Hamina Class missele boat

Jawel, die heb ik. Maar eerst een annekedote:
tijdens een van mijn eerste vaarten met de Azimuth Atlantic Challenger draaide ik het model op een gegeven moment naar de kant, mijn richting uit dus. Volle kracht vooruit en vlak bij de kant zou ik stoppen. Dacht ik. Trok dus het gas dicht... Helapidaka (helaas pindakaas) hielp dat dus te weinig en schoot de boot naast mij me een rotvaart de kant op. Gelukkig stond het water hoog en klapte ze niet ergens keihard tegenaam, maar schoof netjes drie meter het gras op alvorens stil te liggen. Geen schade aan het model, wel even een hartslag van een vibrator op standje 10...
Moraal van dit verhaal: varen met jets is écht anders dan met schroeven.

Nu een mogelijke oplossing:
Gasknuppel en -regelaar en de servo van de remkleppen als volgt programmeren:
Gasknuppel als "master" programmeren, remklepservo als "slave". Deze functie moet uit te schakelen zijn.

Vol gas = vol gas op de regelaar.
Tevens staan de remkleppen maximaal omhoog met de mixer op "aan".
Bij half gas gaan de remkleppen voor 1/3 omlaag. Komen op die manier een beetje in de waterstroom van de jets en remmen al af, maar het model is nog steeds te besturen.
Bij een kwart gas komen de remkleppen helemaal omlaag. Model vaart nu achteruit, is nog steeds te besturen.
Gas dicht = motor uit, maar ondertusse heb je de vorige standen doorlopen en zal de vaart grotendeels uit het schip zijn. Minder kans op een incident zoals hierboven beschreven.
Wil je de koppeling tussen gas en remkleppeneven niet, dan hoef je alleen maar de "master-slave" - mixer uit te zetten en je bent klaar.

Met een moderne computerzender is dit elektronisch makkelijk in te regelen; destijds moest ik dat allemaal mechanisch oplossen met verstellen van kwiklinks en roerhoorntjes... En uiteraard weet ik niet wat voor zender je hebt met welke mix-mogelijkheden.

Dank je Roel. Ik heb een Fly sky zender en deze is in te stellen. Ook daar moet ik me weer in gaan verdiepen.
Bedankt voor de tip. Ik zag het in gedachten al gebeuren. Willen stoppen en het lukt niet. Andreas Eichner is bezig om een elektronische oplossing te bedenken. Maar ja hij werkt in die hoek. Is voor mij een brug te ver.

een 2836 is te klein voor die jets hoor die gaan het niet trekken
ga voor een 3648 , 500 heli motoren hebben ze in dat formaat en kv

ik heb geen keerklep ; zou niet echt effectief zijn, eigenlijk enkel wat remmen had ik gelezen
kan je op dat gebied dus geen raad geven

en inderdaad het varen is "anders" je hebt geen mogelijkheid tot sturen meer als je geen gas geeft ook al zit er dus nog vaart in je boot

een 2836 is te klein voor die jets hoor die gaan het niet trekken
ga voor een 3648 , 500 heli motoren hebben ze in dat formaat en kv

ik heb geen keerklep ; zou niet echt effectief zijn, eigenlijk enkel wat remmen had ik gelezen
kan je op dat gebied dus geen raad geven

en inderdaad het varen is "anders" je hebt geen mogelijkheid tot sturen meer als je geen gas geeft ook al zit er dus nog vaart in je boot

Heb een beetje Gegoogeld .Een 3648 1700 is wel te koop maar alleen als je grotere partijen afneemt.
Kom nu op Brushless Outrunner BC-3530-8 1700 Rpm/V Gold Serie uit die is te koop via Ebay.
Zou volgens Ebay aan ongeveer dezelfde specificaties voldoen.
Welke specificaties moet je op letten om een motor te vinden die wel geschikt is? Is voor mij een beetje gatenkaas.
Wat betreft de keerklep, die heb ik (nodig) als ik wedstrijden wil gaan varen in clubverband. En dat is wel bedoeling als ie klaar is.

heb ooit zo'n 1800kv van hobbyking gehad , heb je daar al gekeken?

je gaat wel tegen een probleem opbotsen : bevestiging van de motor aan de jet
die jets zijn nog voorzien om 700 motoren te gebruiken , nu gaan de meeste brushless motoren daar niet direct op te monteren zijn omdat de bevestigingsgaten op 19 of 25 mm staan
bevestigingsgaten in de 700 motoren staan op ongeveer 30 mm dacht ik

kmb bied als oplossing een tussenflens maar dan kom je bij sommige motoren al direct een volgend probleem tegen : de assen zijn dan te kort om in de koppeling te gaan ,vooral bij inrunners ga je dat hebben
outrunners hebben vaak een langere as ( 20 mm) en dan zal het mss net wel gaan , ik gebruik een TP3665 inrunner met een as van ongeveer 15 mm lengte en dat ging dus niet

die jets zijn niet echt duur te noemen maar ...... er kan toch wel wat aan verbeterd worden zal je snel merken, probleem begint al als je iets anders dan hun 700 borstelmotor gaat gebruiken

Vandaag een tijdje bezig geweest om de Jets in de romp te plaatsen.. Van nature ben ik nog wel eens ongeduldig.
Dan pak ik iets te groot of te snel gereedschap en dan is er weer net iets teveel weggehaald.
Dus had ik mijzelf voorgenomen om alle tijd te nemen om de openingen te zagen en alles netjes op maat te maken.
Koste veel vijl werk maar het bleek de moeite waard. Alles past precies en de jets zitten op een paar plekjes vast met 10 sec. lijm. Een goede les voor de volgende keer.
Jets ingebouwd.jpg

Aansturing jets: kwam volgende link tegen die de omkeer jets elektronisch bediend.

http://www.ksmc.de/index.php/technik/109...tronik-duke-v30

Maar zit toch te denken om het gewoon met de zender op te lossen.
Omdat er vliegtuigregelaars in komen die alleen maar vooruit gaan lijkt me de simpelste oplossing om een switch op de
zender te gebruiken die de omkeerkleppen of in de stand vooruit zet of in de stand achteruit zetten. In de achteruit heb je dan ook een prima rem te regelen met de stick. Een iets galantere oplossing is de mix oplossing van Roel van Essen.
Nou ja heb nog genoeg tijd om hier over na te denken.

Afgelopen dagen bezig geweest om de opbouw vorm te geven. Het valt me tegen omdat ik constant van foto's moet werken. Ik heb wel een soort zij aanzicht tekening waarvan via een om - rekenmethode
Haminaclassstage5.png
de maat kan bepalen. Gisteren kwam ik op het idee om deze tekening met 425% te laten vergroten.dan hoef ik niet zoveel met de calculator te werken. Ik heb al wel veel foto's verzameld. Maar door de camouflage kleuren is het moeilijk om
de hoeken de lijnen en verhoudingen te bepalen.Wat ik het meest mis is een zgn..helicoptervieuw.
Heb al verschillende uren rondgestruind op internet om die te vinden. Maar helaas,een schuin van boven foto is het hoogst haalbare.

Bijlagen

• 100_0011 (Kopie).JPG
    100_0011 (Kopie).JPG
    233,6 KB · Weergaven: 219
Laatst bewerkt:
Vandaag kreeg ik de giethars binnen. Kan niet buiten werken dus moet het op zolder gebeuren. Dakraam wijd open.
Masker en bril op en gieten maar. Natuurlijk eerst de onderkant afplakken.

Bijlagen

• 100_0009 (Kopie).JPG
    100_0009 (Kopie).JPG
    251,3 KB · Weergaven: 232
  • 100_0006 (Kopie).JPG
    100_0006 (Kopie).JPG
    198,9 KB · Weergaven: 233
Vanmorgen maar even wezen kijken hoe de giethars was uitgehard. Het zolderraam heeft de gehele nacht open gestaan om de boze dampen te laten verdwijnen. De jets zitten als een huis. Twijfelde even of er voldoende hechting zou zijn met het geschuurde ABS. Had trouwens niet gedacht dat er zoveel hars tussen het afgeplakte gedeelte zou lopen. Helaas vergeten om hier een foto van te maken. De gehele instroomopening was bedekt met een dun laagje hars. Maar dit was prima te verwijderen. Wil nu een paar teststrookjes maken om te zien af ik de gehele romp kan (lakken) met giethars.Ik weet alleen nog niet of de giethars zich hecht aan het door mij gebruikte Fortex 2mm geschuimd pvc materiaal. Dat is het (leuke) :weetnie: aan het werken met nieuwe materialen.

Beetje jammer maar het giethars hecht niet echt goed aan de Fortex. Hier een tussenoplossing voor bedacht. Omdat het zo moeilijk uit te leggen is zal ik als het zover is het met een paar foto's illustreren. Heb me bezig gehouden met de opbouw. De zijkant bestaat uit een gedeelte.
opbouw 14.JPG

De verbindingen maak ik met balkjes balsahout 0,6 x0,6 die prima verlijmd kunnen worden met 2Dkit van de Action. Fortex 2mm en balsa is een goede combinatie. Vormen een lichte solide verbinding. Daarna aan een moeilijk gedeelte begonnen. De ramen in de stuurhut. Alles moet onder graden gemaakt worden en bijna niet een raam is gelijk.
Opbouw 20.JPG

Andreas Eichner mijn Duitse mede bouwer is in het bezit van een 3D Printer. Hij maakt veel onderdelen met deze printer.
Hamina afbouw 51.jpg

Nu is een 3 D printer natuurlijk hartstikke mooi. Maar je moet hem wel kunnen programmeren. Maar het resultaat is er wel naar.
Hamina afbouw 53.jpg

Is dat mooi of is dat niet mooi? Geweldig natuurlijk. Als ik zoiets zie wordt ik daar hebberig van. Maar ja 1200 euro voor een beetje goede 3D printer. Dat speel ik zo een twee drie niet klaar thuis. Nee helaas moet ik het hebben van het snij, zaag en vijlwerk. Ooit zal er wel een komen. Maar dan moeten ze wel 70% goedkoper worden.

Van de week kreeg ik de motoren binnen. Brushless Outrunner BC-3530-8 1700 KV Goldserie.
Helaas zaten de as uiteinden aan de verkeerde kant van de motor. Ik heb op op You Tube nog wel even gekeken of dit te veranderen was. Het is inderdaad mogelijk om de assen om te zetten. Maar ik heb toch voor de veilige kant gekozen.
Dus het zaakje terug gestuurd. Nu weer op zoek naar 2 passende motoren. Ze moeten ongeveer 1700 KV zijn en die zijn dun gezaaid. Ik heb ook niets aan de bouw van de boot kunnen doen. Vervelende rugklachten verhinderden mij om lang te staan. Gaat nu weer een stuk beter. Hoop eind van deze week weer te kunnen bouwen.

Back