Hall Springfield Bulldog

Discussie in 'Bouwverslagen - Vliegen' gestart door Peet43, 29 sep 2019.

  1. Peet43

    Peet43

    Lid geworden:
    3 jun 2012
    Berichten:
    266
    Locatie:
    Stellendam
    Heb dit voorjaar een tekening aangeschaft bij de VTH shop in Duitsland van de Bulldog van Hall Springfield.
    55A7851E-EA1B-4C5F-A34F-8A6BB84C7D70.jpeg
    Vervolgens ben ik opzoek gegaan naar een portaalfrees om e.a. te kunnen bouwen. Klinkt allemaal eenvoudig, is het niet, komt veel meer bij kijken dan eerst gedacht maar met wat hulp van een collega bouwer zijn we op de goede weg. Om de frees aan te sturen heb je bestanden nodig die eerst met bijv. Autocad getekend worden. Hieronder een klein voorbeeldje.




    65211465-9786-49F1-87F0-5B3C7CC63EF8.jpeg

    Project gaat nog wel wat tijd in beslag nemen eer het klaar is maar we gaan weer een periode in om lekker te bouwen.
     

    Bijgevoegde bestanden:

    Ramses en Bart83 vinden dit leuk.
  2. brutus

    brutus Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    22.219
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Heel bijzonder kistje, leuk ontwerp! Ben benieuwd!
     
    Bart83 vindt dit leuk.
  3. Peet43

    Peet43

    Lid geworden:
    3 jun 2012
    Berichten:
    266
    Locatie:
    Stellendam
    De tekening zoals gekocht kunnen niet meer dan als een begin gezien worden, ze zijn niet compleet en ook niet de juiste maten. Heb daarom besloten enkele delen te maken, vervolgens in elkaar zetten en de volgende delen aan de hand van het samengestelde te frezen. Op de tekening wordt ook gesteld om hem te maken van balsa en enkele delen multiplex. Heb er voor gekozen om de eerste 8 rompdelen van 5 mm multiplex te maken en de rest van 4 mm multiplex. Model zal hierdoor wellicht zwaarder worden maar liever iets zwaarder dan te zwak.
    7F15DC79-96FF-49AF-8757-906F7DE94B21.jpeg
     

    Bijgevoegde bestanden:

    Ramses vindt dit leuk.
  4. freekt

    freekt

    Lid geworden:
    9 mrt 2008
    Berichten:
    1.146
    Locatie:
    Den Haag
    En een abbo. Succes!
     
  5. dries_neyrinck

    dries_neyrinck

    Lid geworden:
    14 aug 2013
    Berichten:
    2.646
    Locatie:
    Oordegem
    Er is werkelijk geen millimeter recht aan die kist maar wat een bijzonder mooi ding. Heel veel succes!

    Verstuurd vanaf mijn SM-A405FN met Tapatalk
     
  6. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    14.017
    Locatie:
    Rotterdam
    kleine kanttekening: Hij lijkt nogal op de gee bee qua idee en rompvorm.
    de voornaamste problemen rond het vlieggedrag van de gee bee hangen samen met een hoog gewicht tov vleugeloppervlak
    vanwege de hoge vleugel zul je bij deze wat minder last hebben van rare nukken bij landen en opstijgen, dus dat scheelt wel

    Maar persoonlijk zou ik (en dat zegt wat) proberen te schaven waar logisch..
     
  7. Peet43

    Peet43

    Lid geworden:
    3 jun 2012
    Berichten:
    266
    Locatie:
    Stellendam
    Bedankt voor je input, model komt volgens tekening op 16 kg, ga daar ook naar streven.
     
  8. Erik van Nes

    Erik van Nes

    Lid geworden:
    5 jun 2004
    Berichten:
    997
    Locatie:
    REO
    16 kg bij welke spanwijdte en motor?

    Erik
     
  9. Peet43

    Peet43

    Lid geworden:
    3 jun 2012
    Berichten:
    266
    Locatie:
    Stellendam
    2,5 meter span, motor 60cc-100cc volgens tekening.
     
  10. brutus

    brutus Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    22.219
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Mooie kandidaat voor een hele stoere radial! :D
     
  11. Peet43

    Peet43

    Lid geworden:
    3 jun 2012
    Berichten:
    266
    Locatie:
    Stellendam
    Op de tekening staat de16 kg doorgestreept en veranderd in 12,5 kg, lijkt me beter te kloppen.
     
  12. Peet43

    Peet43

    Lid geworden:
    3 jun 2012
    Berichten:
    266
    Locatie:
    Stellendam
  13. brutus

    brutus Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    22.219
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ze zijn in ieder geval (voor een radial) goed betaalbaar... Ik heb ook met de gedachte gespeeld, voor mocht mijn ASP onverhoopt in elkaar lopen...
     
  14. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    14.017
    Locatie:
    Rotterdam
    Als je uitgaat van 16, en je weet al dat je naar 12,5 kg moet, heb je nog wel wat schaaf werk:D

    Enig idee hoe je “echt” uit gaat komen met je houtwerk en alles?
     
  15. nico v kooten

    nico v kooten

    Lid geworden:
    2 nov 2003
    Berichten:
    2.020
    Locatie:
    Middelburg (zeeland)
    de UMS heeft een, op zijn zachts gezegd, "twijfelachtige"reputatie....
     
  16. brutus

    brutus Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    22.219
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Yup... dat heeft ie... maar dat is wel een reputatie die al weer een jaar of 10, 15 geleden "opgebouwd" is.
    ASP had ook een twijfelachtige reputatie, om het maar zo te zeggen, en die was al minstens tien jaar niet meer gerechtvaardigd.
    Ik heb zo het vermoeden, dat UMS in de tussenliggende jaren best wel bijgeleerd heeft. Per slot van rekening verkopen zaken als Lindinger ze ook. En ik neem aan dat die ook niet zitten te wachten op de ene garantie claim na de ander.

    Het is dat ik het geld niet voor het opscheppen heb, anders zou ik er best een willen testen. Ik heb alleen een principieel bezwaar tegen "open rockers"... Ik hou niet van motoronderdelen die in de open lucht draaien.
     
  17. nico v kooten

    nico v kooten

    Lid geworden:
    2 nov 2003
    Berichten:
    2.020
    Locatie:
    Middelburg (zeeland)
    Moki's hebben dat ook, is toch best een "redelijke"motor.
     
  18. nico v kooten

    nico v kooten

    Lid geworden:
    2 nov 2003
    Berichten:
    2.020
    Locatie:
    Middelburg (zeeland)
  19. brutus

    brutus Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    22.219
    Locatie:
    Oldeberkoop
    :D :D :D Ik zei toch ook niet dat het een "bewijs van slecht" is? Ik heb alleen een hekel aan open draaiende motoronderdelen vanwege vuil en stof (na een radslag of zo), handmatig smeren, en het mogelijk kwijtraken van stoterstangen bij een oeps-landing.
    Ik hou er gewoon niet van, net zoals ik dol ben op Ducati en weinig heb met Guzzi, ondanks dat het beide dikke 90 graden V-twins zijn, gewoon omdat ik van mening ben dat langsgeplaatste krukassen niet in een motorfiets thuishoren...

    Niet dat ik weet.... Geen idee wat het dan wel is.

    Maar volgens mij zijn we off-topic aan het gaan....
     
    Laatst bewerkt: 2 okt 2019
  20. Peet43

    Peet43

    Lid geworden:
    3 jun 2012
    Berichten:
    266
    Locatie:
    Stellendam
    Enig idee hoe je “echt” uit gaat komen met je houtwerk en alles?[/QUOTE]

    Nee, nog geen idee waar hij op uit gaat komen, hangt ook af van welke motor het gaat worden, zit ook 0,5 kilo verschil in. Vleugel en staart worden geheel van balsa. Zal regelmatig wegen om een idee van het totaal te krijgen.
     

Deel Deze Pagina