Hallo mede turbine bouwers

Hallo Ko.

Leuk je ontmoet te hebben , ik had het erg naar mijn zin.

Ik ben tot ongeveer vijf uur gebleven , want ze waren toen nog volop aan het vliegen.

kortom ,een perfecte dag .

groetjes,

Martin.

Hallo Martin,

Ik heb me ook maar eens aangemeld na een weekend vol turbinegeweld.
De kriebels om te gaan bouwen worden nu toch wel erg groot.

Groetjes,
Richard Jochems

Hallo Richard.

Leuk dat je ook bent ingelogd op het forum.

ik vond het heel leuk dat jullie er in Made en Rozenburg bij waren.

Succes met de turbine.

groetjes,

Martin.

Hallo Martin,

Het compressorwiel heb ik vandaag al binnengekregen.
Nu nog even wachten op lagers en turbinewiel.
Vandaag al bezig geweest met de inrichting van mijn werkplek, dus de start zal binnenkort wel beginnen.
Ik heb er in ieder geval ontzettend veel zin in.

Ik vond het zondag in rozenburg ook mooi hoe iedereen in elkaar geinteresseerd is om steeds weer nieuwe ideeen van elkaar op te doen.

Groetjes,
Richard Jochems

Hallo Allemaal.

Ben weer druk bezig geweest met de kleine turbine.

Andere stuwcone gemaakt, met als resultaat 2.9 kg stuw bij 180k.

Ga zaterdag 185k proberen , en dan kijken of er nog wat bijkomt aan stuw.

Foto's volgen nog.

Groetjes,

Martin.

ik ook Limme , maar ik denk het wel , en wat ik ook probeer ,hoesnel ik ook gas geef , de compressor gaat niet in surge.

IK heb de motor potdicht , en nog merk je helemaal niets , de compressor kan een gigantische druk opbouwen ,zonder dat deze in surge gaat.

Nog even wat foto's.

44motor001yg8.jpg

44motor004xp3.jpg

44motor011oy6.jpg

Zo als jullie zien ,ben ik een beetje eigenwijs , en smeer ik nog steeds apart met olie, maar dit gaat prima

Voor de gene die dit motortje nog niet in het echt gezien hebben, het lijkt een gigantische motor op de foto's , maar hij is ongeveer net zo groot als een cola blikje.

groetjes,

Martin.

Echt mooi hoe je dat gedaan hebt met deze kleine motor, petje af hoor!
Je zit er met de compressor/diffuser match "spot-on" zo te zien, kan een hoop hebben lijkt het wel. Zit hier nog de standaard 2-traps diffuser in of ben je hier ook al bezig met die eentraps radiale schoepen? (Fotootje??)

Hoop spoedig aan mijn projectje te kunnen beginnen, schiet echter allemaal niet zo op, hoopjes andere dingen tussendoor en lijkt niet echt op te houden. Heb echter het meeste wel binnen, 2 x MW54 turbinen wiel, compressor, ruw alumunium voor diff, en dekseld etc......komt goed!

Groetjes,
Gerald

ps, had je deze al gezien van m'n F16? http://media.putfile.com/F16-Demo-Gerald-Rutten

Hoi Limme, voor m'n nieuwe schaal project, 100% scratch built. Ben er alleen nog niet helemaal uit, wordt in ieder geval een twin, zit te denken aan een ME262 of een Gloster Meteor.....of misschien wel een Mig-29, erg mooie bak...., we zien wel, eerst die torretjes bouwen en betrouwbaar laten lopen.

De wedstrijdklasse waar ik mee vlieg gaat tot max. 15 kg, zónder brandstof. Ik gok dus op ongeveer 2x 8 kg vermogen maar dan dus met een kleinere/lichtere motor, vandaar de interesse om een soort Wren SuperSport na te bouwen.

Groet,
Gerald

Hallo Gerald.

Wat een mooie video beelden zijn dat zeg, prachtig hoe de film gemaakt is.
Het lijkt wel echt.

Een fotootje van de diffussor van het kleine monstertje, in vergelijk met een kj brandkamer

Zit nu alweer op de 2.8 kg stuwdruk bij 180k.

Ik denk dat ik de 3kg wel haal met en andere stuwcone .
Ik heb al en andere gemaakt met een opening van 35 milimeter op het eind, maar volgas zakt de egt nogsteeds onder de 500 graden, dus nog iets meer knijpen.

Kom je van het jaar ook naar pampa in Helchteren ? , ik zou je graag eens ontmoeten , om een gezellig praatje over de hobby te maken
p1010134og2.jpg

hoi gerald
ik heb de wens om een me262 te gaan bouwen met 2Xmw54 ik heb de ngv al en een gedeelte van de verbrandingskamer
misschien kunnen we samen werken?
en martin ik weet nog niet of ik naar helchteren ga
het gaat wel lekker met dat kleine motoretje

Hallo allemaal.

Ik ben benaderd door en inconel giet fabriek uit Nederland om turbine wielen te gaan gieten .

Ze vertelde mij dat ze me wel konden helpen als er bepaalde maten niet verkrijgbaar waren.

Maar ik denk dat het allemaal te duur word ,je moet dan mallen maken ,of laten maken, en ik denk dat er een minimale afname is .

IK ben nog steeds aan het mailen ,met de fabriek ,om er mischien wel wat positiefs uit te krijgen

Ze maken gebruik van de verloren was methode, en ze gieten ook turbo wieltjes ,die heel hoog toeren draaien.

Als het 500 euro per wieltje gaat kosten ,ben ik gauw klaar .

Als je suggesties hebt omtrent dit onderwerp ,dan hoor ik het graag.

mvg,

Martin.

Hallo Martin,

Een vraagje, een fabriek in Nederland die Inconel onderdelen wil gieten???
Ik heb een half jaar geleden heel Nederland afgezocht naar een fabriek die Inconel kon gieten zonder resultaat. De enigste fabriek die op hun site aangaven Inconel te kunnen gieten (Precisiewerk Zierikzee BV) gaven later aan dat ze helemaal geen Inconel gieten. Ik heb inmiddels enkele waxmodellen van turbine wielen klaar om naar een gieterij te brengen. Het plan was om ze naar zuid Duitsland te brengen (Sigmaringen), maar als dit ook in Nederland kan dan doe ik dat natuurlijk liever.

Dus als je meer informatie hebt over deze gieterij? dan hoor ik het graag.
Alvast bedankt

Groeten Jos

Hallo Jos.

Het bedrijf in Nederland heet: zollern Nederland

Het adres is postbus 134 5150 ac Drunen.

er is ook een Duitse fabriek ,kijk maar op de website www.zollern.com.

de contact persoon is Roel Gruintjes.

Zij gieten ook de legering van inconel 713c

Kijk maar even op de pagina ,dan kun je zien wat ze allemaal doen.

mvg,

Martin.

Martin,

Thanx,
Dit is precies dezelfde gieterij die ik bedoelde. Ik heb alleen rechtstreeks in Duitsland aangevraagd. maargoed, ik begrijp dus dat ze nu ook een vestiging in Nederland hebben. Trouwens als je nog benieuwd bent naar de prijs, ik heb een aanvraag gedaan voor 4 turbine wieltjes van 66 mm dat gaat me dan rond de 700 euro kosten. Normaal gesproken gieten ze niet echt van deze kleine series vandaar. Maar omdat het om een prototype gaat was ik niet van plan om direct 1400 euro neer te leggen voor 10 turbine wieltjes.
Ik ben benieuwd wat het gaat worden de wasmodellen zijn inmiddels klaar.

Mvg.

Jos

Hallo Rene.

Ik weet niet of we dit moeten doen,het kan en hoop narigheid met zich mee brengen.

Ik heb ondertussen een grote enveloppe thuis gekregen met alle gegevens die ik nodig heb om turbine wielen te laten gieten.

Ze willen graag dat ik de turbine wieltjes met grote hoeveel heden laat maken , en ik moet ze dan vervolgens kwijt zien te raken.

iK wou dus eigenlijk turbine wieltjes laten maken van 41 mm ,want die heb ik straks nodig voor de drie motoren .

Ik ben naar de jetmeeting in Helchteren geweest , en heb daar proefgedraaid met m,n 44 motortje voor de ogen van Mike Murphy van Wren turbines, en hij was zo onder de indruk van de prestatie van de motor , dat er nog onderdeeltjes van Engeland naar hier komen.
Dat is alleen maar leuk toch?
Ik heb zeker een uur met hem gepraat over de ontwikkelingen van de 44 motor, en alles wat hun uitgeprobeerd hadden ,had ik dus ook gedaan ,en dat vond ik schitterend.

We hebben absoluut nooit contact gehad omtrent de 44 motor , maar toch zitten we precies op de zelfde golflengte.

Ik heb hem gevraagd hoe zij nu aan die 4,5 kg stuwdruk komen.
Hij gaf daar niet een klein antwoord op ,nee, een heel verhaal.

Luister: Mike is al heel wat jaartjes bezig om het motortje meer stuwdruk te geven ,maar hoger dan 3.6kg kwam hij niet.
Hij gebruikte daarin nog een compressor van 44mm uit een t15 garrett turbo.

Toen ik gemaild had naar hem om te vertellen dat ik en slagje grotere compressor ging proberen ,heeft hij dat ook gelijk gedaan, maar het resultaat was slechter .
Hij heeft toen het wieltje aan de kant gelegd en is toch verder gegaan met het 44 wieltje.

Hij had toen al plannen om een zogenaamde vortex diffussor te maken ,maar wist niet of dit net zo ging werken als bij de supersport.

En als hij die diffussors laat maken ,dan gaat het gelijk met 100 tegelijk.

Het resultaat was wel beter ,maar bijlange na nog geen 4,5 kg, en hij koos er voor om er toch maar 100 te laten maken.

Toen de diffussors thuis kwamen ,en 1 ervan in de proefmotor wou monteren , pakte hij per ongeluk het andere ,grotere wieltje ,zette het er in ,en wist niet wat hem overkwam toen hij de motor op starte.
Wat een power , en meteen 4.7kg stuwdruk .
Hij snapte er niks van en controleerde alles ,en kwam er natuurlijk gauw achter dat het de goede combinatie was ,een 46mm compressorwiel, en die vortex diffussor.

Zo is hij dus aan die 4,5kg stuw gekomen.

Ja, het was wel een schitterend verhaal, maar hij vond dat hij het moest vertellen ,om dat ik hem op het idee gebracht had van die 46 mm.

Zo zie je maar dat en dagje Helchteren een hoop info op kan leveren.

Mike heeft m,n 44 motortje goed bekeken , en zei: ik wou je nog een diffussor opsturen die wij in de oude 44 gebruikte ,maar daar heb jij helemaal niks aan ,want jij bent al veel verder.
Hij zei dat die oude diffussor veel te veel lucht tegen hield ,en dat probleem heb ik dus ook.

Ik kom op 185.000tpm op 1.6bar compressordruk,en zij hebben 2.2 op 190.000tpm.

Als ik een vortex diffussor maak ,zei Mike , dan denkt ie dat ik ook ruim over de 4kg kom.

Dat ga ik dus proberen ,en dan hoor je er nog wel van.

mvg,

Martin.

@Gerald,

Misschien moet je eens contact opnemen met Dolf Schelvis.
Hij had op jets over pampa een hele mooie gloster meteor bij. Zover mij bekent is, zaten hier ook 2 eigenbouw turbines in met ieder 8 kilo stuwdruk. Ik heb de motoren in de gondels gezien. Maar niet goed opgelet, of het nu KJ66 formaat of MW54 formaat is.

065_Jets_Over_Pampa_2007__34_via_Stefan.jpg

065_Jets_Over_Pampa_2007__35_via_Stefan.jpg

065_Jets_Over_Pampa_2007__46_via_Stefan.jpg

077_Jets_Over_Pampa_2007__15_Hans.jpg

077_Jets_Over_Pampa_2007__16_Hans.jpg

077_Jets_Over_Pampa_2007__17_Hans.jpg

080_Jets_Over_Pampa_2007__29_Dirk.jpg

080_Jets_Over_Pampa_2007__30_Dirk.jpg

085_Jets_Over_Pampa_2007__01_PatrickVerlinden.jpg

Gerald Rutten zei:
Hoi Limme, voor m'n nieuwe schaal project, 100% scratch built. Ben er alleen nog niet helemaal uit, wordt in ieder geval een twin, zit te denken aan een ME262 of een Gloster Meteor.....of misschien wel een Mig-29, erg mooie bak...., we zien wel, eerst die torretjes bouwen en betrouwbaar laten lopen.

De wedstrijdklasse waar ik mee vlieg gaat tot max. 15 kg, zónder brandstof. Ik gok dus op ongeveer 2x 8 kg vermogen maar dan dus met een kleinere/lichtere motor, vandaar de interesse om een soort Wren SuperSport na te bouwen.

Groet,
Gerald

Back