Hangar 9 spitfire saito 100 of saito 125

Ik heb een weekje geleden een Spitfire van H9 gekocht. Dit is mijn eerste spit...

Ze raden een saito 100 aan. Nu ben ik in de winkel geweest en de saito 125 kost met 25€ meer. Dit is een klein verschil vind ik. De afmetingen zijn ook hetzelfde.
Is de saito 125 te sterk voor dit vliegtuig? Wat raden jullie aan?

Gewicht kan een probleem worden.:(

Je zit met een 100 saito al aan het max. aangegeven gewicht.

En gewicht is bij zulke modellen nooit een plus

En de 125er is nog 70 gr zwaarder.

Te sterk zal het probleem niet zijn.

Mvg Johan

Ik denk ook dat de 125 groter is dan de 100. Kan voor het inbouwen een probleem worden, tenzij je de helft van de motorkap wil uitfrezen.

Ga voor die Saito 100.

Schat dat de 125 een beetje "overkill" zal zijn.

Stevo

Jetranger,

Is het niet overzichtelijker om 1 topic aan te houden? Je stelt in DIT draadje n.l. dezelfde vraag, en je heb er ook al antwoord op gehad:confused:

En ik maar denken dat ik gek was en al eens zoiets voorbij had zien komen.

Maar in dat draadje gaf je al aan dat je toch voor een 100 zou gaan ivm de bewezen resultaten.

Waarom twijfel je dan nu?

Geen probleem hoor Jet Ranger

Blijf bij je originele gedachte (die zijn meestal altijd de beste) en ga voor de Saito 100 zoals je in het ander draadje al aan gaf.

Stevo

Het ligt eraan wat je zelf het fijnste vind vliegen. Als je ervan houdt om wat vermogen extra te hebben moet je voor de 125 gaan. Die 70 gram extra kan die denk ik wel hebben en zoals je al zelf zei zijn de afmetingen hetzelfde. Waarom zou je dan voor de 100 gaan? Zou er toch nog eens goed over nadenken, een beetje extra vermogen is nooit verkeerd lijkt me.

Voorlopig heb ik nog geen motor gekocht. op andere forums zijn er die een saito 125 hebben geplaatst en voorlopig tevreden over zijn. Ik denk dat er niet veel eigenaars zijn van de H9 Spit die in België of Nederland wonen. Ik wacht nog wat reacties af voordat ik de motor aanschaf...

Ik weet niet welke motor je moet kopen. Ik gok dat beide motoren prima zullen voldoen.

Ik wil je wel waarschuwen voor de NL overpower mentaliteit, waar ik zelf ook regelmatig deel van uitmaak. Toen ik mijn Top Flite Cessna bouwde, kreeg ik ook veel de opmerking dat de motor veel te licht zou zijn. Het was een motor die de fabrikant adviseerde (een SuperTigre G75) en dan had ik al opzettelijk 'de zwaardere' motor genomen, het andere advies was een OS FX61.

Om kort te gaan: de G75 heeft al meer dan genoeg vermogen, er kunnen al totaal onrealistische snelheden mee gevlogen worden.

Moraal van dit verhaal: de nederlandse modelbouwer zet graag veel vermogen op z'n kist.

Als de fabrikant een Saito 100 adviseert, zal dat echt prima werken hoor :)

de NL overpower mentaliteit.
Die bestaat absoluut, ook in het (semi-)schaalwezen.:yes:

Het voordeel van een (te) grote motor is dat je met plm. 2/3 gas kunt starten, hetgeen veelal aan
een realistisch geluidsbeeld bijdraagt. :)

Als 'ie net genoeg power heeft moet je volgas, en heb je niks over. :o

jan.

Back