hezik zei:
Nou ja ik durf er niet veel meer over te zeggen omdat de 'modelbouw-accu's' andere eigenschappen hebben dan de batterijen waar ik ervaring mee heb (bv. GP batterijen, accu's uit laptops, enz).
Bij die accu's werkt deze truuk in elk geval perfect.. heb al menig NiCd laptop accu (ja oude laptops) kunnen reviven met een nachtje vriezer.
Inderdaad wel goed op temperatuur laten komen voordat je weer gaat laden.
Veel verschil zit er niet tussen de modelbouw accu's en die uit Laptops en dergelijke. Het belangrijkste is dat het gebruik ervan totaal verschillend is.
In de modelbouw worden de accu's tot de rand toe vol gepropt met als het kan nog een kop erop. In een laptop worden de accu's tot een veilige spanning geladen. Niet te ver maar ook niet te weinig. Een lange levensduur en een betrouwbare werking is hier heel belangrijk. Als zo'n accu een paar milliAmpeuur minder vol is daar zal niemand problemen mee hebben.
Ook bij het ontladen zijn de verschillen enorm. Een modelbouw accu zal tot het laatste beetje leeggetrokken worden en als het zou kunnen wordt hij ook nog uitgewrongen. De belasting van een laptop accu wordt uitgeschakeld wanneer de spanning beneden een bepaald punt komt. Dit is altijd ruim voordat de accu echt helemaal leeg is.
Met andere woorden die accu's krijgen gewoon veel en veel minder voor hun kiezen dan een accu in de modelbouw.
Als zo'n laptop accu door (te) lang stilliggen of door een niet helemaal goed afgestelde lader een beetje "lui" wordt kan je dat door een paar keer te laden en ontladen weer weg krijgen. De gebruiker kan dat ook doen door gewoon een paar keer de laptop aan te zetten zonder de adapter te gebruiken. De accu gebruiken dus!
Heel veel laptops worden op kantoren gebruikt en hangen de hele dag aan de adapter. Die accu's hebben geen moer te doen en worden vaak door de lader op een constante spanning gehouden. Bij NiCad accu's kan hierdoor de kristalgroei lekker door gaan. Het gaat langzaam maar wel steeds door. Helaas zijn juist dat soort kristallen heel erg hardnekkig en moeilijk of geheel niet meer weg te krijgen.
Daar zou de truuk met de vriezer kunnen werken. Ik schreef al ik ken die truuk niet en heb er geen enkele ervaring mee. Het zou zo kunnen zijn dat de kristallen kapot vriezen zodat er kleinere overblijven. Die kleinere kristallen kunnen makkelijker "oplossen" waardoor de accu weer beter zal gaan werken. Als dat zo is dan zal de truuk minder of misschien heel niet werken bij modelbouw accu's. Door de manier waarop die gebruikt worden zullen de kristallen maar heel klein zijn en makkelijk "oplossen" wanneer dat nodig is.
Dat geldt natuurlijk niet voor de zender en ontvanger accu's. Het gebruik daarvan kan je vergelijken met het gebruik in een laptop.
Het is zo maar een beredeneerde gedachte, ik weet het niet zeker. :roll: