hallo even voorstellen en wat vragen

hallo allemaal,

ik ben nieuw in het rc wereldje en ik heb een buggy gekocht via marktplaats had ik beter niet kunnen maarja.
ik had hier gelezen dat ervoor mijn buggy haast geen onderdelen te krijgen zijn maar na veel zoeken valt dat wel mee.
ik heb een vh-x5 speed master van beast racing.
ik heb helemaal geen ervaring met nitro auto's maar ben sleutellaar van beroep dus kom er wel uit al ik op weg wordt geholpen.
naar het 1 en ander gelezen te hebben van het afstellen van de wagen heb ik drie avonden lol gehad en heerlijk gereden.
maar van de week maakte de auto veel geluid maar kwam niet echt meer vooruit.
als ik de wagen op tilt draaien mijn wielen prima maar op de grond niet echt meer.
ik denk dat ik het tandwiel van de lange as (kan de benamingen nog niet echt)
te dicht op het ijzeren tandwiel van de motor hebt gezet want dit tandwiel in het midden was van kunstof en is nu redelijk al versleten dus heb het idee dat mijn motor het tandwiel niet helemaal lekker meer meeneemt als de wielen op de grond staan.
toen ik de auto kocht zat de motor vrij los en had ik zonder erbij na te denken de 2 tandwielen strak tegen elkaar geplaatst(niet slim dus)
nu zie ik op het net dat deze uitvoering ook met een 2speed op de markt is maar ik heb maar 1 tandwiel?
kan dat ooit aangepast zijn of waren deze buggy's eerst met one speed uitvoering op de markt?
ik heb nog veel te leren over het sleutelen enz en daarom hoop ik hier wat reactie's te ontvangen waardoor ik wat wijzer kan worden.(Hoe noem dit tandwiel? b.v?)
bvd dank voor jullie reactie's

grt nitrotek

Je hebt een paar dingen..

de wielen draaien op zich vrij, maar er kan geen vermogen meer van de motor naar de wielen.
Dus, OF een aandrijfas, tandwielen oid zijn kapot
OF de koppeling is kapot/versleten.

De gear mesh (de afstand tussen twee tanwielen) moet zodanig zijn, dat er een vloeitje (of dun papier) tussendoor gedraait kan worden, waarbij het vloeitje dan precies de vouwen van de tanden laat zien.
Op de heli stel ik het eigenlijk altijd zo in, nooit problemen mee gehad

Een beetje inslijten van de tanden heb je altijd wel..
het is ook een slijtage onderdeel, wat af en toe gewoon op is
zijn de tanden eraf, zit daar je probleem waarschijnlijk

gewoon even aan de kant van de motor met de hand draaien, en de wielen stilhouden.
volg de aandrijflijn naar waar de beweging stopt, dan weet je wat er kapot is
Koppeling zou ik zowieso even controleren..
dat is doorgaans verdachte nr 1 bij dit soort zaken

Je hebt een paar dingen..

de wielen draaien op zich vrij, maar er kan geen vermogen meer van de motor naar de wielen.
Dus, OF een aandrijfas, tandwielen oid zijn kapot
OF de koppeling is kapot/versleten.

De gear mesh (de afstand tussen twee tanwielen) moet zodanig zijn, dat er een vloeitje (of dun papier) tussendoor gedraait kan worden, waarbij het vloeitje dan precies de vouwen van de tanden laat zien.
Op de heli stel ik het eigenlijk altijd zo in, nooit problemen mee gehad

Een beetje inslijten van de tanden heb je altijd wel..
het is ook een slijtage onderdeel, wat af en toe gewoon op is
zijn de tanden eraf, zit daar je probleem waarschijnlijk

gewoon even aan de kant van de motor met de hand draaien, en de wielen stilhouden.
volg de aandrijflijn naar waar de beweging stopt, dan weet je wat er kapot is
Koppeling zou ik zowieso even controleren..
dat is doorgaans verdachte nr 1 bij dit soort zaken

hoi bedankt voor je reactie.
ik heb dus de tandwielen en bijna in elkaar tegen elkaar vast gezet de tanden zijn er niet af maar wel behoorlijk versleten dus denk haast wel dat dit mijn probleem is.
heb je misschien tips hoe ik mijn koppeling kan controleren?
of heb je dit al beschreven maar heb ik het niet goed begrepen?
me assen lijken allemaal mee te draaien.

grt nitrotek

Misschien ook eens een idee om de manual/bouwbeschrijving erbij te pakken? Die laat immers de hele aandrijving van begin tot eind zien en als je gewoon goed volgt wat er wel en niet draait zit daartussen het probleem.

Koppeling:
- op de kop zijn kant zit een schroef, schroef die los
- je kunt nu het tandwiel eraf trekken.
- Aan het vliegwiel zit een 2 of 3-tal schoentjes (halve of 1/3e maantjes) die met een centrale of ieder een eigen veer naar binnen wordt gedrukt
- je kunt onder het schoentje een schroevendraaier wrikken en de veerklracht voelen.
- als alle schoentjes (ongeveer) dezelfde kracht hebben is het goed.

Misschien ook eens een idee om de manual/bouwbeschrijving erbij te pakken? Die laat immers de hele aandrijving van begin tot eind zien en als je gewoon goed volgt wat er wel en niet draait zit daartussen het probleem.

Koppeling:
- op de kop zijn kant zit een schroef, schroef die los
- je kunt nu het tandwiel eraf trekken.
- Aan het vliegwiel zit een 2 of 3-tal schoentjes (halve of 1/3e maantjes) die met een centrale of ieder een eigen veer naar binnen wordt gedrukt
- je kunt onder het schoentje een schroevendraaier wrikken en de veerklracht voelen.
- als alle schoentjes (ongeveer) dezelfde kracht hebben is het goed.

oke bedankt voor je reactie.

ik heb helaas geen manuel of bouwbeschrijving bij de buggy gehad.
dus mochten mensen zijn op dit forum die ook een vh-x5 speed master hebben en een manual laat het me weten.

grt nitrotek

Back