Haperende OS46 AX II

• Topicstarter Topicstarter alb1946
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.
toch.. ergens snap ik niet hoe jouw AX2 zo rot reageert op de carb...
of jij moet een serieus defect in je carb hebben zitten, of een verkeerde erop hebben staan (uitgaande dat de carb al een keer open is geweest etc)
Ik vlieg 5% nitro, ding loopt prachtig.. geen uitdagingen in de lucht.. pakt mooi op..

enigste verschil zou de pijp zijn, denk ik..
is de ax2 wel voor een pijp gemaakt?
os is steeds meer gaan produceren voor de jan boerenlul, misschien is de timing nu zodanig aangepast dat de pijp nu eerder roet in het eten gooit?
ik gooi er ook maar wat uit.. van een reso heb ik weinig verstand, maar lijkt mij het enigste echte verschil tussen onze motoren

Kan zo maar valse lucht zijn via de stationair schroef? Niet getest. Met een lik vet af te dichten. Ontwerp is eenvoudiger... maar niet beter. Naald veel grover.

Maar de AXv1 en FX lieten/laten zich buiten goed afstellen. Met de piep! Zet er een FX voor, en de zaak loopt als een tiet!
Heb altijd met deze demper gevlogen, en dat was niet als maar planken en en lateraal vacuum trekken over het veld.
Kan je de motor echt op laag toerental laten tokkelen. En de gas-resespons altijd optimaal, AXv2 vanaf het begin ultra-lulig, sloppy af te stellen.
RPM... Ik moet dat eens gaan meten. Ik heb alleen een telemetrie meting. :-(
Zal eens een veld-infraroodmeter en een rpm veld-meter aanschaffen.

Maar tijdens de korte inloop van de FX kon je de kop aanraken. Die was heet zonder te verbranden. Dus geen 100º. Eerder 70? 4-taktend weer iets koeler.

De AXv2 is identiek aan de v1, behalve aan de buitenkant. Verder zijn alle maten loop- en drijfwerk, de porting, gelijk gebleven... mwahhhh... en zit er bij mij een humhum-carb op.

Wat anders is geworden is het koeloppervlaken die vormgeving, ook hoe de motor met luchtstrominggekoeld wordt? Who knows?
Ze zullen vast een voorspelling van het koelgedrag hebben gemaakt. Thermodynamica voorspellingen kunnen gewoon in de computer worden gedaan. Programma kost een paar centen, maar dan heb je ook wat. Kan zijn dat ze dat niet hebben gedaan? En de koeling over de motor niet egaal is, of goed verdeeld? Kom je niet achter.

De kraak in de FX coating is nu veroorzaakt door de mechanische behandeling. Was ingecalculeerd risico, want had sterk vermoeden dat dit kon gaan gebeuren. Ben nimmer bang voor een testje. Maar het zegt wel iets over wat er bij OS-nickel-coating aan de hand is. Ik denk dat er haarscheurtjes ontstaan, de mechanische hechting van de coating gewoon niet krachtig genoeg is.En natuurlijk... een cilinder mangelen... Gaat dat wel goed bij ABC, maar niet bij ABN en ABL setjes?

Kan het zo maar zijn dat het inloopproces van OS, volgens 'el-manuel' ook niet goed is.
Je anders moet inlopen. Wellicht veel minder heet, of totaal niet wisselend uit-mageren en rijkzetten. Dus 2-takt/4-takt. Hitte wisselingen. Maar dan dus een volledige tank 4-taktend er door jassen. Niet vol gas, maar wisselend gas... de coating kan niet tegen de mechanische frictie op de klempassing. Kom daar maar eens achter.

Laatst bewerkt:
Zo`n motor moet gewoon meteen weten waar hij voor bedoelt is, dus vliegen ermee en dan een beetje rijk de eerste tankjes. Gewoon de motor een beetje ontzien zeg maar. Jij hebt niks verkeerd gedaan.

De kraak in de FX coating is nu veroorzaakt door de mechanische behandeling. Was ingecalculeerd risico, want had sterk vermoeden dat dit kon gaan gebeuren. Ben nimmer bang voor een testje. Maar het zegt wel iets over wat er bij OS-nickel-coating aan de hand is. Ik denk dat er haarscheurtjes ontstaan, de mechanische hechting van de coating gewoon niet krachtig genoeg is.En natuurlijk... een cilinder mangelen... Gaat dat wel goed bij ABC, maar niet bij ABN en ABL setjes?

Dat hoef je niet eens te denken: dat IS het geval: een nickel coating, in de vorm zoals door OS toegepast, als je het heel cru bekijkt, blijft die coating aan de veering "plakken" doordat er niks tussen Nikkel en Brons zit.... zeg maar het vacuum, of letterlijk zoals een boterhamzakje strak om een willekeurig object blijft zitten als je het vacuum trekt. En net zoals wanneer je een klein gaatje in dat boterhamzakje prikt: zodra er ook maar de kleinste onderbreking in die coating ontstaat, kan er van alles tussen de coating en de bus komen, en gaat hij los. Zelfs als je met bijvoorbeeld een scherp voorwerp een kras maakt in de buitenkant, zal na verloop van tijd de coating ook op het loopvlak loslaten.

Bij een verchroomde bus zit er een voorbehandeling tussen het chroom en het brons, waardoor de hechting VEEL sterker is. Krassen of onderbrekingen maken niet uit, de lag is ten eerste sowiso niet doorlopend (zit alleen aan het loopvlak, niet aan de buitenkant of in de poorten) en sowiso is het chroom op microscopisch niveau een beetje zoals een oud schilderij: allemaal crackjes en barstjes, en het chroom zit dus al om te beginnen als allemaal kleine eilandjes op de veering "geplakt". Vandaar dat "pinchen" verder geen gevolgen heft voor de chroomlaag.

Kan het zo maar zijn dat het inloopproces van OS, volgens 'el-manuel' ook niet goed is.
Je anders moet inlopen. Wellicht veel minder heet, of totaal niet wisselend uit-mageren en rijkzetten. Dus 2-takt/4-takt. Hitte wisselingen. Maar dan dus een volledige tank 4-taktend er door jassen.

Men zegt altijd dat de fabricant dat het beste weet, maar ik heb altijd met opgetrokken wenkbrauwen naar de inloopprocedure van OS gekeken, want ik weet niet beter dan dat een "tapse" cylinder tijdens het inlopen niet mag viertakten. Nu wil ik daar geen welles/nietus over starten, maar ik heb ooit heel lang geleden een OS 40 FSR ABC
vernaggeld door hem baggervet viertaktend in te laten lopen: toen wist ik nog niet van de "heet inlopen voor een tapse bus", maar ik wist OOK nog niet dat OS nickel gebruikte, en OS noemde destijds hun motoren nog keihard valselijk " ABC"..... Naderhand heb ik tapse bussen altijd na het starten zo snel mogelijk de naald toegedraaid tot precies dat punt waar hij net overgaat van vier naar tweetakt. En iedere keer dat de motor door het voortschrijden van het inloopproces terugvalt in viertakt, de naald een klikje verder dicht. Dat heeft me ook met OS naderhand altijd gewoon goed lopende motoren opgeleverd. Gewoon, NET in tweetakt, en dan 10~15 sec volgas, en 10~15 sec stationair (die stationair wel baggervet). Op het moment dat je een tankje lang niet meer merkt dat hij uit zichzelf terugvalt naar viertakt (meestal het derde of vierde tankje) kun je gaan vliegen, en het tweede vluchtje kun je voorzichtig op zoek gaan naar topvermogen.

Met de ABC Rossi's doe ik nagenoeg hetzelfde, maar dan niet volgas maar hooveren, en dat werkt ook uitstekend.
Ik heb echter nooit eenOS helimotor met tapse bus gehad....

Groet, Bert

Interessant stukje theorie Bert!
Doe mij maar een puntzak met motoren om te testen voor inlopen... zekers!
Voor de volgende ronde met een hopelijk nieuw setje?

Student hoe heb je bus nr: 2 doen inlopen? Methode Bert? Of methode OS?

Mijn methode lijkt het meeste op die van Bert..
Alleen ben ik iets minder netjes met het 10-15 sec volgas, dan weer stationair en weer terug.
doe ik wat meer op gevoel dan op tijd. tijdje volgas, tijdje bij laten komen.. etc.
Ik probeer de warmte erin te houden (niet heet, verbranden van het spuugie op de vingers)
Blijft hij eenmaal betrouwbaar stationair lopen, ga ik vliegen.
nog wel redelijk rijk, nog geen toptoeren in de lucht.

daarna hoor ik doorgaans vanzelf aan de motor of hij wat strakker wil of niet..
inderdaad, na ergens tussen de 4 en 8 tankjes staat hij redelijk netjes.

Eerste bus heb ik trouwens volgens handleiding in laten draaien.
in het kader, zij zullen het weten.
tot je een keer wat mensen tegenkomt die weten wat ze doen, en dan kom je er achter dat die methode dus niet zo lekker is.
maar toch, dus bus heeft het toch een seizoen uitgehouden...

Alleen ben ik iets minder netjes met het 10-15 sec volgas, dan weer stationair en weer terug.
doe ik wat meer op gevoel dan op tijd. tijdje volgas, tijdje bij laten komen.. etc.

Ik doe dat ook niet met de stopwatch, hoor....
Meer op het gehoor c.q. het gevoel (soms verandert de klank van de motor heel licht tijdens de volgas periode) en tijdens de "afkoelperiode" geeft de motor meestal ook wel door zijn gedrag aan wanneer hij te koud dreigt te worden....

Maar dat is in de praktijk zo ongeveer de tijdsduur, en die wordt aan het eind van de inloopperiode steeds langer, omdat de inwendinge wrijving afneemt en dus de motor minder sterk/snel opwarmt.

Ik heb de inloop vanAXv1 volgens het boekje, dat boekje wat er bij hoort...
AXv2 idem bijbehorend druksel...
De Fx met geknepen bus, zowat op jullie methode... rijk/arm volgas, kort 15 sec... daarna rijk stationair om bij te komen en te spoelen, vice versa (totdat het OLC-vliegvolk tot aan de enkels in de aerosave stookolie stonden), tank leeg dus.

Het nieuwe setje zal ik eens vergelijkbaar met jullie methode in laten lopen... althans als ik m'n garantie ga krijgen.
Maar daarover meer in de volgende week...

Okeej... de multi-flapdrollen van RC-Toy.de verschonen zich. Bieden geen service.
Duits consumentenrecht is helder.. ofwel uiteindelijk is de klant de klos. Leve de EU.
De wet niet geheel gelijk met NL... geheel niet... hier beter af... alleen horrorprijzen.

Kneiters schrijven mij... stuur maar op naar... tante Graupner. Ik zal er een mailtje aan wijden, maar verwacht een resoluut "Nee", gelijk de ervaring van Student. Zo ver is het nog niet.

Dan rest mij... opsturen naar Japan of USA. Wat een feest!

Naja... 3x tanken in Duitsland... en het prijsverschil is je motor. Het is ook nergens beter.

De tip van ome Brutus: schroef de carb er af, koop bij HobbyKing een ASP van dezelfde cylinderinhoud, schroef daar ook de carb vanaf, zet de OS carb op de ASP en je hebt een motor die net zo lekker afregelt en loopt als een OS, met de levensduur van een ASP....

Als je liever een zuigerveer motor wilt, zul je de heliversie van je motor moeten kopen, met een losse cylinderkop erbij (ben je nog steeds VEEEEEEL goedkoper uit als alleen al de reparative van je OS).

blijft nog steeds het punt waarom die van hem zo slecht draaide, en de mijne goed...
zit het in de carb, zou de verse asp ook ruk moeten lopen...
die test zou trouwens ook wat waard zijn ;-)
anders is het misschien toch de pijp. of er moet gewoon echt iets raars in die motor hebben gezeten.

misschien domweg foute carb.

over het versturen, ik had van dennis toendertijd de hint al gehad dat duitsland geen "ja" kent..
dus die had ik overgeslagen, en heb meteen naar amerika verstuurt.
dat antwoord ken je.
nog steeds ruk in het kader van de wet hier, en je weet dat hun product de oorzaak van het probleem is...
maar het is beter dan de andere opties.

Het ASP verhaal is helder Bert. Helaas heeft HK geen lose kopjes meer in de onderdelen-bin.

Verder nog een bus in HongKong gevonden. 67 euro incl verzenden naar eu..
Naja.. dan heb je de v2 weer aan de praat. Eerst de grote Graupner verzend test...

Ik heb dit weekend een sneu 46 SF-je mogen onvangen. Stalen bus en zuigerveer.
Wellicht is er met HK of JustEngines setje nog iets van te maken.
Ook hier heeft het motortje in de verbrandingskamer een optater gehad van een vergane kogel of gedesintegreerde lagerkooi. Drijfstang is nieuw. Komt van pas. Past in alle 46 OS vanaf SF tot modern.

Zuigerafmeting SF is identiek aan AX, behalve de lamellen op de SX en de AX die slechts een ronde inham heeft. Gewicht niet vergeleken.
De boring is ook identiek. Komt er op neer, dat als ik een stalen bus zou draaien op m'n Myfordje... poorten slijp, methode Puch/Mobylette... maar dan netjes... ik een zuigerveer AX kan flansen. Wat wel staat is de factor fröbeltijd. Je bent er wel effe weer zoet mee. En je komt niet aan andere zaken toe. Zoals vonkendoos op Saito FA-100. In m'n hoofd is het al "fix und fertig", onderdeel van de droom.

Wat ik met de motor nog even kan vergelijken... timing waar Bert het al over had, hoe ziet de bus van de FX er ook weer uit, naast de SF, dus een FX open jassen. Zou ik graag een FX-H setje eens onder ogen willen zien, voor vergelijk met de ABC-ige FX.

Zijn die standen van poorten gelijk, dan kan je er vanuit gaan dat er van de AX een zuigerveerversie te maken is.
De bus en zuiger van de 46-FX-H en ABC zijn uitwisselbaar.
Niet AX en FX onderling... dat is een andere maatvoering.
Verder zitten er in het motorhuis, bij de kop, bovenin de pas-stift, waar de cilinder fix op richt. Bij Ring en ABC is dat mogelijk niet gelijk? Zal je in een bus
een extra richt-sleuf moeten snijden.

De reso? Nee... als de brandweer op de FX. En de FX afstelbaar als een zonnetje!
Smooooothhhhhh. Het kan gewoon niet beter! Net zo lekker als ooit de AXv1 was.
En vergeet niet, die motoren zijn op het drijfwerk volledig identiek!
De carb is daarbij niet van invloed op hetresogedrag. De doorlaat is eveneens identiek.
De doorlaat van een SF is even groot als van een AXv1 en een v2. Je kan dus met een carb flink aan de scharrel vice-versa... waarbij de FX en de AXv1 carb's bijkans de beste afstelbaren zijn!

De FX gaat dan welliswaar straks snel achteruit, dat wil ik voor zijn. Dus die vlieg ik niet verder. Heel houden, want er gaat anders te veel stuk, wat nu nog heel is.

Deze AX v2 was van den beginne al niet jofel meer, laten we zeggen na de eerste kan brandstof kwam de ellende en het vreemde afstelgedrag, waarbij ik alleen de carb nog had nagelopen opvuil, filters had schoon gemaakt, brandstofaanvoer. Motor sloeg spontaan af een paar keer bij kan brandstof nummer 2, was er al wat aan de hand...

Dus het nu 'even overwegen, hoe het beste de portemonnee te legen'...
Methode Bert is de kortste klap.

Vrijdag Graupner aanschrijven. En achteraf even kijken of ik daarna die firma op de zwarte lijst mag zetten... maar we blijven eerst even nog positief.

Laatst bewerkt:
Het ASP verhaal is helder Bert. Helaas heeft HK geen lose kopjes meer in de onderdelen-bin.

Just Engines wel... en dan ben je nog steeds heel goedkoop uit (motor bij HK, kop bij JE).

Op dezelfde manier kun je overigens ook ASP helimotoren in ABC uitvoering "creeren"....

Groet, Bert

vandaar mn vraag, die een beetje drammerig wordt denk ik:
waarom is de mijne goed, en de jouwe niet?

er moet toch echt verschil zijn..
os maakt zoveel van die krengen, je zal toch niet toevallig een maandag morgen versie hebben, met een kwaliteitskeur met chinees keurmerk?
motor zelf kan er dan misschien niet aan doen.. uitlaat niet, brandstof niet..
maar die motor loopt niet voor jan knuppel ruk. de mijne is qua afstellen gewoon echt aardig voor me..
niet te kritisch, gewoon netjes.

er moet dan toch iets aan de hand zijn...
carbtechnisch.
kun je veel tijd of geld aan dat ding besteden. als de carb de boosdoener is, is het zonde van je tijd..
of je moet de carb van de ax 1 proberen..

jan knuppel ruk
:DDie houden we er in!

Carbie? Zover ben ik nog niet gekomen... is toch wat!
AXv2 die moet naar tante Graupner... alleen porto... meer heb ik er niet voor over.

JustE.... nu nog even heel druk... maar is aanstaande... even wat werk de deur uit werken.
Reeds ingelezen... de oude FX kan ook omgebust worden met een JustE setje

Overigens een model met nieuwe FX over kunnen nemen, vorige week, hangt aan een werkelijk prachtige Cloud Dancer 60... via MP. Een model om te koesteren!
Daarop past ook een patente ingelopen 50SX die ik nog heb liggen.
Die FX heeft op wonderolie gedraaid, en is nog niet ingelopen.
Heb een kan Wonder-olie van Remke staan... paar schroefies... en weer gaan met de banaan.

Laatst bewerkt:
Ik had weer eens wat geluk... kwam pardoes een FX-H (G-model) ring motor, en een Irvine 46 in patente staat voorbij leunen. Daar kon prijstechnisch geen ASP duo tegenop...

Natuurlijk heb ik de FX direct uit elkaar getrokken. Wel... om te vergelijken met de standaard FX. Kennis heeft zo z'n prijs...
Zuiger voorzichtig nog in de bus laten zitten, omdat ik eerst wil weten of ik de zuiger met zuigerveer en al weer goed terug gebouwd kan krijgen in de cilinder.

Verschil wat ik direct opmerkte tussen FX en FX-H. Spoelpoorten aan de zijkant gelijke hoogte en grootte, de achterste spoelpoort bij de heli versie staat met de bovenrand gelijk met de andere twee zij poorten, bij de standaard FX staat de achterste spoelpoort een om ende nabij 2,5 tot 3 mm lager. Verder viel mij op dat de inlaat in de krukas ook smaller is.
Motorhuis is identiek. (ook op OS-onderdeel nummer gelijk)

De slag is gelijk, ook de kop is uitwisselbaar. Compressie gelijk. De shim in de kop is even dik...
In theorie kan ik het standaard kopje van de FX overzetten op de heli-motor. Kan ook andersom het zuiger-bus setje in de standaard motor knikkeren, de FX-krukas met de wijdere inlaat? Zo tot een fraaie FX-mix-motor :)

Bert, kan jij me wat wijzer maken over die motorkarakteristiek? Helimotoren zullen voornamelijk op constante toeren draaien, op koppel draaien met de reductiekast...

Overigens, wat is de breedte van het carter van de ASP 52? Gelijk aan de 46? Ofwel gelijk aan de FX of AX?

Gr Bas

Laatst bewerkt:
Ik ben niet zo'n goeroe dat ik uit de hoogte van de poorten kan opmaken wat de toerenkarakteristiek is, maar het feit dat het een helimotor is, doet vermoeden dat die hogere boostpoort en smallere inductiepoort zorgen voor een karakter wat iets meer geschikt is voor constant (hoge) toerentallen, en dat de motor onderin minder mooi loopt. Voor een propeller als belasting zou dat geen echte problemen moeten geven maar het kan van invloed zijn op de gasrespons, in de zin van dat de motor minder lineair op het gas reageert, en in het middengebied ondanks een correct mengsel toch een beetje harkerig loopt.

Maar dat is niet meer dan een inschatting. Ik heb nog nooit een dergelijke helispecifieke motor met een propeller belast, dus ik gok maar wat....

Ja, daar kan ik me wel iets bij voorstellen. Dat is dus iets van proberen. Punt is dat het motortje behoorlijk prijsgustiger was dan een vers setje uit de US of A...
De krukas is van het type dat er ook een prop op kan worden geschroefd. Er een propmenemer op zit. Ook de krukas is van gelijke lengte.
Er zit een OS boekje bij. Hoe zou jij de ring-motor inlopen op Aerosave? Stalen bus...

Overigens... de timing van de krukas leek gelijk. Kan ik alleen uitmeten met een gradenmeter om te zien of dat ook werkelijk gelijk is.

Even naar het bouwhok voor wat foliewerk aan een vleugeltje... ik houdt de berichten in de gaten :)

Laatst bewerkt:
Als de poort in de krukas smaller is, KAN de timing niet gelijk zijn, hooguit de hoek over de middellijn van de inductiepoort, maar dat is niet de timing.

Een nagelnieuwe ringmotor, die geef ik tegenwoordig binnen de allereerste minuut van zijn looptijd een paar keer flink op zijn donder (paar keer hard laten accelereren op een normale (dus niet vette inloop) afstelling), om de ring te laten settelen. Dat is een heel kort proces, dat is echt een kwestie van "starten, gas vol open, naald in draaien en vijf tot tien keer vol gasgeven en weer dicht". Dat is binnen een minuutje gedaan.
Daarna in dezelfde sessie de naald weer een stuk verder open, en met een vettere dan normaal, maar nog wel goed vliegbare afstelling een paar tankjes er door vliegen met veel wisselend gas, dus veel korte periodes vol gas en veel periodes (nagenoeg) stationair.

Men zegt, dat op die manier de ring zich het beste aanpast aan de voering, omdat beide delen nog relatief ruw zijn, maar dat door de korte duur en omdat je met een koude motor begint, de temperaturen niet uit de hand lopen. Je schijnt op die manier een betere veer-afdichting (dus betere compressie) te bekomen. Het is in elk geval tegenwoordig een veel gebruikte methode. Ook auto, en motorfiets fabrikanten zetten een motor tegenwoordig rechtsstreeks vanaf de productielijn gelijk vol gas op de testbank.
Laat je de motor vanaf het begin baggervet en laag belast inlopen, dan is tegen de tijd dat je belasting op de motor zet de veer al dusdanig glad dat hij niet meer goed slijt, en zich dus niet optimaal naar het voering oppervlak aanpast.

Mijn ASP helimotortje (de .36 met vonkendoos) was de eerste die ik op die manier heb laten inlopen, en die heeft er in elk geval geen schade van opgelopen.

Welnu... ik heb de heli OS 46 FX gelaten voor wat hij was. Mooi brommertje. Ligt nu in de kast met een tjet olie er in gemikt.

De FX... De bus was dus in beginnende staat van ontbinding... peeling. Dit na het laten crimpen op de klempassing in Duitsland. De nikkel-coating kon deze behandeling niet aan.
Voordat de boel echt naar z'n gootje ging de boel weggelegd. Op de Calmato zit nu de FX die op de Cloud Dancer zat... De motor is nauwelijks ingelopen. Mocht er mooi vliegweer aanbreken... kon ik er mee aan de slag... kwam er het er niet van. Hebben we nu vies weer.

Ondertussen maar eens wat onderdelen besteld bij HK-int. Even een bulkzending om de vezendkosten uit te nutten. Twee motoren aanpakken (eigenlijk drie stuks).
Een sjompie OS 46 SF ring en de FX, om om te katten naar ABC.
Voor de OS 46 SF ring heb ik een INC/LEO ABC-(bitter)garnituurtje besteld, en een nieuw kopje. Rest was bruikbaar. Voor de FX het bekende ASP setje.

De eerste 46 SF-ring had ook rommel in de kamer gehad, heb ik een onderdelen motor voor gevonden 25,- euro risicogeld, om er 1x een goed van te maken.
Behoorlijk pitting in zuiger en kop en de afsluiting van het carter was mishandeld met een stomp voorwerp... om een lager er uit of in te rammen?... iets dergelijks.

Aliens ate my Buick...

DSC_2224-LR.jpg

De veer zat klemvast...exact op de zichtbare put op de rand van de zuiger. Met zeer veel geduld en olie losgewerkt. De veer later voorzichtig met naalden uitgewurmd, zonder te forceren... en dat lukte pardoes.

DSC_2223-LR.jpg

De ring uit de beschadigde heb ik dus uitgebouwd om een andere sjompie 46 SF mee op te lappen... daar was bij demontage en montage door de vorige eigenaar de ring bij gebroken geraakt (ik had hem gewaarschuwd, niet doen!).
De ring uit de SF sjompie nr 1 overgezet naar deze, nr2, maar die had ondanks de ring er toch maar geen zin meer in. En de spinner was te netjes voor een startmotor. Ring en bus niet meer blij met elkaar... (Dus dat vraagt om een lichte honing en een nieuwe veer).

Besloten om motor nr 2 om te bouwen naar ABC met de HK-INC set. Best ogende blokje op dat moment.

De borgstift om de cilinder te positioneren, kwam niet overeen met de INC. Iets moet er anders zijn immers... Besloten een extra sleufje in de bus te dremelen, minste werk. In plaats van de veerstift opnieuw in te boren op een andere plek. Dat alles is keurig gegaan. Motor afgemonteerd met de nieuwe INC kop, welke in passing 100% overeen komt met de 46 SF 1x motor klaar voor inlopen. Drijfstang overzetten is in een handomdraai gefixt.

De andere SF, nr 1. Voor deze bestel ik een nieuwe veer. Het kopje van de andere OS wordt hergebruikt. Kiezen kan ik uit twee cilinders. De beste krijgt een zeer korte beurt met hoonsteentjes.

Om het gebuste sjompie-blokje weer op te frissen heb ik de afsluitende flens iets afgedraaid. Motor goed gecentreerd, geklokt. Tot op een diepte dat de gehamerde vervorming weg viel. Al gauw toch iets van ruim 0,5 mm moeten verspanen. Inwendig de vervorming uit gedraaid, zodat het carterdeksel weer keurig fitte, vrijwel nihile afname.

Before...

DSC_2231-LR.jpg

After...

DSC_2510-LR.jpg

En dan wil deze motor hopelijk als ring ook weer keurig rondjes tuffen... Zullen het wel merken.

De FX? Hieronder de bussen op een rij... Links de bus van de AX I. Midden de ASP-ABC en rechts de OS 46 FX-bus. De poorten staan van onder af bijna gelijk. Hebben ook dezelfde afmetingen. FX bussen krijg je dus nimmer pas in AX. Door het ontwerp van het blok, aansluiting van de kop etc.
ASP 46 en 46 FX komen echter prachtig overeen! Hoera!

DSC_2500-LR.jpg

Zuigertjes ASP en FX... De zuigerpen kan zo over worden gezet. Zuigende passing. Heel mooi!
Hoeft maar aan 1 zijde met een circlip geborgd te worden. Andere zijde is afgestopt met een kleinere diameter boorgat. Past allemaal als gegoten.

DSC_2498-LR.jpg

Zuigertjes van opzij... Je ziet de krasjes/veegjes in de FX zuiger. Dat zijn de posities waar de crimp op de FX bus is toegepast. Dat is behoorlijk regelmatig ± om de 5 mm aangezet. Achter een van zo een inklinking heeft dan ook het nikkel in de bus vrij snel na inlopen losgelaten. Inlopen 1 tank, daarna twee vluchtjes met wisselende belasting gevlogen, rijk gesteld, op Airosave-mix
Het zegt mogelijk iets over de hechtende kwaliteit van het nikkel bij de OS-productie. Thermische rek en krimp verouderd de ABL motor mogelijk sneller dan je zou willen. Haarscheurtjes... en dan werkt het zich snel los. Het zou wel eens kunnen zijn dat de methode zoals OS aanbeveeld, de verkeerde manier van inlopen is?

DSC_2501-LR.jpg

DSC_2497-LR.jpg

De passing van de APC bus in de FX is eveneens probleemloos...

DSC_2503-LR.jpg

Welnu... moraal van het verhaal...

Twee verjongde blokjes wachten op inlopen... voor het kiezen eigenlijk... da's dan wel weer aardig... Ik heb ze niet door de compressie en klempassing heen willen jassen. Maar het is be-hoor-lijk gezond. Pfoeh!

DSC_2507-LR.jpg

Voor wat het waard is!

Gr Bas

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Back