Hamina Class missele boat

Draaikrans en onderstel

Bijlagen

• Bofors 57mm mk3  2.jpg
    Bofors 57mm mk3 2.jpg
    404,5 KB · Weergaven: 284
  • Bofors 57mm mk3  1.jpg
    Bofors 57mm mk3 1.jpg
    101,3 KB · Weergaven: 294
Bovengedeelte geschut

Bijlagen

• Bofors 57mm mk3  3a.jpg
    Bofors 57mm mk3 3a.jpg
    121,8 KB · Weergaven: 252
  • Bofors 57mm mk3  3b.jpg
    Bofors 57mm mk3 3b.jpg
    133,3 KB · Weergaven: 264
Na een weekje ploeteren eindelijk het Bofor 57 MM kanon werkend gekregen.
De loop kan nu op en neer worden bewogen. Heeft me een mini servo gekost doordat bij het proefdraaien de zaak vast
liep. Een beetje gejoel en weg was de mini servo. Jammer. Heb toen een iets zwaardere gemonteerd.
Deze loopt als een zonnetje. En paste bovendien nog in de behuizing.
Nu nog het gedeelte maken dat het geheel draaiend maakt. Wel iets met een servo. Maar anders als ik bij de S100 heb gedaan.

Bijlagen

• Bofors 3 (Kopie).jpg
    Bofors 3 (Kopie).jpg
    92,5 KB · Weergaven: 290
  • Bofors 2 (Kopie).jpg
    Bofors 2 (Kopie).jpg
    103,5 KB · Weergaven: 302
  • Bofors 1 (Kopie).jpg
    Bofors 1 (Kopie).jpg
    112,2 KB · Weergaven: 308
Het kanon lijkt een beetje overbemeten voor dit schip maar is in het echie ook ongeveer zo groot.
Nu de zaak mooi maken. Iets plamuren. Glad maken. Hier en daar nog een paar finesses aanbrengen. En dan in de spuitplamuur en primer.

Moest beslissen hoe ik de bovenbouw en de romp met elkaar verbind. Heb gekozen voor grote openingen in het dek met opstaande randen waar de bovenbouw over heen moet vallen.
Waterdicht en genoeg ruimte om nog diverse mogelijkheden te kunnen inbouwen.
Heb een soort onderdek gemaakt onder de bovenbouw. Dit past weer precies op/over de onderbouw. Door middel van supermagneetjes wordt de bovenbouw vast gehouden op het dek. Een beproefd systeem dat ik ook heb toegepast bij mijn S100 Schnellboot

Uiteindelijk moet er op het achterdek nog een inspectie luik komen met genoeg ruimte om bij de 4 aanstuur servo's voor de waterjets en de motoren te kunnen komen. Moet nog een beetje puzzelen hoe ik dat ga doen. Zelfde geldt eigenlijk voor het voordek maar wil eigenlijk ook niet dat het een (gatenkaas) wordt met allerlei onderbrekingen in het dek.
Mijn volgende zorg is om een 2 montage plaatjes te (laten) maken om de 2 x 1400 KV outrunners uitgelijnd en wel met de waterjets te verbinden. Heb al met clublid Joop hier een babbeltje over gemaakt. Denk dat dit wel goed komt.

Bijlagen

• opening in Opbouw onderkant.jpg
    opening in Opbouw onderkant.jpg
    153,5 KB · Weergaven: 246
  • Opening in Dek.jpg
    Opening in Dek.jpg
    149,8 KB · Weergaven: 240
Laatst bewerkt:
Ik was nog niet helemaal zeker of ik het Bofors 57 mm kanon goed op schaal had gebouwd. Mijn modelbouwcollega Andreas Aicher uit Duitsland die mij op het idee bracht om de Hamina class te gaan bouwen stuurt mij nu een 3D geprint Bofors kanon in de schaal die ik nu bouw. Komt in onderdelen aan. Moet dan alles verlijmen, glad maken, etc etc. Ben werkelijk benieuwd of ik goed in de richting zat met mijn gefabriceerd kanon

Moet van de week met de post aankomen.

Bijlagen

• Bofors andreas 1.jpg
    Bofors andreas 1.jpg
    108,4 KB · Weergaven: 234
  • Bofors andreas.jpg
    Bofors andreas.jpg
    122,1 KB · Weergaven: 246
Het bouwen gaat een beetje met horten en stoten. al naar gelang de tijd en zin die ik heb om te bouwen.Heb me maar eens bezig gehouden met de motoren en en het bevestiging plaatje voor de motoren. Daar moeten 6 gaten inkomen waarvan 2 met een schroefdraad van 4mm.
Hiervoor ben ik naar Joop o.H gegaan die de machines en gereedschap heeft om dit voor elkaar te boksen. Uit de hand een motorhouder te maken is niet te doen omdat het precies uitgelijnd moet zitten.
Gebruikt heeft Joop een slotplaat waarin reeds een gat in het midden zat. Deze eerst iets ruimer gemaakt en toen gaten geboord waar de motoren aan vast kunnen worden geschroefd. Waarom de bevestigingsgaten excentrisch op de motor zitten is me een raadsel. Na het boren de boorgaatje iets verzonken zodat het zich beter zet bij de montage aan de motor. Daarna moesten de 4mm gaatjes geboord en getapt worden. Al met al een precisie werk. De motor moet echt helemaal uitgelijnd in de koppeling en op de Water Jet behuizing gemonteerd worden

Bijlagen

• Motorhouder 1.jpg
    Motorhouder 1.jpg
    114,6 KB · Weergaven: 287
  • Motorhouder 2.jpg
    Motorhouder 2.jpg
    107,6 KB · Weergaven: 273
  • Motorhouder 3.jpg
    Motorhouder 3.jpg
    124,7 KB · Weergaven: 273
  • Motorhouder 4.jpg
    Motorhouder 4.jpg
    135,8 KB · Weergaven: 265
Laatst bewerkt:
Uiteindelijk toch er voor gekozen om achter de bevestigingsplaatjes een moertje te zetten omdat het niet zeker was of het plaatje genoeg (spek) had om de draadeindes vast te kunnen zetten. Hiervoor moesten weer 4 gaatjes geboord en getapt worden omdat er anders geen plek was voor de moertjes. De outrunner heeft twee uitsparingen waar het moertje precies in paste. Door de excentrische plaatsing van de schroefdraadopeningen in de outrunner kon het motorplaatje niet een slag gedraaid worden. Na montage aan de waterjet bleek dat er toch nog een slagje in de koppeling zat. Dit mag natuurlijk niet want als de outrunner op volle toeren gaat draaien kun je er op wachten dat het zaakje in de soep draait. Oorzaak was eigenlijk heel simpel. De asjes van de outrunner zijn 4mm doorsnee terwijl de ingang van de koppeling 5mm is Vandaar die lichte slinger. Dus moeten er busjes van komen om dit weer passend te maken. Ben blij dat Joop de motorplaatjes voor mij zo netjes heeft gemaakt.

Laatst bewerkt:
Ben zelf ook benieuwd hoe die zal varen. Denk dat ik er 2 3S Lipo 3000mha accu's in doe. Voor elke motor een accu.

Laatst bewerkt:
Heeft even geduurd maar ben opnieuw begonnen met het Bofors kanon. Kreeg het kanon 3D geprint in onderdelen over de post thuis. Na een middag passen en meten is het toch gelukt om het mechanisme uit het oude kanon over te zetten naar het nieuwe kanon. Moet eerlijk zeggen dat het nieuwe kanon toch meer stealth is dan de eerste die ik gebouwd heb. Ook is de maatvoering is beter.

Bijlagen

• 2 Bofors.jpg
    2 Bofors.jpg
    78,3 KB · Weergaven: 275
  • 3 Bofors.jpg
    3 Bofors.jpg
    89,5 KB · Weergaven: 267
  • 4 Bofors.jpg
    4 Bofors.jpg
    75,5 KB · Weergaven: 268
  • 5 Bofors.jpg
    5 Bofors.jpg
    91,1 KB · Weergaven: 264
Is nog aardig wat werk. Of het volgend jaar wordt weet ik nog niet. Ben nog steeds bezig met het kanon. Ik heb nu een ledje aan het einde van de vuurmond. Heb al diverse mislukte pogingen met mini super ledjes gedaan. Of ze branden door of de haardikke stroomdraadjes begeven het. Heb nu de goede weerstand gevonden. En ben over gestapt op een iets grotere led. Dat functioneer nu. Nu moet de led gaan samenwerken met de sound platine. Ben ik in het verleden al eens mee bezig geweest. Moet alleen weer even kijken hoe het ook al weer werkte. Bediende er toen 1 mitrailleur en 2 kanonnen mee. Als het kanon werkt ga ik de motoren plaatsen. Moet nog wachten op de pasbusjes voor de koppeling. Dan de vaartregelaars aansluiten en testen. Uiteindelijk wil ik gaan varen met lipo's. Die heb ik nog niet en ook nog geen Lipo lader. Staan op mijn wenslijstje. Testen ga ik doen met NIC/zink accu's want die heb ik nog liggen.

Led werkend gekregen en de bedrading zo gelegd dat het niet kan vast lopen.
Asje midden onder kanon geplaatst. Hier komt een tandwiel op die weer via een tandwiel op een servo uiteindelijk moet gaan draaien. Kan ook nog zijn dat ik met een V-snaartje ga werken,

Bijlagen

• 1 Bofors met Led.jpg
    1 Bofors met Led.jpg
    96,4 KB · Weergaven: 261
Weinig tot niets heb gebouwd afgelopen maanden. Geen zin, geen tijd, bezig met andere dingen.Maar heb nu een paar knopen doorgehakt. Eerst begonnen om de motoren te bevestigen op de waterjets. Toen op het achterdek nog een grote opening gemaakt zodat ik bij storing of andere euvels er nog goed bij kan.

Bijlagen

• Opbouw 24 dek motoren.jpg
    Opbouw 24 dek motoren.jpg
    238,2 KB · Weergaven: 210
  • Opbouw 23 dek achter.jpg
    Opbouw 23 dek achter.jpg
    138,1 KB · Weergaven: 223
  • Opbouw 22 dek achter.jpg
    Opbouw 22 dek achter.jpg
    120,2 KB · Weergaven: 200
Daarna de vaartregelaars aangesloten. Kan deze nog niet testen omdat ik de goede accu's nog niet heb. Als ik wil testen moet ik de lipo's in mijn bezit hebben voor de vaartregelaars omdat er een verschil zit tussen Lipo's en NIC accu's qua afregelen. Had eigenlijk naar de Messe in Dortmund gewild maar om daar de Lipo's te kopen. Maar dat lukt waarschijnlijk deze week niet meer. Ook moet ik nog een Lipo lader hebben. Weet al wel wat ik ga kopen. Het moet een Dynamite RC Prophet Sport 50W Laadapparaat voor LiPo en NIMH accu's worden. Praat je incl. Lipo's toch over een kleine 100 euro.
aan aanschafkosten. Zal wel Ebay Duitsland worden.

Via Marktplaat vier nieuwe Hextronic HX 5010 servo's gekocht. Deze moeten het tweede gedeelte van de waterjets gaan bedienen. Dat moet gebeuren met 2x drie kabeltjes Hoe ik dat ga doen weet ik nog niet helemaal, want in feite zitten ze elkaar in de weg. Denk dat ik iets met bowden kabels ga doen. Of met een binnen gedeelte van een gaskabel van een bromfiets. Het probleem zit hen erin dat de middelste kabeltje die zorgt voor de omkeerklep in de aandrijving heel dicht op de twee buiten kabeltjes zit die de richting van de boot(jets) bepalen. Uiteindelijk kom ik hier wel uit hoop ik.

Laatst bewerkt:
Gisteravond het achterste gedeelte in elkaar gezet. Gedeeltelijk moest er gelijmd en geschroefd worden.
De stator moet verlijmd worden in de behuizing. En een gedeelte van het mechaniek wordt geschroefd.
Voor dat ik door had hoe het nu precies in elkaar zat was ik een paar uurtjes verder. Heerlijk deze (duidelijke)gebruiksaanwijzingen. Weet niet wie die bedenkt maar onduidelijkheid is troef. Bijgevoegd was een zakje met een heleboel hele kleine schroefje en twee iets langere. Waar die twee dan in moeten staat er niet bij. Wel moet ik ergens boren maar waar staat er niet bij. Heb een vermoeden maar weet het niet zeker.

Bijlagen

• Waterjets +stator.jpg
    Waterjets +stator.jpg
    213,3 KB · Weergaven: 200
Na 2 dagen passen en meten de servo's zo geplaatst dat ze elkaar niet meer in de weg zitten. Diverse opstellingen geprobeerd. Weer weg gehaald en opnieuw begonnen. Uiteindelijk tot een opstelling gekomen waarin de vaartregelaars onder de servo's zijn geplaatst. Alles zo gemonteerd dat alles weer uitneembaar is voor eventueel onderhoud en/of reparatie. De twee buitenste servo's zorgen via de bowdenkabels voor de richting van de Jetstralers dus links en rechts.
De middelste servo's bedienen via de bowdenkabels de omkeerklep in de Jetstraler. Hierdoor kan de boot achteruit varen. Ben er nog niet over uit of ik de omkeerkleppen in de 2 jetstralers via 2 sticks op mijn zender ga bedienen of dat ik ze via een Y kabel op een stick ga zetten. beide oplossingen hebben hun voordeel.

Bijlagen

• Servo inbouw 1.jpg
    Servo inbouw 1.jpg
    292,1 KB · Weergaven: 208
Back