Hamina Class missele boat

Een paar weken geleden was ik aan het rond kijken op een Duits Modelbouw forum.
Ik kwam daar een model van de Hamina Class missele boat van de Finse marine tegen. Gelijk helemaal verkocht precies het type dat ik mooi vind. Er zijn geen officiele tekeningen van te krijgen. De Duitse modelbouwer Andreas Aichner heeft zelf een spantenplan uitgerekend en getekend met Solid Edge. Ook veel details heeft hij op die manier bewerkt. Ik moet eerlijk zeggen petje af want dat is voor mij een brug te ver. Hij wilde de tekeningen gelukkig wel met mij delen. Hij bouwt in schaal 1:35 en ik ga deze boot bouwen in schaal 1:50. Deze schaal past nog in de kofferbak van mijn auto. Evenals Andreas bouw ik deze boot helemaal van kunststof. Hij gebruikt ABS dat op diverse manieren is bewerkt zodat de boot niet te zwaar wordt. Ik gebruik gedeeltelijk ABS en voor de rest Fortex PVC schuimplaten. Deze platen zijn bijzonder licht en behoorlijk sterk. De combinatie was mooi uitgedacht maar blijkt in de praktijk nogal verlijm problemen te veroorzaken. Maar door vallen en opstaan heb ik nu de goede combinatie pakken. Een combinatie van 10 seconden lijm,100 %lijm van Pattex, het goede oude Stabalit Expres en sinds gisteren Black Mambo. Deze combinatie lijkt het te gaan doen.
hamina Class Beeld.jpg
 
Wil nu de 2 Kehrer 28 mm Kamewa Jets in te bouwen. Vraag me alleen af wat de hart afstand tot het water moet zijn.
Zit momenteel ongeveer op 3/4 van de waterlijn. (zie foto) Dieper kan volgens mij niet want dan komt de totale besturing onder water te liggen. Buiten dat heb ik ook niet veel meer ruimte om dieper te gaan. Of ik moet ze nog dichter tegen de kiel aanleggen. En dat lijkt me ook niet ideaal.
Kamewa inbouw 1.JPG
 
De waterstraal moet zich wel ergens tegen af kunnen zetten natuurlijk. En tegen water werkt veel beter dan tegen lucht. Tijdens de vaart zal het achterschip wel iets zakken, maar in plané glijdt het water onder de romp door, dus het lijkt me dat je ze zo diep mogelijk moet plaatsen. Of wordt de waterstraal nog iets naar beneden gedwongen? Dan zal de hoogte wat minder kritisch zijn. Gr. Klaas.
 
Laatst bewerkt:
Gisteren de achtersteven er weer uitgehaald.. Er bleek een verschil van 1 centimeter tussen de linker en rechter bodemplaat te zitten Snap niet hoe dat gebeurd is. Maar goed ,na een chirurgische ingreep zijn beide kanten nu 7,5 centimeter.Heb gelijk de achter/spiegel wand vervangen door een iets zwaardere versie. De jets kunnen nu geplaatst worden. Zit er aan te denken om ze na plaatsing vast te zetten met giethars. Weet alleen niet of dit in combinatie gaat met ABS. Ik heb al veel mogelijkheden gelezen. Van Stabiliet, UHU hard plastic lijm en of 2 componenten lijm.
Kehrer zelf adviseert om eerst de openingen te maken dan te richten, vast te zetten met 10 seconden lijm, afplakken en dan giethars er om heen. Lijkt me op zich de beste methode. Daarna kan ik me zorgen gaan maken om de motoren.
Ik wil 2 outrunners nemen van 2500 KV met 7,4 volt lion accu's. De outrunners neem ik omdat deze niet zo warm worden als de geadviseerde neodym motoren. Met 7,4 volt kom ik op ongeveer op 18.500 toeren per minuut. De Jets mogen maximaal 20.000 toeren hebben dus heb ik nog iets tolerantie. Ik lees graag of mijn gedachtegang in dezen klopt.
 
Na het nodige meetwerk uiteindelijk de goede plaats gevonden voor de te plaatsen waterjets.
waterjets 1.JPG
 

Bijlagen

  • waterjets 1.JPG
    waterjets 1.JPG
    230 KB · Weergaven: 270
Nu de jets uitlijnen, de instroomopeningen aftekenen en passend maken aan de onderkant.
De jets moeten als het ware in de huidplaat aan de onderkant vallen. Dus krap uitzagen of boren en de rest met een vijl precies passend maken.
 
Motoren.
Heb hier en daar nog een beetje rond geneusd .
Op de site van Kehrer kwam ik volgende gegevens tegen wat betreft de Outrunner en Lipo die ik gebruiken kan.
Met een 3S-Lipo: Een Outrunnermotor-KV <= 1800.
Voor de aansturing een 80 A vaartregelaar
De berekening zou dan zijn 3S Lipo accu is 11,1 volt x 1800KV = 198000 toerenp/m.
De Jets mogen maximaal 20.000 toerenp/m hebben. Dus dat kan passen.
 
mijn ervaring met die 28mm kmb jets is dat je toch een stukje boven die 20k rpm mag gaan, had er eerst een 1800kv op 3s op zitten en dat is redelijk "tam"
nu 2200 kv op 3s en dat is beter ,hoger rpm is nutteloos want dat geeft alleen cavitatie
ivm die opmerking over de diepte van de jets: geen zorgen ,die waterstraal drukt tegen je stuurbare nozzle en doet zo de romp draaien
alleen denk ik dat 2 x 28 mm jets in die smalle en "kleine" romp overkill gaat zijn en nog niet zo'n klein beetje
gaat een speedboot worden
 
Laatst bewerkt:
Hallo Ben
Bedankt voor je bijdrage. Misschien dan toch de 1800 KV nemen? Zijn dan iets tammer maar in combinatie met de
de romp van 102 cm lengte minder overkill? Heb er wel aan gedacht om 1 jet te nemen maar dat doet me teveel afbreuk aan het origineel.
 
Laatst bewerkt:
M.b.t. de montage: de methode eerst 100 keer passen en meten, dan plaatsen met een of twee tipjes CA-lijm en dan, als je zeker weet dat alles nog steeds goed zit, 2-componentenkit gebruiken bevalt mijn prima.

M.b.t. de snelheid en daaraan gekoppelde motorkeuze: het is weliswaar een snel schip, maar geen wedstrijdschip. Wikipedia vermeldt een snelheid van 30+ knopen. Dat zal in de praktijk zo'n 35 knopen zijn, niet veel meer en is ook afhankelijk van de zeegang. Je bouwt 1:50, dus de schaalsnelheid is dan makkelijk te berekenen:
30 knopen is 55,56km/uur.
Schaalsnelheid is de snelheid van het origineel (in km/uur)gedeeld door de wortel van de schaal. Dus 55,56 : 7,07 = 7,85km/uur. Looppassnelheid dus.
Nu weet ik dat de meeste modelbouwers hun schepen vér boven de schaalsnelheid laten rondscheuren (me too:oops:) maar veel sneller dan 10km/uur moet je niet willen gaan. Zeker niet als het model mooi op schaal is, en dus allerlei (kwetsbare!!) details bevat...
 
die 1800kv zal zeker volstaan op 3s mits de motor groot genoeg is en onder belasting niet "inzakt"
en eigenlijk vermoed ik zelfs dat het al veel te snel gaan in deze schaalboot ,koop goeie regelaars dan kan je ook goed regelen in de lage toeren en traag varen


als je de nozzles op die jets gaat plaatsen gaat het toch al niet echt meer schaal zijn denk ik?
 
die 1800kv zal zeker volstaan op 3s mits de motor groot genoeg is en onder belasting niet "inzakt"
en eigenlijk vermoed ik zelfs dat het al veel te snel gaan in deze schaalboot ,koop goeie regelaars dan kan je ook goed regelen in de lage toeren en traag varen


als je de nozzles op die jets gaat plaatsen gaat het toch al niet echt meer schaal zijn denk ik?

Nou ja de keuze is niet zo groot. Ik weet eerlijk gezegd niet welke schaal de Kehrer jets zijn. Maar ik heb op You tube zoveel maten en soorten aan schepen zien voorbij komen met Kehrer 28 Jets dat dit niet zal opvallen. Het gaat mij erom dat de boot ook nog ter vervoeren is in de kofferbak van mijn auto. Modelbouw is toch altijd min of meer hier iets laten en daar iets toevoegen. En wat de snelheid betreft, het is voor mij een grote verassing hoe dat zal uitpakken. De S100 van Italerie die ik gebouwd heb vaart denk ik ook veel te hard maar het is een prachtig gezicht als je deze ziet varen.
.
 
Zijn voor mij weer nieuwe termen. Ik neem aan dat de nozzles het gedeelte zijn waardoor ik het schip bestuurbaar wordt? Tenminste ik lees op internet dat nozzles sproeikoppen zijn. Brengt me op een andere gedachte. Als ik een regelaar koop heb ik eigenlijk er alleen een nodig die vooruit gaat. Want achteruit gaat toch met de omkeerklep in de jets dmv servo's?
 
Okay je kunt het bedienen met een vliegtuig-regelaar. Maar als je achteruit wilt helpt het natuurlijk niet dat je de zender in de (achteruit zet). Dat moet met een servo gebeuren. En dan moet je toch weer (vooruit) gas geven om achteruit te kunnen varen. Kan me voorstellen dat dit verwarrend kan worden. Ik had dacht dat het kon met de mixer functie van je zender maar heb me daar nog niet in verdiept. Duurt nog wel een tijdje voordat ik zover ben. Maar goed, misschien heeft iemand hier enige ideeën over.
Ben nog een beetje aan het Googelen geweest en kwam deze motor tegen:
bij Hobby King De NTM Prop Drive 28-36 1800KV . Bij Lipo 3S 11.1 volt maximaal 125 watt.
wacht maar op reacties of dit een goede keuze kan zijn. Weet er te weinig van om dit te beoordelen.

 
Laatst bewerkt:
Back
Top