halfvolle accu laden van zender

Ik ben sinds vrijdag de trotse bezitter van een graupner XS-6 zender. Tweedehands gekocht en er zitten twee accu's bij. 1 van 800mAh en van 1000mAh, beide zijn NiCads. Ik heb een protech peaklader met twee losse uitgangen voor de TX en Rx (150mAh, geen automatische afslag). De standaard berekening voor de laadtijd is als het goed is

capaciteit accu : laadvermogen X 1,5= laadtijd. oftewel resp. 8 uur en 10 uur.
Maar wat nu als de accu niet helemaal leeg is? ik kan op de zender aflezen hoeveel volt de accu nog heeft. Is het mogelijk om dat gegeven te gebruiken en hoe bereken ik dan de resterende laadtijd of kan ik het gewoon een uur of acht aan de lader hangen ook al is de accu niet helemaal leeg.

alvast bedankt voor de info

Als je met 150mA laadt, kun je de batterijen wel wat overladen. Kunnen ze wel hebben. Geen probleem.

die FAQ...zou die moeten staan onder het kopje "FAQ Accu & laadtechniek", want daar staat alleen info over lipo's...

ik maak hem meestal eerst helemaal leeg voordat ik hem weer oplaad.. duurt langer maar dat raade de winkel en nog een paar andere aan..

Voor nikkel-cadmium is dat ook verstandig. Bij Nikkel-metaalhydride (NiMH) in theorie niet maar in praktijk nog wel. Voor lipo's maakt het geen moer uit.

Grofweg geldt bij NiCd dat de capaciteit het laagste zal zijn wat je er ooit ingestopt hebt.

Stel je hebt een 2100Mah NiCd pakket wat tot 1800Mah ontladen is. Daarna ga je het weer laden. Dan stop je er dus 300Mah in. Vanaf dat moment zal die accu alleen nog maar 300Mah halen, dus nadat je er weer 300Mah uitgehaald hebt, is hij gewoon leeg.

Dit werkt niet helemaal zo rechtlijnig, maar het idee klopt wel.

Dus: eerst helemaal ontladen en dan pas laden.

Als je merkt dat NiCd teveel capaciteitsverlies heeft, zijn er nog truukjes die je kunt proberen. De makkelijkste is helemaal ontladen, een nacht in de vriezer doen, helemaal laten ontdooien en dan een paar keer helemaal laden/ontladen.

Andere methode is een korte stroomstoot, maar het effect daarvan is niet altijd positief.

Zo erg is het geheugeneffect niet hoor :roll: Het is niet verkeerd om hem af en toe eens te ontladen maar doorgaans kun je je zender gewoon bijladen zonder daarvan nadelen te hebben.
Zeker bij een lage laadstroom kun je nauwelijks schade aanrichten en gaat je accu vele jaren mee.

Rhelie zei:
Zo erg is het geheugeneffect niet hoor :roll: Het is niet verkeerd om hem af en toe eens te ontladen maar doorgaans kun je je zender gewoon bijladen zonder daarvan nadelen te hebben.
Zeker bij een lage laadstroom kun je nauwelijks schade aanrichten en gaat je accu vele jaren mee.

Rhelie, dat is voor een NiCd accu gewoon niet waar. Voor NiMH wel. Als jij een NiCad gaat lopen bijladen kun je 'm binnen een half jaar weggooien.

NiMH kun je inderdaad rustig bijladen, die kennen theoretisch het geheugeneffect niet, in de praktijk wel iets, maar daarvoor geldt dus wat Rhelie zegt, zo af en toe een paar cycles ont- en opladen en het gaat weer.

NiCd gaat gewoon echt kapot als je tussentijds gaat opladen. Een nachtje vriezer of andere truukjes kunnen 'm dan nog redden, maar dat houd je ook niet eeuwig vol.

Helaas ben ik het niet met je eens Hezik. Het geheugen effect bestaat praktisch niet meer. Ook niet bij NiCd's

Ik heb zelf nog een 2 jaar oude NiCd 350mAh ontvanger accu, die ik nooit volledig ontlaad. Deze heb ik nog laatst voor de grap bijgeladen en daarna helemaal ontladen, capaciteit was iets van 95% van de nieuwe, dit was ook met een ontlaadstroom van 0,5A. Dat is redelijk veel voor een capaciteitsmeting.

Je begint pas iets van geheugeneffect te merken bij kruimeldiefjes die continue aan de lader hangen...

Als je me niet gelooft, zoek eens op "geheugeneffect" met als Auteur: "Ernst Grundmann" :P

nog een voorbeeld ik heb hier sanyo 800AR cellen liggen, deze zijn nooit echt volledig ontladen, hooguit 1x per maand. voor onderhoud

maar deze scoren nog wel gemiddeld 900 mAH wat ik er uit kan halen. als het geheugeneffect nog zou bestaan in zo erg als jij het omschrijft waren mijn cellen nog maar 0 mAh. Ja het is beter maar het is geen noodzaak meer, cellen worden eerder lui dan dat ze capaciteit zo zwaar verliezen dat ze na 2x laden al kapot zijn.

Kennelijk worden er in de modelbouw dan betere NiCad's gebruikt dan diegenen die ik ken.

In ernst's FAQ staat:
Het geheugeneffect.
Bestaat dat befaamde geheugeneffect nu wel of niet? Dat is de grote vraag voor vele. Het antwoord is simpel: Ja het bestaat!

Helaas (voor mij) wordt dit gevolgd door:
De vraag is alleen of wij er ooit iets van merken.

En in een ander draadje zie ik 'm dit posten:
Klopt bijna helemaal. Ook voor Nicad's is het vrijwel niet nodig! Één tot twee keer per jaar is al ruim voldoende. Het "geheugeneffect" waar iedereen zo bang voor is (gemaakt) bestaat zo goed als helemaal niet meer, al vele vele jaren niet meer.

maw het bestaat wel (hierboven staat 'zo goed als helemaal niet') maar niet zo erg meer, dus zou tussentijds opladen inderdaad wel kunnen, mits je periodiek (jaarlijks) geheel ontlaadt en laadt.

Hoe dan ook.. time will always tell :)

Steeds weer dat geheugeneffect, ook nu weer!
NiCad heeft een klein beetje, een heeeeeel klein beetje last van dat geheugeneffect.
Dat betekend dat een accu die steeds tot PRECIES hetzelfde punt wordt ontladen en daarna vanaf dat punt weer wordt opgeladen na enige tijd "denkt" dat hij maar die capacieteit heeft.
Door die accu slechts één keer helemaal te ontladen en daarna weer te laden is dat weer weg.

Helaas zijn er nog meer dingen die in de accu plaats vinden. Door die dingen LIJKT het alsof de capaciteit minder wordt maar dat is dus niet zo.
De meest voorkomende oorzaak van dit probleem is de spanningsdepressie. Door diverse oorzaken (de belangrijkste is het groeien van de kristallen) in de accu zal de spanning die onder belasting uit de accu komt iets lager zijn dan "normaal". Hierdoor zal de accu dus eerder aan zijn minimum spanning komen en leeg lijken. Vandaar dat de capaciteit minder lijkt te zijn geworden. De capaciteit is dus niet minder geworden alleen de accuspanning is iets lager geworden.
Het nare van dit probleem is dat dit NIET zo maar verdwenen is als je de accu een keer helemaal ontlaad en weer laad. Je moet dit een aantal keren doen om die spaningsdepressie weer weg te krijgen. Die grote kristallen breek je niet zo makkelijk weer af. Het vervelende daarbij is het kan gebeuren dat het zo erg is geworden dat je het NOOIT meer helemaal weg kan krijgen.
Niets geheugen effect dus maar domweg "slijtage".

Waar komt dit door? De hoofd reden is OVERLADEN. Alle vormen van overladen veroorzaken dit effect dus ook je accu laden met 0,1C gedurende 12 tot 14 uur terwijl de accu niet helemaal leeg is. Hierbij wordt de spannings depressie slechts heel langzaam steeds groter maar hij wordt wel erg hardnekkig. Als je langdurig zo laad zal je accu moeilijk tot helemaal niet meer goed te krijgen zijn. Denk maar eens aan die kruimeldieven waar al over gesproken is.

Dan een accu in de vriezer leggen? Weest daar zeer voorzichtig mee want je accu mag binnenin NOOIT bevriezen. Meestal staan de vriezers bij ons thuis net niet koud genoeg om dat te laten gebeuren. Gelukkig maar want als je accu wel bevriest kan hij in één keer naar de knoppen zijn.
In de NiCad accu's zit het elektroliet, dit is meestal Kalium Hydroxide opgelost in water. Dit bevriest pas bij iets van -40oC dus in onze vriezer thuis zal het meestal niet fout gaan.
Zorg er echter wel voor dat de HELE accu, dus ook van binnen, op kamertemperatuur is voordat je de accu weer gaat laden.
Werkt deze "behandeling"? Ik weet het echt niet want ik heb het nooit geprobeerd en had er tot voor kort ook nog nooit van gehoord. Als je eens een echt "slechte" accu hebt probeer het dan eens en laat ons je ervaringen weten.

Nou ja ik durf er niet veel meer over te zeggen omdat de 'modelbouw-accu's' andere eigenschappen hebben dan de batterijen waar ik ervaring mee heb (bv. GP batterijen, accu's uit laptops, enz).

Bij die accu's werkt deze truuk in elk geval perfect.. heb al menig NiCd laptop accu (ja oude laptops) kunnen reviven met een nachtje vriezer.

Inderdaad wel goed op temperatuur laten komen voordat je weer gaat laden.

Wat ik vaak deed was met een duitse lader een keertje auffrischen en daarna wartung,
eerste 3 keer laden.ontladen, laden etc etc.
dat duurden dan 3 dagen continue en dan spoot hij er per keer 2A doorheen een paar sec.
en daarna weer ontladen en laden.
dan werden ze toch weer wat opgefrist.
dat waren trouwens 1600-1800mAh Nicads.

hezik zei:
Nou ja ik durf er niet veel meer over te zeggen omdat de 'modelbouw-accu's' andere eigenschappen hebben dan de batterijen waar ik ervaring mee heb (bv. GP batterijen, accu's uit laptops, enz).

Bij die accu's werkt deze truuk in elk geval perfect.. heb al menig NiCd laptop accu (ja oude laptops) kunnen reviven met een nachtje vriezer.

Inderdaad wel goed op temperatuur laten komen voordat je weer gaat laden.
Veel verschil zit er niet tussen de modelbouw accu's en die uit Laptops en dergelijke. Het belangrijkste is dat het gebruik ervan totaal verschillend is.
In de modelbouw worden de accu's tot de rand toe vol gepropt met als het kan nog een kop erop. In een laptop worden de accu's tot een veilige spanning geladen. Niet te ver maar ook niet te weinig. Een lange levensduur en een betrouwbare werking is hier heel belangrijk. Als zo'n accu een paar milliAmpeuur minder vol is daar zal niemand problemen mee hebben.

Ook bij het ontladen zijn de verschillen enorm. Een modelbouw accu zal tot het laatste beetje leeggetrokken worden en als het zou kunnen wordt hij ook nog uitgewrongen. De belasting van een laptop accu wordt uitgeschakeld wanneer de spanning beneden een bepaald punt komt. Dit is altijd ruim voordat de accu echt helemaal leeg is.
Met andere woorden die accu's krijgen gewoon veel en veel minder voor hun kiezen dan een accu in de modelbouw.

Als zo'n laptop accu door (te) lang stilliggen of door een niet helemaal goed afgestelde lader een beetje "lui" wordt kan je dat door een paar keer te laden en ontladen weer weg krijgen. De gebruiker kan dat ook doen door gewoon een paar keer de laptop aan te zetten zonder de adapter te gebruiken. De accu gebruiken dus!
Heel veel laptops worden op kantoren gebruikt en hangen de hele dag aan de adapter. Die accu's hebben geen moer te doen en worden vaak door de lader op een constante spanning gehouden. Bij NiCad accu's kan hierdoor de kristalgroei lekker door gaan. Het gaat langzaam maar wel steeds door. Helaas zijn juist dat soort kristallen heel erg hardnekkig en moeilijk of geheel niet meer weg te krijgen.

Daar zou de truuk met de vriezer kunnen werken. Ik schreef al ik ken die truuk niet en heb er geen enkele ervaring mee. Het zou zo kunnen zijn dat de kristallen kapot vriezen zodat er kleinere overblijven. Die kleinere kristallen kunnen makkelijker "oplossen" waardoor de accu weer beter zal gaan werken. Als dat zo is dan zal de truuk minder of misschien heel niet werken bij modelbouw accu's. Door de manier waarop die gebruikt worden zullen de kristallen maar heel klein zijn en makkelijk "oplossen" wanneer dat nodig is.
Dat geldt natuurlijk niet voor de zender en ontvanger accu's. Het gebruik daarvan kan je vergelijken met het gebruik in een laptop.

Het is zo maar een beredeneerde gedachte, ik weet het niet zeker. :roll:

Grofweg geldt bij NiCd dat de capaciteit het laagste zal zijn wat je er ooit ingestopt hebt.

Stel je hebt een 2100Mah NiCd pakket wat tot 1800Mah ontladen is. [...] Vanaf dat moment zal die accu alleen nog maar 300Mah halen, dus nadat je er weer 300Mah uitgehaald hebt.

Ahem, dit is totaal onwaar.
Het 'geheugen effect' bestaat, maar daar is het meeste wel mee gezegd.
Het is tegenwoordig vooral een psychologisch effect, waarmee ik bedoel dat er meer over gepraat wordt dan dat het echt optreedt.
Het gebeurt pas bij heel vaak gedeeltelijk ontladen.
Het is niet zo dat als je één keer niet helemaal ontlaadt, dat die capaciteit dan meteen onherstelbaar weg is; absoluut niet waar.

Je kunt probleemloos af en toe bijladen; als je ook eens een keertje de accu helemaal leeg rijdt is er niets aan de hand.

Topicstarter: Waarom investeer je niet een paar tientjes in een snellader met delta-peak detectie?
Kun je veel sneller laden dan de 14 uur, en worden je cellen ook niet overladen als ze nog half vol zaten - dus dan kun je ook veilig bijladen.

mGerben zei:
Het 'geheugen effect' bestaat, maar daar is het meeste wel mee gezegd.
Het is tegenwoordig vooral een psychologisch effect, waarmee ik bedoel dat er meer over gepraat wordt dan dat het echt optreedt.
"Een psychologisch effect", dat is een prachtig woord voor het "geheugen effect". Met deze woorden ben ik het 100% eens.

oude discusie maar ebter dan weer onnodig een nieuw topic te beginen:

Ik heb dus ook een graupner XS-6 FM zender inclusief een Graupner 8n-800TX accu
accu gegevens:
800 mAH
9,6 V
NiCd

staat aangegeven: laden met 80 mA

nu mijn vraag ik merk dat hij minder word.
nu is mijn eerste oplossing hem eens goed te ontladen en dan weer volledig laden MAAR (daar komt het :wink: )

Ik laad mijn accu via een robbe delta peak lader met 80mA 'sender'uitgang (+ontvanger uitgang)
maar ontladen kan niet via deze uitgang doet hij via de uitgang waar je normaal je packs aanzet.
die uitgang ontlaad met 1A.
kan ik mijn ontvanger accu hierop aansluiten en dus met 1A ontladen zonder dat dit schade oplevert aan het pack?
of is het zowiezo verstandiger om een nieuwe accu aan te schaffen?

Je praat eerst over een zenderaccu en even later over een ontvangeraccu. Ik ga er even van uit dat je een zenderaccu bedoeld.

Het ontladen van een zenderaccu via de zenderlaadlabel is meestal niet mogelijk. In het laadcircuit van de zender is meestal een diode opgenomen om printsporen en/of dunne kabels te beschermen. De diode maakt het ontladen van een in de zender geplaatste accu onmogelijk.

Om de zenderaccu te ontladen kan je de zender aan laten staan met uitgeschoven antenne.

Met vriendelijke groet,

N.P.S.

Back