"half-regelbare" uitbreiding op Futaba FC-18

corvl

verslagschrijvers
Beste mensen,

Ik ben al zeer lang in het bezit van een Futaba FC-18 (versie 1), en heb er al jaaaaaren veel plezier van.

Maar mensen zoals ik willen wel eens iets meer, afgelopen tijd heb ik deze zender serieus uitgebreid met schakelaars, schuif-en draairegelaars.

Maar nu het volgende;

Voor mijn 3D vliegtuigen heb ik van die "flaperons" geprogrameerd, nu wil ik natuurlijk dat de ailerons 100% uitslag hebben naar beide kanten en de flaps maar een uitslag hebben naar 1 kant (naar benee).

Ik had eerst de "flap-functie" op een schuifregelaar gezet, maar deze is tijdens het vliegen moeilijk te bedienen (schuifregelaar zit tussen de stuurknuppels).
Nu heb ik dit aangepast door een "draai-regelaar" rechts op de zender zodat ik deze kan bedienen tijdens het vliegen met m'n ringvinger.

Het probleem is het volgende; de middenstand is niet "voelbaar", bij de schuifregelaar zit in het midden een klikje zodat ik voel dat de schuif in het midden staat, en weet dan ook dat de flaps in het midden staan.
Op de draai-regelaar zit niet zo'n "klikje".

Ik kan de flaperons programeren dat ze bijvoorbeeld 100% de ene kant op gaan en tot 30% de andere kant, helaas is die 30% geen 0%, dan was het probleem ook opgelost.( draairegelaar volledig naar de andere kant op draaien en de flaps gaan dan toch naar neutraal). (Als ik van het hele kanaal de "opwaartse" kant op 0% zet dan werken de ailerons natuurlijk ook niet meer opwaarts.)

Heeft iemand een oplossing.

Ik zit zelf te denken aan zo'n draai-regelaar/potentiometer met een " goeie/zware klik" in de middenstand, maar ik weet niet of dat bestaat. Als tweede denk ik aan zo'n potentiometer die maar voor de ene helft "een signaal" geeft, en de andere kant niets doet.

Alvast bedankt voor de hulp,
Cor

Je kan toch een wissel schakelaar (met middenstand) gebruiken en met een 2 verschillende weerstanden (enventueel regelbare) die twee standen van de schuif simuleren.
Hoe kom je aan de weerstand waarde. Zet de schuif aan de ene kant en meet de waarde tussen het midden en die kant. Doe het zelfde aan de andere kant rond dit af op reeks waarde en soldeer een servo kabel met de midden draad op de midden pool van de schakelaar. Soldeer aan de beide andere zijde van de schakelaar een weerstand en maar aan de andere kant van de weerstanden de servo kabel. Dus een eind per weerstand.

schema.jpg

gr Remco

Volgens mij had de v1 nog geen dual rate of atv op elk kanaal. Maar als dit wel zo is is inderdaad een schakelaar met een servo kabel genoeg. En stel je de uiterste in met een dualrate of door de uitslag van het kanaal te beperken met een atv. Maar volgens mij werkt dit niet door op de mixers. Ik ben daar ooit mee aan het klooien geweest op een V2 en kreeg het niet goed voor elkaar. In de V3 werkt het perfect.

gr Remco

Ik heb met de f-18 hetzelfde probleem gehad.
Ik heb toen een nieuwe zender gekocht ik ben alsnog benieuwt hoe je het op kan lossen op een storings vrije manier.
Het nadeel vond ik ook dat de mixers niet mee trimmen.
Als je bijvoorbeeld 2 servo's op je hoogteroer heb werkt er maar 1 op de trim.
Ik ben toen overgestapt op de v 3

Dank voor het snelle antwoord.

Dat met die weerstanden zie ik niet zitten, dat zou betekenen dat ik voor elk vliegtuig dezelfde waarden/uitslag heb.

Op de FC-18 van mij zit wel dual-rate en ATV, maar als ik dat ga gebruiken dan wordt die instelling gebruikt voor dat kanaal (de gehele servo), dus dat heeft dan effect op de flaps EN de ailerons.

Jawel heb ik al gedaan.

Gewoon een schakelaar op een vrijkanaal. Deze als master voor de mixer en met de atv de gevoeligheid regelen.
Alleen weet ik niet zeker of dit helemaal goed werkt op de v1 maar je kan het proberen.

gr Remco

@dutchhelipilot:

Ik kan de flaperons programeren dat ze bijvoorbeeld 100% de ene kant op gaan en tot 30% de andere kant, helaas is die 30% geen 0%, dan was het probleem ook opgelost.( draairegelaar volledig naar de andere kant op draaien en de flaps gaan dan toch naar neutraal). (Als ik van het hele kanaal de "opwaartse" kant op 0% zet dan werken de ailerons natuurlijk ook niet meer opwaarts.)

Ik denk dus dat dit niet gaat werken omdat dan de hele servo maar een bepaalde uitslag krijg, dus dit ook doorwerkt op de aileron-functie en niet alleen doorwerkt op de flaperon functie.......

of heb ik het mis ??

Cor

@dutchhelipilot;
Daar zit inderdaad wat in.
Ik ben volgende week pas weer thuis en dan ga ik dat proberen.........

Thanx, Cor

ATV betekent "adjustable travel volume" en het is een beperking van de servo uitslag die alleen betrekking heeft op de aan dat kanaal aangesloten servo. DR, "dual rate" heeft betrekking op het schakelbare stuureffect (=meer of minder) van de stick en heeft dus betrekking op alle daardoor beinvloedde servo's, terwijl AFR "adjustable Function Rate" een instelling van de stick is, die aan weerskanten van het midden verschillend kan zijn en die de basis instelling van het stickeffect bepaalt en daarmee dus invloed heeft op alle daardoor beinvloede servo's. ATV, AFR en DR werken dus op verschillende manieren maar kunnen eenzelfde effect laten zien waardoor er verwarring kan ontstaan. Als je eenmaal door hebt hoe het werkt kan je er slim mee programmeren. Alleen DR is schakelbaar. Als je aan een mixer twee servo's een verschillend grote uitslag wil laten maken moet je dus ATV gebruiken. Wil je beide servo's in gelijke zin een asymetrische of beperkte uitslag laten maken kan je AFR gebruiken. Wil je het stuur effect hard of zacht maken tijdens het vliegen dan moet je DR gebruiken.

Hans Delemarre

@dutchhelipilot: Ik heb het dus vanmiddag geprobeerd met dat ATV. maar helaas, de uitslag heeft effect op zowel de aileron als flaperon :-/
(zoals Delcam als heeft gezegd)

Maar iniedergeval bedankt voor de hulp, ik probeer morgen ff naar een electronica bedrijf te gaan om te kijken wat de mogelijkheden zijn met een potmeter met "duidelijke middenstand"

groeten, Cor

Back