Roel van Essen
Forum veteraan
Jawel, die heb ik. Maar eerst een annekedote:
tijdens een van mijn eerste vaarten met de Azimuth Atlantic Challenger draaide ik het model op een gegeven moment naar de kant, mijn richting uit dus. Volle kracht vooruit en vlak bij de kant zou ik stoppen. Dacht ik. Trok dus het gas dicht... Helapidaka (helaas pindakaas) hielp dat dus te weinig en schoot de boot naast mij me een rotvaart de kant op. Gelukkig stond het water hoog en klapte ze niet ergens keihard tegenaam, maar schoof netjes drie meter het gras op alvorens stil te liggen. Geen schade aan het model, wel even een hartslag van een vibrator op standje 10...
Moraal van dit verhaal: varen met jets is écht anders dan met schroeven.
Nu een mogelijke oplossing:
Gasknuppel en -regelaar en de servo van de remkleppen als volgt programmeren:
Gasknuppel als "master" programmeren, remklepservo als "slave". Deze functie moet uit te schakelen zijn.
Vol gas = vol gas op de regelaar.
Tevens staan de remkleppen maximaal omhoog met de mixer op "aan".
Bij half gas gaan de remkleppen voor 1/3 omlaag. Komen op die manier een beetje in de waterstroom van de jets en remmen al af, maar het model is nog steeds te besturen.
Bij een kwart gas komen de remkleppen helemaal omlaag. Model vaart nu achteruit, is nog steeds te besturen.
Gas dicht = motor uit, maar ondertusse heb je de vorige standen doorlopen en zal de vaart grotendeels uit het schip zijn. Minder kans op een incident zoals hierboven beschreven.
Wil je de koppeling tussen gas en remkleppeneven niet, dan hoef je alleen maar de "master-slave" - mixer uit te zetten en je bent klaar.
Met een moderne computerzender is dit elektronisch makkelijk in te regelen; destijds moest ik dat allemaal mechanisch oplossen met verstellen van kwiklinks en roerhoorntjes... En uiteraard weet ik niet wat voor zender je hebt met welke mix-mogelijkheden.
tijdens een van mijn eerste vaarten met de Azimuth Atlantic Challenger draaide ik het model op een gegeven moment naar de kant, mijn richting uit dus. Volle kracht vooruit en vlak bij de kant zou ik stoppen. Dacht ik. Trok dus het gas dicht... Helapidaka (helaas pindakaas) hielp dat dus te weinig en schoot de boot naast mij me een rotvaart de kant op. Gelukkig stond het water hoog en klapte ze niet ergens keihard tegenaam, maar schoof netjes drie meter het gras op alvorens stil te liggen. Geen schade aan het model, wel even een hartslag van een vibrator op standje 10...
Moraal van dit verhaal: varen met jets is écht anders dan met schroeven.
Nu een mogelijke oplossing:
Gasknuppel en -regelaar en de servo van de remkleppen als volgt programmeren:
Gasknuppel als "master" programmeren, remklepservo als "slave". Deze functie moet uit te schakelen zijn.
Vol gas = vol gas op de regelaar.
Tevens staan de remkleppen maximaal omhoog met de mixer op "aan".
Bij half gas gaan de remkleppen voor 1/3 omlaag. Komen op die manier een beetje in de waterstroom van de jets en remmen al af, maar het model is nog steeds te besturen.
Bij een kwart gas komen de remkleppen helemaal omlaag. Model vaart nu achteruit, is nog steeds te besturen.
Gas dicht = motor uit, maar ondertusse heb je de vorige standen doorlopen en zal de vaart grotendeels uit het schip zijn. Minder kans op een incident zoals hierboven beschreven.
Wil je de koppeling tussen gas en remkleppeneven niet, dan hoef je alleen maar de "master-slave" - mixer uit te zetten en je bent klaar.
Met een moderne computerzender is dit elektronisch makkelijk in te regelen; destijds moest ik dat allemaal mechanisch oplossen met verstellen van kwiklinks en roerhoorntjes... En uiteraard weet ik niet wat voor zender je hebt met welke mix-mogelijkheden.