
  3. Rick NL

    Rick NL PH-SAM

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    4.048
    Locatie:
    Gouda
    Ben ook benieuwd, Hij is wel zwaarder dan de Fish van Surfimp die ik heb zien vliegen.

    Volgens Nauticlink en met optimisme ook Windguru is de richting tussen 16:00 en 20:00 NNW dan is het op het noordelijkste stuk van MV2 te doen.

    Rick
     
  4. Rick NL

    Rick NL PH-SAM

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    4.048
    Locatie:
    Gouda
    Gisteren heb ik een uurtje met de Vagabond kunnen vliegen op de Maasvlakte.
    Eerst erg noordelijk op een zeer vlakke dam, maar wel met de wind (2 à 3 Bft) er recht op.
    Daarna iets zuidelijker op de noordelijkste duin, waar de wind vat schever stond, maar de helling ietsje steiler is.

    Als eerste wil ik hier nadrukkelijk melden dat ik géén kunstvlucht piloot ben en daarom niet het meeste uit de kist kan halen, en waarschijnlijk niet de beste beoordelaar ben.

    De roeren van de Vagabond zijn flink groot en het hoogteroer een uitslag van ± 60°, zonder mechanische exponentieel zoals Prop-er. Daardoor is de neutraal stelling niet super nauwkeurig, maar je moet zo'n kist altijd vliegen.

    Vliegen doet de Vagabond goed. Reageert mooi op alle roeren, maar op hoogte erg fel zelfs met de beginners uitslag van ± 30°. Met dual rate en flink expo op de zender valt het eigenlijk nog wel mee, hoewel ik met de TP-SG90 servo's niet de duurste heb gekozen is er vrij netjes mee te vliegen.

    De Maasvlakte is niet erg geschikt voor dit soort toestellen, door de vlakke duinen is de horizontale component van de wind beduidend groter dan de verticale. waardoor bij de niet al te grote vleugelbelasting je bij iedere manoeuvre flink terug wordt geblazen. Ook was het (onder deze condities) niet mogelijk een redelijke hoogte te bereiken.
    Ik denk dat de steile kant van het 'oude' gedeelte beter is.

    Omdat ik alleen was heb ik niet met mijn nieuwe 'echte' camera kunnen filmen maar moest ik het doen met mijn slechte keycam getapet op mijn pet. Niet gefocust en niet goed gericht daarom heb ik het filmpje niet te lang gelaten.



    Rick
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  5. Erik van Nes

    Erik van Nes

    Lid geworden:
    5 jun 2004
    Berichten:
    1.305
    Locatie:
    REO
    Hi Rick,

    Filmpje ziet er leuk uit, het vliegbeeld ook. Nog wel wat rustig (voor VTPR). Bedoel je met vlak de hoogte van het duin of de hoek? Wat zou je idealiter nodig hebben voor dit type toestel?
    Klopt het dat, in lijn van jouw verhaal, het extra gewicht van de Vagabond tov van de LeFish eigenlijk een voordeel is. Met een nog lichter (vooral in relatie tot spanwijdte en romp oppervlakte) model heb je nog meer last van de horizontale component.
    Bij gelegenheid ga ik graag een keer mee naar de Maasvlakte. Ik heb inmiddels een Alula maar zoek nog een geschikte accu. Mijn ontvanger accu's zijn of te groot of te klein.

    groet,

    Erik
     
  6. Rick NL

    Rick NL PH-SAM

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    4.048
    Locatie:
    Gouda
    Wat ik in die zin bedoelde is de hoek, maar zoals ik in het filmpje ook noem is de hoogte van belang.
    Een flink hogere en/of steilere helling is aan te raden, maar zeker ook thermiek op de helling helpt. Gisteren kwam er voelbaar (warm) en merkbaar (stijgen) eentje langs.
    LVS is normaal thermischer en zou beter kunnen zijn, en Zoutelande is natuurlijk flink hoog en redelijk steil.



    Ik neem hem in ieder geval mee naar Wales in september, waar ik een weekje aanknoop bij een F3F wedstrijd.

    Rick
     
  7. Berrie

    Berrie Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    9 feb 2004
    Berichten:
    4.478
    Locatie:
    Schoonhoven
    Wales............zucht....................droom...................


    Ik heb dat gebied érg hoog op mijn verlanglijst staan!!!
     
  8. Rick NL

    Rick NL PH-SAM

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    4.048
    Locatie:
    Gouda
    Ga mee!

    Ik wil van 15 tot 21 September gaan. De wedstrijd is 20 en 21.

    Rick
     
  9. HansL

    HansL

    Lid geworden:
    28 jul 2011
    Berichten:
    1.830
    Locatie:
    Tisselt (België)
    Sorry, dat ik dit draadje zomaar even onderbreek met een algemene vraag ivm slope aerobatics.

    Ik heb ondertussen een en ander doorgelezen omdat het me wel interesseert. Heb ik het goed begrepen dat er een soort van flapwerking gekoppeld wordt aan de throttle stick (4 axis control) ? Mid stick position = geen flaps, low stick position = flaps down en high stick position = flaps up? Het principe heeft wat weg van collective pitch bij heli's.
     
  10. Rick NL

    Rick NL PH-SAM

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    4.048
    Locatie:
    Gouda
    Ja Hans, wat jij beschrijft is wat men wel 4-D acro zweef noemt. Waarschijnlijk de moeilijkste vorm van acro-zweef.

    Wat ik in de Vagabond heb is zoals Hacker-Model voorstelt en dat is normaal 3-assig met snapflap, waarbij de flaps gekoppeld worden met het hoogteroer. Bij up geven gaan de flaps mee naar beneden. Dit is al 80 jaar normaal bij lijnbesturing kunstvlucht en wordt ook bij F3B, F3F en F5B gebruikt om efficienter de bocht met hoge Cl door te gaan.

    Deze vormen van besturing zijn gebruikelijk bij VTPR (voltige près du relief, ofwel kunstvlucht vlak bij de grond) en ook vaak bij ruim gevlogen kunstvlucht op grote hellingen of na sleep.

    Veel acro zweef toestellen voor de 'ruimte' hebben vaak gewone maar vrij grote rolroeren die mogelijk alleen voor de landing omhoog gezet kunnen worden.

    Rick
     
  11. Peter Den

    Peter Den PH-SAM

    Lid geworden:
    2 dec 2005
    Berichten:
    1.677
    Locatie:
    Voorburg
    Hoewel dit draadje al heel lang stil ligt hoop ik hier toch nog wat advies op te pikken.
    Heb een Vagabond kit gekocht (uncovered) omdat ik snel, in verband met een komend helling-tripje een weinig wind kistje er bij wil.
    Nu bouw ik eigenlijk zelden tot nooit (en dus geen ervaring met) kits en zeker geen schuim, dus mijn eerste verbazing is: de schuimhuid is ongelofelijk ruw: is het gebruikelijk, of aan te raden deze gladder te schuren?
    Ik was eigenlijk van plan om de kist zelf te coveren: in dat geval, is het de moeite om glad te schuren?
    Dikke roer-achterlijsten uitdunnen of zo laten?
    Dacht er servo's Hitec 65mg in te zetten (heb ik nog liggen): slecht idee of niet?
     
  12. Niek

    Niek PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 aug 2002
    Berichten:
    8.779
    Locatie:
    Almere
    Nope
    Nope
    Zo laten
    Prima keuze
     
    Peter Den vindt dit leuk.
  13. Peter Den

    Peter Den PH-SAM

    Lid geworden:
    2 dec 2005
    Berichten:
    1.677
    Locatie:
    Voorburg
    Coveren of niet?
     
  14. Niek

    Niek PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 aug 2002
    Berichten:
    8.779
    Locatie:
    Almere
    Nope.
    Kom op, vliegt ie nog niet??
     
    Peter Den vindt dit leuk.
  15. Peter Den

    Peter Den PH-SAM

    Lid geworden:
    2 dec 2005
    Berichten:
    1.677
    Locatie:
    Voorburg
    Heb je het weer hier gezien: momenteel lokale stortbui:rolleyes: en windkracht5+ aan de Maasvlakte(niet helemaal waar dit dingetje voor bedoeld is toch?)
    En ik heb overigens nog meer te doen dan kitjes plakken;)
    Kan er overigens slecht aan wennen, dat onbeschermde schuim:gevoelsmatig blijft toch: kan dat wel goed wezen.
     
  16. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.984
    Locatie:
    Zwolle region
    Coveren kan wel... met NewStuff, maar feitelijk is het niet nodig.
     
  17. Peter Den

    Peter Den PH-SAM

    Lid geworden:
    2 dec 2005
    Berichten:
    1.677
    Locatie:
    Voorburg
    Een heel enkele keer bouw ik een kitje met als argument: dan heb ik snel iets wat ik wil proberen,het zal toch wel uitgetest zijn en laat ik voor een keer nu eens niet eigenwijs zijn.
    Dit valt echter bijna altijd weer tegen.
    In dit geval had ik me echt voorgenomen niet kritisch en eigenwijs te zijn (je kunt het ook arrogant noemen) maar ik ben ook nu weer niet overtuigd.
    In ieder geval vond ik het blote schuim eigenlijk niet te harden voor een serieuze kist en heb ik, tegen de aansporingen hier geplaatst in het toch bekleed (en spijt dat ik geen beklede versie had besteld.)
    Ik denk dat mijn observaties over de Vagabond trouwens een beetje buiten dit draadje gaan vallen dus ik ben voornemens een apart draadje te starten met op en aanmerkingen over de Vagabond en dit afgezet tegen mijn ervaringen met mijn eigen VTPR achtige: Aeshna-Le Frog.
    Het project Vagabond was ook bedoeld als referentieprojectje.
    Dit gaat pas gebeuren als ik meer(vlieg) ervaringen kan toevoegen: ik heb een hellingtripje gepland in september, dus dat duurt nog een paar weken maar hoop dan wat zinnigs te kunnen melden..
     
  18. TC01

    TC01

    Lid geworden:
    17 jun 2010
    Berichten:
    3.071
    Voor een eerlijk vliegverslag zou je eigenlijk een beklede en een onbeklede versie naast elkaar moeten vergelijken. He bekleden van schuim modellen kan, maar de langzaamste vliegsnelheid gaat dan wel omhoog.
     

Deel Deze Pagina