Handschoenen

Discussie in 'F3A-X' gestart door 3w4Ever, 1 aug 2011.

  1. 3w4Ever

    3w4Ever

    Lid geworden:
    28 dec 2006
    Berichten:
    403
    Locatie:
    Poldergebied
    Bij de meeste piloten(en ikzelf) zie ik dat men handschoenen draagt van het type 'werkhandschoen' zoals ze bij bouwvakkers gebruiken.
    Ik zou me echter een beter type willen aanschaffen, zijn er personen die tips kunnen geven welke uitermate geschikt zijn voor handstart grote motoren?
     
  2. Acropilot

    Acropilot Guest

    ik gebruik speciale handschoenen die we aan arbeiders in ons bedrijf geven (slachthuis) dit is een handschoen van katoen, met tussen de 2 katoenlagen een soort van malien ijzerwerk (voor te voorkomen dat je met messen in je hand zit tijdens het versnijden van vlees). Misschien kan je dit eens vragen bij een lokaal vleesverwerkingsbedrijf.
     
  3. Henri Zikken

    Henri Zikken Guest

    Je zou ook bij andere sporten kunnen gaan kijken. Bv. handschoenen die voetbal- of hockeykeepers gebruiken.
     
  4. Ed Heemskerk

    Ed Heemskerk

    Lid geworden:
    5 sep 2007
    Berichten:
    1.586
    Locatie:
    Lisse
    Als je in veiligheid wil investeren kan je het beste kickbox handschoenen gebruiken.
    zacht gevoelig en stevig binnenin en heel sterk en gevuld bovenop.

    Binnen de F3AX groep zijn hiermee positieve ervaringen opgedaan.

    Veel mensen zijn rechtshandig en hebben er dus maar 1 nodig.

    De linker werd vaak aan Hans Steeg gegeven,totdat hij verzuchtte ik heb er genoeg voor de komende jaren.


    Noot ;Hans Steeg is de grootste doorzetter van ons allemaal , hij vliegt F3AX wedstrijden met zelfgebouwde modellen met 1 hand en een speciaal gemaakte prothese.
     
  5. psnijders

    psnijders

    Lid geworden:
    7 nov 2007
    Berichten:
    708
    Locatie:
    vlieg bij RVB te Kaatsheuvel
    Je zou een bij een lasbedrijf kunnen vragen naar MIG/MAG lashandschoenen.

    Gr Patrick
     
  6. looping

    looping

    Lid geworden:
    5 mei 2005
    Berichten:
    798
    Locatie:
    Best
    Je was me net voor Patrick, ik gebruik ze ook.

    mvg
     
    Laatst bewerkt: 1 aug 2011
  7. Henri Zikken

    Henri Zikken Guest

    Wat is eigenlijk het doel van de starthandschoen? Voor wat ik er van begreep, gaat dat niet zozeer meer om 'in de vingers hakken' van de prop, maar om het niet snijden van je vingers aan de prop als je het ding een zet geeft.

    Een chicken stik, desnoods wat groter, is voor dit soort motoren geen optie meer?
     
  8. 3w4Ever

    3w4Ever

    Lid geworden:
    28 dec 2006
    Berichten:
    403
    Locatie:
    Poldergebied
    De chicken stick heb ik nooit handig gevonden, ook niet voor methanolmotoren. Dit zal eerder aan mij liggen denk ik dan aan het gebruik ervan.

    De lashandschoen lijkt me wel iets om eens na te vragen bij een metaalverwerkend bedrijf. Zal alvast al beter zijn dan de gebruikelijke bouwvakkershandschoen.
     
  9. Fraggy

    Fraggy

    Lid geworden:
    2 jul 2007
    Berichten:
    1.241
    Een normale tuinhandschoen is ECHT niet sterk genoeg!

    Aangezien ik ook linkshandig ben heb ik jaren geleden een handschoen van Hans gehad die ik nog steeds gebruik. (zoals je al zei, hij had er wel een paar.)

    Ik gebruik dus ook een lashandschoen. Maar, nadat ik een paar keer een tik op mijn vingers heb gekregen en daarbij een mooie blauwe vinger-nagel heb opgelopen, heb ik er tegenwoordig een 2e leren handschoen in zitten voor extra vulling/demping. Werkt prima!

    Lashandschoenen hangen gewoon in het rek bij de grotere bouwmarkten.

    dus deze:
    [​IMG]
    met zoiets erin:
    [​IMG]

    Oeh, bedankt voor de tip. Ik denk niet dat ze op zichzelf dik genoeg zijn (Genoeg dempen als er een prop tegenaan slaat), maar als binnenhandschoen in een lashandschoen zouden dat wel eens de PERFECTE handschoenen kunnen zijn!

    Als de motor eenmaal een paar slagen gemaakt heeft en ook echt loopt, zou ik geen enkele handschoen meer vertrouwen. Zeker niet in combinatie met een carbon prop. Maar voor die eerste slag na het starten is een handschoen wel echt prettig/nodig. Ik heb al een keer een houten MenzS 24x10 kapot geslagen op mijn handschoen (de motor zat vol brandstof en gaf een flinke tik. De prop scheurde bij de klap van de tip tot het hart in :X) Nou dan ben je blij dat je een stevige handschoen draagt!

    Voor het snijden van je vingers aan de prop hoef je het niet te doen. Er zijn genoeg mensen (nouja.. mafkezen!) die hun kist starten zonder handschoen en zelfs zonder de kist goed vast te zetten.

    Ik heb wel eens mensen een chickenstik zien gebruiken om een 50cc benzinemotor te starten. Ik heb het ooit geprobeerd met een stuk bezemsteel met een eind rubber eromheen bij een motor die ik ECHt niet meer vertrouwde (bleek later de ontsteking niet helemaal lekker meer te zijn) maar ik vind het echt helemaal niets.
     
    Laatst bewerkt: 2 aug 2011
  10. wiebe

    wiebe

    Lid geworden:
    5 feb 2003
    Berichten:
    3.384
    Locatie:
    drenthe
    Nu weet ik wel dat dit niet echt de bedoeling is maar voor de veiligheid ,
    Is een startmotor niet gewoon veel veiliger .
    Die heb je toch ook voor boven de 25cc.
     
  11. Fraggy

    Fraggy

    Lid geworden:
    2 jul 2007
    Berichten:
    1.241
    Je hebt groot gelijk. Een startmotor zou een stuk veiliger zijn.

    Zoiets:
    [​IMG]

    Of zelfs zoiets:
    [​IMG]

    Maar ik heb nog nooit iemand zo'n ding zien gebruiken op een grote benzinekist. Ik vraag me ook af of je dan in je eentje nog je kist kunt starten. Als je die startmotor op de prop drukt rolt je kist toch achteruit?
     
  12. wiebe

    wiebe

    Lid geworden:
    5 feb 2003
    Berichten:
    3.384
    Locatie:
    drenthe
    Het klopt dat je kist op zijn plek moet worden gehouden .
    Dat kan ook goed 2 kanten op natuurlijk ,maar als we het weer over de veiligheid hebben.
    Moet je natuurlijk altijd met 2 man zijn om die dikke kist te starten .
    En eventueel de gewonde te helpen als er wat gebeurt en 112 te bellen of je slagaderlijke te stelpen .

    Dit is doomdenken ,maar het kan wel .
    Maar de meenste modelvliegers gaan toch niet alleen vliegen die drinken ook graag wat koffie en keuvelen wat over de hobby met elkaar toch??
     
  13. Henri Zikken

    Henri Zikken Guest

    De veiligheid van een startmotor zoals hier beschreven, plaats ik al lang mijn twijfels bij, ook de kleinere startmotoren.

    Reden: je duwt ze tegen de prop aan en ik heb het regelmatig zien gebeuren dat dit even scheef ging, de spinner uit de startmotor schiet en voor je het weet zit je met startmotor, vingers en al in de prop en vliegen de stukken prop je om de oren.

    Het verbaast mij dat handschoenen dit geweld nog wel tegenhouden, daarom vroeg ik het ook.
     
  14. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.767
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Alweer mischien 15 jaar geleden plaatste een van de benzinevliegers van mijn toenmalige club gewoon een uit aluminium gedraaide kleine poelie achter de prop, en wikkelde daar een startkoord drie of vier slagen omheen. Ik heb hem nog nooit een handschoen zien gebruiken, , nog nooit gewond zien raken, de motor startte meestal in een keer en hij kon zijn 2.5 meter Extra gewoon in zijn eentje veilig starten. Het ENIGE nadeel wat ik daarvan bedenken kan, is dat er een wat grotere kier tussen spinner en motorkap nodig was.

    Mocht ik ooit vleugels willen gaan vliegen met deze afmetingen en motoren, dan zou ik dat ook zo doen.....

    Dat, of je investeert in de toegevoegde veiligheid van een ingebouwde boordstarter, hetzij met, of zonder boord-startaccu....

    Groet, Bert
     
  15. Fraggy

    Fraggy

    Lid geworden:
    2 jul 2007
    Berichten:
    1.241
    Op welke manier je een kist ook start, Het meest veilige is inderdaad veruit om iemand de kist vast te laten houden. En dan niet met een hand aan het kielvlak ofzo, maar voor het stabilo gaan staan. Stel dat de kist volgas gaat draaien, dan sta je in iedergeval met je hele gewicht die kist tegen te houden. Als je hem met je hand vasthoudt loop je nog het risico dat 'ie dan uit je hand schiet.

    Ondanks dat ik bijna nooit echt alleen op het veld sta, vind ik het wel prettig om niet elke keer iemand te hoeven vragen om mijn kist vast te houden. Zeker als er alleen methanol of electro vliegers zijn die toch niet helemaal lijken te begrijpen waarom dat zo belangrijk is. Ik gooi een dik touw om het kielvlak en onder het stabilo door en druk vervolgens twee flinke pennen (20cm) in de grond. Daarna trek ik de kist naar voren zodat het touw vast staat. Dit houdt de kist voldoende tegen zelfs tot ruim boven half-gas.

    Er zijn trouwens twee dingen die ik meteen na de landing doe: Tanken en gelijk de kist weer vastleggen met dat touw.

    Mee eens, het is ook geen 100% veilige optie.

    Nogmaals: Een handschoen doet in mijn ogen niets meer als de motor eenmaal loopt. Het is net het eventueel opvangen van die eerste slag van de motor.


    Een boordstarter is ontzettend handig en veilig (al moet je nog steeds je kist vastzetten of vasthouden!) Je ziet het steeds meer bij pipercubs en andere kisten van dat type. Maar voor aerobatics kisten is die extra motor + regelaar + tandwielen + as + lagers gewoon net wat te zwaar. En als je dan ook nog een grote lipo mee omhoog moet nemen, dan is het helemaal niet leuk meer.
     
    Laatst bewerkt: 3 aug 2011
  16. wiebe

    wiebe

    Lid geworden:
    5 feb 2003
    Berichten:
    3.384
    Locatie:
    drenthe
    Zet er net als bij een oude stationaire diesel motor die je start met een slinger een andere koppeling op .
    Een die niet weg kan schieten .
    Of zoals bij de kleine brandstof motoren een ronde as op de spinner .
    En op de startmotor een pijp met een lager die 1 kant op vast houd .
    Die zijn er ook in grote maten 30mm of zo .
     
  17. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.767
    Locatie:
    Oldeberkoop
    ????? Bij een 23 cc Zenoah is de gewichtstoename nét 200 gram zonder accu.... Wat zal het bij een 60 cc o.i.d. zijn? 500 gram? lijkt me niet een echt probleem, zeker niet als je de start-accu beneden laat i.p.v. mee te nemen naar boven....

    En aangezien die starter voorin zit, en men vaak toch wel iets gewicht voorin nodig heeft om te balanceren, lijkt me dat wat er aan starter bij komt, aan balanceerlood weer thuisgelaten kan worden....

    Groet, Bert
     
  18. Fraggy

    Fraggy

    Lid geworden:
    2 jul 2007
    Berichten:
    1.241
    Ik probeer mijn kisten zo licht mogelijk te bouwen. Opeens 500 gram extra mee omhoog sleuren, wat alleen gebruikt wordt om te starten, is dan niet echt een prettig idee.

    Balanceerlood toevoegen is nou niet echt gebruikelijk voor aerobatics kisten. Voor trimmen prima, maar als je eenmaal weet waar je het zwaartepunt wilt hebben dan kun je beter gaan schuiven met accu's en eventueel nog andere truuks toepassen om maar geen lood mee te hoeven nemen.

    500 gram gewichtstoename voor een 60cc motor (typisch een 2.2mtr kist) is best wel fors!

    Ik blijf gewoon (letterlijk) met de hand mijn aerobatics kisten starten. Maar wel met een dikke handschoen en met de kist vastgelegd. De meest eenvoudige, betrouwbare en goedkope manier.
     
  19. 3w4Ever

    3w4Ever

    Lid geworden:
    28 dec 2006
    Berichten:
    403
    Locatie:
    Poldergebied
    De meeste motoren zijn immers niet geschikt om via een boordstarter te starten.
    Er is geen plaats voor of het staat ook niet op de 'optielijst'. De zenoah 62 kan via een startveer gestart. maar andere motoren??
    Zelf zag ik het ooit op een 3w 112 B4 maar voor de rest nog nooit, ook grote moki motoren start men met de hand zag ik al verschillende malen

    Een goede stevige handschoen lijkt me ook de meest aangewezen optie, vandaar deze topic start.
     
  20. Ed Heemskerk

    Ed Heemskerk

    Lid geworden:
    5 sep 2007
    Berichten:
    1.586
    Locatie:
    Lisse
    Al mijn 4 takt motoren start ik met een starter.
    Toen ik 4 jaar geleden voor het eerst een 100 Cc Da startte had ik een handschoen aangeschaft waarmee ik volledig beschermd was.
    Na honderden keren een grote motor te hebben gestart betrap ik mijzelf er op dat ik geen handschoen meer gebruik.
    Het bokken of de tik op de vingers ontbreekt bij deze motoren .
    Het is alsof je ze gewoon aanzet.
    Wat wel heel belangrijk is dat het model vaststaat.
    Als veiligheid borging wordt een bergbeklimmers koord gebruikt wat over de romp en het stabilo loopt.
    Het koord wordt in de grond verankerd door of een pen waarmee je honden kastzet of een levensechte houten tentharing.
     

Deel Deze Pagina