Hamburg II

Discussie in 'Algemeen scheepsbouw' gestart door Bluey, 22 mei 2014.

  1. Bluey

    Bluey

    Lid geworden:
    21 mei 2014
    Berichten:
    269
    Locatie:
    Amersfoort
    Hallo

    Zoals in mijn andere post gemeld, heb ik al ongeveer 27 jaar deze hamburg II in mijn bezit. Het is een mooi en zwaar schip, wat al oud was toen ik het kocht. Dat is ook wel te zien aan de robbe zender die erbij zit ;-) Doet het overigens nog steeds!

    Wat vreemd is is dat de originele Hamburg II van Robbe een houtbouw romp was, en dit een harde polyester romp is. Er zitten flinke loodblokken in en een een heeeeeeel oud motortje. Model schijnt uit de jaren 60 te stammen.

    Ik heb hem samen met mijn zoontje gisteren weer eens te voorschijn gehaald, en vandaag alle electronica weer eens schoongemaakt en van nieuwe bekabeling voorzien. De hekjes zijn beschadigd en moeten opnieuw gesoldeerd worden. Verder zat er een mechanisch-electrische misthoorn in met een schakelaar en een motortje en een tandwiel en zo, en overal lampjes.

    Het ding vaart best goed, maar de motor en met name de snelheids regelaar zouden gemoderniseerd moeten worden naar hedendaagse maatstaf.

    Mijn vraag is echter: Zou de boot een soort van ouderdoms waarde hebben? met andere woorden: is het onverstandig om hem op te knappen en te moderniseren, of kunnen we dat rustig doen zonder er later spijt van te krijgen? Het zou een pracht van een eerste boot voor mijn zoontje van 10 kunnen zijn. Het ding vaart simpel, maar is door zijn grootte en gewicht best wel indrukwekkend.

    Iemand hier een mening over?

    Roland

    [​IMG]

    en de zender:

    [​IMG]

    en de tekening die ik nog op internet vond

    [​IMG]
     
  2. Bluey

    Bluey

    Lid geworden:
    21 mei 2014
    Berichten:
    269
    Locatie:
    Amersfoort
    foto's van het varen van gisteren

    Kan iemand mij vertellen waarom de foto's op zijn kant staan als ik ze upload? op mijn computer staan ze goed.

    [​IMG]

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 23 mei 2014
  3. BertusvB

    BertusvB

    Lid geworden:
    14 sep 2011
    Berichten:
    1.258
    Locatie:
    Hoeksewaard
    Hoi Roland,
    Geweldig, zo'n fraai schip.
    Ikzelf ben gek op oudere modellen.
    Overweeg eens om haar zo origineel mogelijk te houden met alles.
    Dan heb je een ware eye-catcher in handen. Ga er maar eens mee naar de WSD.
    Heeft je zoon al wat ervaring met b.v. een NIKKO? Zo doe ik het met mijn kleinzoon! ;)
     
  4. Bluey

    Bluey

    Lid geworden:
    21 mei 2014
    Berichten:
    269
    Locatie:
    Amersfoort
    Bedankt!

    Ik schaam me diep, maar wat is de wsd? ☺️

    Ik zou zelfs graag de oude zender gebruiken, maar kan het ontvangertje niet vinden. Zou het met elke 27 mc ontvanger werken mits je er een kristallenpaar bij koopt?
     
  5. Bluey

    Bluey

    Lid geworden:
    21 mei 2014
    Berichten:
    269
    Locatie:
    Amersfoort
    Enneh, over die nikko: dat spul is zo stuk. Deze os van dik polyester en kun je gerust een keer tegen de steiger aanvaren ��
     
  6. setsunakaede

    setsunakaede

    Lid geworden:
    19 jun 2011
    Berichten:
    2.488
    Locatie:
    Zoetermeer
    De WSD is de WerkSchepenDag, op hemelvaartsdag en dit jaar in Hoogvliet. Het is een stukje rijden, maar zéér de moeite waard! Lekker kletsen met mede-modelbouwforummers, lekker bootjes kijken en als je zelf een (werk)schip hebt ... en die heb je, getuige bovenstaande foto's... lekker varen.

    Wat betreft eerste leuke bootje voor je zoon: Ik zou deze even bewaren tot hij iets meer ervaring met sturen heeft.
    Ga bijvoorbeeld eerst eens samen met hem een Springer Tug maken, super simpel en toch leuk, plus dat hij dan gelijk trots kan zijn op zijn eerste, ZELF GEBOUWDE bootje. Of als dat té simpel is, een leuke EeZeBilt uitzoeken en bouwen. Let wel op; de originele serie is eigenlijk te klein voor fatsoenlijk varen, dus plannen vergroot uitvoeren...
     
  7. Bluey

    Bluey

    Lid geworden:
    21 mei 2014
    Berichten:
    269
    Locatie:
    Amersfoort
    Ok bedankt. Hemelvaart gaat waarschijnlijk niet lukken. Ik heb ook nog een klein sleepbootje ergens op zolder ( geen idee wat voor 1) wat ik ooit zelf gebouwd heb en nog gerestaureerd/ afgebouwd moet worden. Dus als hij het echt leuk vindt kan hij die gaan doen.
     
  8. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Gebruiker wel een nieuwe zender- en ontvanger-accu. Over het werken met NiMH cellen
    Modelbouw FAQ's
    -> [FAQ] Accu's en laadtechnieken
    -> De Nikkel-Metaalhydride accu.
    en
    -> Delta Peak laders/snelladers voor NiCd en NiMH (maar niet gebruiken bij zender en ontvanger, gewoon risicoloos laden met 0,1C)

    Met elk merk, inderdaad. Over kristalfrequenties, er is een verschil tussen zend- en ontvang-kristal:
    Modelbouw FAQ's
    -> [FAQ] RC Techniek en elektronika
    -> Welke zender? Welke ontvanger? Welke servo's?
     
  9. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.117
    Locatie:
    Oostvoorne
    Moest even denken en zoeken waar ik een plaatje van de Hamburg II had. Als ik het goed heb in 1977 op Koninginnedag in Rozenburg, waar EMCR op die dag een vaarshow had. Geen idee wie de eigenaar van deze hamburg II was. Groeten, Klaas

    [​IMG]
     
  10. Bluey

    Bluey

    Lid geworden:
    21 mei 2014
    Berichten:
    269
    Locatie:
    Amersfoort
    Mooi!, bedankt
     
  11. Bluey

    Bluey

    Lid geworden:
    21 mei 2014
    Berichten:
    269
    Locatie:
    Amersfoort
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  12. Bluey

    Bluey

    Lid geworden:
    21 mei 2014
    Berichten:
    269
    Locatie:
    Amersfoort
    Terwijl ik over de Adolph Bermpohl aan het nadenken ben, toch maar eens de Hamburg van de plank gehaald. Zoals hierboven beschreven heb ik haar 27 jaar geleden geruild voor wat treintjes, en toen was ze al oud.

    De boot is uitmuntend gebouwd. Superharde Polyester romp, en ook het houtwerk is uitzonderlijk netjes gebouwd.

    In de loop der jaren heeft de boot wat averij openlopen. Zo is er een stuk uit het boord gebroken en is de romp erg bekrast. Verder zin er hekjes en trappetjes gesneuveld.

    Eerst maar een schuren en plamuren

    [​IMG]
    primer
    [​IMG]
    rood
    [​IMG]
    zwart
    [​IMG]
    dek
    [​IMG]
    en dan eindelijk de witte stootrand die de vorige eigenaar nooit aangebracht heeft
    [​IMG]
    en dan is ie weer netjes
    [​IMG]

    het uitgebroken stuk voor en na
    [​IMG]
    [​IMG]

    nu de hekjes en de lampjes van de opbouw.
     
  13. Bluey

    Bluey

    Lid geworden:
    21 mei 2014
    Berichten:
    269
    Locatie:
    Amersfoort
    is dit een monoperm?

    [​IMG]

    hij zit er omgekeerd bovenop de schroefas koker met een externe tandwiel overbrenging.

    Hij vaart wel aardig, maar de motor heeft niet echt power. Zo laten, of toch wat anders erin?
     
  14. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.232
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Is een Monoperm Super en die heeft voor het grote model relatief niet zo veel power. De mate van vertraging kan je eenvoudig berekenen door de tanden van de tandwielen te tellen. Grote gedeeld door het kleine.
    Met de vertraagde decaperm uit de Bermpohl en een nette grotere schroef is het beter sturen... en slepen :p
     
  15. Bluey

    Bluey

    Lid geworden:
    21 mei 2014
    Berichten:
    269
    Locatie:
    Amersfoort
    Zat ik ook al aan te denken, maar wat stop ik dan weer in de bermpohl :-(
     
  16. Bluey

    Bluey

    Lid geworden:
    21 mei 2014
    Berichten:
    269
    Locatie:
    Amersfoort
    Zit een flinke messing schroef ondr trouwens
     
  17. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.690
    Locatie:
    Sneek
    Ik zou het spul in de Bermpohl laten zitten en hier een fan motor van een radiateur in zetten, dan kun je die grote prop direct aandrijven en, afhankelijk van het gekozen Voltage, méér dan voldoende power om te slepen hebben.

    Groeten, Jan.
     
  18. Bluey

    Bluey

    Lid geworden:
    21 mei 2014
    Berichten:
    269
    Locatie:
    Amersfoort
    Ok, vertel; de motor van de koelfan op de radiator? Waarom rechtstreeks aansluiten, draait dat niet te snel dan? Hij gaat op 6 volt varen is de bedoeling
     
  19. Bluey

    Bluey

    Lid geworden:
    21 mei 2014
    Berichten:
    269
    Locatie:
    Amersfoort
    Motor uit een accuboor kan ook? Heb nog een ouwe metabo liggen
     
  20. speedy bob

    speedy bob

    Lid geworden:
    26 feb 2008
    Berichten:
    551
    Locatie:
    Jabbeke W-Vl België
    Die zal teveel toeren maken, deze gebruik ik in speedbootjes.
    Ik gebruik in m'n slepers ruitenwissermotoren op 12V en motor van koelfan van een oude Audi 100, wel met tand-riem overbrenging 3/1 op 12V.
    Ik kan je verzekeren dat die motoren véél power hebben, ik trek met mijn Martine Letzer makkelijk een BIC-roeibootje voort.

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015

Deel Deze Pagina