Hangar 9 Piper Pawnee

Discussie in 'Sleepvliegtuigen' gestart door Egbertje, 6 jan 2013.

  1. jve

    jve

    Lid geworden:
    4 mrt 2007
    Berichten:
    2.374
    Locatie:
    's-Hertogenbosch
    Nee, wil m voor de veilgheid verder voorin hebben (tov het CoG), dan is dit de enige, en wel aardige, methode.
     
  2. P.L.

    P.L.

    Lid geworden:
    14 feb 2015
    Berichten:
    947
    Ik zat toch even te denken aan, welke andere kant? De kant van de zwever? :confused: :hammer:
    Maar nu wordt het me duidelijker :D;
    Scaleflyer: 2 koppelingen aan weerszijden (daar had jij het over)
    Egbertje: 1 dubbele koppeling in de rug (daar had ik het over)

    :oops:
     
    jve vindt dit leuk.
  3. jve

    jve

    Lid geworden:
    4 mrt 2007
    Berichten:
    2.374
    Locatie:
    's-Hertogenbosch
    Ja, precies, ik bouw twee koppelingen in, weerszijde van de romp. Er hangt een lus over de achterzijde van de romp waaraan de lijn naar de zwever komt. Het wordt dus n sleepkoppeling op de drie standenschakelaar. Stand 0 alles open, stand 1 = links dicht, stand 2 = rechts dicht.
    Dat ze na elkaar dicht gaan is handig voor het koppelen van de lijn=lus.
     
  4. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    5.742
    Locatie:
    daar waar ik vlieg
    Mijn ervaring is K. I. 'S. 'S. ;)
     
  5. jve

    jve

    Lid geworden:
    4 mrt 2007
    Berichten:
    2.374
    Locatie:
    's-Hertogenbosch
    Daarom...... Hij is niet moeilijk. En voor het slepen iets veiliger ;-).
     
    serge pot vindt dit leuk.
  6. Richard Branderhorst

    Richard Branderhorst

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    2.974
    Locatie:
    Ederveen
    Ik vlieg zelf al een jaar of 7 met een Bruckmann Pawnee, 315cm en een 100cc KING er op, gewicht rond de 17kg.
    Vooropgesteld, de Pawnee heeft een hoog "aaibaarheidsgehalte". Iedereen vindt hem leuk om te zien.
    De sleephaak heb ik direct achter de cockpit en dat is al een stuk (te ver?) naar achteren. Plus de combinatie lage vleugel en hoge romp maakt hem gevoelig voor positie veranderingen van de zwever, die "tilt" de staart op of trekt hem naar beneden. Maar het is goed te doen, mits je wat over ervaring beschikt. Een echte beginners(sleep)kist zou ik het niet noemen, met name niet bij zwevers qua gewicht(hogere snelheid nodig) en grootte (weerstand) aan het eind van de range zitten die hij nog omhoog kan trekken.
    Ik heb een aantal malen meegemaakt, was altijd met zware acro bakken van 20-25 kg er achter, dat hij onder bepaalde omstandigheden(iets te langzaam, zwever niet recht achter de sleper) ineens 90 graden van koers weg draait, dan kun je hem niet meer houden en is snel ontkoppelen nodig.
    Ik heb geen ervaring met Y-type sleeplijnen, heb dat altijd wat riskant gevonden, er kunnen altijd situaties zijn dat deze vorm van setup het toestel geen goed doet om in nood los te koppelen. Ik zie ze eigenlijk ook nergens gebruikt worden op treffens waar ervaren mensen slepen, zoals acro zweefwedstrijden en GPS vliegen.

    Niettemin, verder vliegt hij erg leuk en is prima te landen. Hij heeft in ieder geval niet die hatelijke eigenschap om te gaan huppelen zoals zijn familie lid graag doet, de Cub.
    Is nooit gecrasht, behalve die ene keer dat ik de tankinhoud toch iets overschat had en echt een meterje te kort kwam. De landing in de akker ging aanvankelijk goed, maar kieperde wel voorover met schade aan de cockpit. Die is na een boel werk weer helemaal in ere hersteld. Fijn als je die in ieder geval als optie los kunt kopen!

    Het (de)monteren van vleugels (met afneembare vleugelstijlen) en evt losse stabilo helften kost plm een kwartiertje werk.

    IMG_1046.JPG
     
    jve, serge pot en J.B vinden dit leuk.
  7. jve

    jve

    Lid geworden:
    4 mrt 2007
    Berichten:
    2.374
    Locatie:
    's-Hertogenbosch
    Vandaag de remaiden van de Pawnee. Hij weegt 4,3kg met n Torcster L5055 en n 6S 4000mah accu en n 17x10E prop. Vliegt super. Heerlijk, landing is idd n eitje, full flaps op z'n neus zetten en met n heel klein beetje gas binnenkomen. Opstijgen gaat met deze motor binnen de 2 mtr. Motor loopt prachtig. Sturen gaat heel direct. Volgende keer gaan we slepen, dan weten we hoe het gaat met n Y-kabel.
    [​IMG][​IMG][​IMG]
     
  8. Richard Branderhorst

    Richard Branderhorst

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    2.974
    Locatie:
    Ederveen
    Ik zou nog eerst wat meer vliegen met het ding. De eerste 10 vluchten zijn doorgaans het gevaarlijkst. En je moet de kist tot in de puntjes beheersen. Zou erg vervelend zijn voor diegene die gesleept wordt als hij het gevoel krijgt een bèta tester te zijn als er twee kisten de vernieling in gaan. Het kan altijd zijn dat de motor of regelaar er mee nokt als je langer volgas vliegt.
    Het is goedbedoeld advies, uiteraard neem jij de beslissing.
     
  9. jve

    jve

    Lid geworden:
    4 mrt 2007
    Berichten:
    2.374
    Locatie:
    's-Hertogenbosch
    Thnx, ga ik zeker opvolgen. Slepen gaat eerst onder leiding, of met begeleiding, van n ervaren sleper dus dat komt zeker goed. Wattage is gemeten en komt niet boven de 65A uit dus dat is mooi bescheiden.

    Ben zelf zeer benieuwd, we nemen natuurlijk eerst n lichte zwever om te slepen. We gaan het zien.
     
  10. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    3.784
    Locatie:
    Rijnsburg
    Wat een heerlijk vliegbeeld he!

    Ik had op de mijne eerst een 16x8 maar daar had ik op die lelijke kleine wieltjes erg vaak gras mee te pakken. Met de grote wielen heb ik daar bijna geen last meer van maar de 16x8 zat verder boven de fabrieksopgave van mijn motor dan ik leuk vond dus ben ik naar 15x8 gegaan. Dat bevalt verder uitstekend.
     
    jve vindt dit leuk.
  11. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    3.784
    Locatie:
    Rijnsburg
    Nog een beetje inspiratie nodig?:rolleyes:

     
    jve vindt dit leuk.
  12. jve

    jve

    Lid geworden:
    4 mrt 2007
    Berichten:
    2.374
    Locatie:
    's-Hertogenbosch
    Filmpje van vandaag!
     
    Justus vindt dit leuk.
  13. SRS

    SRS

    Lid geworden:
    23 mei 2005
    Berichten:
    3.712
    Nooit geweten dat een Pawnee zó lekker kan vliegen. Totaal niet kritisch, is niet de eerste keer dat ik een Hangar 9 vlieg, die doen het altijd goed.

    Binnen 1 ronde getrimd en vliegen als op rails. Motor combi/prop/gewicht toestel volledig in balans.

    jve aan de sleep. Leuk!
     
    jve vindt dit leuk.
  14. Richard Branderhorst

    Richard Branderhorst

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    2.974
    Locatie:
    Ederveen
    Justus,
    Je ziet met de sleep dat de lijn steeds gevaarlijk langs en over de opening onder de hoornbalans van het rudder gaat. Moet je op een vervelend moment afkoppelen is de kans groot dat het touw daar tussen schiet. Is de "doodsoorzaak" van menige sleepkist geweest.
    Remedie, een ïsolatie "worst" over het gedeelte van de lijn schuiven, dat tegen het verticale kielvlak komt. Of een dikke nylon lus over de gleuf heen zetten. IMG_6376.JPG IMG_6378.JPG
     
    jve vindt dit leuk.
  15. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    3.784
    Locatie:
    Rijnsburg
    Precies.....naar aanleiding van deze beelden heb ik dus meteen mijn sleepkabel aangepast. De knopen zijn er uit, ik heb de lus genaaid (benaaien in zeemanstaal), met isolatietape vlak gemaakt en een dikke worst eromheen om dat te voorkomen.

    Het lukt mij met de hand niet om die tussen die kier te krijgen en afwerpen gaat nu ook 100% betrouwbaar. (1 op de 5 keer bleef die hangen)
     
  16. Richard Branderhorst

    Richard Branderhorst

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    2.974
    Locatie:
    Ederveen
    Een veelgemaakte fout is de worst direct achter de koppeling te laten beginnen. Dat moet niet. Hij moet pas vlak vóór het kielvlak beginnen en er een flink stuk achteruit steken. Dan verdwijnt hij mooi naar achteren bij afwerpen. Is de worst vóór te lang dan valt hij na afkoppelen naar beneden en blijft om het stab hangen.
    Een andere reden is dat je niet bij te hoge snelheden moet afgooien maar eerst flink snelheid reduceren.
    Tja, het zit'm soms in de kleine details!
    Heb het ook allemaal met schade en schande moeten leren....
     
    jve vindt dit leuk.
  17. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    3.784
    Locatie:
    Rijnsburg
    Top! Ga ik aanpassen
     
  18. Erik van Nes

    Erik van Nes

    Lid geworden:
    5 jun 2004
    Berichten:
    998
    Locatie:
    REO
    Willem,

    Wat is de span. van de Pawnee? Ik lees over de motorisering, de lipo, het gewicht maar zie nergens de span. Of zie ik er over heen?
    Slepen is erg leuk.


    groet,

    Erik
     
  19. onno10

    onno10 The First Aviators

    Lid geworden:
    28 sep 2013
    Berichten:
    2.008
    Locatie:
    Rosmalen
  20. jve

    jve

    Lid geworden:
    4 mrt 2007
    Berichten:
    2.374
    Locatie:
    's-Hertogenbosch
    Hoi Erik,
    Nee heb je niet overheen gelezen, het span van deze Hangar 9 versie is zoals je in bovenstaande link ziet, 2032mm. Het gewicht komt op 4,3kg. De regelaar is 80A.
    Ja, gesleept worden is al erg leuk, het slepen wordt vast ook erg leuk!
    Groet,
    Willem
     

Deel Deze Pagina