Hamburg II

Discussie in 'Algemeen scheepsbouw' gestart door Bluey, 22 mei 2014.

  1. Bluey

    Bluey

    Lid geworden:
    21 mei 2014
    Berichten:
    269
    Locatie:
    Amersfoort
    inmiddels de electronica ingebouwd in een waterwerend compartiment. het 1 cilinder diesel geluidsmoduletje ingebouwd voorzien van volume knop (klinkt best grappig, jeugdsentiment ;-) en meteen even geprobeerd de ventilator voor de nog te bouwen rookgenerator op de sec te laten draaien. Daar gebeurd wat vreemds: de ventilator gaat niet langzamer draaien bij lagere snelheden, maar stopt gewoon. Hij lijkt alleen volgas te draaien bij volle snelheid. Iemand een idee wat voor ventilator ik dan moet kopen? het ventilatortje wat ik nu heb komt uit een computervoeding en is 12V DC, 1,1 W, 6,5 cm in het vierkant. Overigens werkt het prima om bij het omkeren van de vaarrichting de stroom via een diodebrug te laten lopen. Hij draait dan ook bij achteruitslaan.

    Ik hoor graag!!
     
  2. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.688
    Locatie:
    Sneek
    Hallo Roland,

    Jouw fan is in principe een borstelloze motor; onder een bepaalde spanning zal die domweg niet draaien.
    Omdat te testen zou je de fan eens op en 2S moeten aansluiten, als 'ie dan ook niet draait, weet je hoe laat het is.

    Ik heb in m'n 60 cm slepertje ook een computerfan boven de motor geplaatst, die draait alleen bij vooruit draaien, da's voor mij voldoende.
    De sleper vaart op 2S, ik zal eens kijken wat voor fan ik ingebouwd heb, als ik het me goed herinner loopt die van mij ook maar tot een bepaalde ondergrens (qua Voltage) en stopt er dan ook mee.

    Als ik er vanavond aan toe kom zal ik de boot eens open schroeven en laat ik het je weten.

    Groeten, Jan.
     
  3. Bluey

    Bluey

    Lid geworden:
    21 mei 2014
    Berichten:
    269
    Locatie:
    Amersfoort
    hmm. Maar ik lees overal verslagen van mensen die zo'n fan op de sec aansluiten voor de rookgenerator. Dat heeft dan niet veel zin als hij altijs op dezelfde snelheid draait, toch?
     
  4. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.214
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Niet alle fannetjes zijn brushless toch... hebt daarin 3 dradige en twee dradige... die twee dradige laten zich regelen
    Nu heb ik in een kist nog wel wat van die rommel... weet alleen niet of dat moederbord voltages zijn...
    (anders krijg je weer van dat straag-gejaag-jet-turbine geluid aan boord...)
    Daar zit wel wat tweedradigs bij.... zal ik vanmiddag/avond even in gluren...
    En anders er een ander 'can'-motortje aan ploeteren?

    Hoe zit die diode nu er aan? Tussen de polen? En... welke waarde diode was dat ook al weer?

    PS: Werkschependag gaat niet lukken. Ben geclaimed.
     
    Laatst bewerkt: 12 mei 2015
  5. Bluey

    Bluey

    Lid geworden:
    21 mei 2014
    Berichten:
    269
    Locatie:
    Amersfoort
    deze is tweedradig

    geluid valt wel mee, zit nu ook een geluidsgenerator in die er wel over heen komt

    ps: jammer!
     
  6. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.214
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Wat natuurlijk wel zo is... permanente rook... een stoomsleper heeft altijd vuur aan de plaat.
    Zal wel een aanjager op zitten zoals bij een loc.
    Bij een diesel is natuurlijk wel de rook variabel...

    Is de diode brug niet verantwoordelijk voor het gedrag?
    Je zou met een ander borstelmotortje kunnen testen? ...of die diode er mee te maken heeft?
     
  7. Bluey

    Bluey

    Lid geworden:
    21 mei 2014
    Berichten:
    269
    Locatie:
    Amersfoort
    hoi bas

    1) het is geen stoomsleper
    2) nee, zonder diodebrug hetzelfde laken een pak
    3) zou niet weten waar ik een ventilator met een borstelmotor vandaan haal o_O
     
  8. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Reichelt in Duitsland ??? nr FAN-ML 6025-12 H

    Zet dan wel 4 condensatoren op de spanning uit een regelaar, anders gaat die ventilator niet draaien.
    Die interne regelaar gaat dan over zijn nek zie zelf varende stoom baggermolen "Camille Mortenol"

    Mocht je de fan op je motor willen aansluiten zet een gelijkrichterbrug met de wisselspanning aansluitpennen op de motor, de + en de - op de fan. (condensatoren op de + en - als het een moderne fan is)

    Alleen dockyard boten hebben een verbrandingsluchtventilator, anderen hebben natuurlijke trek.
    Oliestook hoeft trouwens helemaal niet te roken.
     
  9. Bluey

    Bluey

    Lid geworden:
    21 mei 2014
    Berichten:
    269
    Locatie:
    Amersfoort
    hmm. Ja, maar iedereen werkt met zo'n computerventilatortje, dus dat zou moeten werken. Of denk ik gewoon dat die snelheid variabel is en is dat stiekem niet zo?

    Kan er verder weinig over vinden.
     
  10. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Staat er ook niet specifiek bij.
    computerfannetje kan je normaal op een lagere spanning ook laten draaien.
    Ik kocht in mijn onschuld ook een andere fan: deed het niet op pulsen.
     
  11. Bluey

    Bluey

    Lid geworden:
    21 mei 2014
    Berichten:
    269
    Locatie:
    Amersfoort
    snap ik. Ik zou alleen graag van iemand willen horen welke ik dan wel moet hebben? deze draait dus alleen op de sec als ik vol gas geef.
     
  12. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    4 condensatoren over de fan zetten (LET OP de + en -) van 470µF
    Had ik ook, dat hij alleen volaan draaide. Dan stuurt de regelaar de voeding door zonder erin te knippen tot het een blokspanning wordt.

    [​IMG]

    Maar wat is een sec?
     
  13. Bluey

    Bluey

    Lid geworden:
    21 mei 2014
    Berichten:
    269
    Locatie:
    Amersfoort
    :) Sorry, ESC. Kun je iets duidelijker zijn hoe ik die 4 condensatoren over de fan moet zetten? Die condensatoren heb ik nog wel liggen volgens mij.
     
  14. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
  15. Bluey

    Bluey

    Lid geworden:
    21 mei 2014
    Berichten:
    269
    Locatie:
    Amersfoort
    Yep. helder. Ga ik vanavond proberen, bedankt!

    PS: je gaat ook naar de WSD?
     
  16. Bluey

    Bluey

    Lid geworden:
    21 mei 2014
    Berichten:
    269
    Locatie:
    Amersfoort
    Bedankt! Dit was idd de oplossing. Ik had nog precies 4 van die condensatoren liggen!

    Nu weer een volgend probleem: ik had een idee hoe de uitlaat aan het bakje te bevestigen, maar dat blijkt niet te werken. Heeft er iemand een tip waar ik een stuk pijp met flens vandaan kan halen???
     
  17. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Leuk dat het werkt.

    Als ik tijd en zin heb dan ga ik misschien als bezoeker.
    Met een toegestane vaartijd van 20 minuten kan ik niets doen.
    Dan is net de ketel warm.
    Dan moet het vuur uit om eventueel een kristal te wisselen.
    Als het vuur langer uit is dan 5 minuten moet de benzine leiding worden doorgeblazen en moet ik het vuur weer aansteken op spiritus.
    Misschien kan ik dan net de boot 5 minuten laten varen om weer naar de kant te komen voordat de volgende 20 minuten om zijn:
    Voor mij dus geen wsd.
     
  18. Bluey

    Bluey

    Lid geworden:
    21 mei 2014
    Berichten:
    269
    Locatie:
    Amersfoort
    Da's jammer! Als je wil neem ik zonder probleem een 8 kanaals zender en ontvanger op 2,4 ghz voor je mee zodat je kunt varen tot de kolen op zijn?
     
  19. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Dank voor het aanbod.
    Ik wil dat niet zomaar gaan proberen, ik gebruik een PIC om signalen uit de ontvanger te lezen en te verwerken.
    Geen idee of dat de pulslengte bij jou dezelfde is als waar mijn programma nu op werkt.
    Ik heb met de organisatie van heemskerk eens geprobeerd om één kanaal van de 40 band voor mij te reserveren: dat liep uit op onwil en ruzie.
    Sindsdien vaar ik niet meer op wsd.
    Ik ga als ik 8 uur achter elkaar wil varen op hetzelfde kanaal, hier in de buurt of bij de Belgen in Genk/ Zutendaal/ Opglabbeek varen, hier in NL dus niet meer.
    Als ooit mijn baggermolen klaar is heb ik aan 8 kanalen niet voldoende, dus 2.4 is dan ook geen oplossing.
    Misschien dat iedereen dan op de 2.4 zit en er wel normaal afspraken gemaakt kunnen worden met organisaties.
     
  20. Bert V

    Bert V verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 apr 2009
    Berichten:
    1.199
    Locatie:
    Steenbergen

Deel Deze Pagina