[Handicap] Vliegen met 1 hand

Discussie in 'Beginners' gestart door vandebrug, 24 jul 2011.

  1. vandebrug

    vandebrug

    Lid geworden:
    24 jul 2011
    Berichten:
    37
    Locatie:
    Zaanstad
    Nu ik steeds meer geïnteresseerd begin te raken in modelvliegtuigen zou ik graag willen weten of ze met 1, anderhalve hand te besturen zijn?

    Wat is het geval:
    Ik ben geboren met 1 hand. Mijn linkerarm is helemaal compleet. Mijn rechterhand mis ik. Ik heb rechts nog wel mijn polsgewricht waardoor ik wel grip heb. Kan ook gewoon schakelen in een auto en dit stuk typen.

    Nu zal ik met 2 poken op een bedienpaneel geen probleem hebben maar als er meer dingen tegelijk dienen te gebeuren dan vraag ik het met af. Het paneel moet ook vastgehouden worden. Zelf zat ik te denken dat als het echt nodig is een soort van draagsysteem te maken voor om mijn nek zodat ik mijn linkerhand volledig vrij heb.

    Ben overigens van plan binnenkort eens te gaan kijken bij Aero Club Heemskerk.
     
  2. Huibert

    Huibert

    Lid geworden:
    5 sep 2005
    Berichten:
    2.996
    Locatie:
    IJsselstein
    Dit moet wel kunnen, met links hoogte met rolroeren of richtingroer en met rechts de minder gevoelige gas functie. Om de zender goed vast te houden zijn er draagriemen en pults om hem om je nek te hangen. En eerst op een club kijken is natuurlijk leuk en zeer informatief :)
     
  3. jakkobink

    jakkobink

    Lid geworden:
    25 okt 2007
    Berichten:
    917
    Locatie:
    Wijchen
    Ik kan ook met 1 hand vliegen. met mijn palm de rechter stick en met mijn wijsvinger en duim de linker stick. Als je maar 1 hand gewend bent moet dat eitje zijn!
    Mischien is dat lastig om zo altijd te vliegen(ik kan het zeker niet bij wat moeilijker vliegen dan wat rondjes :) ) Maar je kunt eenvoudig met een voet gas geven en het rudder besturen natuurlijk. Kost je mischien 20 euro aan materiaal
    Jakko
     
  4. Matanza

    Matanza

    Lid geworden:
    22 apr 2007
    Berichten:
    734
    Locatie:
    Heffen, Mechelen, Belgie
    Ik weet dat er in het verleden mono stick zenders bestaan hebben ... Een zender met een stick en een slider aan de zijkant (langs de kant van de stick). Die slider kan je vergelijken met de sliders dat je nu ziet op Futaba zenders. Iets zo ongeveer als dit:
    [​IMG]
    Maar dan met slider die nu aan het rechts hand staat en slider aan de zijkant.

    Maar nu bedenk ik met net dat je Rechts hand niet hebt maar wel je links...

    Mvg,
     
  5. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.780
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Zo te lezen, zal je mischien een zender moeten laten aanpassen, maar mogelijk is het zeker. De eerder genoemde pult is uiteraard een aanrader, en zo te horen kun je in elk geval je rechter arm nog voor niet al te gevoelige functies zoals het gas gebruiken.
    Afhankelijk van wat voor vliegtuigtypen je wilt gaan vliegen, heb je eventueel helemaal geen schakelaars of extra functies nodig, maar dat hangt natuurlijk af van wat je wilt.

    Of het op de markt is, weet ik niet, maar ik weet dat bijvoorbeeld Curtis Youngblood helis vliegt met iets wat nog het best te omschrijven is als een opgevoerde "autootjes-pistoolzender". Een joystick voor nick (in jouw geval hoogteroer) en roll, en op die joystick een stuurwieltje voor hekrotor (in jouw geval richtingsroer). Gas/pitch stuurt hij aan met een soort van trekker. Wellicht kun je een pultzender zodanig laten bouwen dat de rechterstick enkel het gas bedient, en op de linker stick een draaiknop gemonteerd kan worden waarmee het richtingsroer bediend word. Als je dat met een redelijk veel bij jouw club voorkomende zender laat doen, kan er ook iemand je via een leraar-leerlingsysteem leren vliegen. Want eigenlijk is het feit dat er waarschijnlijk niemand met jouw specifieke zender kan vliegen een groter probleem dan het laten modificeren van die zender.

    Wellicht kun je eens contact opnemen met "corrien" hier op het forum, de technische service man achter Robbe/Futaba en nog een hele hoop andere merken. Die zal ongetwijfeld weten wat er te koop is en wat er qua ombouw mogelijk is....

    Groet, Bert
     
  6. vandebrug

    vandebrug

    Lid geworden:
    24 jul 2011
    Berichten:
    37
    Locatie:
    Zaanstad
    Bedankt voor jullie antwoord. Het beste is uiteraard eerst ervaren hoe het gaat. Maar ik heb er nu wel wat meer vertrouwen in dat het te doen moet zijn.

    Naast het besturen heb ik nog heel veel meer te leren. Stapje voor stapje. ;)
     
  7. Sleurhutje

    Sleurhutje Forum veteraan

    Lid geworden:
    2 jun 2006
    Berichten:
    25.207
    Locatie:
    Beverwijk
    Laatst op een show (FMS, Hemelvaart) vloog er een piloot met een flinke kist en de piloot was in het bezit van/uitgerust met een prothese. Lijkt mij dus op zich geen probleem. 8) ;)
     
  8. TC01

    TC01

    Lid geworden:
    17 jun 2010
    Berichten:
    3.071
    Voor dit probleem is er maar een manier, en dat is de single stick zender zoals men jaren geleden in Amerika veelvuldig gebruikte. Hier werdt die zover ik weet nooit gebruikt/verkocht.
    Curtis Youngblood (heli) gebruikt dit nu nog steeds, en ik denk dat hij zelfs de 4 hoofdfuncties op die ene stick heeft.
    Hij gebruikt de stick zoals wij (hoog-laag en rol/rotorkop), maar daarnaast zit er een draaiknop (richting/heckrotor) op en in die draaiknop dacht ik nog een soort van schakelaar of schuif (gas/pitch) gezien te hebben.

    Het is dus zonder meer mogelijk wat je wil, alleen zal het de vraag zijn of er een zender voor jou te maken/verkrijgen is en wat daarvan de prijs zal zijn.

    Misschien dat idd Corrien jou echt in de goede richting kan helpen.
     
  9. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.523
    Locatie:
    Ede
    deze beste man vliegt alsik het goed heb op deelen .
    had zijn arm verloren in een ongeluk met een machine .6maand later weer aan het vliegen .
    hij bestuurt een stick met een kogelkopje welke hij op de prothese kan klikken . het sturen doet hij vanuit de schouder . en misschien dat een van de leden van deelen je met dezeman in contact kan brengen
     
  10. Sleurhutje

    Sleurhutje Forum veteraan

    Lid geworden:
    2 jun 2006
    Berichten:
    25.207
    Locatie:
    Beverwijk
    Gezien de aangegeven mogelijkheden met de beperkte arm, lijkt mij zelfs een stickzender (bij voorkeur inderdaad een pult) geen enkel probleem. Zorgen dat op de rechter stick een opschroefstuk met groot en ruw oppervlak zit. In combinatie met de pult is met de stomp prima druk uit te oefenen en controle te houden (zeker als je er ook mee kunt typen ;)).
     
  11. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.694
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Ik vlieg altijd met één hand in m'n broekzak....
    Hier onderin een loop voorover.
    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  12. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.694
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Je bedoelt waarschijnlijk zoiets (Kraft):
    [​IMG]

    Of dit (Logictrol):
    [​IMG]

    Ze waren erg populair in de USA tussen 1966 en 1980:
    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 24 jul 2011
  13. Sleurhutje

    Sleurhutje Forum veteraan

    Lid geworden:
    2 jun 2006
    Berichten:
    25.207
    Locatie:
    Beverwijk
    LOL :lol: Die werken zeker nog met buizen. :D
     
  14. bier-Ton-

    bier-Ton-

    Lid geworden:
    11 feb 2007
    Berichten:
    221
    Locatie:
    Haarlemmermeer
    Ik denk dat je het zal moeten uitproberen, het zal volgens mij geen probleem zijn om te vliegen, mischien dat de rechterstick iets zal moeten worden aangepast.
    Gewoon doen, en lekker naar de Aero Club Heemskerk gaan.
    Heel veel succes.
    P.S.
    Als je wilt kunnen we wat afspreken om te kijken wat er wel en niet met een standaard zender kan, ik ben zelf in het bezit van een zender met pult.
     
  15. Sleurhutje

    Sleurhutje Forum veteraan

    Lid geworden:
    2 jun 2006
    Berichten:
    25.207
    Locatie:
    Beverwijk
    Kom dinsdagavond even langs bij Aeroclub Heemskerk (www.aeroclubheemsker.nl). Vraag maar naar Sleurhutje, weet iedereen wie het is. ;) Mogelijkheden genoeg om te bespreken en proberen, wat te lessen etc.
     
  16. Hans Meij

    Hans Meij

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    3.540
  17. vandebrug

    vandebrug

    Lid geworden:
    24 jul 2011
    Berichten:
    37
    Locatie:
    Zaanstad
    Top! Kom ik even langs. Bedankt!
     
  18. vandebrug

    vandebrug

    Lid geworden:
    24 jul 2011
    Berichten:
    37
    Locatie:
    Zaanstad
    Als hij het met 1 arm kan dan moet mij het met 1 hand vast ook wel lukken.
     
  19. Rolver

    Rolver

    Lid geworden:
    19 jun 2011
    Berichten:
    301
    Locatie:
    Haderslev DK
    Het lijkt mij dat een een aangepaste pult een goede oplossing kan zijn.
    Het belangrijkste voor jouw lijkt me dat ie stabiel is,zodat je je alleen hoeft te concentreren op de stuurknuppels en niet met het vasthouden van de zender.
    Ook kan je de stuurknuppel voor je rechter arm aanpassen (op de zender dan :razz:), deze zijn er af te schroeven en een aanpassing met schroefdraad er weer op te draaien.
    Het hangt er ook van af wat je gaat vliegen, een glider kan je vanuit een stoel bedienen en is relaxed vliegen, een YAK vergt veel meer concentratie en reactie.
    Google op pult en je krijgt vast wel een idee van hoe het er uit zou moeten zien. Mocht je een tekening hebben van een aangepaste pult, kan ik dat evt, in acryl voor je verzorgen.

    Groet, Rolver
     
  20. de Fotoman

    de Fotoman

    Lid geworden:
    23 mrt 2011
    Berichten:
    10
    Locatie:
    Utrecht
    Ik vlieg zelf nog niet zo lang maar als ik dit zo hoor zou ik zeggen gas (throttle) via voetpedaal
    en Aileron / Elevator met de stick. Dat is naar mijn idee prima uitvoerbaar.
    Denk maar eens aan de gitaareffect schakelaars oid.
    Ik weet zeker dat je op een club goed verder geholpen zal worden.
     

Deel Deze Pagina