Hamburg II

Discussie in 'Algemeen scheepsbouw' gestart door Bluey, 22 mei 2014.

  1. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.212
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Hoi Roland,
    Betreft vaargedrag... zie op de eerdere plaatjes dat het schip eigenlijk geen scheg/doorlopende kiel heeft.
    Dat maakt het een beetje tot een stuurloze dobber als het gas er af gaat.
    Maakt het onder stuwdruk wel wat wendbaarder, maar koersvastheid is minder.

    Het vooroverduikelen is de idd plaatsing en ligging van de accu.
    Wellicht deze op z'n kant? Onder de waterlijn? Dat kan bij deze gell accu's prima. Hoeven niet persé rechtop te staan. Kan je daar nog wat mee stoeien?
    Gr Bas
     
  2. Bluey

    Bluey

    Lid geworden:
    21 mei 2014
    Berichten:
    269
    Locatie:
    Amersfoort
    Hallo Bas,


    De accu diende in dit geval alleen maar voor gewicht en ligt al op zijn kant (ik gebruikte een 8ah 3s lipo als voeding voor de motor) Het gaat om een gegoten loodblok wat door de vorige eigenaar te ver in de boeg geschoven is naar mijn idee.

    Die skeg was mij ook al opgevallen, maar het ontwerp is nu eenmaal zo. Geen idee wat hieraan te doen zonder het hele rompontwerp aan te passen. Idd vaart het prima zolang je met het gas blijft "spelen"
     
  3. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Als hij stilligt lijkt de boot aan de kop een beetje te diep te liggen t.o.v. de geschilderde waterlijn.


    Als de waterlijn klopt is er niets te verdelen.

    NEEN.
    Als wij met de stoomsleper aan het einde van een evenement met de oorlogsbranders de ketel aan de 14 bar drukten en naar boven het commando gaven "hij is er klaar voor", draaide de kappie de stoomkraan helemaal open en kwamen de 1000 PK's er even (een minuut of 3) uit.
    Daarna zakte de druk naar de 10 en was het over.
    Het berghout aan de kop was dan nat door de boeggolf en de boeiing achterop was dan ook nat door de hekgolf die het berghout over kroop.

    Heeft niets te maken met gewicht dat op een onjuiste plaats ligt, maar alles met teveel vermogen.
    Je wil gewoon te hard varen, dat kan de romp niet aan.
    Als je nog harder gaat zal je zien dat hij op zijn zijkant wil gaan varen.
     
  4. Bluey

    Bluey

    Lid geworden:
    21 mei 2014
    Berichten:
    269
    Locatie:
    Amersfoort
    Dankjewel!

    Ik had idd ook het idd dat hij vol gas gewoon te snel gaat voor de romp (het gaat nog net)

    Je zegt idd zelf dat de boeg iets te diep lijkt te liggen, en dat denk ik dus ook.

    Ik denk voornamelijk dat dat het afzwaaien veroorzaakt als je plotseling het gas los laat (Het hek wil de boeg voorbij) Ik ga er wat mee experimenteren!

    De waterlijn heb ik bij het opnieuw spuiten overgenomen van de oude. De boot is heel netjes gebouwd, dus ik ga ervan uit (hoewel gevaarlijk) dat dat zou moeten kloppen. Het vaargedrag heb ik al eerder geconstateerd, ook met kleinere motor. De boeggolf idd niet!
     
  5. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Misschien wel een 5 mm :confused:
    Ik heb de tekening niet, daar staat toch zeker op wat "hoort".
    Mijn Henriëtte heb ik door alle stoomtechniek die toch wel erg zwaar bleek uit te vallen gewoon een nieuwe waterlijn gegeven. (ik meen 12 mm hoger)
    Valt niemand op, maar als de waterlijn onder water zit hoor je "ligt ie niet wat diep"?
    Kijken of je wat gewicht naar achteren kan schuiven en lekker gaan / blijven varen, alleen niet volaan.:D
    Ziet er geweldig uit , tenminste niet zo'n geel met blauw "140 in een dozijn". :p

     
  6. Bluey

    Bluey

    Lid geworden:
    21 mei 2014
    Berichten:
    269
    Locatie:
    Amersfoort
    Tekening staat op pagina 1 van dit topic ;-)

    idd gewoon wat schuiven., en hopen dat ik de waterlijn strak genoeg afgeplakt heb…. :)

    Net aan de gang geweest met de graupner navy 40R regelaar. Ding gaat standaard in de achteruit 50% en dat is voor deze bak echt te weinig. Moet in te stellen zijn volgens de gebruiksaanwijzing, maar ik krijg het niet voor elkaar.

    heb er hier:

    http://www.modelbouwforum.nl/forums/algemeen-scheepsbouw/226348-probleem-instelling-graupner-navy-40r-regelaar.html


    even een apart topic van gemaakt.

    Lukt het met deze niet dan ruil ik hem om voor de robbe regelaar uit mijn najade.
     
  7. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.106
    Locatie:
    Oostvoorne
    kan vervallen.
     
  8. Bluey

    Bluey

    Lid geworden:
    21 mei 2014
    Berichten:
    269
    Locatie:
    Amersfoort
    :confused:
     
  9. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.106
    Locatie:
    Oostvoorne
    Niet lelijk kijken Roland. Had je posting niet goed gelezen en dacht dat je een gebruiksaanwijzing voor je regelaar zocht. Die had ik opgeduikeld en een link daarnaar gezet. Maar later zag ik dat je toch informatie had. Vandaar. Ook ik lees wel eens dingen niet goed. Maar bijna alles is te corrigeren of uit te leggen. Begrijp ik het goed uit de beschrijving dat je juist op het knopje moet drukken als de led knippert en anders de "aansluiting" mist? Niet alle gebruiksaanwijzingen zijn even doorzichtelijk. Gelukkig is er al gauw hulp via het Forum. Succes er verder mee. V.w.b. het duiken van de boot zou je er voor wel wat ballast uit kunnen halen. Ook is het optisch niet vreemd dat er aan de voorkant een cm of iets meer van het onderwaterschip te zien is. Elke sleepboot neemt brandstof in en verbruikt die. Daarbij komt de boot omhoog. Als je de boot iets achterover trimt zal ze ook beter rechtuit willen varen. Althans dat is mijn ervaring met een echt schip. Voorover liggend stuurt gemakkelijker en achterover is meer koersvast. Slepend wordt het weer een ander verhaal want dan wordt de beting je draaipunt. Groeten, Klaas.
     
  10. Bluey

    Bluey

    Lid geworden:
    21 mei 2014
    Berichten:
    269
    Locatie:
    Amersfoort
    Hoi klaas

    Ik keek niet lelijk hoor, gewoon vrrbaasd want snapte niet wat je bedoelde. Die knopjes reageren precies zoals er staat beschreven alleen de snelheid achteruit wijzigt niet

    Mij een raadsel!
     
  11. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.106
    Locatie:
    Oostvoorne
    Roland, Heb jij de Duitse of de Engelse versie van de gebruiksaanwijzing aangehouden? Begrijp uit de Engelse manual dat je om naar het gewenste menu te gaan ook het knopje ingedrukt kan houden en dan de knipperpulsen tellen. Idem dito met het percentage te verhogen. Weet niet of het helpt, maar het viel me op. Gr. Klaas.
     
  12. Bluey

    Bluey

    Lid geworden:
    21 mei 2014
    Berichten:
    269
    Locatie:
    Amersfoort
    Beiden. Het staat er wat andrrs maar komt op hetzelfde neer als je het doet.
     
  13. Bluey

    Bluey

    Lid geworden:
    21 mei 2014
    Berichten:
    269
    Locatie:
    Amersfoort
    Ok, inmiddels de rokraft 120 die in de najade zat overgetrouwd naar de hamburg en de graupner V40 in de najade gezet. Ik heb er ook 1 in de san diego en dat bevalt prima. Met zo'n relatief jacht wil je niet teveel power achteruit, als je het überhaupt al gebruikt. (manouvreren met zon ding is niet de grootste lol, al helemaal niet met de San Diego met 2 Zdrives die achteruit niks doen en geen boegschroef :))

    De rokraft werkt prima in de hamburg, dus misschien vanmiddag in het zonnetje eens proberen :)
     
  14. Bluey

    Bluey

    Lid geworden:
    21 mei 2014
    Berichten:
    269
    Locatie:
    Amersfoort
    gisteren de hamburg even geprobeerd en vaart perfect met de rokraft.


    Hij is nog steeds wat "koplastig" ook tijdens het varen, dus volgende topic wordt de gewichtsverdeling
     
  15. Bluey

    Bluey

    Lid geworden:
    21 mei 2014
    Berichten:
    269
    Locatie:
    Amersfoort
    hallo Allen,


    Weinig gebeurd, nou ja:


    de motor kwam met steun en al geheel los van de romp, omdat ik zonodig de romp eerst van binnen wit had geschilderd. Hij trok een prachtig vierkant witte verf eraf: conclusie: verf een 40 jaar oude Polyester romp alleen als je hem heeeeeeeeeel goed geschuurd en ontvet hebt.

    Inmiddels zit de boel weer vast en vaart hij weer mooi.

    Ik heb de trappetjes naar het bovendek inmiddels weer herbouwd uit kunststof, en heb besloten nu toch een geluidsmodule en een rookgenerator in te gaan bouwen.

    Ik heb bij de kringloop een 6 cm computerventilatortje gekocht en een subwoofer speaker setje voor de PC van 12 volt. De bedoeling is dat ik de speakers in de boeg ga inbouwen (ja ik ben zelf ook benieuwd hoe ik dat ga doen)

    Met de rookgenerator heb ik nog een probleem waar ik tot nu toe geen oplossing voor heb gevonden:

    Ik wil hem op de ESC aansluiten, maar als ik dan achteruit sla, polen de + een de - om en draait de ventilator niet meer. Weet iemand hoe dit bij de kant en klaar gebouwde rookgeneratoren is opgelost? Een diode brug? welke diodes heb ik dan nodig op 12 volt?

    Verder: ik heb gekeken naar de geluidsmodule van Alan bond, maar deze lijkt beperkt en de verzendkosten zijn zo hoog dat ik vrijwel net zo goed de geluidsmodule van conrad aan kan schaffen (modelcraft/Neuhaus) Heeft iemand ervaringen met deze module, want ik kan er niet heel veel over vinden.


    Thx

    Roland
     
  16. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Laatst bewerkt door een moderator: 24 nov 2015
  17. Bluey

    Bluey

    Lid geworden:
    21 mei 2014
    Berichten:
    269
    Locatie:
    Amersfoort
    Hoi


    Ja, die heb ik gelezen, maar ik vroeg: heeft iemand ervaring met de Modelcraft/Neuhaus module die bij conrad te koop is. Die andere kost namelijk 2 keer zoveel en de alan bond lijkt wat simpel.
     
  18. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.106
    Locatie:
    Oostvoorne
    Roland, Heb het dacht ik al eens bij Bugsier 3 geschreven, maar hier nog eens in telegramstijl. Dieselgeluid (Deutz) geïmporteerd uit Youtube en op een MP3 speler gezet. De MP3 speler gekoppeld met de versterker van het PC geluidssetje. De voeding van de versterker komt van de motorregelaar via een diodebrug. Wisselstroompennen aan de regelaar en de + en - aan de versterker. De MP3 speler staat continue af te spelen en de versterker doet het alleen als de motor draait. Voordelen goedkoop en goed motorgeluid. Nadelen frequentie van het dieselgeluid gaat niet mee met het toerental van de aandrijfmotor. Zoek maar eens op Bugsier 3 met Deutz geluid dan kun je het horen. Groeten, Klaas.
     
  19. Bluey

    Bluey

    Lid geworden:
    21 mei 2014
    Berichten:
    269
    Locatie:
    Amersfoort
    bedankt klaas. Ik ga zoeken.
     
  20. Bluey

    Bluey

    Lid geworden:
    21 mei 2014
    Berichten:
    269
    Locatie:
    Amersfoort
    zo. weer even een update. De werkschepen dag komt eraan, dus ik moet wat slagen maken!

    [​IMG]
    hekwerk hersteld en trapjes nieuw gemaakt, en wat ontbrekende patrijspoorten vervangen

    nieuwe davids gemaakt

    [​IMG]



    stootwillen opnieuw gemaakt

    [​IMG]

    sleeptros gesplitst

    [​IMG]


    natuurlijk was het (waarschijnlijk) slimmer en beter geweest om alles opnieuw te maken en te schilderen, maar ik wilde de boot zo origineel mogelijk houden omdat ze zo keurig gebouwd was.

    Nu nog vensters achter de patrijspoorten lijmen, en ik wil even kijken of het me lukt een dieselgeluidsgeneratortje van robbe wat ik nog vond in te bouwen (is een 1 zylinder diesel, dus het geluid zal wel niet kloppen, maar toch ;-) Verder vandaag de onderdelen voor een rookgenerator gekocht, dus weer even prutsen dit weekend!

    Tot volgende week donderdag!
     

Deel Deze Pagina