Hallo allemaal.
zoals jullie weten, ben ik druk bezig met het steeds verbeteren van het kleine 44motortje.
het starten ging de laatste tijd wat slecht ,en al gauw werd de motor dan te warm, en schakelde de computer de motor uit.
over vermogen hoefde ik niet te klagen ,want de 3 kg stuwdruk werd met gemak gehaald, en met een egt van 580 graden celcius.
Dus dat was het probleem niet.
Maar hoe los je dat probleem van moeilijk starten op ?
Dus weer maar wat veranderd in de verbrandings kamer ,maar zonder resultaat.
Dan is het eigenlijk heel moeilijk om er achter te komen ,waar nu precies het probleem zit,en er is ook eigenlijk niemand in nederland die je daar mee kan helpen, omdat er weinig met zulke kleine turbinetjes word geexperimenteerd.
Dan het gezonde verstand maar laten werken ,en verder nadenken.
Ik heb toen de diffussor veranderd, van 30axiale schoepen ,naar 34 ,om meer druk te krijgen, want ik had toch een vermoeden dat het daar ergens moest zitten.
Maar helaas ,na tweedagen van s,ochtends 9:00 uur tot s,avonds 22:00 uur in de werkplaats zitten ,was het resultaat nul.
Geen verandering dus , en dan moet je heel rustig blijven ,anders gaat het niet goed.
De volgende dag opnieuw begonnen ,en nog eens goed gekeken tijdens het starten, wat er nu te zien was, maar dat is heel moeilijk,want eigenlijk moet je dat in het donker doen.
Opeens zag ik iets ,en hoorde iets ,waardoor ik gelijk wist waar het aan lag.
Ik hoorde dat er wel kerosine verbrand werd ,maar dat het toerental niet steeg
Nu is dat natuurlijk eenvoudig te zien op het display van de ecu,maar tijdens het starten kijk je daar nauwelijks naar omdat je met andere dingen bezig bent.
Ik heb toen goed de ecu in de gaten gehouden , en eerst viel het toerental van de motor iets terug , daarna steeg de temperatuur fors ,en dan pas toerde de motor weer op.
Dus de conclusie: drukval vlak voor de ngv.
Oplossing: een ngv maken met zoveel mogelijk bladen ,in dit geval 17, en de doorgang vernouwen ,zodat er op lager toerental veel lucht tegen de turbine bladen komt,zodat de turbine sneller rond wil ,en daardoor de motor dus veel sneller opstart, en de egt snel zakt.
Jullie begrijpen wel dat ik het eerst geprobeerd heb voor dat ik dit schreef.
Ik heb dus vandaag proefgedraaid met de nieuwe ngv.
De motor start binnen 25 seconden op van het gas open doen tot idle ,dus dat heb ik al gewonnen.
De egt bij het starten komt niet hoger dan 600 graden celcius , en op idle draait de motor rond de 500 graden celcius.
De axeleratie is veel beter ,en het vermogen is bijna het zelfde.
De huisdruk is behoorlijk gestegen , en dat is goed ,want nu kan ik ook lager dan 60.000tpm draaien ,zonder dat de motor wegvalt.
Een hoop geleerd dus vandaag, en gelukkig resultaat.
Hieronder twee foto's van het kleine monstertje.
Op de eerste is duidelijk het verschil in grote te zien met de kj66 kamer ernaast.
Op beide foto's is duidelijk de ring te zien op de verbrandingskamer ,om de juiste lucht verdeling te zoeken.
groetjes,
Martin.