handige tip: Leading Edges on cores - An easier way

Daar wordt aan de brievenbus geklopt, hard geklopt, zacht gekopt.
En wat valt daar door de sleuf, een grote witte enveloppe met deux roulleux tape du plakke.

Sietse, bedankt.

Gelijk maar geprobeerd:

tape1.jpg

tape5.jpg

tape6.jpg

tape3.jpg

tape4.jpg

tape2.jpg

Werkt prima.
Wel even opletten, normaal zit het plak aan de binnenzijde van het schutpapier.
Niet met deze tape, hier zit het dus aan de buitenzijde van he papier.
Ook dus aan de buitenzijde van de rol.
Ben je klaar met plakken gebruik een stuk schutpapier om de plak laag te beschermen.
Echt nodig, dit spul plakt als een idioot.

Frans

Het zal aan mij liggen. Niet goed opgelet op de lagere school. Het enig wat ik onthouden heb is "Kom je op de lagere school niet mee, ga dan werken bij de PTT"
Die is dan ook jaren mijn werkgever geweest :P

Rolletje inderdaad vandaag binnen. Thanx Sietse. (kon de enveloppe nog kleiner hahahah) Snel even proberen. Een cm of 10 van de rol gehaald. Aan de ene kant heb je een normaal folieoppervlak en aan de andere kant een schutpapier. Hiertussen moet dus de lijmfilm zitten. Het schutpapier is er makkelijk af te halen en inderdaad is daar dan de prima klevende film. Hoe krijg ik na het plakken op het glas in hemelsnaam die folie er af om de andere kant van de klevende film bloot te leggen.

Ik heb inmiddels van alles geprobeerd. Met een mesje geprobeerd eerst de andere kant te verwijderen, met en speld, op papier geplakt, op plastic enz enz. Niets lukt om de foliekant van de tape te verwijderen.
Wat ik nu heb is een prima scharniertape. Maar ja, dat is de bedoeling niet toch?

Theo,

Putje graven Tentje bouwen en Tukkie doen.:sleeping::sleeping::sleeping::sleeping::sleeping:

Deze rolletjes zijn net even anders gewikkeld als gewend.:schrik:
Het eerste stuk, ongeveer 1,5 omwenteling op de rol, is een soort bescherming.
Dit stuk gewoon weggooien.
Na dit doorzichtige stuk begint het echte werk.

tape7.jpg

Het eerste stuk tussen de pijlen moet je afrollen, afscheuren en weggooien.
De lijmlaag zit nu aan de buitenkant van de rol, tja handig is het niet maar tis nie anders.
Om de handel veilig op te bergen kan je een stuk schutpapier bewaren om na gebruik om de rol te wikkelen.

Het rolletje is niet meer dan een dubbelzijdig schutpapier met een lijmlaag ertussen.

Groeten

Frans

mijne is ook binnen, inderdaad een micro-envelop :D

ik ga zo ook ff proberen, was er nog niet aan toegekomen :)

(dus je hebt die wit-groene papierlaag, daar zit de plakspul tussen? of blijft dat plastic ook nog de hele rol doorgaan?

Blij dat er al een aantal binnen zijn!

ptt is het al een tijdje niet meer.... ik heb vannochtend toch echt weer bij de TNT gewerkt :).
Eric, jammur, maarja, wie gaat er dan ook in zo'n uithoek wonen ;)... Maandag dan waarschijnlijk.

Had het nog geeneens getest. Maar het is idd zoals Frans zegt.
Ben ff snel een hydrofoompje in elkaar aan het stampen. Wel handig. 1e deel gebruik ik nu als prima scharniertape. waar het wel goed word heb ik al een paar stukkies gebruik om me servootjes vast te plakken. Sow, wat plakt dat spul zeg!!!!! Prachtig :). Dat gaan een paar mooie LE's worden!!!!!!!

Gisteren wist het pakketje ook mijn deurmat te vinden. Ik heb idd ook zitten knoeien met de "ingewikkelde"rol. Bedankt dus voor de fotoreportage "how to tape..".

Sietse bedankt voor je actie!

Met een clubje mensen ben ik bezig met het maken van een DLG.
Niets revolutionairs maar een mix van beproefde dingen.
Zo komen de vleugel en staartvlakken van de Super Gee II en de romp van de Fireblade of Sputnik of Pearl.
Om het baggen onder de knie te krijgen is er een proef vleugeltje gemaakt.

Gisteren zijn de stoute schoenen aan getrokken en het plakband aan de ultime test onderworpen.

En...het voldoet prima. Het plakband zit zelfs een stuk vaster op het XPS dan de epoxy.

Vleugeltje:

550 mm spanwijdte
Koorde 170 naar 145 mm
Oppervlak 8.6 dm2
Gewicht 44 gram
Glas 58 gram/M2
Ligger boven 120 en onder 80 grams UD (30 breed)
Tip, 120 grams kevlar boven en onder (iets te dik, ik had niet anders liggen)

Positief gerekend komt een full-size DLG vleugel dan op ongeveer 125 gram excl aan elkaar lijmen.

proef3.jpg

proef6.jpg

proef5.jpg

proef2.jpg

proef1.jpg

romp.jpg

Frans

Wauwie, netjes hoor. Tot waar heb jij je mylars nou doorlopen aan de voorkant? en watvoor glas heb je op de LE geplakt?

Frans, echt heel netjes!

Hoe heb je de leadingedge glad gekregen? dwz geen pitjes van weefselstruktuur voelbaar?

Inspirerend! Ziet er netjes uit!
Waarom geen 50 cm gemaak? Dat was meteen bruikbaar geweest voor een micro....
Stukje afzagen?

Nu gauw weer verder met brainstormen vor eigen ontwerpen.

Heren bedankt,

Tja, ook ik was prettig verrast toen ik het Mylar van de vleugel haalde.
Bij het plaatsen van het Mylar op de kern heb ik ongelofelijk staan klojo-en.
Ik denk dat ik wel 5 of 6 keer de handel nieuw heb gepositioneerd.
Tot overmaat van ramp begon de hars, R&G met een potlife van 40 min, te gelleren.
Man, dat goedje begint dan echt te plakken, jakkes.

Theo,
Niet alles is wat het lijkt.
De voorzijde van de tiprand is wat hobbelig.
Ik denk dat dat komt door de redelijk dikke tip.

Sietse (met twee E's)
De mylars lopen iets over de LE, net zoals Uncle Phil heeft verteld.
De enige fout die ik heb gemaakt is dat ik het glas tot aan de rand van het mylar heb laten lopen.
Volgens Phil moet het glas 4 á 5 mm voor de rand stoppen.
Nu moest er wat extra worden geschuurd. dooh!
Op de LE zit 58 grams glas.

Berrie,
Er zitten wat kleine pitjes in de LE, maar alleen echt aan de voorste rand.
Ik denk de volgende keer de neuslijst nog vetter met Epoxy in te smeren.
Het overtollige schuur je er toch eenvoudig af.

Crins,
Precies, heb ik ook al aan zitten denken.
Maar dan denk ik toch een geheel nieuwe te maken met dunner glas.
Een mini vleugel kan dan ongeveer 60 gram wegen.

Groeten

Frans

Natuurlijk moest het tape ook op een staartvlak worden geprobeerd.
Tjonge, het snijden van de kernen voor een stabilo is wel een gepriegel zeg.
Van de 6 in omtrek gesneden bokjes schuim had ik, nadat er twee redelijke kernen waren geproduceerd, er nog eentje over.
Ach, oefening baart kunst zal ik maar zeggen.

tape16.jpg

Een van de iets betere kerntjes. Gewicht 1 gram.

tape17.jpg

De snijmallen luisteren erg nauw. Zit de mal bij de tweede keer snijden iets te laag krijg je snel dit soort rafels.

tape13.jpg

Na het snijden van de achterlijst en het schuren van de voorlijst en de tip was dit het resultaat. :D
Boven en onder 58 grams glasdoek. 45 graden.
Neus rand ook 58 grams.
Op torsie is het stabilo nu stevig genoeg, buigen doet het geheel nu te gemakkelijk.
Er moet duidelijk een rooving aan de boven en onderzijde in.
Gewicht is niet eens zo slecht. De weegschaal staat te knipperen tussen 6 en 7 gram.

tape12.jpg

Ik heb het tape met glas smaller gesneden naar ongeveer 12 mm.

tape11.jpg

tape14.jpg

tape15.jpg

Binnenkort maar eens spullen inkopen voor het echte werk.

Back