Hangvlieg handleiding

Discussie in 'Hellingzweven' gestart door jan brilman, 23 apr 2014.

  1. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.503
    Locatie:
    groningen
    Staat er hier ergens/wie weet waar dan wel, een soort 'handleiding landen bij hangvliegen'. (Starten is geen punt.)

    Ik heb laatst met een vliegmaat op een dijk langs de Noorzeekust staan uitvogelen hoe dat op zo'n dijk nou zo ongeveer zou moeten (althans, we denken dat het zo zou kunnen . . . ).

    Erg lastig om een kist 'netjes' aan de grond ( . . . ) te krijgen . . .

    Dank.


    jan.
     
  2. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.424
    Locatie:
    Rijnsburg
    Ik denk dat er zo veel verschillende locaties met bijhorende omstandigheden zijn dat het lastig word om een standaard landing aan te kunnen houden. Gaan vliegen met mensen die het op die plek vaker gedaan hebben helpt heel erg veel. (zo heb ik het op het duin grotendeels geleerd)

    Ik probeer, voordat ik ergens de lucht in ga, te kijken waar ik wil/kan landen. Als ik de landing niet zie zitten ga ik ook niet vliegen.
    Daarnaast is het erg afhankelijk van hoeveel wind en wat voor soort vliegtuig ik mee vlieg waar ik voor kies. Mijn 4klappen zwevers kan ik bijna altijd wel boven op het duin kwijt. Dlg'tjes kan je vaak vangen.

    Op de maasvlakte kies ik vooral bij meer wind vrij snel voor een landing op het strand. Daar is geen tip voor....gewoon naar het strand vliegen en landen. Als ik daar geen zin in heb probeer ik mijn snelheid zo laag mogelijk te krijgen en net zolang hoogte afbouwen tot ik minder dan een meter boven het duin zit. De windsnelheid neemt zo dicht op de grond zo veel af dat dat het moment is dat ik hem dan neer kan zetten. Soms moet ik hier dan wel 20x opnieuw voor aanvliegen maar dat is dan ook weer een beetje de sport. Hem precies daar neer te zetten.

    Op Langevelderslag is naar het strand uitwijken mijn laatste optie (je kan daar niet het duin aflopen en dan ligt al die tijd je toestel onbewaakt op het strand). Hier probeer ik zo laag mogelijk te blijven in het gebied recht boven het duin. Te ver naar voren en je krijgt een klap lift, te ver naar achteren en je komt er niet meer tegenin en waai je achter het duin. Dus net op een hoogte dat je nog een beetje kan duiken om tegen de wind in te komen maar altijd voorkomen dat ik achter het duin kom.
    Als je bij de landingsplek laag genoeg zit kom je ook weer in een gebied waar relatief weinig wind staat. Als je te hoog zit, en je duikt een beetje aan, zweef je daar zo weer uit en moet je doorstarten.
    Zit je laag genoeg kan je de gang er uit trekken en 'normaal' landen.

    Op een dijk(je) heb ik alleen nog maar met lichte kistjes en licht weer gevlogen en die kon ik dan uit de lucht plukken door heel langzaam naar mij toe te vliegen en te vangen.
     
  3. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.503
    Locatie:
    groningen
    Bedankt Justus, een hoop van wat je schrijft begrijp ik.

    Aan de Noordzeekust ziet het er (met schapen en al) zo uit, en dan staat de wind er met bv. 5 Bf recht op. 8O

    [​IMG]

    Stijgt behoorlijk, hoor! :p

    Maar je hebt dus echt maar een gebied van een paar meter waar je hem kunt 'neerzetten' (lees: tegen de grond kwakken, maar dat doe ik liever niet). :nooo:

    En ja, zoveel situaties, zoveel technieken. :?

    Juist daarom is een overzicht van de verschillende situaties met technieken zo handig! :D


    jan.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  4. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.503
    Locatie:
    groningen
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  5. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Jan, de eerste les is, nooit naar de helling toe keren.
    Je vliegt eigenlijk dus 8-jes.
    En ook nooit boven je of achter de helling komen, als beginner, het is daar redelijk turbulent en kost je gegarandeerd je model.

    Wij vlogen/vliegen in de kop van Noord Holland.
    Bovenop het duin is het ongeveer 2 meter breed.
    Het is elke keer weer gelukt om daar te landen, ook zonder 4 kleppenvleugel.
    Zelfs met windje 6 a 7 lukt dat wel, je moet alleen wat meer pogingen doen (fijn als je in de verte een zeer donkere wolk met regen of onweer aan ziet komen).

    Er is eigenlijk geen echte "handleiding" hoe het moet, elke situatie is weer anders.
    Beste is gewoon een keer meegaan met hellingvliegers en het vaak doen.
    Beginnen in Duitsland of zo, daar liggen mooie hellingen vlak bij de grens en de windomstandigheden zijn daar wat rustiger dan hier.
    Plus dat ze van die mooie Heidi weiden hebben.

    Zomers kan ik niet hier langs het strand vliegen, dat vinden de boswachters niet zo fijn.
    Maar ik zit te denken om binnenkort even richting Duitsland te gaan, als ik eindelijk weer tijd en ook wat modellen klaar heb.
    Even een weekendje relaxen.

    Ik zal je zo nog even mailen.

    GJ
     
  6. J.B

    J.B

    Lid geworden:
    22 jun 2011
    Berichten:
    521
    Locatie:
    Drenthe
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  7. nico v kooten

    nico v kooten

    Lid geworden:
    2 nov 2003
    Berichten:
    2.741
    Locatie:
    Middelburg (zeeland)
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  8. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.424
    Locatie:
    Rijnsburg
    het filmpje van J.B. lijkt qua locatie een beetje op Langevelderslag. Alleen vind ik die maker wel de indruk wekken dat je een 4-kleppen kistje nodig hebt. Hij schrijft geregeld hoe belangrijk je hoogtecompensatie op butterfly is. Nu is dat ook wel belangrijk.
    Fotor laat het hier aan het eind ook mooi zien met veeeel wind en het voordeel van 4 klappen.


    Maar ik denk dat Jan eerder wil weten hoe 'het' moet zonder die kleppen.
    Grappig genoeg word dat inderdaad niet zo heel vaak gefilmd. (ik heb het in ieder geval nooit gefilmd.....maar dat is logisch als je vaak alleen vliegt)

    Mijn 1ste idee (of tip eigenlijk) is goed de tijd nemen om hoogte af te bouwen zonder te veel snelheid opbouwen. Als je anders een klein tikkie up geeft heb je meteen ook weer een aantal meters te pakken die je moeilijk kwijt raakt.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  9. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.424
    Locatie:
    Rijnsburg
    Deze laat het wel grappig zien.

    Ietsje downprikken....klein tikkie up en je bent meteen weer een paar meter hoger
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  10. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.424
    Locatie:
    Rijnsburg

    Hier is hij even bezig maar uiteindelijk laag genoeg om in het gebied te zitten waarin de wind ineens inkakt en dan lig je snel op de grond.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  11. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.503
    Locatie:
    groningen
    Iedereen bedankt voor de input!


    jan.
     
  12. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.503
    Locatie:
    groningen
    Gisteren naar de Noorzeekust geweest: vliegen aan de dijk. :p

    Eerst met de kleine Swallow; net iets te weinig wind. :?

    Toen de Amigo opgehaald, en dat ging fantastisch. Mooi rustig, statig, ook toen het iets harder begon te waaien.

    Maar dan het landen. 8O

    Hoogte verliezen door een stukje richting en boven de zee te vliegen.

    Omdraaien, stukje schuin richting de dijk en snel weer terugdraaien, neus in de wind.

    Eerste keer: net te laat bocht ingezet, Amigo waait over de dijk en klapt volledig oncontroleerbaar tegen de grond (gras). Gelukkig deden de elastieken hun werk; geen schade. :D

    Tweede poging: exact hetzelfde verloop. :mad:

    Derde poging: weer hetzelfde, kielvlak afgebroken (zit er al weer aan). :|

    Kennelijk ben ik een trage leerling. :oops:


    jan.
     
  13. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.424
    Locatie:
    Rijnsburg
    Dat lijkt mij een hele moeilijke manier van landen.
    Zoals ik het begrijp vlieg je dan een beetje met de wind mee naar de dijk terug, je (grond)snelheid zal dan vrij hoog zijn, en probeer je precies in een bocht de snelheid er zo ver uit te trekken dat je overtrekt op het moment dat je op de dijk stil wilt liggen.

    Als ik vragen mag. Waar heb je gevlogen? Heb je foto's van de locatie?
     
  14. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.503
    Locatie:
    groningen
    De locatie is exact zoals weergegeven in post 3.

    Niet recht op de dijk af, maar wel schuin er naar toe.

    De grondsnelheid neemt in ieder geval sneller toe, dan ik kan reageren! ;)


    jan.
     
  15. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.424
    Locatie:
    Rijnsburg
    Lijkt me wel leuk om op zo'n dijk te vliegen.
     
  16. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.503
    Locatie:
    groningen
    In ieder geval de man in het filmpje van post #9 heeft het relatief makkelijk: na de helling komt er een relatief vlak stuk. :D

    De top van de dijk is zegge en schrijve een, laat het anderhalve zijn, meter breed. 8O

    Daarachter is het houwen en keren . . . :mad:


    jan.
     
  17. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.503
    Locatie:
    groningen
    Hoe moet het wel? Wat is je suggestie?

    Dank.


    jan.
     
  18. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.424
    Locatie:
    Rijnsburg
    Goede vraag en ik heb er geen kant en klaar antwoord voor. Ik heb nog nooit op zo'n dijk gevlogen.

    Mijn suggestie? Eeeh.....een keer samen daar vliegen en van elkaar leren?
     
  19. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Achter de dijk vliegen, daar begint het pas leuk te worden!
    [media=youtube]V90jvvmSPYk[/media]

    http://www.rcgroups.com/forums/showatt.php?attachmentid=1128643

    Maar even over landen..
    Er zijn 2 makkelijke manieren.
    De eerste is op grote afstand je model proberen net boven de top (ongeveer op 3 meter hoogte) van de dijk naar je toe te laten driften.
    Als je je model goed kan zien dan laat je hem iets achteruit driften waardoor hij zakt.
    Het laatste stukje druk je dan en dan zou hij op de dijk moeten staan.
    Als je te hoog zit slaat hij over de dijk, net boven de dijk is het redelijk windstil omdat de wind afgebogen wordt.

    Een andere manier is ongeveer zoals je deed.
    Maar dan stuur je niet net voor de dijk de laatste bocht maar laat je hem, ook weer op behoorlijke afstand, rustig richting dijk vliegen, onder de top blijven.
    Op een gegeven moment ben je zo dichtbij de dijk dat je alleen maar iets hoeft te drukken om hem tegen de grond aan te vliegen.

    Ik had nog ergens een filmpje dat we met windje 7 op het duin staan en ik de kist op het duin land.
    Helaas kan ik dat even niet vinden, maar ik zoek door.

    Het ziet er wel uit dat het komende dagen prima hellingweer wordt dus misschien trek ik wel even richting de kust.


    GJ
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  20. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.503
    Locatie:
    groningen
    @ Justus
    Van harte welkom! (Zit je wel even in de auto! . . . :?)


    @ GJVO
    Dat lijkt me in tegenspraak met het venturi-effect; in mijn beleving waait het juist op de top het hardst.

    (Mooi voorbeeld: zie bv. venturi effect photo - Teila K. Day photos at pbase.com )

    ;)


    jan.
     

Deel Deze Pagina