Hangar 9 OV-10 Bronco

Mooi Herman die turbine Bronco, schitterend vliegbeeld en geluid, en mooi gevlogen.
Had de geelectrificeerde hangar 9 Bronco van Derk v.d. Vecht in juni al zien vliegen en was toen ook al onder de indruk.
Zat power met die turbo props trouwens.

Ger.

Het moet wel een beetje schaal blijven.
Geen raket.;)
Ik vind de flaps ook zo mooi werken.
Hij remt er geweldig mee.

Verbruik is het grootste probleem. Zit nu op 100ml/minuut gemiddeld en dat is ook maximaal met 1000ml tank. Timer op 6:30 nu en dat gaat nog. Ik vlieg nu nog rustig..... Meer vermogen wordt alleen maar korter vliegen.

Mooiste is dan telemetrie op het verbruik, hoef je niet aan een timer te denken en je af te vragen of je nu rustig gevlogen hebt of aan het raggen bent geweest.

Wat er bij mijn JetCats in de Meteor wordt gemeten is de pompspanning,
Er is bekend dat bij x spanning er y brandstof wordt verbruikt.
En dat wordt omgezet naar telemetrie en kan je als ml of % doorkrijgen.

Ik heb 5ltr aan boord, heb de telemetrie ingesteld op een waarschuwing als elke turbine 2000ml heb verbruikt, dan heb ik nog 1ltr reserve over.

Zelf vlieg ik met de Meteor dus niet meer op een timer maar op het verbruik van de turbine.
Veel raggen zou dus een kortere vlucht inhouden.

Maar Herman kent ook al die mogelijkheden wel ;-)

Klopt, de meesten doen het via de pomp telemetry. Je kan ook een losse flow sensor gebruiken maar dat is groter, zwaarder en duurder maar wel nauwkeuriger. Ik heb net een adapter ingebouwd zodat ik de volgende keer meer data heb. Eerst wachten op de motor.....

Als niet kenner vind ik (en ik denk meerdere met mij) wel leuk om te zien hoe dat werkt.

Als niet kenner vind ik (en ik denk meerdere met mij) wel leuk om te zien hoe dat werkt.

De adapter ontvangt de pomp spanning en weet hoeveel ml/min deze pomp verpompt bij die spanning. Daarmee kan deze berekenen hoeveel ml er uit de tank gaat. Je geeft in de adapter op hoeveel ml je tank is en de adapter geeft dan in de telemetry een % van de tank inhoud. Je moet de pomp spanning / ml waarde na de eerste vlucht kalibreren zodat deze klopt met de hele setup.

Haha, heb ik op m`n Meteor ook geprogrammeerd, kan ze afzonderlijk starten en afzetten.

Ze starten nu net na elkaar, dat is prima. Ieder apart kan uiteraard maar den kost het meer tijd en is het brandstof verbruik ook niet gelijk. Ik heb maar kleine tanks dus wil elke ml nuttig gebruiken :)

Ik wist niet dat bij de Bronco de props tegengesteld draaien.
Zijn niet veel twins die dat hebben, ik ken verder alleen de P 38 die dat heeft.
Maar wat vliegt de jouwe mooi, en wat een prachtig veld hebben jullie!
Geluk gehad met de motor, één vlucht meer, en had heel anders afgelopen.....

Off topic, in de kleine luchtvaart zie je dat wel vaker hoor, oa de Piper Seneca is ook tegengesteld draaiend.

Wat er bij mijn JetCats in de Meteor wordt gemeten is de pompspanning,
Er is bekend dat bij x spanning er y brandstof wordt verbruikt.
En dat wordt omgezet naar telemetrie en kan je als ml of % doorkrijgen.

Ik heb 5ltr aan boord, heb de telemetrie ingesteld op een waarschuwing als elke turbine 2000ml heb verbruikt, dan heb ik nog 1ltr reserve over.

Zelf vlieg ik met de Meteor dus niet meer op een timer maar op het verbruik van de turbine.
Veel raggen zou dus een kortere vlucht inhouden.

Maar Herman kent ook al die mogelijkheden wel ;-)

Hoi Berto hebben de KT45G4 en KT70 G4 dat ook ?

Back