Hangar-9 J3 46 electro + PH-OEI ombouw

Discussie in 'Vliegende schaalmodellen' gestart door E.hof, 31 okt 2015.

  1. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.495
    Locatie:
    groningen
    I've been there . . .

    Goed bezig!

    Als de uitdrukking 'Go the extra mile' ergens van toepassing is geweest dan is het hier . . .

    Ga je straks helemaal blij mee zijn. :)


    jan.

     
  2. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.212
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Ik kon het niet laten... het detail zit 'em in de voorgrond... de achtergrond? Ja, doe maar... Echter... 2x gasmanet... met bijschriften 'kan natuurlijk niet ontberen een een deugdelijke schaal-pieper... (ben je voor... haha!)

    DSCN6178-LR.jpg
    (zomer 2011, hangaar, vliegveld Midden Zeeland)


    Deze even voor de sfeer... toch wel lekker als je zo een schuurtje achter je huis zou hebben...

    DSCN6174-LR.jpg

    Gr Bas
     

    Bijgevoegde bestanden:

  3. nico v kooten

    nico v kooten

    Lid geworden:
    2 nov 2003
    Berichten:
    2.743
    Locatie:
    Middelburg (zeeland)
    doe mij ook maar zo'n healey...
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  4. E.hof

    E.hof

    Lid geworden:
    27 okt 2015
    Berichten:
    454
    Locatie:
    Nunspeet
    Bas, gasmaneto_O?? Ik heb het opgezocht en het bestaat...ik had er nog nooit van gehoord:oops:. Behalve een pilotenpop zullen meer details (voorlopig) aan de cockpit ontberen; de constructie leent zich er minder voor. Geen deugdelijke schaal dus...helaas:(.
    Maar niet lang getreurd, want de voorruit zit erin (Jan, ik ben er helemaal blij mee):
    080.jpg

    De gaatjes voor de 2 mm parkers heb ik 1 mm voorgeboord. De parkers zijn ingekort, zodat ze niet of hoogstens minimaal naar binnen steken. Hieronder de laatste montagestappen:
    081.jpg

    Nog een paar kiekjes met alles op z'n plek:
    082.jpg

    083.jpg
     
    MicropropSport en Han vinden dit leuk.
  5. E.hof

    E.hof

    Lid geworden:
    27 okt 2015
    Berichten:
    454
    Locatie:
    Nunspeet
    Voor gemakkelijke kabeldoorvoer en montagemogelijkheden heb ik 3 gaten in het brandschot gezaagd.
    084.jpg

    De electroversie heeft dezelfde gaten die een mooi inkijkje bieden.
    085.jpg
     
  6. E.hof

    E.hof

    Lid geworden:
    27 okt 2015
    Berichten:
    454
    Locatie:
    Nunspeet
    Nu het onderstel afmaken. Het hoofdonderstel ligt klaar (zie post 52).
    Voor het staartonderstel heb ik 2 beugels gemaakt van 2x10 mm aluminium strip van de bouwmarkt. De "wielvork" is van 2 mm verenstaal gebogen. Vervolgens een servobusje erom gesoldeerd.
    086.jpg

    De stuurhevel is gemaakt van een stukje printplaat waarvan de koperen kant om het verenstaal is gesoldeerd. Voor de stabiliteit (en zekering) zit er nog een 2 mm wielstopje (met M3 imbusje) tussen de stuurhevel en het aluminium. Klaar om te spuiten!
    087.jpg
     
  7. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.212
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Ja, netjes. Ook een keer zoiets gefabriekt. De strips heb ik verlijmd met UHU Endfest 300 en in de oven gebakken. De verwarmings tabel staat in de bijsluiter. Geeft een zeer sterke stabile verbinding (Glare... als het ware).
    Aluminium flink opgeschuurd met een Dremel schuurtonnetje voor beste hechting.
    Wel heb ik de 'bladveren' een gelijke lengte gegeven voor torsiestijfheid en een stabilere asdoorvoer-wielvork. Wellicht overkil. Maar het is nog steeds een zeer lichte constructie.
    Het 'lager' voor het draaipunt heb ik toen gemaakt van een Graupner brandstoftank wartel. Daar zit een stukje schroefdraad op. Iets opgeboord. Kon ik het 'lagertje' klemmen op de 'bladveer'.

    Ik zit nu te kijken of ik 'em onder de Cloud Dancer ga schroeven... maar ik heb diverse setjes klaar liggen.... dus welke het beste uitkomt (...de zwaarste ten behoeve van het CG)
    Gr Bas
     
    Laatst bewerkt: 16 dec 2015
  8. E.hof

    E.hof

    Lid geworden:
    27 okt 2015
    Berichten:
    454
    Locatie:
    Nunspeet
    Hallo Bas, ik ben benieuwd.
    Intussen zijn de onderdelen gespoten (voor de montage gebruik ik 3 mm parkers)...
    088.jpg

    en gemonteerd:
    089.jpg
     
  9. bipeflyer

    bipeflyer

    Lid geworden:
    18 apr 2012
    Berichten:
    1.011
    Locatie:
    Nederland
    Heel mooi! Dit zijn de verschillen die het 'm doen!
     
  10. E.hof

    E.hof

    Lid geworden:
    27 okt 2015
    Berichten:
    454
    Locatie:
    Nunspeet
    Dankje, Robert!
    Nu kan de montage van het hoofdonderstel natuurlijk niet uit blijven en kon ik het niet laten alles even in elkaar te schuiven:
    090.jpg

    091.jpg

    Meteen de gelegenheid gebruikt om het stabilo t.o.v. de vleugel uit te richten en in te lijmen:
    092.jpg

    Groeten, Eddy
     
    Laatst bewerkt: 17 dec 2015
  11. E.hof

    E.hof

    Lid geworden:
    27 okt 2015
    Berichten:
    454
    Locatie:
    Nunspeet
    Nu het stabilo geplaatst is monteer ik het hoogteroer ook meteen. De helften zijn verbonden met een U van 2,5 mm staaldraad. De U is met epoxy ingelijmd. Om hem tijdens het uitharden goed op de plek te houden wordt hij stevig aangedrukt:
    093.jpg

    De J3 ligt op z'n kant omdat de epoxy voor het fixeren van de stuurstang mantel voor het hoogteroer ook uit moet harden. Zo lekt het niet weg. Bij Hangar wordt elke roerhelft apart aangestuurd, maar ik doe het met 1 stuurstang. Aan de andere kant komt al de stang voor het richtingroer.
    094.jpg
     
  12. ramses

    ramses Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 sep 2008
    Berichten:
    5.110
    Locatie:
    N. Brabant
    .
    Mooi strak werk Eddy! :thumbsup:
    Wordt een prachtige Cub, al het extra werk loont zich in een prachtige kist.

    Groeten, Ramses
    .
     
  13. E.hof

    E.hof

    Lid geworden:
    27 okt 2015
    Berichten:
    454
    Locatie:
    Nunspeet
    Dankje, Ramses!
    Via Marktplaats heb ik een ongebruikte Eflite Power 46 op de kop getikt en via Hangar Modelbouw Kampen de originele motorkap:
    095.jpg

    Aan de hand van de motorkap heb ik 2 sjablonen geknipt en hierop de motor uitgetekend met 1,5 graden domp en 1,5 graden scheefstelling. Vervolgens tussen het brandschot (ik gebruik de bestaande montagegaten) en motor een stabiel frame bedacht. E.e.a vervolgens op 3 mm multiplex overgenomen: klaar om uit te zagen.
    096.jpg
     
    Laatst bewerkt: 21 dec 2015
  14. tonspit

    tonspit

    Lid geworden:
    3 sep 2013
    Berichten:
    1.366
    Locatie:
    Stein
    Je maakt er heel wat werk van en besteed er veel aandacht aan.
    Maar het loont zich wel.
    Dit word een mooie Piper.

    Ton
     
  15. E.hof

    E.hof

    Lid geworden:
    27 okt 2015
    Berichten:
    454
    Locatie:
    Nunspeet
    Dankjewel, Ton!
    Intussen heb ik de onderdelen voor de motorbok (met het handje:bye:) uitgezaagd en nabewerkt totdat ze perfect passen. Links de motorzijde en rechts het bovenaanzicht:
    097.jpg

    Dan links de brandschotzijde en rechts het zijaanzicht:
    098.jpg

    En de onderdelen met witte houtlijm vastgezet:
    099.jpg

    Als laatste stap heb ik voor de 100% zekerheid 4 binnenhoeken voorzien van een rupsje epoxy (een plakbandje voorkomt dat de epoxy wegloopt):
    100.jpg

    Ook nog even de stuurstang mantel voor het hoogteroer met de romp gelijk gesneden. Dit werk ik af met kleine stukjes folie.
    101.jpg

    Groeten en alvast fijne feestdagen gewenst, Eddy
     
    Laatst bewerkt: 23 dec 2015
  16. E.hof

    E.hof

    Lid geworden:
    27 okt 2015
    Berichten:
    454
    Locatie:
    Nunspeet
    Op de valreep nog het motorbokje gemonteerd:
    102.jpg

    De motor kan dan natuurlijk niet achterblijven:
    103.jpg

    En het kapje even gepast voor het totaalbeeld:
    104.jpg

    Hartelijke groeten, Eddy
     
    Laatst bewerkt: 24 dec 2015
    djjr vindt dit leuk.
  17. Algysy

    Algysy

    Lid geworden:
    17 jul 2008
    Berichten:
    489
    Locatie:
    Rotterdam
    Prachtig !!! heel mooi gebouwd, maar durf je er straks nog wel mee te vliegen???
    Het zou wel erg zijn als dit crasht.
    Veel plezier ermee.
    Jan
     
  18. E.hof

    E.hof

    Lid geworden:
    27 okt 2015
    Berichten:
    454
    Locatie:
    Nunspeet
    Dag Jan, bedankt voor je reactie. Het zou jammer zijn er niet mee te vliegen; gelukkig vliegt een Piper Cub niet moeilijk.
    De bekabeling voor het stabilo en kielvlak is aan de beurt. Ik ga voor de SIG oplossing, waarbij o.a. metalen quicklinks worden gebruikt. Hier de onderdelen op maat gemaakt: de bewerkte quicklinks / 1,5 mm draadstaal (aan 1 uiteinde taps geslepen) / M2 draadeindjes voorzien van een 1 mm boring (ca. 4-5 mm diep); lang leve de multitool!
    105.jpg

    De draadeinden en quicklinks zijn gesoldeerd. Aansluitend de onderdelen gemonteerd en afgesteld.
    106.jpg

    Vóór de montage zijn de quicklinks nog voorzichtig in de juiste hoek gebogen.
    107.jpg

    Ze krijgen allemaal nog een kleurtje. Groeten, Eddy
     
    Laatst bewerkt: 28 dec 2015
  19. E.hof

    E.hof

    Lid geworden:
    27 okt 2015
    Berichten:
    454
    Locatie:
    Nunspeet
    Een paar kleine klusjes tussendoor:
    Het plaatsen van montageblokjes voor de rolroerservo's...
    108.jpg

    ...en de voorbereidingen om de stuurstang mantel voor het hoogteroer in de cockpit vast te zetten. In de foto links is te zien hoe de mantel voor het richtingroer zit. Hetzelfde maak ik voor het hoogteroer.
    109.jpg
     
    Laatst bewerkt: 29 dec 2015
  20. E.hof

    E.hof

    Lid geworden:
    27 okt 2015
    Berichten:
    454
    Locatie:
    Nunspeet
    De stuurstang mantel voor het hoogteroer zit vast, zie rood kader. Tevens hebben de hoogte- en richtingroer servo's hun plekje gekregen.
    110.jpg

    De bekabeling voor het stabilo en kielvlak heeft een kleurtje en zit definitief gemonteerd.
    111.jpg

    De boutjes en moertjes zitten met blauwe loctite 243 geborgd.
    112.jpg

    Een fijne Oudejaarsdag gewenst. Groeten, Eddy
     
    Laatst bewerkt: 30 dec 2015

Deel Deze Pagina