Hangar-9 J3 46 electro + PH-OEI ombouw

Discussie in 'Vliegende schaalmodellen' gestart door E.hof, 31 okt 2015.

  1. E.hof

    E.hof

    Lid geworden:
    27 okt 2015
    Berichten:
    454
    Locatie:
    Nunspeet
    Deze beugeltjes komen aan het richtingroer om het staartwieltje te sturen:
    113.jpg

    En zo sluiten we 2015 af :beer::
    114.jpg
     
    bipeflyer vindt dit leuk.
  2. Algysy

    Algysy

    Lid geworden:
    17 jul 2008
    Berichten:
    489
    Locatie:
    Rotterdam
    Waarom geef je, nu het nog zo makkelijk kan en je toch ruimte zat hebt, het staartwiel geen eigen servo, dan kun je de uitslag ook wat groter maken.
    Met pull pull kabeltjes zou het mooi gaan.....en een Y kabel op je rudderservo
    Grtz,
    Jan
     
  3. E.hof

    E.hof

    Lid geworden:
    27 okt 2015
    Berichten:
    454
    Locatie:
    Nunspeet
    Allereerst wens ik iedereen het allerbeste voor 2016:beer:!
    Dag Jan, de aansturing van het staartwiel is zoals de echte J3, zie de linker foto. Daarbij wordt de uitslag van het staartwiel groter door het verschil in afmeting van de hevels. Voor het mooie moeten de hevels nog zilverkleurig worden.
    115.jpg

    De stuurstangen voor het richting- en hoogteroer zitten nu ook gemonteerd.
    116.jpg
     
    Arnold 85 vindt dit leuk.
  4. Markev

    Markev

    Lid geworden:
    1 dec 2013
    Berichten:
    7
    Locatie:
    Qua Patet Orbis
    De beste wensen voor 2016!

    Het ziet er erg gaaf uit Eddy!!
    Nog een paar kleine dingen en dan ben je klaar?

    Ik ben bijna zo ver om de cover erop te plakken, daarna rustig opbouwen.
    Vleugels moet ik alleen nog voorzien van de pitotbuis en de camera.

    Leuk om je bouw te volgen!

    Ergens in de zomer maar een dagje organiseren voor alleen maar Piper Cubs
     
  5. Algysy

    Algysy

    Lid geworden:
    17 jul 2008
    Berichten:
    489
    Locatie:
    Rotterdam
    Allereerst ook de beste wensen voor 2016 :)

    Ik zie nu hoe die beugels werken en dat je op die manier de grotere uitslag krijgt die ik bedoelde..... top werk, je maakt van een standaard model, wat opzich al mooi is een juweeltje.

    Ik ben benieuwd naar zijn eerste vlucht, alhoewel ik al weet hoe die gaat ....perfect en probleemloos, het is een geweldige kist!

    En wat betreft die beugels, ik had het kunnen(moeten) weten , de Aeronca die ik had (die in dezelfde hangar staat als jouw piper op de foto, de PH-FUN) heeft hetzelfde systeem.

    Veel succes,
    Jan
     
  6. E.hof

    E.hof

    Lid geworden:
    27 okt 2015
    Berichten:
    454
    Locatie:
    Nunspeet
    Heren, bedankt voor de complimenten!
    @Markev: er komen nog wat details aan...daar zit het venijn in, denk ik. Verder ben ik erg benieuwd naar jouw J3; zou je wat foto's willen posten :thumbsup:?
    @jan: ik zocht naar de PH-FUN en vond een mooi filmpje van de eerste vlucht laatste december na zijn restauratie :koud:.

    Verder met de PH-OEI. Het servoluikje is voorzien van de ontbrekende letters:
    117.jpg

    Aansluitend de rolroerservo's gemonteerd:
    118.jpg

    Groeten, Eddy
     
  7. E.hof

    E.hof

    Lid geworden:
    27 okt 2015
    Berichten:
    454
    Locatie:
    Nunspeet
    Hallo allemaal, vandaag weer een update:
    De servoluikjes met rolroerservo’s zitten ingebouwd. De servokabels zijn verlengd en de stekkers met krimpkous geborgd, zodat ze niet uit elkaar kunnen.
    119.jpg

    Voor montage van de ESC (Turnigy Plush-60A, met 3A UBEC) heb ik een extra gaatje geboord. Door het rechter gaatje zat oorspronkelijk de gaskabelmantel.
    120.jpg

    Kabels zitten definitief aangesloten, nadat ik de draairichting heb gecontroleerd.
    121.jpg

    Op 2 posities lopen de kabels door een stukje krimpkous en zijn geborgd met tie-wraps. Hierdoor kunnen de stekkers tevens niet meer uit elkaar.
    122.jpg

    Groeten, Eddy
     
  8. Markev

    Markev

    Lid geworden:
    1 dec 2013
    Berichten:
    7
    Locatie:
    Qua Patet Orbis
    20151201_124147.jpg 20151201_122314.jpg IMG-20151113-WA0017.jpeg 20151101_143114.jpg 20151027_200812.jpg 20151211_201552.jpg IMG-20160101-WA0019.jpeg IMG-20151213-WA0029.jpeg IMG-20151201-WA0021.jpeg

    Hier een paar foto's van mijn Cub. Zal morgen wat recente foto's maken.
    Zie op 1 foto allemaal flesjes bier staan, ik ben geen alcoholist btw:)
     
  9. E.hof

    E.hof

    Lid geworden:
    27 okt 2015
    Berichten:
    454
    Locatie:
    Nunspeet
    Hallo Markev, dit is nog eens een Piper, ziet er prachtig uit! Dat is wel een biertje waard:beer:!
    Groeten,
    Eddy
     
  10. E.hof

    E.hof

    Lid geworden:
    27 okt 2015
    Berichten:
    454
    Locatie:
    Nunspeet
    Hallo allemaal, vandaag een kleine update:
    De vleugelstrut houders zijn gemonteerd. 1 van de 2 inbus schroefkoppen zat niet parallel aan het montagevlak. Daarom telkens 2 hoekjes weggeslepen en bijgelakt. In de vleugels zijn uitsparingen voorzien (zie bv. foto's post 126 of eerder) waar de houders in passen. De schroeven zitten met Loctite 243 vast. Een realistisch resultaat vind ik zelf:rolleyes:.
    123.jpg

    Tussendoor nog de stuurstangen voor de rolroeren gemaakt, de hevels vastgezet (zie post 55) en aangesloten.
    124.jpg

    Groeten, Eddy
     
  11. ramses

    ramses Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 sep 2008
    Berichten:
    5.118
    Locatie:
    N. Brabant
    .
    Mooie staartwieloplossing en strutbevestiging Eddy.
    Servoluikjes voor de ailerons ook mooi gemaakt met de belettering erover.
    Wordt een mooie en strakke Piper! :thumbsup:

    Groeten, Ramses
    .
     
  12. E.hof

    E.hof

    Lid geworden:
    27 okt 2015
    Berichten:
    454
    Locatie:
    Nunspeet
    Ramses, dankjewel!
    Ik ben begonnen met de montage van de vleugelstruts. Voor de bevestiging zijn M3 boutjes en borgmoertjes gebruikt. Het buisje die de 2 struts met elkaar verbindt is achterwege gelaten; het trekt de struts te ver naar elkaar toe. Eerst kijken hoe het past.
    125.jpg

    Het verbindingsbuisje moet inderdaad langer zijn.
    126.jpg

    Gelukkig kunnen de originele gaatjes afdoende ver naar buiten worden geveild.
    127.jpg

    Nu past het zonder onnodig spanning te veroorzaken en worden de struts niet krom getrokken.
    128.jpg

    Hier nog enkele details en het totaaloverzicht.
    129.jpg

    Groeten, Eddy
     
  13. E.hof

    E.hof

    Lid geworden:
    27 okt 2015
    Berichten:
    454
    Locatie:
    Nunspeet
    Hallo allemaal, vandaag een update met betrekking tot het afronden van de montage van de vleugelstruts. Het buisje die de struts met elkaar verbindt is ook nu achterwege gelaten. Verder zijn de parkers van de servoluikjes met een kleurtje afgewerkt.
    130.jpg

    Omdat mijn hobbyruimte het niet toelaat (zie post 132) "moest":rolleyes: het passen, meten en instellen in de huiskamer plaatsvinden.
    131.jpg

    Ook bij de linker vleugelhelft zijn de gaatjes in het buisje aangepast en kon het daarna zonder spanning gemonteerd worden.
    132.jpg

    Groeten,
    Eddy
     
    Laatst bewerkt: 14 jan 2016
  14. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.742
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Tjonge jonge jonge....:kwijl:
    Dat wordt je (voorlopige) meesterstuk:thumbsup::beer:
     
  15. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.498
    Locatie:
    groningen
    Prachtig. :)

    Mooi gedaan.

    Hoeveel mm is de stuurstang van de ailerons?

    Zou het niet dunner nemen! :eek:


    jan.
     
  16. E.hof

    E.hof

    Lid geworden:
    27 okt 2015
    Berichten:
    454
    Locatie:
    Nunspeet
    Bruno en Jan, dankjewel voor het compliment:)!
    @jan, de stuurstang van de ailerons is 1,5 mm verenstaal.
    Nu is de motorkap aan de beurt. Een opvallend detail is de uitlaat. Allereerst enkele gaten boren. Deze afgetekend en met een serie 2 mm gaatjes ca. 1 mm van de rand de ruwe vorm erin gemaakt. Vervolgens de overgangen tussen de gaatjes verwijderd zodat het afval los komt. Aansluitend het gat op maat gevijld en geschuurd. Wel voorzichtig, zodat de lak niet beschadigd. Als laatste heb ik de binnenrand van de nieuwe gaten afgewerkt met wat verf (alsof het zo hoort:rolleyes:).
    133.jpg

    Van een 8 en 13 mm aluminium buisje heb ik een dummy uitlaat gemaakt. Het 8 mm buisje zit gecentreerd door 3 smalle balsa latjes. Zo zit er niet te veel in de weg voor de afvoer van warme lucht.
    134.jpg

    Groeten,
    Eddy
     
    Laatst bewerkt: 16 jan 2016
    MicropropSport vindt dit leuk.
  17. E.hof

    E.hof

    Lid geworden:
    27 okt 2015
    Berichten:
    454
    Locatie:
    Nunspeet
    Verder met de uitlaat die ik eerst in een 5 mm balsa plaatje heb gelijmd. Daarna het balsa zodanig bewerkt dat de uitlaat t.o.v. het gat in de motorkap goed zit uitgelijnd. E.e.a. wordt nog met epoxy versterkt.
    135.jpg

    Ik zal me er verder niet over uitlaten:confused:
    136.jpg

    …maar dit smaakt wel naar meer:).
    137.jpg

    Groeten, Eddy
     
    Laatst bewerkt: 18 jan 2016
  18. Han

    Han

    Lid geworden:
    3 sep 2002
    Berichten:
    4.361
    Locatie:
    Epe..HanDeBouwer en hobbyhok
    Nog steeds geen parker gaatjes in de motorkap.:worship:
    Ga zo door je bent er bijna.

    Gr Han.
     
  19. Blitske

    Blitske PH-SAM

    Lid geworden:
    2 dec 2011
    Berichten:
    470
    Locatie:
    Kontich / belgie
    Goe bezig
    Zo van die kleine zelf gemaakte details maken een modelvliegtuig real , zo komt het hart van de bouwer een beetje in het toestel .
    Hou van deze aanpak , kleine ideetjes maken grote resultaten .

    Doe zo verder , Blitske
     
  20. E.hof

    E.hof

    Lid geworden:
    27 okt 2015
    Berichten:
    454
    Locatie:
    Nunspeet
    Han, Blitske, bedankt voor je reactie; ik ga zeker door.
    De uitlaat is een mooi opstapje naar:rolleyes:… het opstapje. De J3 had als PH-OEI geen opstapje, maar die is als F-HCUB (de huidige registratie) wel weer aanwezig. Ik vind dit een mooi detail, dus die komt erop.
    In A9CAD (gratis soort 2D Autocad) heb ik aan de hand van foto's een ontwerp gemaakt. Vervolgens met 3 mm messing buis aan de gang gegaan.
    138.jpg

    Na wat zagen, vijlen, solderen en schuren staat het er zo voor:
    139.jpg

    Nog een paar montagestripjes eraan en dan hebben we dit:
    140.jpg

    Als laatste een kleurtje en laten drogen. Het ontwerp kan misschien nog beter, maar ik ben er tevreden mee:cool:.
    141.jpg

    Groeten, Eddy
     
    Laatst bewerkt: 21 jan 2016

Deel Deze Pagina