Hum... Niemand wordt hier afgeschoten. Hier heerst discussie en meningen en uitwisseling van ervaringen. Je moet wel met goede argumenten komen.
En ja... het draadje wordt wel wat lang om de informatie nog goed op te kunnen nemen.
Je moest een weten hoeveel mensen al zijn afgehaakt op OS, maar overgestapt zijn op elektro.
Intussen heeft OS met z'n uitstraling en marketing poeha MVVS uit de markt gedrukt. Jammer. Stervens goede motoren.
Intussen heeft OS z'n handleidingen over inlopen x aantal malen aangepast. Is maar een weet. Thans schijven ze op de USA site, dat je moet inlopen op castor. Dat staat niet in de manual. Dus vanuit OS wordt er ook maar wat afgeroepen.
Mijn eerste AXje heeft het braaf krap 10 jaar volgehouden. Niet slecht voor een motortje waar ik destijds nieuw 90 euro voor betaald heb. Op 0 en 5% nitro...
90 euro per week gaat er minimaal wel doorheen aan boodschappen. Het is dus wel een beetje relatief.
Aan brandstof... vloog vroeger meer dan nu. Maar 10 jaar probleemloos zonder dead stiks. Onbetrouwbaarheid is dus geheel niet aan de orde. Motoren zijn goed af te stellen en goed te dempen.
En 20% nitro? Tikt toch wel aardig door in prijs. Op een manier dat het niet meer leuk aan het worden is.
1 kan brandstof is ook een prima lipo die 2000x te laden is. Geen vergelijk. Maar benzine komt dan wel naar boven drijven... Methanol...een restproduct van de chemische industrie... vroeger in Delfzijl wisten ze er geen raad meer mee... todat die fabriek sloot...
Bij benzine motoren kunnen de onderdelen je ook goed om de oren vliegen. Niet alleen door verkeerd afstellen, smeerverhoudingen, maar ook door productiefouten 3W heeft ook zo een historie... er zijn er meer... en echt niet van de poes. Gescheurde carters etc.
Dat OSen peelen op de wand, heeft niets met nitro te maken. Maar met de mechanische hecht eigenschappen van deze coating, en hoe deze in het industriële proces wordt aangebracht, thans in het buitengewoon 'ethisch verantwoorde' oh zo populaire China. Inmiddels ook bewezen door een cilinder te bewerken en naderhand weer in te lopen. En of je ze nu op 20% nitro stookt.. ze pealen. In de OS manual staat 5% nitro of meer...
Blijkbaar lopen er op de clubs zo gezegd ook allemaal domoren rond, dat klopt volgens mij niet.
Vliegt iemand al dik 20 jaar met dezelfde OS SF... wonderolie, geen nitro... blijft gewoon heel. Starten op een startmotor... er door rammen... dat wil nog wel eens slopen. De startmotor was bij mij een overbodige aanschaf.
Automotortjes lopen 35.000 rpm of meer, en alleen bij korte pieken. Het materiaal wordt idd anders benut. Daar mag je een mening over hebben. Heeft ook weer nieuwe technische inzichten hoe motoren met klempassing gefabriceerd worden...
Motoren er door jassen uit consumtie gekte, wegleggen? Bijkans? Zeker, ook flink consumeren komt zeker voor, vast. En zo ook het domweg wegleggen... ja dat ook... dat het dan verkankert... meer dan logisch. Maar daar gaat het hier niet om. Voor velen is deze hele draad al niet eens meer te volgen. Klein groepje geïnteresserden...
OS is geen YS! De 4 takt hier niet vergelijken AUB
Zoveelste keer. Is een andere ontwikkeling, andere constructeurs en ontwerpfilosofie. Maar toch ook tricky om af te stellen en niet constant. Heeft mij weerhouden er een stapel aan te schaffen. Kudde Saito's volstaan.
Of een Laser... ontwikkeld om zonder nitro door het leven te gaan... hoog op m'n verlanglijst.
Mijn motoren zijn alleen geroest op de lagers als je ze na de vlucht niet conditioneert met een of andere afterrun (gebruik daarvoor gewone stuurbekrachtigingsolie of syntheet motorolie). Ook Aerosave is niet geheel beschermend. Het is het pisbakkenstaal wat vergaat. Roest is bijzonder erosief! Met 1 tank doorvliegen vaak al direct einde motor.
Van binnen heb ik geen aluminium zien wegkankeren, maar het is ook een redelijk corrosie bestendige legering. Maar het in een vochtige ruimte lang bewaren zonder bescherming... dan wordt het aluminium wel aangetast, van buiten. (krat vol oude blokjes overgenomen, daar zaten wel wat champignoncultuurtjes bij, alle geen OS)
Ingeroeste lagerbanen zijn behoorlijk schadelijk voor de motor. Daar kan ik heel kort over zijn. Gevolg hebbende flaking is desastreus. Een verroeste as, ruimt de afdichting op de asdoorlaat.
Schuurt het aluminium vlotjes weg en is je poort binnen de korste keren verpest. Dus dat roest niet schadelijk is? Totaal onjuiste onkundige bewering. Say no more.
Aantal motorensleutelaars op de club? Op 1 hand te tellen. Hoogstens 2 of 3 die ook daadwerkelijk in staat zijn zelf een motor te bouwen, en reeds gebouwd hebben? Een ervan een viertakt... voor nitroloos vliegplezier.
Velen leggen de spullen maar weg omdat ze geen 'verhaal' hebben. Graupner geeft bij een productiefout ook geen sjoega. In NL hebben we een garantie stelsel. In DE is het tot aan de voordeur van de winkel. Bar slecht! Veel motorenaanbod is er niet meer... kopen ze ARF schuimpjes... van E-Flite.. of dan maar grote benzinebakken van Horizon... en die zijn best aardig... om te zien... alleen dan inlopen... dan knijpen ze hem weer... eng, eng ,eng...
Smeren doet nitro ook niet, wel uitwendig folie en lakken beschadigen... dat kan een reden voor gereduceerd gebruik zijn. Spanlak kon daar aardig tegen? Verder is nitro niet gezond. Methanol ook niet, benzine ook niet. ben ik daar dus uiterst voorzichtig mee... ook bij het werken aan m'n auto's... het is linke rommel. Epoxy is ook rommel.
Als achterdeksels inpitten, dan heeft dat bijkans met cavitatie te maken, niet met het gehalte nitro. In het carter heerst er 'hell on earth'. Maar het deksel dient ook om de drijfstang in het gareel te houden, dus krijgt er af en toe ook wel van langs. Het sluit echter niet volledig aan tegen de kruktap. Meer ruimte. Dus dat kan raken, hoort te raken.
Is wel weer best zo
Gr Bas
En ja... het draadje wordt wel wat lang om de informatie nog goed op te kunnen nemen.
Je moest een weten hoeveel mensen al zijn afgehaakt op OS, maar overgestapt zijn op elektro.
Intussen heeft OS met z'n uitstraling en marketing poeha MVVS uit de markt gedrukt. Jammer. Stervens goede motoren.
Intussen heeft OS z'n handleidingen over inlopen x aantal malen aangepast. Is maar een weet. Thans schijven ze op de USA site, dat je moet inlopen op castor. Dat staat niet in de manual. Dus vanuit OS wordt er ook maar wat afgeroepen.
Mijn eerste AXje heeft het braaf krap 10 jaar volgehouden. Niet slecht voor een motortje waar ik destijds nieuw 90 euro voor betaald heb. Op 0 en 5% nitro...
90 euro per week gaat er minimaal wel doorheen aan boodschappen. Het is dus wel een beetje relatief.
Aan brandstof... vloog vroeger meer dan nu. Maar 10 jaar probleemloos zonder dead stiks. Onbetrouwbaarheid is dus geheel niet aan de orde. Motoren zijn goed af te stellen en goed te dempen.
En 20% nitro? Tikt toch wel aardig door in prijs. Op een manier dat het niet meer leuk aan het worden is.
1 kan brandstof is ook een prima lipo die 2000x te laden is. Geen vergelijk. Maar benzine komt dan wel naar boven drijven... Methanol...een restproduct van de chemische industrie... vroeger in Delfzijl wisten ze er geen raad meer mee... todat die fabriek sloot...
Bij benzine motoren kunnen de onderdelen je ook goed om de oren vliegen. Niet alleen door verkeerd afstellen, smeerverhoudingen, maar ook door productiefouten 3W heeft ook zo een historie... er zijn er meer... en echt niet van de poes. Gescheurde carters etc.
Dat OSen peelen op de wand, heeft niets met nitro te maken. Maar met de mechanische hecht eigenschappen van deze coating, en hoe deze in het industriële proces wordt aangebracht, thans in het buitengewoon 'ethisch verantwoorde' oh zo populaire China. Inmiddels ook bewezen door een cilinder te bewerken en naderhand weer in te lopen. En of je ze nu op 20% nitro stookt.. ze pealen. In de OS manual staat 5% nitro of meer...
Blijkbaar lopen er op de clubs zo gezegd ook allemaal domoren rond, dat klopt volgens mij niet.

Vliegt iemand al dik 20 jaar met dezelfde OS SF... wonderolie, geen nitro... blijft gewoon heel. Starten op een startmotor... er door rammen... dat wil nog wel eens slopen. De startmotor was bij mij een overbodige aanschaf.
Automotortjes lopen 35.000 rpm of meer, en alleen bij korte pieken. Het materiaal wordt idd anders benut. Daar mag je een mening over hebben. Heeft ook weer nieuwe technische inzichten hoe motoren met klempassing gefabriceerd worden...
Motoren er door jassen uit consumtie gekte, wegleggen? Bijkans? Zeker, ook flink consumeren komt zeker voor, vast. En zo ook het domweg wegleggen... ja dat ook... dat het dan verkankert... meer dan logisch. Maar daar gaat het hier niet om. Voor velen is deze hele draad al niet eens meer te volgen. Klein groepje geïnteresserden...
OS is geen YS! De 4 takt hier niet vergelijken AUB

Of een Laser... ontwikkeld om zonder nitro door het leven te gaan... hoog op m'n verlanglijst.
Mijn motoren zijn alleen geroest op de lagers als je ze na de vlucht niet conditioneert met een of andere afterrun (gebruik daarvoor gewone stuurbekrachtigingsolie of syntheet motorolie). Ook Aerosave is niet geheel beschermend. Het is het pisbakkenstaal wat vergaat. Roest is bijzonder erosief! Met 1 tank doorvliegen vaak al direct einde motor.
Van binnen heb ik geen aluminium zien wegkankeren, maar het is ook een redelijk corrosie bestendige legering. Maar het in een vochtige ruimte lang bewaren zonder bescherming... dan wordt het aluminium wel aangetast, van buiten. (krat vol oude blokjes overgenomen, daar zaten wel wat champignoncultuurtjes bij, alle geen OS)
Ingeroeste lagerbanen zijn behoorlijk schadelijk voor de motor. Daar kan ik heel kort over zijn. Gevolg hebbende flaking is desastreus. Een verroeste as, ruimt de afdichting op de asdoorlaat.
Schuurt het aluminium vlotjes weg en is je poort binnen de korste keren verpest. Dus dat roest niet schadelijk is? Totaal onjuiste onkundige bewering. Say no more.
Aantal motorensleutelaars op de club? Op 1 hand te tellen. Hoogstens 2 of 3 die ook daadwerkelijk in staat zijn zelf een motor te bouwen, en reeds gebouwd hebben? Een ervan een viertakt... voor nitroloos vliegplezier.
Velen leggen de spullen maar weg omdat ze geen 'verhaal' hebben. Graupner geeft bij een productiefout ook geen sjoega. In NL hebben we een garantie stelsel. In DE is het tot aan de voordeur van de winkel. Bar slecht! Veel motorenaanbod is er niet meer... kopen ze ARF schuimpjes... van E-Flite.. of dan maar grote benzinebakken van Horizon... en die zijn best aardig... om te zien... alleen dan inlopen... dan knijpen ze hem weer... eng, eng ,eng...
Smeren doet nitro ook niet, wel uitwendig folie en lakken beschadigen... dat kan een reden voor gereduceerd gebruik zijn. Spanlak kon daar aardig tegen? Verder is nitro niet gezond. Methanol ook niet, benzine ook niet. ben ik daar dus uiterst voorzichtig mee... ook bij het werken aan m'n auto's... het is linke rommel. Epoxy is ook rommel.
Als achterdeksels inpitten, dan heeft dat bijkans met cavitatie te maken, niet met het gehalte nitro. In het carter heerst er 'hell on earth'. Maar het deksel dient ook om de drijfstang in het gareel te houden, dus krijgt er af en toe ook wel van langs. Het sluit echter niet volledig aan tegen de kruktap. Meer ruimte. Dus dat kan raken, hoort te raken.
Is wel weer best zo

Gr Bas
Laatst bewerkt: