handige tip: Leading Edges on cores - An easier way

Vleugelkernen plakking made easy.

Wil je beginnen met het zelf maken van glasvezel versterkte vleugels met positief vorm is de DVD “Vacuum Bagging made Easy “ van Phil Barnes een must om te zien/hebben.
De DVD staat meer dan bol van allerlei handige tips.
Een kompleet hoofdstuk op de DVD is gewijd aan 3M 77, de overbekende spuitlijm.
De heer Barnes gebruikt dit goedje bijna overal voor.
De twee belangrijkste zijn, het plakken van de vezel op de voorlijst en het aan elkaar lijmen van de vleugelkernen en schalen.

Hoewel de lijm zeer goed werkt kleven er een paar nadelen aan. Enkele zijn, verkrijgbaarheid, overspray (lijm op plaatsen waar je het niet wilt hebben) en de aanwezige oplosmiddelen. Zelf gebruikt ik de lijmspray van Bison. Deze is eenvoudig verkrijgbaar en werkt goed.

Het plakken van de vezel op de neuslijst doe ik nu met dubbelzijdigplakband zoals beschreven in dit draadje.
Het aan elkaar lijmen van de kernen nog steeds met de lijmspray, of niet!!!

Bij het aan elkaar lijmen van wat kernen viel mijn oog op een lijm-stick die op de bouwtafel stond.
Ik had geen zin om weer de handel af te dekken tegen de overspray.
Als test twee afval stukken met de lijm-stick aan elkaar geplakt .
In tegenstelling tot de lijmspray moet je geduld hebben de lijm is pas na enkele uren "droog".
Maar een paar stukjes schilderstape brengen hier uitkomst.
Net zoals bij de lijmspray laat de stick geen harde lijmnaad achter en laat zich goed schuren.

Voordeel:
Gemakklijk aan te brengen, geen overspray.
Overal te koop.
Geen oplosmiddel

Nadeel:
Langere droogtijd.
Delen tijdens drogen fixeren met tape.

pritt.jpg

Frans

ik doe dat tot nu toe met UHU POR. beide kanten dun insmeren. ff laten drogen en aan elkaar plakken. Zit in 1 keer vast.

sietse zei:
ik doe dat tot nu toe met UHU POR. beide kanten dun insmeren. ff laten drogen en aan elkaar plakken. Zit in 1 keer vast.

Ik ook Sietse. Goed spul dat Por. Ruikt hetzelfde als Solution bandplak lijm

Ook ik gebruik bison lijmspray. Werkt perfect. Voor het aanelkaar lijmen van kernen gebruik ik bison-col alleslijm. Insmeren, even latendrogen ,vastdrukken en het zit als een huis.

Binnenkort foto's van mijn nieuwe handlauncher.

Gisteren bij Quartel wat UHU POR gehaald (Quartel is nu officieel dealer van UHU en kan dus aan alle soorten UHU komen/ heeft ze op voorraad)
en gelijk geprobeerd op balsa-Rohacell. Werk echt super! :P
Op een kant een rupsje POR leggen, samenvoegen en direct van elkaar halen. Dan beide kanten dun uitsmeren. 5 min laten drogen en samendrukken. Muurvast.
Goeie tip!!

Ervaringen met tape en Mylar:

Gisteren een F1A vleugel 'gevacuumd' op z'n HLG's. De tips en problemen die in dit topic naar voren zijn gebracht heb ik nauwlettend in de gaten gehouden.

Probleem:
Positioneren van Mylar t.o.v. de kern.
Bij mij was dit probleem mogelijk nog groter, aangezien er in de onderkant van het profiel een discontinuiteit zit (ter plekke van de scharnierlijn voor de flap). De Mylar is op die plek aan de buitenzijde half ingesneden en licht gevouwen. Uiteraard moet deze vouwlijn exact op de goede plek op de kern liggen. Aangezien in mijn kern aan de uiteinden balsa ribben zitten, heb ik het volgende kunnen doen:

Plaats de Mylar (ik gebruik 0.45 mm) op de kern (nog zonder het glas / CF) en boor aan beide uiteinden een gaatje van 0.7 mm door de Mylar en rib. Prik hier een speld door. Het gaatje in de balsa rib met een drupje dunne cyano versterken. Na het impregneren en drogen van het weefsel op de Mylars kunnen deze eenvoudig op de kern geplaatst worden. Druk met een tangetje een ingekorte speld door de Mylar en balsa. Nu zit alles perfect gepositioneerd en kan niet meer verschuiven. Dit is echt heel relaxed werken. Voor geheel schuim kernen is er vast wel een modificatie op deze truc denkbaar (ter plekke van de werpstift aan het ene uiteinde, andere uiteinde... bedenk maar wat).
De Mylars hoeven nu niet met plakband bij elkaar gehouden te worden.

Het zuigdoek (breather) heb ik met dubbelzijdige tape op de Mylars geplakt. Scheelt ook een hoop gepruts.

Verder heb ik geprobeerd het 3M tape voorzien met CF weefsel vooraf te impregneren alvorens het op de kern gaat. Voordeel is dat je de CF kan drogen en egaliseren met de ontluchtingsroller en zo niet teveel hars in de kern sopt. Helaas werkt dit niet.
De epoxy maakt de 3M lijmlaag zacht (zo lijkt het), en de tape laat zich niet meer goed plakken. Gewoon droog aanbrengen dus.

De kleeflaag van 3M tape weegt trouwens ca. 2 gram / meter.

Back