Tsow... weer wat aardige ontwikkelingen op AXv1 en AXII .46 gebied.
Heb voor nabij een maand gelee een zeer scherp geprijsd AX zuiger-, cilinder- en drijfstangsetje op de kop kunnen tikken voor echt niet al te veel. Bedoeld om eigenlijk mijn oude trowe AXv1 op te lappen. De zaak direct klaar gemaakt, nieuwe lagers ingedrukt, de drijfstang, zuigerpen en veertjes... alles weer gemonteerd en in de olie gezet.
Ondertussen heb ik ook twee oude motortjes, GX40 met amper compressie en een FXi die redelijk leek + een Calmato Alpha Sport v2.0 over kunnen nemen.
Helaas zijn gebruikte OSjes altijd slecht... of ik heb altijd pech. Ook deze FXi had een drijfwerkje dat zijn beste tijd gehad had, uiteraard uitgeroeste lagers, maar dat is normaal bij Klotz gedraaide motoren, zonder afterrun. Die van de GX overigens ook gaar.
Algoed... bak met onderdelen. Veel onderling uitwisselbaar. Het ASP verhaal voor alle op OS gebaseerde klonen... als '
LEGO'...
Daarnaast was de drijfstang vna de FXi gebroken. Precies aan de onderkant. Mogelijk door bruuske landing met ongelukkig staande prop. Enige wat dan nog helpt is een JustEngines setje met alles er op en er aan...
Mijn AX 46II nog steeds niet opgestuurd naar Japan. Voor Garantie hoef je niet bij Graupner te wezen. Laat het duidelijk zijn. Klant is altijd schuldig. Want wat was er stuk gegaan? Zuigerpenveertje. (het groefje in de zuiger was niet al te diep, glasheldere fabricage fout). Opsturen van de motor naar Japan kost een smak geld. Motor nog immer in de wacht op mijn narrige besluiteloosheid.
Hier nog even herinnerend aan de schadesporen... AXII. De krassen... dat andere, dat zijn twee oliedrupjes...
De aangetaste zuiger met de (is zonder) verdwenen borgveer...
Ondertussen kwam er dankzij een Vlaams mede MBF-forummer, een vriendelijk mens, een mogelijk geschikt AXv1 voorbij, voor niet te veel. Vanaf een ingekocht klassiekertje getrokken. Het model stond op het punt geëlektrificeerd/hersteld te worden, want daar waar gevlogen wordt, mag uitsluitend elektrisch gebromd worden.
De motor was totaal 'surplus' en zo hebben we een prijsje bedisseld. Leek me prima om compromisloos op de Calmato Sport te prikken, ipv de FXi. Gaan met de banaan!
Maar helaas, wat ons zo geschikt leek, bleek maar weer eens een sjompie te zijn. Jaja, dan maar maar weer in de mail klimmen, en 'wat nu', gelukkig een zeer galante schikking. Zeer tof en zeer gewaardeerd. Maar ja dat heb je als je elkaar wat langer kent via het MBF!
Compressie had de motor wel, netjes gestookt op Castor, maar er zaten impact of resonantie scheuren in de hals van het carter, de aanhechtingsflens van de carburateur, en dat hoort niet. De 'eerste' eigenaar heeft er een smakker mee gemaakt, of te lang gevlogen met een excentrisch gemonteerde prop, totaal uit het lood, met een overmaats boorgat. (zal wel hell on earth zijn geweest). Verder zat er een redelijke buts in de krukas, maar niet krom. Gevolg van bedenkelijk handelen of geklungel, of 'pats' op de stenen gevallen bij montage/inspectie etc... want die motor liep natuurlijk niet op die prop. Lagers kantje-boord, zoals het hoort, maar die nog wel geschikt voor een rondje 'houtgeest'... echter...
Met al deze onderdelen uit deze verzamelde motoren kon de grote wisseltruck worden uitgevoerd. De onderdelen vielen als vanzelf bijeen... om van achter je oren te krabben!
- M'n nieuwe setje uit HongKong in de AXII, die direct weer als nieuw! Carburateur en hoofdsproeier van de Vlaamse AX er op voor een gezondere afstelling. Die carburateur laat zich beter afstellen, is ook beter gebouwd. De verstuiving van de brandstof in het midden van de 'venturibuis', en niet aan de zijkant, zo als bij de AXII... die carburateur is wezenlijk anders. Stik goedkoop in elkaar geknikkerd!!! Shame! De motor gaat dus niet naar Japan en gaat ingelopen worden voor op een van de Calmatoos, zoals het hoort.
- M'n oude AXv1, kreeg het setje uit de Vlaamse AX, want die had een goed ingelopen compressie. Zuiger en drijfstanglagers puik genoeg, de cilinderwand, zo ook puik en geen krassen, japen, happen of peeling! Totaal naar behoren. Het 'setje' rustig inlopen in z'n 'nieuwe' stofjas, mogelijk op Castor. Of toch Aerosave... Klotz...
- De Vlaamse AX, wat daarmee nu te doen? Mega-sjompie? Uit ballorigheid opgebouwd! De drijfstang uit m'n oude AXv1 was uitgelopen op de vele uren bedrijf. Kandidaat voor een lagerwissel. Die wissel-truck hadden we immers reeds gezien op het MBF, en dat lukte goed. Slechts het fosforbronzen? kruktaplager was ovaal. Het lager uit sjompie FXi met gebroken drijfstang te persen, er is er daarmee dus een passend lager beschikbaar! Het zuigersetje samenstellen? Hmmm... Oedan? Oewel, de zuiger uit mijn AXv1 (10 jaar trouwe dienst, met wat krasjes van stof, zandmuggen en nickel-peeling) paste in de beschadigde bus van de AXII, wel met wat trappen en schoppen en een flinke klets motorolie, maar bovenin behoorlijke klempassing! De krassen in de bus onder een van de inlaatpoorten, liepen niet door tot bovenin. Hmmm... Het zal wel iets lekken in de spoeling, maar wellicht valt dat mee als de motor op toeren rondgaat? De carburateur toonde sporen van lekkage, valse lucht, rond de hals. 3x listige kraakjes in het motorhuis. Dus de hals zal ik beter moeten afdichten met vloeibare pakking, of plastidip. Bijkans een stalen ring er om. Listig om te maken en er om te persen. Hopen dat de fixatie schroefjes het houden, daar het daar ingescheurd is geraakt... op het zwakste punt. Heel stevig is dat dus ook niet meer. Maar wie weet, wil deze brommer dan nog wel een baantje trekken op geneeskrachtige Castor. En dicht de Castor-koolaanslag de reten en de kieren in de zuiger... Een motortje dus voor een hele vieze kist, een sjomie, spozig van de oude olieën, een oud scheurijzer om druk mee te doen.
Al met al, motor 3 zal moeten gaan blijken of die me gaat verbazen. Ik zal hem voorverwarmd gaan laten inlopen, vooral niet te rijk, en met korte looptijd, en koelfases, dus motor uit. En met een IR thermometer erbij. Goed op temperatuur en zeker niet te rijk in de viertakt. Nog even uitzoeken wat nu de maximale temperatuur mag wezen bij de motorinloop. Kijken of ik daar wat wijzer mee wordt. Naderhand zal blijken of de motor afgesteld is te krijgen in het lage toeren gebied en goed wil oppakken. Ik prik er de FXi carburateur op, ook een bedrijfszekere.
Nog even over de wisseltruck met de drijfstanglagertjes... Uit messing een 'stempeltje' gedraaid. Op tolerantie dat de zaak niet vast komt te zitten bij het persen. Op 'honderdsten' hoewel dat lastig beheersbaar is, maar het lukt geweldig met een digitale schuifmaat van de Aldi... voor zover die nauwkeurig is...
Het persen gebeurd op de draaibank met de messing op maat gemaakte stempelje in de klauwplaat, en een boorkop via de center-houder. De pers-krachten zijn niet van dien aard dat je het bed 'babaan' trekt. Eerst het goede lager uitbouwen uit de gescheurde drijfstang... De bek van de boorkop zet je op de buitendiameter van het glij-lager, fractie groter, en zo goed op het aluminium leunt. Het lager zat niet erg vast door de breuk. Mooi snel los... goed begin.
Zo ligt het er dan naderhand bij. Rechts de donor, links de patiënt met last van 'ongewenste ovaliteiten'. Goed zichtbaar de breuk van de lager-cup. Finaal doormidden.
Hier nog een plaatje... ovaliteit beter zichtbaar... echt behoorlijk uitgelopen...
H
et 'verse' lager op de stempel gestoken. Goed mikken op de inboringen, de smeer-gaatjes... Geperst wordt weer met de boorkop die in de Center-houder is gestoken... Doorleefde drijfstang erbij...
En weer 'fix en fertig' voor op de foto, lager met een gezonde speling rond, op een AX kruktap geprikt. Donor en oude lager er naast... klusje was binnen een uurtje geklaard... Lang leve de draaibank! De wereld draait alleen als ie rond is...
Voor wat wet waard is... wat een verhaal! Wat een bak
Gr Bas