HAM-licentie

Beste allen!

De titel is duidelijk: waar kan ik een HAM-licentie halen en welke moet ik zijn. Ik ben van plan om 72 mhz rc en 1.3 ghz video te vliegen. Ik wil sowieso graag het examen doen omdat het leerzaam is voor dit vakgebied.
Is dit de juiste plek:
http://www.radio-examen.nl/

en moet het dan F of N zijn?

Groeten en bedankt!
Willem

Hallo Willem,

Je kunt kiezen of je een cursus via een zendamateurvereniging gaat doen ( VRZA of VERON) op de site die je zelf ook al aangeeft, of dat je online deze gaat volgen.
Even wat links:
verenigingen: VERON en VRZA
(gratis) Cursus online bij de delta-india-golf op die site vind je ook informatie over de leeromgeving

En daar zul je ook te horen krijgen hoe je kunt aanmelden voor het examen.
Verder kun je nog info vinden bij Agentschap Telecom (de vroegere Radio controle dienst).

Ik denk dat je hier wel verder mee kunt :D

Je kunt het beste voor de Full gaan omdat de Novice niet zoveel mag en zeker niet op de hogere frequenties.

Zit daar nog wel wat leven in?? Absoluut niet negatief bedoeld hoor, begrijp me niet verkeerd!! Mijn vader zat vroeger urenlang op zijn 80 meter set weer voor een contest, heeft qsl kaarten van wubbo ockels en de MIR enz. Mijn broer is daar ook door aangestoken maar het is met de komst van computers en da vooral internet bij ons een langzame dood gestorven. Vroeger in B'zwaag de radiovlooienmarkt (ik was daar 1 van de opbouwers / security) was het altijd mega druk maar tegenwoordig ook niet meer bij de radiovlooienmarkten.

Zit daar nog wel wat leven in?? Absoluut niet negatief bedoeld hoor, begrijp me niet verkeerd!!
Ja hoor, als ik af en toe op de kortegolf luister leeft het daar zeker nog :D
Maar de hobby vind je ook in kleine dingen weer terug in andere hobby's zoals rc modelbouw, FPV:cool: en ook in de WIFI verbindingen zie je mensen met antennes experimenteren en dus eigenlijk met hetzelfde bezig als een zendamateur ;) Ook bij storing zoeken in de RC gebruik je de kennis weer.
Bij mij wordt het wel steeds meer een ondersteunende deel van een andere hobby. Zo heb ik ook een hobby radioastronomie Daar gebruik ik ook m'n kennis die ik onder andere als zendamateur heb opgedaan.
Maar er zullen altijd mensen blijven die het zendamateurisme op zich als hobby houden. Zelfs morse seinen sterft niet uit, lijkt mij ook nog wel eens leuk om te leren. :)

Morse, tja mijn vader gaf vroeger voor de A-licentie les in morse. Als jongen van 10-11 jaar kon ik toen ook het morse alfabet en schreef mee met xx aantal woorden per minuut. SSTV, packet radio enz. allemaal meegemaakt. Dat je dan helemaal naar frankrijk of UK kon vie repeaters enz was toen een unicum.
Radioastronomie, doe je dan ook EME verbindingen of is dat weer een andere tak. Heb het een paar keer meegemaakt, dat vond ik toen raze interesant. (nog steeds trouwens het astronomie gedeelte dan)

Zit daar nog wel wat leven in??
maar het is met de komst van computers en da vooral internet bij ons een langzame dood gestorven.
Vroeger in B'zwaag de radiovlooienmarkt (ik was daar 1 van de opbouwers / security) was het altijd mega druk maar tegenwoordig ook niet meer bij de radiovlooienmarkten.

Het leeft zeker nog wel ,het zij veel minder als vroeger denk ik met de komst van mobieltjes en internet .
Alle info ligt nu zo te vinden op het internet .
Maar er zitten toch wel wat leuke dingen bij ook voor de jongeren .
SDR radio schijnt de meenste jongeren meer aan te spreken als een normale ontvanger/zender.
Zeker met digitale mode,s als psk ed.
En het nieuwe coversity systeem is volgens mij een eerste in de wereld .
CoVersity (Cochanneling/Diversity NO-Nederland

Je komt toch veel overeenkomsten tegen met de modelbouw ook met het programmeren van ardunio bordje,s ed .
En natuurlijk blijft het bezoeken van beesterzwaag ed een super gelegenheid om een voeding te scoren of andere onderdelen .
Want in de winkel vind je steeds minder .

Groeten Wiebe.

Even een aandachts puntje..

Er wordt veel geschreven en geroepen dat zendamateurs gebruik mogen maken van 1.2 en 1.3ghz video..

Dit klopt ook wel.. alleen als het een grondstation betreft die de video uitzendt!
Zenden vanuit een onbeheerd vliegtuig valt nog steeds niet onder je machtigingsvoorwaarden.
Je F licentie halen heeft dan alsnog weinig nut..

Ik denk dat dat een redelijk ok iets is fpv met een auto .
Het grootste probleem zit in het airborne zijn van een zender .

Dit klopt ook wel.. alleen als het een grondstation betreft die de video uitzendt!
Zenden vanuit een onbeheerd vliegtuig valt nog steeds niet onder je machtigingsvoorwaarden.

Kun je een link naar het document geven waarin het concreet staat dat het zenden vanuit een (model)vliegtuig niet is toegestaan? want als ik in de gebruikersbepalingen amateurfrequenties kijk kan ik geen beperkingen vinden over het gebruik vanuit een vliegtuig, boot of auto (of ik lees erover heen, dan hoor ik dat graag). Dus volgens mij is het op zich nog steeds niet verboden "mobiel" te zenden.

Kun je een link naar het document geven waarin het concreet staat dat het zenden vanuit een (model)vliegtuig niet is toegestaan? want als ik in de gebruikersbepalingen amateurfrequenties kijk kan ik geen beperkingen vinden over het gebruik vanuit een vliegtuig, boot of auto (of ik lees erover heen, dan hoor ik dat graag). Dus volgens mij is het op zich nog steeds niet verboden "mobiel" te zenden.

Ik heb even zitten zoeken waar dat ooit stond, maar blijkbaar heb ik onder een steen gezeten, en vebaas me er van dat er zoveel veranderd is in loop der tijd..

Dat ik mijn licentie haalde was het zelfs ten zeerste verboden een onbemand station te runnen..

Tegenwoordig blijkt dit allemaal weer veranderd te zijn.

1.2 Algemene gebruiksbepalingen
Aan het gebruik van frequentieruimte zijn de volgende voorschriften verbonden:
De radiozendamateur die het radiozendapparaat bedient, is bij het station aanwezig,
of draagt er zorg voor dat allen hij zijn station op afstand kan bedienen.
De houder van de registratie draagt er voor zorg dat als het geregistreerde
radiostation door een ander wordt bediend, hij/zij daar zelf fysiek aanwezig is en de
in de regeling bepaalde voorschriften worden nageleefd. Het bewijs van registratie
behoort ook bij het radiozendapparaat aanwezig te zijn.

Ik vraag me nog wel af of die Longrange UHF zenders daar onder vallen?
Aangezien er veel zijn die aan Frequency hopping doen.. en niet alleen binnen de 70cm band..
En mocht het binnen de "data" band zijn, dat het ook werkelijk een toegestane modulatie bevat...
Daar heb ik geen idee van.

Klopt, de regelgeving is een stuk soepeler geworden, gelukkig.
Vandaar ook m'n vraag op deze manier omdat het ook aangepast kon zijn sinds ik de laatste keer het reglement heb bekeken. ;)

De longrange UHF zenders moeten met de frequentiehoppen wel binnen de amateurfrequenties blijven anders ben je nog "fout" bezig. (zoals ik de regels interpreteer)

72 mhz mag in NL toch niet voor modelvlieg besturing?

edit: 72MHz is van Defensie, succes daarmee :)

35/40MHz mag je wel gebruiken

Laatst bewerkt:
Back