dan heb je nog steeds wat dingen te wijzigen
Het klopt inderdaad dat iedereen met andere ZENDERinstellingen werkt.
zowieso vliegt iedereen met een andere zender.
de meeste zenders kun je op meerdere manieren hetzelfde bereiken.
en jouw hevellengte (afstand link tot hart servo) zal niet dezelfde zijn als bij mij..
het komt zelfs voor dat bij identieke zenders onderling nog wat verschil zit.
Daarnaast, jij bent mij niet.
ik hou van een heli die goed reageert... Maar de meeste mensen hebben hem graag wat tammer.
ook dat scheelt weer in de zenderinstellingen.
en dan heb je nog de verschillende spullen op de heli. flybar, flybarless.. stabilisatie, waarbij ook ieder type en merk andere instellingen nodig heeft.
je kan ook flybarless, zonder stabilisatie. Heeft weer andere instellingen nodig.
Zodoende is de zender nooit een indicatie voor hoe jouw toestel zal gaan vliegen.
Graden is eigenlijk het enigste waar je iets zinnigs van kunt zeggen.
en toeren. meetbare dingen.
70% gas zegt helemaal niets.
met een 14 tands tandwiel op een 3500 kv motor zit je dan nog ruim in de 3d waarden.
en met een 8 tands zit je dan waarschijnlijk erg aan de lage kant.
Probeer te achterhalen welke motor erin zit, en welk tandwiel je op de motor hebt zitten.
Als je dan ook nog kan achterhalen hoeveel tanden je hoofdtandwiel heeft (align heeft ondertussen vrij veel typen 450), kan er iets van je toerental worden gezegd.
Als snelle tussenweg, welke accu vlieg je mee, en hoe snel heb je die accu op de 80% leeg tijdens vliegen?
7 a 8 minuten moet vrij makkelijk haalbaar zijn (met de 80% regel ruim intact)
Die midstick = 0 graden (meten!!!!!!! niet van je zender uitgaan!!) moet je zelf weten, dat is gewoon een manier van instellen.
schaalheli's zijn zwaarder, hebben vaak een wat nauwkeuriger gas management nodig.
normaal hoort een schaalheli met 3 tot 5 graden midstick precies los te komen.
Dus als de jouw bij 0 graden los komt, klopt je 0 graden midstick niet, of je toeren zijn stevig hoog.
Qua pitchinstellingen..
je moet ongeveer 10 graden hebben.
goeie kans dat jouw heli die 10 graden heeft met jouw 20-80 pitchcurve.
meet hem eens na.
heb je nu inderdaad 10, kun je de linkjes waarschijnlijk een stap naar binnen zetten op de servohevels.
scheelt met servoslijtage, en hij wordt er vaak wat minder happig van.
Al is het op een 3d heli (dat is de 450) altijd een beetje zoeken..
En nogmaals, let op met de staart...
je zal er waarschijnlijk op uit komen dat je toeren straks omlaag gaan.
maar de 450 is een 3d heli, en die zijn berekend op hoge toerentallen.
aangezien de staart vast zit aan de kop, wordt dus ook de werking van de staart significant verminderd.
Let daarop...
Wordt dit een probleem, kun je de grote staartbladen voor de 450 proberen. er zijn een paar maten, als ik me niet vergis.
Blijft het een probleem, kun je staartbladen van een oude mini titan plaatsen.
die zijn even lang, maar het blad is breder. dus doen die bladen meer bij dezelfde toeren en uitslag dan de smallere bladen.
Waarschijnlijk vlieg je de staart nog met de gyro in heading hold..
dit kan, maar door eventuele staartuitdagingen kan dit minder handig zijn.
Schaalheli's worden regelmatig met Normal gyromodus gestuurt, dan voel je hoe heftig de staart aan het werk is.
heading hold zorgt ervoor dat jij totaal niet merkt of de staart maar een beetje aan het werk is, of dat hij 90% is uitgestuurt.
verlaag je de toeren, kan het opeens zijn dat hij 110% nodig heeft om te corrigeren.
die heeft ie niet, dus slaat "opeens" de staart weg.
Dit kun je goed uittesten door vlot recht omhoog te gaan.
niet meteen vol pitch.. even opbouwen, uitproberen.
verdraait de staart zonder jouw goedkeuring, stoppen met pitch geven, dan zou hij weer recht moeten komen.
En dan moet je dus met de staartbladen gaan spelen...