Prachtig model en mooi gevlogen! Jammer van de perikelen met nieuwe motoren, maar zolang je maar goede service krijgt.
Twee opmerkingen, goed bedoeld uiteraard:
1/ Ik zag op de eerste video's dat je met rollen hier en daar licht haakeffect had. Nu op deze laatste video zie je het ook goed, bvb als je rond de 0:30 sec de rechterbocht inrolt, de neus gaat even naar links/blijft hangen en komt dan pas door. Je hebt een kaarsrechte vleugel, en snelheden die bij een propkist horen, dan treedt het duidelijker op. Bij jets, en zeker die met pijlvleugels hoef je nooit wat bij te mengen. Dus mijn advies zou zijn: een beetje rudder(s...) met aileron bijmengen (ik zou om te beginnen iets van 15-20% nemen). Zet deze mixer altijd op een schakelaar, bij sommige acro manoeuvres zoals een aileron roll wil je hem juist niet in werking hebben.
Verder, misschien om eens uit te testen, ik heb het ook ingesteld op mijn "twin boom" Xcalibur+: ik heb verschillende uitslagen geprogrammeerd met mijn rudders. Net als bij de voorwielen van een auto, die hebben zodanige uitslagen dat het "binnenste" wiel een iets grotere verdraaiing heeft. Dus maak ik een linker uitslag met rudder dan heb ik op het binnenste rudder een grotere uitslag geprogrammeerd dan op de buitenste boom. Tevens loopt aan de binnenkant dus de weerstand op, scheelt ook weer met het haakeffect, hij trekt de neus de bocht in. Hij vliegt echter prima die Xcal+ met al die foefjes, prima trainer!
2/ Vwb je tankopstelling, wat als je een grotere in de romp legt en met een kleine brandstofpomp na XX minuten hoeveelheid XX overpompt naar de nacelles en na XX minuten nog een keer? Zo gebeurt het in de grote(re) luchtvaart ook, al dan niet door de vlieger(s) of automatisch. Niet te vroeg beginnen want anders pomp je alles overboord... Soms vliegen er kleine kisten een hele oceaan over (zie deze video van de bekende blogger Juan Browne) met een C172 die normaal hooguit maar 5 uur kan vliegen en nu 18 uur moest vliegen!
De opm die voorbij kwam over contra roterende motoren bij twins, het komt best vaak voor, alhoewel er een financieel nadeel aan zit, je hebt twee verschillende props en motoren nodig. Kisten zoals de Hercules en de Airbus a400M hebben nog weer een andere versie, de motoren aan iedere vleugel draaien tegengesteld aan elkaar.
De Lockheed Lightning (P38) was een apart verhaal. "Normaal" draaien tweemotorigen (aan de bovenkant romp gezien) naar "binnen" toe, maar met het testvliegen bleek dit een lastig toestel te zijn, er crashte ook een van de testvliegtuigen. Bijna werd het P38 project gestopt omdat het ook nog een lastig was hem te richten tijdens schieten. Met de moed der wanhoop bedacht een van de ontwerpers het plan de motoren onderling te verwisselen, en bingo, ineens vloog hij goed en werd het een prima kanonnen platform. De rest is historie.