Hai Nurflugel

Hallo Theo.....

Ik weet niet wat de andere "JAWS vliegers" er van vinden, maar ik ben van mening dat de HAI veel fijner en rustiger vliegt...

Ik heb zelf ook een Willow, maar deze is veel zenuwachtiger en rolt daarintegen ook veel sneller....de willow is voor mij echt een rag/fun kistje terwijl de HAI veel betere zweefprestaties leverd. Dit kan ook niet anders, want het vleugeloppervlakte is volgens mij aanzienlijk meer dan dat van de Willow.

gr Gert

Hallo,

Er is weldegelijk een groot verschil tussen de Willow en de Hai, hoewel ze allebei uit de koker van Wolfgang Wirling komen (deze man heeft een boel leuke kistjes voor speed 400-600 ontworpen Gnubble/Siemens Schukert/Arado etc).

De Willow heeft een opgedikt CJ4 S-slag profiel dat weliswaar drukppuntvast (stabiliteit om dwarsas) is, maar ook veel weerstand genereert bij het vliegen. De Hai daarintegen haalt zijn dwarsas stabiliteit uit een negetieve tipverdraaing van een gemodificeerde MH43 profielverloop.

De observatie van Gert klopt dan ook wel dat de Hai een betere zwever is met in ieder geval een groter snelheidsspectrum. De Willow daarintegen heeft typische "vliegende plank" eigenschappen, en kan heel heftig reageren.

@ Gert; vliegt de Hai al met de Typhoon 6 ? Ben wel benieuwd...

Hans

Hallo Hans....( en andere geinterseseerden ) :oops:
Eindelijk....JAWS vliegt met de Typhoon 6/20...

Wat een verschil....Met de 8X4,5 klapper gaat ie als een speer omhoog, ik vond hem met de standaard motorisering niet echt traag, maar dit is echt super :wink:

Toekomstige veranderingen:
Zwaartepunt moet nog iets naar achteren...
Versteviging vleugels midden...
Betere ( lees duurdere ) servo's... ( Nu a' 9 euro :oops: )
Scharnieren plaatsen i.p.v scharniertape... Door de hogere snelheid met de typhoon 6 trad er flutter op :!:

Dit overkwam een clubgenoot van mij ook met een HAI en deze kwam ( ook met een borsteloze motor) van een redelijke hoogte naar beneden. De schade was beperkt, ( oorzaak "Flutter") en als direct gevolg 2 kapotte miniservo's ( ook goedkopere type's met kunststof tandwielen )

Bij deze een kiekje van afgelopen zaterdag....Ik had verwacht dat Jaws op de sneeuw wel langer door zou glijden, maar dat viel tegen....

afb16996.jpg

gr Gert

Hallo "Classicracer"

Jammergenoeg leeft mijn "Jaws" niet meer, deze kwam van een meter of tien vertikaal en vol gas naar beneden.....

Neem even een kijkje op de site van TiTa ( Hans ) Hij is zo aardig geweest om de tekening in te scannen en als PDF file op z'n site te zetten ( waarvoor onze welgemeende dank :wink: ) http://home.tiscali.nl/modelbouw/index.htm

gr Gert
Ps: ik zal er ooit nog wel weer 1 bouwen denk ik...

Afgelopen najaar ook een HAI gebouwd.

Modelbouw047.JPG

Een beetje gemodificeerd met een Bolo Typhoon 5/13 en een 3s lipo 1500mah, cam folding propje 6x6.

Vliegt super, als een speer, door de lipo een stuk lichter geworden en dus heeft ze ook veel betere zweefeigenschappen gekregen.

Ik ben benieuwd wat ze in termiek doet.

oja, Ik had er eerst een 7 cellen nihm in liggen een stuk zwaarder scheelt toch 80 gram.

groet Frank

Hoi Roy,

Volgens mij kan dat heel makkelijk, ik heb mijn accu's helemaal achterin zitten, dus moet het volgens mij het zwaartepunt makkelijk te halen zijn.

@Gert, wat jammer nu van je Hai, het was zo'n mooi model.

Hans

Hallo Hai vliegers,
Ik vlieg al enkele jaren met de Hai ,8xKAN1050 en Typhoon 6-30 ,Tsunami 10 en 8x3,8 Cam prop. Hij vliegt heerlijk binnenkort komt er een Lipo pakketje in zodat de zweefeigenschappen nog wat beter worden.
De servo s heb ik aan de onderzijde gemonteerd ,dat ziet er leuker uit als hij op de grond ligt.
Van flutter heb ik nog nooit last gehad zelf niet bij volgas vertikaal naar beneden, misschien komt dit omdat de servo s beneden zitten waardoor de hevel aan de roeren automatisch wat langer worden, als scharnier heb ik gewoon scharnier tape gebruikt.

Arjan

TITA zei:
Hoi Roy,

Volgens mij kan dat heel makkelijk, ik heb mijn accu's helemaal achterin zitten, dus moet het volgens mij het zwaartepunt makkelijk te halen zijn.

@Gert, wat jammer nu van je Hai, het was zo'n mooi model.

Hans

Hallo hans,

Ben van plan om zoals deze link: http://www.flying-wing.de/fw_haixxl.html de HAI te bouwen, alleen de grootte blijft nu nog 1350mm.
Gaat dit goed dan zal ook de 2000mm versie er achteraan komen.

Roy

Filmpje, van de maiden flight afgelopen najaar en ook de vlucht van afgelopen weekend met Lipo.

http://www.xs4all.nl/~rijnja1/Hai/Hai.wmv

Tweede vlucht was minder succesvol (ook in filmpje), na een meter of 10 vlucht opeens een rol en recht naar beneden het weiland in...... storing door schrikdraad denk ik.

maar goed is alweer gerepareerd, vleugel had gelukkig niks alleen rompje is gerepareerd.

Hallo Hai vliegers

Is er ook een materiaallijst van de Hai, de tekening hebben ik al via Tita zijn site.
Maar de juiste maatdikte en welke materialen van de nummers die op de tekening staan heb ik niet.

Hans

gertbartelink Bedankt

Bij deze.....
suc-6

gr Gert
Tekening-nummer Hout type en dikte

1 1x formspant balsa 3 mm
2 1x motorspant sperrholz 3 mm
3 4x balsa ecken balsa 3 mm
4 1x rumpfspant sperrholz 3mm
5 1x rumpfdeckel balsa 2 mm
6 2x seitenteil balsa 2 mm
7 1x rumpfboden balsa 3 mm
8 2x rumpfverstarkung sperrholz 0,8 mm
9 1x gewindebretchen sperrholz 6 mm
10 1x hinterer deckel balsa 2 mm
11 1 leitwerk balsa 3 mm

20 2x rippe balsa 2 mm
21 2x rippe balsa 2 mm
22 2x rippe balsa 2 mm
23 2x halbrippe balsa 2 mm
24 2x rippe balsa 2 mm
25 2x rippe balsa 2 mm
26 2x rippe balsa 2 mm
27 2x rippe balsa 2 mm
28 2x endleiste balsa 8x45-50 mm
29 2x rudder balsa 8x45-50 mm
30 2x leiste balsa 10x6 mm
31 2x randbogen endleiste balsa 8x45-50 mm
32 2x randbogen balsa 5 mm
33 2x randbogen stutze balsa 5 mm
34 2x nasenleiste balsa 6x11 mm
35 4x beplankung balsa 1,5 mm
36 6x holmverkastung balsa 2 mm
37 4x holme kiefer 5x5 mm
38 4x vorderebeplankung balsa 1,5 mm
39 2x beplankung mittelteil balsa 1,5 mm
40 1x flachendubel buche 6 mm
41 1x dubelverstarkung balsa 3 mm
42 1x querverstarkung balsa 3 mm
43 1x holmverbinder balsa hart 5 mm
44 1x querverstarkung balsa 5 mm
45 1x schraubverstarkung sperrholz 3 mm

"These are the results of the Israelic jury"

Hallo Hans ,
Kunnen het er misschien 3 worden ?
Lijkt me een leuk kistje .
Kan de typhoon van de Tucano lenen .
Gr Patrick

ik heb deze tekeningen uitgeprint, maar ik zit met de printermarges, waardoor niet alles erop staat. hoe kan ik deze uitschakelen?

dat stond zo, maar as je gewoon op je schgerm kijkt zie je dat de lijnen van de tekening doorlopen tot tegen de rand van het blad, maar als ik print valt er een cm ofzo weg..

Als je de uitgeprinte pagina's afknipt tot waar de lijnen lopen zul je zien dat het ( bijna ) altijd klopt....
Misschien dat je hier of daar even een lijntje moet doortekenen, maar dat moet je maar voor lief nemen.

Ik heb hem ook op de A-4 manier van Tita gemaakt en bij mij klopte hij als een bus.

gr Gert

Back