Haperende OS46 AX II

• Topicstarter Topicstarter alb1946
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.
Wat mij betreft is het heel veel waard.
Alles wordt tegenwoordig maar weggegooid.
Het is veel leuker om er weer wat bruikbaars van te maken.
Wat koste het HK setje voor de FX? Welke heb je exact besteld? En die voor de SF?

Ik had overigen ook een 40 SF met dezelfde schade aan de zuiger van een verdwaalde kogel.
Ik heb de zuiger toen weer opgelapt een een Frank Bowman zuigerveer besteld ringmaster46@msn.com en hij deed het weer prima.

Jan

Hallo Jan,
Setje voor FX staat onder de ASP...
https://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=13113

En voor de 46 SF...
https://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=39659

Niet alles is het repareren waard als OS en modelhandel van die 'wraakzuchtige' prijzen hanteert. Spreekt enorme modelbouw dedain uit :D

Bij HK blijft het nog een beetje overzichtelijk... maar dan ook net. Setje van de INC is eigenlijk al te duur...
Ringmaster? Staat meen ik ook op eBay. Maar ik zal hem eens aanschrijven.
Twee Webra's 61 Speed's smeken ook om nieuwe zuigerveertjes...

Ben nog op zoek naar onderdelen voor een Webra carb. 13 mm hals. Zoek ook een carb voor een Enya 60 X (met een 15 mm hals). Ook oplappertjes...fixen voor de leut. Maar let op bij oude motoren. Men vraag te veel geld voor oude sjompies. Beziet MP. Veelal ontstellende rommel. Mijden! En zwaar afdingen, niet te gretig wezen.
Als je ze open trekt kom je vooral ellende tegen. En dan is zelfs 25 euro te duur. Alleen uitermate vaardige handen kunnen met veel tijd het een en ander fixen.
Gr Bas

Ringmaster? Staat meen ik ook op eBay. Maar ik zal hem eens aanschrijven.
Twee Webra's 61 Speed's smeken ook om nieuwe zuigerveertjes...

Als je heel veel mazzel hebt, heeft hij toevallig de door jou benodigd zuigerveren nog liggen en stuurt hij ze op. Maar kijk niet gek op als hij niet meer reageert, want hij is er onlangs mee gestopt, en heeft geen opvolger....

Tsow... weer wat aardige ontwikkelingen op AXv1 en AXII .46 gebied.
Heb voor nabij een maand gelee een zeer scherp geprijsd AX zuiger-, cilinder- en drijfstangsetje op de kop kunnen tikken voor echt niet al te veel. Bedoeld om eigenlijk mijn oude trowe AXv1 op te lappen. De zaak direct klaar gemaakt, nieuwe lagers ingedrukt, de drijfstang, zuigerpen en veertjes... alles weer gemonteerd en in de olie gezet.

Ondertussen heb ik ook twee oude motortjes, GX40 met amper compressie en een FXi die redelijk leek + een Calmato Alpha Sport v2.0 over kunnen nemen.
Helaas zijn gebruikte OSjes altijd slecht... of ik heb altijd pech. Ook deze FXi had een drijfwerkje dat zijn beste tijd gehad had, uiteraard uitgeroeste lagers, maar dat is normaal bij Klotz gedraaide motoren, zonder afterrun. Die van de GX overigens ook gaar.
Algoed... bak met onderdelen. Veel onderling uitwisselbaar. Het ASP verhaal voor alle op OS gebaseerde klonen... als 'LEGO'...
Daarnaast was de drijfstang vna de FXi gebroken. Precies aan de onderkant. Mogelijk door bruuske landing met ongelukkig staande prop. Enige wat dan nog helpt is een JustEngines setje met alles er op en er aan...

Mijn AX 46II nog steeds niet opgestuurd naar Japan. Voor Garantie hoef je niet bij Graupner te wezen. Laat het duidelijk zijn. Klant is altijd schuldig. Want wat was er stuk gegaan? Zuigerpenveertje. (het groefje in de zuiger was niet al te diep, glasheldere fabricage fout). Opsturen van de motor naar Japan kost een smak geld. Motor nog immer in de wacht op mijn narrige besluiteloosheid.

Hier nog even herinnerend aan de schadesporen... AXII. De krassen... dat andere, dat zijn twee oliedrupjes...

DSC_2134-LR.jpg

De aangetaste zuiger met de (is zonder) verdwenen borgveer...

DSC_2127-LR.jpg

Ondertussen kwam er dankzij een Vlaams mede MBF-forummer, een vriendelijk mens, een mogelijk geschikt AXv1 voorbij, voor niet te veel. Vanaf een ingekocht klassiekertje getrokken. Het model stond op het punt geëlektrificeerd/hersteld te worden, want daar waar gevlogen wordt, mag uitsluitend elektrisch gebromd worden.
De motor was totaal 'surplus' en zo hebben we een prijsje bedisseld. Leek me prima om compromisloos op de Calmato Sport te prikken, ipv de FXi. Gaan met de banaan!

Maar helaas, wat ons zo geschikt leek, bleek maar weer eens een sjompie te zijn. Jaja, dan maar maar weer in de mail klimmen, en 'wat nu', gelukkig een zeer galante schikking. Zeer tof en zeer gewaardeerd. Maar ja dat heb je als je elkaar wat langer kent via het MBF!

Compressie had de motor wel, netjes gestookt op Castor, maar er zaten impact of resonantie scheuren in de hals van het carter, de aanhechtingsflens van de carburateur, en dat hoort niet. De 'eerste' eigenaar heeft er een smakker mee gemaakt, of te lang gevlogen met een excentrisch gemonteerde prop, totaal uit het lood, met een overmaats boorgat. (zal wel hell on earth zijn geweest). Verder zat er een redelijke buts in de krukas, maar niet krom. Gevolg van bedenkelijk handelen of geklungel, of 'pats' op de stenen gevallen bij montage/inspectie etc... want die motor liep natuurlijk niet op die prop. Lagers kantje-boord, zoals het hoort, maar die nog wel geschikt voor een rondje 'houtgeest'... echter...

Met al deze onderdelen uit deze verzamelde motoren kon de grote wisseltruck worden uitgevoerd. De onderdelen vielen als vanzelf bijeen... om van achter je oren te krabben!
  1. M'n nieuwe setje uit HongKong in de AXII, die direct weer als nieuw! Carburateur en hoofdsproeier van de Vlaamse AX er op voor een gezondere afstelling. Die carburateur laat zich beter afstellen, is ook beter gebouwd. De verstuiving van de brandstof in het midden van de 'venturibuis', en niet aan de zijkant, zo als bij de AXII... die carburateur is wezenlijk anders. Stik goedkoop in elkaar geknikkerd!!! Shame! De motor gaat dus niet naar Japan en gaat ingelopen worden voor op een van de Calmatoos, zoals het hoort.
  2. M'n oude AXv1, kreeg het setje uit de Vlaamse AX, want die had een goed ingelopen compressie. Zuiger en drijfstanglagers puik genoeg, de cilinderwand, zo ook puik en geen krassen, japen, happen of peeling! Totaal naar behoren. Het 'setje' rustig inlopen in z'n 'nieuwe' stofjas, mogelijk op Castor. Of toch Aerosave... Klotz...
  3. De Vlaamse AX, wat daarmee nu te doen? Mega-sjompie? Uit ballorigheid opgebouwd! De drijfstang uit m'n oude AXv1 was uitgelopen op de vele uren bedrijf. Kandidaat voor een lagerwissel. Die wissel-truck hadden we immers reeds gezien op het MBF, en dat lukte goed. Slechts het fosforbronzen? kruktaplager was ovaal. Het lager uit sjompie FXi met gebroken drijfstang te persen, er is er daarmee dus een passend lager beschikbaar! Het zuigersetje samenstellen? Hmmm... Oedan? Oewel, de zuiger uit mijn AXv1 (10 jaar trouwe dienst, met wat krasjes van stof, zandmuggen en nickel-peeling) paste in de beschadigde bus van de AXII, wel met wat trappen en schoppen en een flinke klets motorolie, maar bovenin behoorlijke klempassing! De krassen in de bus onder een van de inlaatpoorten, liepen niet door tot bovenin. Hmmm... Het zal wel iets lekken in de spoeling, maar wellicht valt dat mee als de motor op toeren rondgaat? De carburateur toonde sporen van lekkage, valse lucht, rond de hals. 3x listige kraakjes in het motorhuis. Dus de hals zal ik beter moeten afdichten met vloeibare pakking, of plastidip. Bijkans een stalen ring er om. Listig om te maken en er om te persen. Hopen dat de fixatie schroefjes het houden, daar het daar ingescheurd is geraakt... op het zwakste punt. Heel stevig is dat dus ook niet meer. Maar wie weet, wil deze brommer dan nog wel een baantje trekken op geneeskrachtige Castor. En dicht de Castor-koolaanslag de reten en de kieren in de zuiger... Een motortje dus voor een hele vieze kist, een sjomie, spozig van de oude olieën, een oud scheurijzer om druk mee te doen.
Al met al, motor 3 zal moeten gaan blijken of die me gaat verbazen. Ik zal hem voorverwarmd gaan laten inlopen, vooral niet te rijk, en met korte looptijd, en koelfases, dus motor uit. En met een IR thermometer erbij. Goed op temperatuur en zeker niet te rijk in de viertakt. Nog even uitzoeken wat nu de maximale temperatuur mag wezen bij de motorinloop. Kijken of ik daar wat wijzer mee wordt. Naderhand zal blijken of de motor afgesteld is te krijgen in het lage toeren gebied en goed wil oppakken. Ik prik er de FXi carburateur op, ook een bedrijfszekere.

Nog even over de wisseltruck met de drijfstanglagertjes... Uit messing een 'stempeltje' gedraaid. Op tolerantie dat de zaak niet vast komt te zitten bij het persen. Op 'honderdsten' hoewel dat lastig beheersbaar is, maar het lukt geweldig met een digitale schuifmaat van de Aldi... voor zover die nauwkeurig is...

Het persen gebeurd op de draaibank met de messing op maat gemaakte stempelje in de klauwplaat, en een boorkop via de center-houder. De pers-krachten zijn niet van dien aard dat je het bed 'babaan' trekt. Eerst het goede lager uitbouwen uit de gescheurde drijfstang... De bek van de boorkop zet je op de buitendiameter van het glij-lager, fractie groter, en zo goed op het aluminium leunt. Het lager zat niet erg vast door de breuk. Mooi snel los... goed begin.

DSC_2962-LR.jpg

Zo ligt het er dan naderhand bij. Rechts de donor, links de patiënt met last van 'ongewenste ovaliteiten'. Goed zichtbaar de breuk van de lager-cup. Finaal doormidden.

DSC_2963-LR.jpg

Hier nog een plaatje... ovaliteit beter zichtbaar... echt behoorlijk uitgelopen...

DSC_2964-LR.jpg

Het 'verse' lager op de stempel gestoken. Goed mikken op de inboringen, de smeer-gaatjes... Geperst wordt weer met de boorkop die in de Center-houder is gestoken... Doorleefde drijfstang erbij...

DSC_2965-LR.jpg

En weer 'fix en fertig' voor op de foto, lager met een gezonde speling rond, op een AX kruktap geprikt. Donor en oude lager er naast... klusje was binnen een uurtje geklaard... Lang leve de draaibank! De wereld draait alleen als ie rond is...

DSC_2966-LR.jpg

Voor wat wet waard is... wat een verhaal! Wat een bak :-)

Gr Bas

Laatst bewerkt:
'FFF' van de straat? Nou! Buiten was het nat en flatulent... zoals vandaag, het weekend etc.
Het enige wat dan 'inloopt' is water... in m'n nek... brrrrr... :D

Mocht het nu allemaal niet willen... dan ga ik toch echt maar eens m'n eerste stalen bus draaien en zelf napoorten met een set vijlen... waarom ook niet. Ombouwen naar ring-e-ling. Duhhh....
Lijkt veel werk geweest, maar dat was het niet. Poetsen... en het verslagje tikken, foto's bewerken... letterlijk. OS was een quicky-LEGO klusje... 2 uurtjes + koffie en drop. Zeker om even uit te razen van een volle kop aan werk. Je wordt er gewoon 'Zen' van.

Hmmm... die twee Webra's ook maar eens een keer afronden. Leuk werk om tussendoors te doen.

Weerstation Eelde... oh! Regen... veel wind...

Laatst bewerkt:
En... Loopt ie al?

Hier wacht ik nog steeds op mijn ASP loopsetje, maar het is momenteel toch kloteweer om te vliegen....

Neej... ben een motorschot en motorsteun aan het optekenen... voor montage met silentblocks. Het moet stil worden.
Zit alleen even te foezelen met de side thrust. Iets van 1,5 graad. Zit er over te denken die op 0º te zetten. Het geeft een sterkere constructie...

Dit is het frontaanzicht... Het zit dicht op de neusvleugels... deze was in spee om uit aluminium te figuurzagen... Erop komt een Dave Brown Motormount. De radiussen zijn om de mount goed te kunnen richten, boorgaatjes om de mount vast te schroeven met M2...
Ook de firewal moet nieuw worden gemaakt uit fatsoenlijk berkentriplex... en niet uit dun geschild sinanappelkistjes wrakhout...
Calmato Alpha hé? Dus het moet nog goedkoper en sneller gebouwd worden... net IKEA... mooi maar holle lucht kastelen... en niet UV bestendig...

Schermafbeelding 2016-07-02 om 12.14.32.png

Zodat de prop ook mooi in het hart komt te zitten van de lengte as...

Schermafbeelding 2016-07-02 om 12.18.03.png

Ik denk dat ik de stide thust toch op 0º graad ga zetten. Deze steun er op ga zetten. De Stik is niet meer... 1 vleugelhelft rest (prachtig voor een modernistische camp lampenkap), en het neusstuk...onverwoestbaar gebouwd... wacht op nieuw leven... hier boven op zolder...

DSC3431-DIY-Poot-LR.jpg

Lampenkap voor LED spotjes... 1 vleugelhelft leeft nog... was ooit wel een stoere bak! Verloren op een gebroken antenne... Die liep iemand er gewoon af... tijdens een evenement... zo werkt dat... ging net goed... anders was ie het publiek in geraasd... vol gas... het gevoel erbij is dus dubbel.

IMG_2895-LR.jpg

Ik ga straks de FX uitbouwen, de AX v1.0 weer op de bok van de Calmato plaatsen... En wellicht als het weer een beetje meezit... en een beetje rustig in de lucht... 'FFF' hem uitzetten... Hier de kist in de Sud-Tirol van Odoorn... m'n achtertuintje... De schouderdekker heeft hem getransformeerd tot een geweldige vlieger... De stuurorganen zijn overigens ook flink onder handen genomen... en fors vergroot.. behalve de ailerons... die zijn standaard voldoende...

DSC_1378-LR.jpg

Gr Bas

Laatst bewerkt:
Niet gevlogen, wordt nu een beetje laat. De AX v1 met Vlaams drijfwerk heeft gelopen op de bok van de Calmato Super Sport... niet direct starten lopen, want ik herinnerd mij dat ik de stationair nog iets moest bijstellen na poetsen. Toen was het direct raak en een bende gezonde power. Ik geloof dat het autootje van mijn vrouw een beetje onder de Airoshave zit... aangezien ik altijd de auto's was... zucht...

Als het weer morgen een beetje patent is... eigenlijk zonde... het ziet er nu goed uit... buiten.

Dan maar wat gaan figuurzagen...

Whow... 1x OS 46 AXv1.0 als herboren! 'FFF' wat anders dan een FFFXje!
Op een leeg schoon gespoeld veld van de Flits buien even ingevlogen, daarna het mooiste weer van de wereld in m'n uppie... Er is iemand in Vlaanderen die ik heel, heel erg moet bedanken!!!!! Knetters wat loopt die motor nu weer mooi!
Gr Bas

Laatst bewerkt:
Gefeliciteerd!

Ik moet dat veld van jullie nog eens komen bekijken met mijn peut-vehikel....

Dries... ik ben je zeer dankbaar! Het drijfwerk is gelukkig puik! Was een avondje prutsen.
De sjompie is nu helemaal sjompie met AX restanten en samenraapselen.
Ik vraag me af of ik die aan de loop zal krijgen.

Maar ik heb er rustig aan mee gedaan. En zeker niet te rijk afgesteld.... moet leren wennen aan de Aieosave

Heren... jullie komen beiden maar eens langs! Voor Dries een end, maar is altijd een mouw aan te passen. Maar voor Bert? 40 minuutjes? Of een uurtje? Overleef je wel.
Neem goed weer mee uit Friesland... vandaag kwam er alleen maar buiswater uit de Friese meren vandaan...
Mik op een zondagmiddag... dan zal je de meeste belangstelling ontvangen.

Overigens... hier trof ik toevallig tekeningen van de Calmato Sport... iemand heeft zich nuttig gemaakt in deze...
http://rc-plans.com/catalog/item18.html

Nog aardige modelletjes ook... ach...
http://rc-plans.com/

Gr Bas

Laatst bewerkt:
Gewoon een keer doen Dries... en anders neem je de hele famielje maar mee!
Sleep ik je ook nog even door een stukje mooi Drenthe. Met onze oude brik gaan we regelmatig op ontdekkingsreis...

Ik heb niet alle 13 pagina's van dit draadje doorgelezen. De eerste 5-6 wel, en ze zijn weer eens tenenkrommend.

Gooi gewoon 20% nitro in deze motoren, zoals de fabrikant ook in de handleiding zegt, en ze lopen probleemloos en zijn goed af te stellen.

Bewijs? Dit draadje is al genoeg bewijs. Allemaal eigenwijze mensen die allerlei complexe redenaties verzinnen over nikkel vs chroom, nitro, koeling, roest, enzovoort, en allemaal krijgen ze het motortje niet goed lopend. Dan de mensen die er 20% ingooien? Allemaal probleemloos. Toeval? Ja, vast.

Ik ken meerdere mensen met de .46 van OS, de AX v1 en v2, en alleen de eigenwijzen die zelf met brandstof gaan lopen rommelen, hebben er last van.

De redenaties ook.. bij vliegtuigen moet er x% olie, bij auto's minder, dus is het van de vliegtuigboys nonsense. Nee, nee, driewerf neen. De automensen doen te weinig olie in hun brandstof, en daarom gaan die motortjes ook niet lang mee en continu kapot. Daar is niets mis mee, zij stellen andere eisen aan een motor. Daar gaat het om elke seconde prestatie op de baan, en dat een duur motortje na een paar maand al kapot is, deert ze niet. Dat is een bewuste keuze. Als in je autootje je motor in de soep loopt, is de schade ook niet groter dan het motortje. Gebeurt dat bij een vliegtuig of een heli, kan het andere koek zijn. Tuurlijk is een kist zonder draaiende motor te landen, een heli te autoroteren, maar bij dit soort motoruitval zul je altijd zien dat dat nét op dat moment gebeurd, dat dat niet meer lukt, en je met een vuilniszak onderdelen thuiskomt.

Mijn advies aan mensen die dit motortje hebben en dit draadje lezen: turf eens de mensen die er problemen mee hebben, en welke brandstof ze gebruiken. Turf dan eens de mensen die er géén problemen mee hebben, en de brandstof die zij gebruiken. Trek je conclusies.

En wederom worden er zéér ervare mensen (H Hoks) geschoffeerd en weggejaagd, terwijl die notabene het enige juiste advies geven. Volg gewoon de handleiding. Punt.

Het onderwerp roest.. alhoewel ik dit zelf zelden gezien heb, heb ik ook een motortje waarvan de backplate, krukas of drijfstang verroest zijn, daar nog niet slecht om zien lopen; het is niet zo belangrijk. Gewoon je motortje gebruiken ipv 'm de hele tijd uit elkaar schroeven, en regelmatig controleren of de lagers nog goed zijn. Zo niet, vervang je ze. Er de brandstof instoppen die de fabrikant voorschrijft. En op die manier kun je jarenlang prima plezier hebben van je motortje. Al die 'slachtoffers'.. ga nou eens goed kijken. Zijn allemaal mensen die er andere brandstof ingooien, te veel, te weinig olie, te veel, te weinig nitro, en allemaal mensen die het motortje bijkans na elke vlucht uit elkaar schroeven om te kijken of er niet ergens niet-relevante roest opzit. Ja, dan gaan ze kapot. Vliegen. Niet sleutelen.

OS heeft in een serie problemen gehad met de lining, maar door de bank genomen maken ze kwaliteitsmotoren, die, als je ze gewoon normaal gebruikt, niet continu uit elkaar schroeft, en niet steeds aan loopt te rommelen met brandstoffen/olie, jarenlang voor veel plezier zullen zorgen.

Laatst bewerkt:
Da's weer een oude gefrustreerde bekende, die speciaal een accountje aanmaakt om zijn hart te luchten....

En als je het over zin en onzin wilt hebben:
ik ook een motortje waarvan de backplate, krukas of drijfstang verroest zijn

Heb je aluminium wel eens zien roesten?

Wat heb je overigens aan een motor waar je jáááaren lang plezier van hebt, als de brandstof zo veel duurder is dat je van het verschil meerdere nieuwe motoren kunt kopen? Dan is iedere twee jaar een ASP kopen en op 5% stoken veel goedkoper.... Oh, wacht even... een ASP gaat ook gerust 10 jaar mee....

Ja. Nagenoeg al het onbehandelde alu roest, nog meer en harder dan welk metaal dan ook zo ongeveer. Alleen is aluminiumoxide niet bruin. Kinderachtig? Niet meer of minder kinderachtig dan beginnen over handleidingen waarin staat dat inlopen met de wielen van de grond moet etc.

Welk merk motor men koopt, moet men zelf weten. Nergens in mijn posting zeg ik dat er wat mis is met ASP. Ik zou zelf helemaal geen brandstofmotor kopen welke dure brandstof verstookt (ongeacht nitropercentage, het blijft duur) en onbetrouwbaar is. Ik zou gewoon een goede electromotor kopen, of een benzinemotor.

Maar dat is een heel ander verhaal. Dit topic ging over de OS motor. En met die motor is niets mis, mits je hem gewoon gebruikt zoals de fabrikant voorschrijft in de handleiding.

Overigens kan ik je het fenomeen roesten wel uitleggen. Mensen vliegen te weinig en sleutelen te veel. De gemiddelde modelvlieger koopt zo'n motortje en vliegt er misschien 4 maanden per jaar misschien een keer 2 dagen per maand een paar keer mee, en zet het ding, zonder verder onderhoud, tussendoor gewoon in de kast, vol nog met de verbrandingsrestproducten en het zwaar hygroscopische methanol erin. Daarnaast wordt er altijd gepraat over die roest alsof het het einde van de wereld is, terwijl het helemaal geen drol uitmaakt. Al is je hele krukas door-en-door verroest, zolang hij structureel sterk genoeg is en de lagers goed, kan je motor daar prima om werken. Laten we even reeel zijn, de meeste mensen doen helemaal geen 10 jaar met een motor. Die vliegen er een paar jaar mee, hooguit, en dan kopen ze wat anders. Niet omdat het moet, maar omdat kopen van nieuwe spullen ook bij de hobby hoort.

ASP motoren is ook niets mis mee, als je voor brandstof gaat. Ze lopen wat rauwer en leveren iets minder vermogen, maar dat wil niet zeggen dat je er niet jaren veel plezier van kunt hebben. Suggereren dat OS slechte motoren maakt, daarentegen, is gewoon onzin.

Pak bv. eens een YS 170CDI en ga daar 5% nitro ingooien. Dan is het ook een onbetrouwbare hond van een apparaat. Stop er 30% in en het zijn motoren die meer vermogen leveren dan om het even welke concurrent dan ook.

Het Nederlandse probleem is dat de motoren uit China, Japan of de US komen, en daar de brandstof veel goedkoper is. Motoren zoals die .46 AX v2 worden dus op hogere nitropercentages ontwikkeld, daarom staat dit ook in de handleiding.

Overigens; het verschil tussen 20% en 5% nitro is voor de gemiddelde modelvlieger echt marginaal te noemen, financieel gesproken. Het is een beetje een non-argument, als je het in kosten per vlucht uitdrukt. Dan zal het misschien een keer een dubbeltje per vlucht schelen. Als je dan een dag 10 vluchten maakt (wat de meeste al niet doen), is er een euro verschil. Nou nou.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Back