haperingen in verftoevoer + verfspetters

Enkele jaren terug heb ik in de lokale modelbouwwinkel een Badger 150 airbrush gekocht. Daarbij heb ik dan ook een aantal potjes pactra verf gekocht. Dit alles werd me aangeraden door de winkelier. Voordien gebruikte ik spuitbussen van pactra.
Ik heb die airbrush echter vrij weinig gebruikt. Enkel voor een paar 1/10de auto bodys tot mijn gekocht pactra potjes leeg waren. Zonder goeie verluchting is die pactra niet zo gezond denk ik en het schoonmaken was toch ook een heel karwei.

Ondertussen is deze winkel dicht en heb ik bij een andere winkel faskolor en faskoat gekocht. Weer op aanraden van die winkelier en omdat het op waterbasis is.
Ondertussen heb ik weer enkele bodys gespoten maar ik heb nu te maken met twee problemen.
Er zitten precies haperingen in de verftoevoer. Om de paar seconden zit er een hapering in van fractie van een seconde. (Dit is ook te horen) Bij het spuiten van vlakken vormt dit nog niet zo'n groot probleem maar bij fijnere lijntjes wel natuurlijk.
Daarnaast krijg ik bij het spuiten van vlakken verfspetters. Het zeker geen vocht maar het zijn wel degelijk verfspetters. En dit komt ook weer om de paar seconden voor.
Maar beide problemen komen blijkbaar niet samen voor. Als ik verfspetters krijg, heb ik geen haperingen.

Ik gebruik de verf onverdund (voor vlakken dan toch en voorlopig ook voor lijntjes) zoals aangeraden door de winkelier.
Ik heb al verschillende drukken geprobeerd (van 3bar tot 4.5bar) maar ik krijg telkens hetzelfde.
Verder gebruik ik ook een vochtafscheider. Een simpel ding van conrad.

Wat kan hier het probleem zijn?

Heb zelf geen ervaring met verfspuiten.
Je vertelt dat de storing om de paar seconden optreed.
Ik neem aan dat het geen vuil is, omdat je al langer ervaring hebt.
Probeer eens met thinner gedragen verf, als dan probleem over is,zit het in de waterverf.
Heb je het elke keer dat je spuit?
Of alleen met een bepaald weertype?
Heb je het meteen of gaat het de eerste tijd wel goed?
Gebeurt het met grote vlakken (veel lucht gebruik)?
Zou me kunnen voorstellen dat vocht bevriest in de verf (bij drukval na de nozzle),
dan krijg je even een hapering tot het ijs weer wordt weggeblazen.
Mogelijk heb je dan weer een spetter ook.
Ik blijf dit even volgen, is interessant. succes ermee.

Thinner gedragen verf heb ik niet (meer). Dus dat kan ik niet proberen. Wat ik wel reeds probeerde is gewoon met water spuiten. Onder andere tijdens het schoonmaken. En met water hoor ik ook die haperingen. Wel minder dan met verf.

Ik heb de airbrush al verschillende keren schoongemaakt. Dit zowel met thinner van pactra (degene die ik vroeger nog gebruikte bij het spuiten van pactra), cleaner van faskolor en water. Het probleem blijft.

Is het schoonmaken met warm water slecht voor de airbrush? Ik gebruik altijd warm water ipv koud water. Ik dacht dat dit beter zou gaan.

En mag je de airbrush doorblazen met water op volle druk? Mag ik bijvoorbeeld eens water erdoorblazen terwijl de compressor op bvb 8bar staat? Als er dan wat vuil in zit kan ik het misschien met veel druk eruit blazen.

Je nozzle kun je ook schoonmaken met de daarvoor bedoelde setjes. Ik gebruik deze alleen wanneer het echt nodig is! warm water kan verder geen kwaad voor je airbrush. Ik denk toch dat je de oorzaak in je pakkingen kunt vinden daar je nogal agresieve schoonmaak vloeistoffen hebt gebruikt.

Foto van clean naald en borsteltje.
l_nozzle%20cleaning%20set.jpg

vooral dat naaldje is een idiaal ding voor je nozzle goed zuiver te krijgen.

als borsteltjes gebruik ik altijd die tandarts dingen, die zijn erg goedkoop ;)

Misschien zijn je O-ringen en/of andere pakkingen niet meer goed zodat hij valse lucht mee pakt?

Als dit zo zou zijn, zou ik dit dan moeten horen als ik alleen lucht erdoor laat stromen. Ik heb nu eens goed geluisterd en hoor eigenlijk niks.
De O-ringen en de pakkingen zijn deze waar je de luchtslag op aansluit?

Daarnaast ga ik nog eens mijn airbrush proberen schoon te maken. Ik las hier ergens dat Createx airbrush cleaner geschikt is. Moet ik dan bvb de airbrush daar een tijdje inleggen of gewoon goed doorspuiten?
Zo'n naald heb ik mij ondertussen reeds aangeschaft en ook reeds gebruikt. Maar kan ik hiermee dan geen krassen maken in de binnenkant van de airbrush? Of is dit niet erg? Of iets anders beschadigen?

nee je moet je spuit echt helemaal uit elaar halen om goed te cleanen !

nee je moet je spuit echt helemaal uit elaar halen om goed te cleanen !

Wat ik meestal doe is het volgende:
Ik haal eerst de naald eruit, dus ook de "trigger" heb ik dan los. Daarna schroef ik het voorstel deel los (de nozzle heet dat zeker). Deze bestaat uit 2 delen die ik ook van elkaar schroef. Als laatste schroef ik ook het onderdeel los waar je de luchtslang moet op aansluiten. Dit onderdeel bestaat ook uit verschillende delen maar ik weet niet hoe ik dit nog uit elkaar moet halen. Zou ik dit dan ook uit elkaar moet halen?

Met zo'n cleaning naald heb ik nu de binnenkant geprobeert schoon te maken. Voorlopig ben ik nog voorzichtig geweest (misschien te voorzichtig) omdat ik bang ben aan de binnenkant iets te beschadigen of krassen te maken. Of is dit niet mogelijk?

Back