handige tip: Leading Edges on cores - An easier way

Op RCgroups kwam ik een handige tip tegen waar ik idd ook extreem mee heb lopen klooien!
Bij het lamineren van de vleugels moet je eerst een strookje glas/kevlar op de LE gooien. Dat moet alleen wel blijven zitten én het liefst niet vervormen tijdens het opbrengen. Normaal wordt dit veel gedaan met 3M77 (spuitlijm). Bij mij werd dit echter een flinke puinzooi wat eindigde in de situatie dat alles (incl mezelf) onder de lijm zat, behalve de plekken waar het moest :lol:

Nu schijnt dat het ook prima gaat met "3M 924 transfer tape" een soort DBZ tape, maar dan zonder tape :roll: haha.
Een lijmlaagje tussen 2 antiplakpapiertjes dus.
Principe is dat je 1 laagje verwijderd, strookje op je glas/kevlar plakt. Dan om de tape heen knippen, andere antiplak verwijderen en dan gewoon erop plakken. Schijnt erg goed te werken! Binnenkort dat maar eens proberen :).

http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=603338

Goede kritiek van de "profs" ook :)

Mmmmm ik heb zelf niet zo'n probleem met de lijmspray. De truc is dat je heel licht moet spuiten. Twee lichte snelle passes is voldoende. Toch deze optie ook eens proberen. Wordt denk wel even flink zoeken waar ze die tape hebben.

Bedankt voor de tip Sietse!

Zelf heb ik geen problemen met de leading edge verlijmen met spraylijm. Mijn probleem is meer dat er na het vacuumbaggen en schuren van de leadingedge nog steeds een " weefsel" structuur op de leading edge zit. Ik heb tot nu toe steeds 93gr/m^2 carbonweefsel gebruikt.

Hoe glad worden jullie leading edges?

nou, die 1e van mij heb ik de LE ná het vacuumbaggen erop gefrutseld.. Dat was helemaal bagger.
Die ik nu heb, had ik ook te dik glas gebruikt en geprobeert het met 3M erop te plakken. Het verschoof alleen wat in de zak waardoor er dus de LE een stukkie naar voren begon en volledig uit glas/epoxy bestond. Die heb ik eergister wel lekker eindelijk helemaal weer eraf geschuurd :D.

mhh, kevlar van 60 gram is 28 euro per m²... doe ik lekker weer glas denk ik.
Denk dat ik ff een voorraad glas bij Ruud Zandvliet ga kopen. 58 voor de vleugel en 25 grams voor de staart.

Schuren jullie trouwens nog op de plek waar het glas met mylar de strip op de LE overlapt? daar word het net ietsje dikker lijkt me..

Bij mijn 2e was dat dus een verschil van iets van 0.4mm. denk dattie nu een stuk hoger/sneller gaat nu ik dat eraf heb geschuurd. :D

Eric van Dijken zei:
Leuk idee, knippen van de kevlarstrook is dan ook een stuk eenvoudiger.
Ga het de volgende keer proberen.... zal wel kerstvakantie worden.

Idd, eenvoudiger, maar wat vooral ook belangrijk is, is dat je hem gewoon onder 45° kan leggen zonder dat je de vezelligging verstoort :)

sietse zei:
.

Heb even lopen googlen, maar je kan het eigenlijk alleen maar via internet in verpakkingen van per 12 kopen...
http://www.nobu.nl/rightclick.cfm?id=465459&product_id=951193

behalve hier:
Klik
maarja, om het nou uit amerika te laten komen :roll:

Misschien gewoon maar eens langs een "echte" winkel gaan :). ijzerhandel ofzo.

Hi Sietse,

Misschien moeten we dan maar gezamenlijk wat van dat spul kopen. Ik doe wel mee voor een rolletje of twee.

Arno

mmhh, voor die 19mm 33meter rollen kost het (je moet per 12 kopen) 128 euro per 12. Incl BTW en 7.50 verz.
Dat komt neer op ongeveeer 11 euro per rol exclusief de extra doorverzendkosten.
Ik ga eerst morgen nog wel ff langs een paar winkels. Kijken of zoiets niet "gewoon" te kopen is.
Anders is een "Group Buy" eventueel wel mogelijk ja.

zou die gewone tapijt tape die opdezelfde wijze is opgeboeuwd niet ook werken? Zo ja dan is die waarschijnlijk nog wel eens tuk goedkoper ook.

Arno, ik heb ook nog een andere dubbelzijdige tape die eigenlijk alleen maar uit een lijmlaagje bestaat, je kan er eens een stuk van uitproberen. Ik heb deze gebruikt bij de bouw van de vleugels van mijn ornithopter, en bij de samenbouw van de romp van mijn easystar.

De tapijttape die ik heb is zeker niet goed. daar zit wel "iets" tussen. dus echt DBZ tape.

Maar je knalt nu wel ff een lampie aan in me hoofd!!! Thnx!
Herinner me net dat ik 2 van dat soort rollen heb liggen die ik van een vriend met vliegerzaak heb gehad. Alleen zijn die ik dacht 3 en 6mm breed. Das wel erg dun. zal eens vragen of er breder van te krijgen is. Normaal plakken ze daar dus vliegerdoek mee vast (en dus ook ornithoptertjes idd :D haha).

Toch ga ik ook nog ff op zoek naar een rolletje 3M 924. Ben wel benieuwd of het veel verschilt.

welke denk je? alleen die tapijttape? of denk je dat de 3m924 ook te dik is. Phil barnes en nog een sted "beroemdheden" op rcgroups zijn er in ieder geval wel over te spreken..

Maar goed, om te vergelijken zei ik al dat ik toch ga kijken of die 3M924 hier ergens te krijgen is.

sietse zei:
welke denk je? alleen die tapijttape? of denk je dat de 3m924 ook te dik is. Phil barnes en nog een sted "beroemdheden" op rcgroups zijn er in ieder geval wel over te spreken..

Maar goed, om te vergelijken zei ik al dat ik toch ga kijken of die 3M924 hier ergens te krijgen is.

Die tapijtape lijkt me veel te dik. Voordat daar de epoxie vat op heeft ben je een emmer met hars verder :)
De verhale lezend moet die 3M ok zijn.

Google de google,
En verhip www.kantoorandmore.nl heeft 3M 924 19mm breed tape.
Kost 7.95 Excl per rol verzendkosten onder de 95 Euro is 8 Euro.
Kost één rolletje 17.50!!!!
Meer stuks natuurlijk voordeliger
bij 10 stuks 10.25 per rol.

Frans

yups, daarom eerst nog maar ff naar wat winkels :).
Als het hier in de winkel niet veel duurder is dan 11 euro ofzo, dan koop ik gewoon 1 rolletje denk ik. Anders kan ik misschien wel een group buy opzetten mits er genoeg mensen voor zijn. Iets teveel geld om zomaar ff te kopen :roll:

welk formaat? er zijn rollen van 33meter, 19 en 12 mm breed.
Phil Barnes had de 19mm gebruikt voor de LE's van vleugels, de 12mm voor de staartdelen.
Als er genoeg zijn en het is zegmaar kosten-dekkend, dan wil ik het wel doen op zich.

Als er genoeg animo is, misschien ook in 2 delen kopen :), dat er iemand in het oosten/noorden wat koopt, en ik hier rond den haag Rotterdam. Dan kunnen we nog een gedeelte zonder dubbele verzendkosten doen. maarja, eerst maar eens kijken wat erbij komt :)

Back