Welnu... ik heb de heli OS 46 FX gelaten voor wat hij was. Mooi brommertje. Ligt nu in de kast met een tjet olie er in gemikt.
De FX... De bus was dus in beginnende staat van ontbinding... peeling. Dit na het laten crimpen op de klempassing in Duitsland. De nikkel-coating kon deze behandeling niet aan.
Voordat de boel echt naar z'n gootje ging de boel weggelegd. Op de Calmato zit nu de FX die op de Cloud Dancer zat... De motor is nauwelijks ingelopen. Mocht er mooi vliegweer aanbreken... kon ik er mee aan de slag... kwam er het er niet van. Hebben we nu vies weer.
Ondertussen maar eens wat onderdelen besteld bij HK-int. Even een bulkzending om de vezendkosten uit te nutten. Twee motoren aanpakken (eigenlijk drie stuks).
Een sjompie OS 46 SF ring en de FX, om om te katten naar ABC.
Voor de OS 46 SF ring heb ik een INC/LEO ABC-(bitter)garnituurtje besteld, en een nieuw kopje. Rest was bruikbaar. Voor de FX het bekende ASP setje.
De eerste 46 SF-ring had ook rommel in de kamer gehad, heb ik een onderdelen motor voor gevonden 25,- euro risicogeld, om er 1x een goed van te maken.
Behoorlijk pitting in zuiger en kop en de afsluiting van het carter was mishandeld met een stomp voorwerp... om een lager er uit of in te rammen?... iets dergelijks.
Aliens ate my Buick...
De veer zat klemvast...exact op de zichtbare put op de rand van de zuiger. Met zeer veel geduld en olie losgewerkt. De veer later voorzichtig met naalden uitgewurmd, zonder te forceren... en dat lukte pardoes.
De ring uit de beschadigde heb ik dus uitgebouwd om een andere sjompie 46 SF mee op te lappen... daar was bij demontage en montage door de vorige eigenaar de ring bij gebroken geraakt (ik had hem gewaarschuwd, niet doen!).
De ring uit de SF sjompie nr 1 overgezet naar deze, nr2, maar die had ondanks de ring er toch maar geen zin meer in. En de spinner was te netjes voor een startmotor. Ring en bus niet meer blij met elkaar... (Dus dat vraagt om een lichte honing en een nieuwe veer).
Besloten om motor nr 2 om te bouwen naar ABC met de HK-INC set. Best ogende blokje op dat moment.
De borgstift om de cilinder te positioneren, kwam niet overeen met de INC. Iets moet er anders zijn immers... Besloten een extra sleufje in de bus te dremelen, minste werk. In plaats van de veerstift opnieuw in te boren op een andere plek. Dat alles is keurig gegaan. Motor afgemonteerd met de nieuwe INC kop, welke in passing 100% overeen komt met de 46 SF 1x motor klaar voor inlopen. Drijfstang overzetten is in een handomdraai gefixt.
De andere SF, nr 1. Voor deze bestel ik een nieuwe veer. Het kopje van de andere OS wordt hergebruikt. Kiezen kan ik uit twee cilinders. De beste krijgt een zeer korte beurt met hoonsteentjes.
Om het gebuste sjompie-blokje weer op te frissen heb ik de afsluitende flens iets afgedraaid. Motor goed gecentreerd, geklokt. Tot op een diepte dat de gehamerde vervorming weg viel. Al gauw toch iets van ruim 0,5 mm moeten verspanen. Inwendig de vervorming uit gedraaid, zodat het carterdeksel weer keurig fitte, vrijwel nihile afname.
Before...
After...
En dan wil deze motor hopelijk als ring ook weer keurig rondjes tuffen... Zullen het wel merken
.
De FX?
Hieronder de bussen op een rij... Links de bus van de AX I. Midden de ASP-ABC en rechts de OS 46 FX-bus. De poorten staan van onder af bijna gelijk. Hebben ook dezelfde afmetingen. FX bussen krijg je dus nimmer pas in AX. Door het ontwerp van het blok, aansluiting van de kop etc.
ASP 46 en 46 FX komen echter prachtig overeen! Hoera!
Zuigertjes ASP en FX... De zuigerpen kan zo over worden gezet. Zuigende passing. Heel mooi!
Hoeft maar aan 1 zijde met een circlip geborgd te worden. Andere zijde is afgestopt met een kleinere diameter boorgat. Past allemaal als gegoten.
Zuigertjes van opzij... Je ziet de krasjes/veegjes in de FX zuiger. Dat zijn de posities waar de crimp op de FX bus is toegepast. Dat is behoorlijk regelmatig ± om de 5 mm aangezet. Achter een van zo een inklinking heeft dan ook het nikkel in de bus vrij snel na inlopen losgelaten. Inlopen 1 tank, daarna twee vluchtjes met wisselende belasting gevlogen, rijk gesteld, op Airosave-mix
Het zegt mogelijk iets over de hechtende kwaliteit van het nikkel bij de OS-productie. Thermische rek en krimp verouderd de ABL motor mogelijk sneller dan je zou willen. Haarscheurtjes... en dan werkt het zich snel los. Het zou wel eens kunnen zijn dat de methode zoals OS aanbeveeld, de verkeerde manier van inlopen is?
De passing van de APC bus in de FX is eveneens probleemloos...
Welnu... moraal van het verhaal...
Twee verjongde blokjes wachten op inlopen... voor het kiezen eigenlijk... da's dan wel weer aardig... Ik heb ze niet door de compressie en klempassing heen willen jassen. Maar het is be-hoor-lijk gezond. Pfoeh!
Voor wat het waard is!
Gr Bas