Hangvlieg handleiding

Discussie in 'Hellingzweven' gestart door jan brilman, 23 apr 2014.

  1. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.424
    Locatie:
    Rijnsburg
    Groningen is niet echt naast de deur nee. Jammer.
     
  2. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Om de een of andere reden is het op de top, vlak boven de grond, altijd windstil (wind arm).
    We merken het met dynamic soaring.
    De grenslaag ligt een paar meter boven de top van het duin, daaronder waait het minder.
    Nou zou dat natuurlijk per situatie kunnen verschillen maar mijn ervaring is al beschreven.

    beste methode is gewoon, veel vliegen en zorgen dat je het geschikte model mee hebt.

    GJ
     
  3. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.503
    Locatie:
    groningen
    Overigens: die fotograaf van post #20 snapt het niet. :nooo:

    Als je er twee naast elkaar in een beekje (of een windtunnel) legt: dan zou er sprake van een venturi-effect kunnen zijn . . . ;)


    jan.
     
  4. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    Die vent snapt het uitstekend. Hij weet dat ze net uien heeft gegeten. En dat levert me een VENTURIE-effect. Bad in een keer leeg ...
    :rolling:
     
  5. PE5ED

    PE5ED

    Lid geworden:
    31 aug 2009
    Berichten:
    211
    Locatie:
    Haarlem
    gjvo, als je gaat, een PB svp
     
  6. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Het regent nogal...
    Misschien dat het zondag iets wordt maar dan is de wind zuidwest.
    Dat is op zich wel geschikt om saai voor de helling te zweven.

    GJ
     
  7. PE5ED

    PE5ED

    Lid geworden:
    31 aug 2009
    Berichten:
    211
    Locatie:
    Haarlem
    Ideaal geschikt dus voor de Topic-Starter (TS) om het te aanschouwen, en voor mezelf. Ben nog niet klaar met de Alula, en Sputnik. Om over de taranis maar te zwijgen, en heb niets vliegends.
    Qua helling vliegen en landen heb ik sowieso al bijna geen ervaring, dus ik bekijk dat liever eerst eens goed. Schandelijk eigenlijk, want ik woon op 6 km van het strand.
     
  8. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.503
    Locatie:
    groningen
    Bofkont.

    (Mag je wel het duin op? :confused:)


    jan.
     
  9. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.503
    Locatie:
    groningen
    Realiseer ik me nu pas: wat bedoel je precies met achteruit driften? :confused:

    Achteruit is richting de dijk?

    Toch niet up geven en weggeblazeb worden? :eek:

    Eigenlijk zouden we moeten werken met een bovenaanzicht en daarop het vliegpad weergeven (misschien vanavond :p).


    jan.
     
  10. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.994
    Locatie:
    Zwolle region
    @Jan. Persoonlijk, als ik jouw ervaringen zo lees, kan ik je van harte een ZAGI THL aanraden (of iets dat erop lijkt, bijv de Wicked Wings van HK zijn top). Grofgezegd: schuim met een laag zorgvuldig aangebracht tape voor stijfheid en prima vliegprestaties.

    Ik heb er zelf één en heb er al heel wat uurtjes vliegend mee doorgebracht. Vaak tot het echt te donker was om nog een hand voor ogen te zien, zo verslavend. Zeer vergevend en zowel bij zachte als harde wind prima inzetbaar en vooral... leerrijk. Op een gegeven moment ken je alle ins-'n-outs van de helling waar je vliegt.
     
  11. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Inderdaad, met achteruit driften bedoel ik richting dijk, of eigenlijk hang je al zo'n beetje boven de dijk en druk je met down zoveel dat hij er net boven blijft hangen.
    Als het goed is dan zakt het model langzaam weg.
    Als je denkt dat het te turbulent wordt dan druk je gewoon nog meer down en kom je weer in schone lucht.
    Het is lastig uit te leggen, je moet het gewoon eens zien of doen.

    Maar ik begreep gisteravond bij ons telefoongesprek dat je met een 2 asser vliegt, dat maakt het landen wat lastiger omdat je model op richting wat trager reageert.
    Dus je moet hem een beetje voor zijn, vooruit denken.

    GJ
     
  12. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.503
    Locatie:
    groningen
    @Eric,

    Op zich prima suggestie.

    Maar, om zonder kostbare schade ervaring op te doen, heb ik recentelijk al een ouwe Dandy overgenomen.

    Daar moet het ook mee kunnen. :)


    jan.
     
    Laatst bewerkt: 9 mei 2014
  13. PE5ED

    PE5ED

    Lid geworden:
    31 aug 2009
    Berichten:
    211
    Locatie:
    Haarlem
    wicked wings aka schuimpie. Een (1) keer mee gevlogen op Langevelderslag. Helaas wist 'men' niet dat het de eerste keer was, en het ding werd dan ook meermaals aan barrels gevlogen. Ik had er zo de pest over in, dat ik de apparatuur d'r uit heb gehaald, en van een grijze zak heb voorzien. Na 17 jaar niet vliegen, toch maar eens herkansen.
     
  14. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.994
    Locatie:
    Zwolle region
    @PE5ED Heb je destijds aan LVS de wicked gemaidened aan 6Bft? :)

    Wel eerst een beetje finetunen (vooral CG moet goed), pre-flighttest (instelling zender, bediening elevons) en even een paar keer gooien op een vlak grasveldje bij windstil weer om er gevoel bij te krijgen.

    Normaalgesproken is zo'n wing ook wel goed te repareren, mocht het nodig zijn.

    @Jan De Dandy ken ik erg goed. Die heb ik aan de LVS met 'wat' extra lood en 10 extra postelastieken gevlogen (onder aanmoediging resveldt). Ik zou dat model echter bewaren voor de gemoedelijker hellingen in Sauerland, etc.
     
  15. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Als het niet al te slecht weer is dan ga ik vanmiddag (maandag) even de Duo Discus van een duin afgooien om hem zijn maiden te geven.
    Ik gok dat ik zo rond 3 uur richting Langevelderslag of Castricum ga.
    Mochten er mensen willen kijken/vliegen dan melden per PB.
    Het zal niet spectaculair worden, gewoon een beetje suf heen en weer voor de helling vliegen en kijken of het model het doet.

    GJ
     
  16. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.503
    Locatie:
    groningen
    @GJ,

    En, deed 'ie het? :p

    Zal toch wel? :?

    Plaatjes?


    jan.
     
  17. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ik moet nog gaan, ben net thuis van werk.
    Even eten en dan kijken of ik naar een echt duin ga of naar Langevelderslag.

    Foto's zal ik proberen maar vliegen en foto's tegelijk maken is niet mijn sterkste punt.

    GJ
     
  18. PE5ED

    PE5ED

    Lid geworden:
    31 aug 2009
    Berichten:
    211
    Locatie:
    Haarlem
    Hmmzzz, werken tot 19:00, maar in gedachten er helemaal bij
     
  19. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Zo, ik ben weer terug van Langevelderslag.
    Tussen 2 buien door even gevlogen, het droeg erg goed.
    Zat een seconde of 10 na de start al op een meter of 20 meter boven het duin.
    Maar ik moest weer snel landen, het begon te regenen, de bui zie je al aankomen op de foto.

    Voor de garage:
    [​IMG]


    En op het duin:
    [​IMG]

    [​IMG]


    GJ
     
  20. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.503
    Locatie:
    groningen
    Zie ze nu pas.

    Mooi! :p


    jan.
     

Deel Deze Pagina