Haperen regelaar bij volle servo uitslag

Ik vlieg met een Robbe Ranger met daarin o.a. een Robbe 830 BEC regelaar op 7 cellen. Ik gebruik een 7 kanaal futaba ontvanger en 2 servo's (o.a. Futaba 148 en 3003).

Ik heb hier jaren geleden probleemloos mee gevlogen. Nu heb ik het model na 3 jaar op de plank te hebben gelegen weer eens gevlogen.

Tijdens de vlucht haperde de motor meerdere keren. Het duurde nooit langer dan een paar seconden, maar het is wel heel vervelend.

Thuis geprobeerd met een ander 7 cellen pakket met ingeschoven antenne. Ik kwam erachter dat wanneer ik het richtingsroer een volle uitslag naar een kant gaf (is tijdens het vliegen niet gebeurd), de motor af en toe haperde. Ik kon het niet precies reperteren, en het was heel af en toe.

Iemand enig idee wat het probleem kan zijn? Servo aan vervanging toe?

Ik weet niet precies wat het probleem is, maar als dat model echt 3 jaar niet gevlogen heeft, zou het ook wel kunnen zijn hij vol stof zit, waardoor het motortje niet vlot draait, heb je die motor al ontstoord ? zoja, zijn die condensatoren nog goed (niet kapotgebrand, lekken) ?
Kijk ook na of de rollagertjes of wat de as vast houd, heel weinig gesmeerde is, na 3 jaar gaan deze zeker niet meer goed geleiden..

Vriendelijke groeten
Steven 8)

Ik ben nu zowiezo bezig het hele model uit elkaar te halen en alle componenten langs te lopen. Idd heb ik de motor nu overnieuw schoongemaakt en weer van nieuw lagervet voorzien. Hij liep idd. niet helemaal 100%

Ik zal het binnenkort weer eens proberen. Bedankt voor de tip!

Bestuur je met je richtingsroer knuppel ook het gas? Zo ja, dikke kans dat er wat niet goed vast zit in je zender, dat los getrokken wordt zodra jij volle uitslag geeft.

Haal de betreffende servo eens uit je ontvanger, en kijk of het dan nog gebeurt.

Freakazoid zei:
Een verriet ringetje om de draadjes kan soms ook wonderen doen. :P

Omdat ik met een soortgelijk probleem zit, de volgende vraag:
hoe en om welke draadjes doe ik zo'n ferriet ringetje?

Groeten, Aad

Freakazoid zei:
Een verriet ringetje om de draadjes kan soms ook wonderen doen. :P
Niet in dit geval vrees ik. Ferrietkernen houden stoorsignalen tegen, elektrische rotzooi. Afgezien daarvan, het zou symptoombestrijding zijn en niet het aanpakken van de oorzaak.

Niet een pleister erop maar de wond dicht toveren? :P Ik snap je niet helemaal, Ron? Een symptoom bestrijden IS toch het aanpakken van de oorzaak? :P

ik ga ferrietkernen zoeken uit een oude voeding en mijn servokabels (afzonderlijk) er omheen wikkelen.

Bedankt voor de uitleg.

Groeten, Aad

Ferrietkernen houden stoorsignalen tegen. Als die kernen hier zouden werken, zou dat betekenen dat alleen stoorsignalen optreden bij volle uitslag. Dat betekent dat er iets anders aan de hand zou zijn. Nogmaals, in dit geval zijn ferrietkernen symptoombestrijding, de oorzaak wordt niet weggenomen.

Dan nog is het iets wat op een of andere manier met de besturing te maken heeft en niet met iets externs zoals stoorsignalen.
Treedt het effect ook op als je servo's en regelaar op andere uitgangen van je ontvanger zet?
Treedt het op als je geen servo's hebt, maar wel stuurt met die functies?
Proberen met andere (leen) motor?

Het probleem doet zich af en toe voor en alleen als het ding in de lucht is. Even dingen uitproberen op de grond is er dus niet bij...:-(

Laatst bleef het ding volgas vliegen, ook leuk zo'n ervaring!
Ga nu een andere regelaar proberen. Had er een in van Multiplex, maar die heb ik vanmiddag afgefikt. (klein experiment met een motorswitch ertussen, ging niet goed).

Groeten, Aad

Flauwe opmerking mischien, maar heb je mischien iets gemixt staan op je zender?

Wat mischien ook helpt, de uitslagen van je throttle kanaal wat lager zetten. Ik heb een rondo300 ESC die bij volgas begint te hakkelen, toen ik de ATV's op 90% gezet had, calibreerde die zichzelf nog wel mooi in de volle bereik, maar et volgas stotteren was vreemd genoeg weg.

En misschien klopt dit wel helemaal niet, maar bij mij was het geval dat mijn servo´s haperde naar links, omdat een van de tandwieltjes kapot is.

En dan maakt hij ook een ontzettend naar geluid, en hapert hij ook flink, als ik het naar links doe, met volle uitslag :wink:

Back