Handleidingen Ultra Duo Plus 30, LiPo's en Ultramat 25

Corrien

In Memoriam
Forum veteraan
Ik heb van Graupner volgende Nederlandstalige handleidingen ontvangen:
Ultra Duo Plus 30 (107kb).
Handleiding en waarschuwingen bij het gebruik van LiPo (36,5kB).
[edit] nu ook van de vertaler de handleiding van de Ultramat 25 (95kB)[/edit].

Auteur van deze handleidingen is een van onze forumers!

Denk er om, dat dit uitsluitend word-files zijn en dus geen afbeeldingen bevatten.

Indien er belangstelling is voor een van deze documenten even een pb´tje naar mij sturen. Hierin vermelden: het gewenste document en het e-mail adres waar dit naar toe gestuurd moet worden.
Er wordt NIET via het forum gemaild!

Corrien nog bedankt voor het mailtje met de documenten.

Blijft er toch nog een vraagje over. Wat is de maximale stroom of capaciteit die je voor Lipo kunt instellen. In de specificaties staat alleen vanaf 0.2 Ah. En zo te zien houdt Graupner nog steeds vast aan het C/2 laden van Lipo's. Om dan met 1C te laden kun je dus de dubbele capaciteit instellen, verlies je hiermee dan ook nog een evt. extra veiligheid. Hiermee bedoel ik stopt de lader bij het bereiken van de ingestelde capaciteit.

Rick

Tja, ik neem aan dat dit geen problemen oplevert, maar zeker weten is weer wat anders. De lader kijkt in ieder geval niet naar de ingeladen capaciteit, maar uitsluitend naar de spanning. Hoger dan 4,2 Volt per cel komt-ie in ieder geval niet.

Jan en/of iemand anders, heb je ook nog een antwoordje op m'n eerste vraag, namelijk: Wat is de hoogste laadstroom voor Lipo's of wat is de hoogst instelbare capaciteit voor Lipo's aangezien de Duo uitgaat van C/2 voor Lipo laden.

Rick

Nu ook het wordfile voor de Ultramat 25 (95kB) beschikbaar!

@Rick NT,
Bij Lipo's is een laadstroom van 1 x C de gangbare waarde. Wat maximaal toelaatbaar is weet ik niet.

Ultra Duo Plus 30 Handleiding zei:
De voor de lading nodige laadstroom resulteert uit de accucapaciteit en wordt door het laadapparaat automatisch ingesteld. Lithiumaccu’s worden gewoonlijk met de C/2 laadstroom geladen (C/2 laadstroom = halve capaciteits-laadstroom. Voorbeeld: bij een capaciteit van b.v.: 3000 mAh is de overeenkomstige C/2 laadstroom = 1500 mA (1,5A)). Daarom moet op het laadapparaat in plaats van de laadstroom de capaciteit van de accu worden ingesteld. Wordt de bij het desbetreffende accutype horende, specifieke laad-eindspanning bereikt, dan wordt de laadstroom automatisch gereduceerd, om een overschrijden van deze laad-eindspanning te voorkomen. Geeft de accufabrikant een kleinere dan de C/2 laadstroom op, dan moet ook de capaciteits-laadstroom overeenkomstig verkleind worden.

Hieruit begrijp ik dat Graupner dus uitgaat van een standaard en maximaal laadstroom van C/2.

Kom op Ultra Duo Plus 30 bezitters, laat nu eens weten wat die 'super' lader echt aan kan.

Rick

Bij de nieuwste software versie van de Ultra Duo plus 30 hoef je de laadstroom niet meer door 2 te delen. Ook is de term LiMn vervangen door de meer gangbare term Lipo voor cellen die tot 4,2V per cel geladen mogen worden. De laadstroom is nu altijd werkelijk zichtbaar in beeld zodat de gebruiker het 90% vol stadium goed kan zien. De vervelende onderspannings waarschuwing is nu niet meer default op 11,5V gezet maar kan ook door de gebruiker standaard op 10,5 worden gezet.

Het lipo programma heeft nu een automatische lipo cellen serie aantal herkennings programma. De gebruiker moet nog wel het door de lader gekozen aantal cellen in serie bevestigen of wijzigen. Merkwaardig genoeg ben ik deze feature nog nooit in een Duitstalige versie tegengekomen, terwijl de Engelstalige versie deze handigheid al een half jaar heeft......(Ve Zjermans are zmarter zan ze Britizzj, ja?)

In het Nimh en NiCad programma zijn automatische laadstroom programma's gekomen waarbij je de maximale stroom in kan stellen. (Handig voor een zender laden met dikke cellen en dunne snoertjes.)

De Lipo laadstroom kan je instellen tot maar liefst 10A! Of de lader dat ook doet weet ik niet want zulke dikke lipo's heb ik (nog) niet. Met 5A Lipo laden gaat in elk geval prima. Het maximale laadvermogen wordt aangegeven als 150Watt. Bij hogere cellen aantallen zal de laadstroom dus minder zijn. (10s=42V. 150W:42=nog geen 4A.)

@ Bert,

Bedankt voor de informatie, zijn inderdaad wel leuke features allemaal.

Dat van die 150Watt was al bekend, is een beetje krapjes inderdaad voor een 10S2P 4000 mAh pakket maar daar heb ik die zwarte powerdoos al voor. Duo is meer bedoeld als handzaam en geavanceerde lader voor ontvanger, zender en indoor-packs en af en toe als reserve voor de Big Bad Boys Lipo's.

Groeten,

Rick

Back