Hallo allemaal ,ben nieuw hier en ik heb beetje hulp nodig

Discussie in 'Accu & laad techniek' gestart door Predrag, 15 feb 2021.

  1. Predrag

    Predrag

    Lid geworden:
    13 feb 2021
    Berichten:
    2
    Locatie:
    Nl
    :bye::bye:
    Goedemorgen allemaal ,
    Ik ben begonnen met assemblage van Torro Tiger 1 tank en dit is mijn eerste rc tank ,nou ik ben niet zo goed in elektronica dus vandaar dat ik zoek hulp op jullie forum. Het probleem is aansluiten van de batterij ,namelijk ik heb gekocht setje kabels zodat je kan batterij opladen zonder de hele tank uitelkaar te halen, maar ik kan nergens op web vinden schema's om dit setje te verbinden.Misschien kan iemand van jullie mij helpen?
    Bij voorbaat bedankt !!!

















    upload_2021-2-15_11-43-46.png






    upload_2021-2-15_11-40-9.png
     
  2. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.878
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Welkom hier.
    Ik ben niet thuis in tanks maar in boten worden dit soort laadaansluitingen ook gebruikt.
    Je kan de vraag daar eens stellen, of in het electronica gedeelte.

    GJ
     
  3. Fokko 66

    Fokko 66

    Lid geworden:
    3 sep 2017
    Berichten:
    1.403
    Locatie:
    Winschoten
    Vaak wijst het zich vanzelf als je de boel aansluit.

    Dergelijke kabels zijn eigenlijk gewoon gesplitste kabels waarbij één paar naar de verbruiker gaat en een ander paar naar de lader.
    De gene die naar de verbruiker gaat is vaak zo niet altijd voorzien van een schakelaar zodat er geen spanning loopt richting de verbruiker ( in dit geval je tank ) als je aan het opladen bent.

    Als ik de foto zo bekijk lijkt het dat de dikke "tamiya" connectors in elkaar moeten worden geplugt en de kleine connector die overblijft degene is die naar de lader gaat.
     
  4. justme igor

    justme igor

    Lid geworden:
    15 feb 2021
    Berichten:
    34
    Locatie:
    Westwoud The Netherlands
    Om verkeerd stroom verbruik te voorkomen zou ik voor de veiligheid een 5a diode toepassen.
    Stroom gaat altijd van de plus naar de min
    Zet de diode in sper in het voertuig zodat alleen de laadstroom naar de accu kan en dus niet naar overige electronica.

    Je kan het verhaal ook omkeren en je elektrobica beschermen tegen de laad spanning als deze hoger zou zijn.

    Klopt helemaal, maak er geen spinnenweb van, bekijk rustig welk draadje waar heen gaat.
    Volg het pad van de stroom als water door een tuinslang, waar komt het vandaan en waar wil je het hebben.

    Mvg
     
  5. Predrag

    Predrag

    Lid geworden:
    13 feb 2021
    Berichten:
    2
    Locatie:
    Nl
    Ok bedankt allemaal ,ik zal proberen jullie advies te volgen nogmaals bedankt voor snelle reactie .!
    :koud:
     
    Fokko 66 vindt dit leuk.
  6. Alpha21

    Alpha21

    Lid geworden:
    29 okt 2010
    Berichten:
    573
    Locatie:
    Gld
    Voor te hoge spanning tijdens het laden (met een gepaste lader voor NiMH) zou ik niet zo bang zijn - uiteindelijk laadt een lader de accu op tot een bepaalde spanning en diezelfde accu spanning zet je dan ook meteen op de electronica (ontvanger) bij de eerstvolgende inzet van de tank. De lader zal de accu in principe niet verder/hoger laden dan wat je electronica onder normaal gebruik ook zal zien.
    * Een aan/uit switch die je electronica afschermt is idd het meest effectief om je electronica te isoleren tijdens het laden
    * Ik hecht verder aan asymmetrisch gevormde stekkers die verkeerd-om aansluiten van accu & lader (en accu/electronica/motor) uitsluiten.
    * Ik snap trouwens niet waar je de diode precies wil plaatsen:
     
    Laatst bewerkt: 26 feb 2021

Deel Deze Pagina