Happy Hunter opbouw

Beste forumers,

Na geruime tijd andere takken van modelbouw te hebben bedreven ( heli, 1:10 en als laatste 1:6/5 offroad) terecht gekomen bij de werkschepen.

Na een beetje orientatie op internet getwijfeld tussen de Smit rotterdam van Billing Boats en de Hunter van Robbe. Op marktplaats een intressante Hunter gevonden waar een begin aan is gemaakt.

Boot is voorzien van boegschroef en 2x Decanperm motoren, inclusief beslag en overige zaken.

De bouw van deze boot zal ongetwijfeld een lange tijd in beslag nemen, dit topic zal vanwege tijdsproblemen niet dagelijks of zelfs wekelijks worden geupdate.

Voorlopig ben ik op zoek naar informatie over de aansturing van blusmonitoren en de kraan.

Eerste stap zal zijn om een verlang lijstje te maken van de benodigde spullen, graag ontvang ik tips voor dit lijstje. Voorlopige onderdelen zijn uitbreiding voor mijn MC-19 zender (nautic moduul ed.), vaartregelaar voor de hoofdmotoren diverse beslagdelen en lamphouders voor in de masten en noem maar op.

Ik hoop dat ik de missende info op dit forum kan verzamelen om zo een ze optimaal gebouwde boot te water te laten.

Alvast bedankt voor de reacties.

Groet,

Steven

Laatst bewerkt:
update

Inmiddels is alle electronika in bestelling geplaatst.

Het gaat hier ondermeer om:
2,4Ghz set voor de MC-19
2x multinaut schakelmoduul
1x ontvangerbouwsteen
Graupner lichtmoduul
Graupner geluidsmoduul
Graupner versterker met speaker (20W)

Zodra dit binnenkomt kan ik een mooi plekje gaan verzinnen voor het geheel. Het plan is om het modulair op te bouwen zodat ik de elctronika kan meeverhuizen naar een eventueel volgende boot zonder deze compleet te slopen.

De eerste stappen zijn gezet door de oude masten te demonteren en na te denken over nieuwe waar de bedrading in kan lopen in plaats van naast.

Ik vraag mij af hoe anderen dat hebben opgelost, is de nieuwe bouwdoos van robbe voorzien van holle masten of zijn hier andere oplossingen voor. Ik kan nergens foto's vinden waarop dit duidelijk te zien is.

Graag ontvang ik nog steeds foto's van het mechaniek van de kraan en de blusmonitor misschien maakt dat het wat makkelijker voor mij.

Tips, trucs en andere zaken meer dan welkom via PB of in dit topic.

Groet,

Steven

Happy Hunter

Beste Steven.
Ik heb de H.H ook gebouwd, maar dan vanaf tekening.
De masten dus ook ,en heb ik allemaal gesoldeerd, maar eerst de gaatjes geboord waar de zijtakkingen kwamen, en weer door geboord.
Nou dan kun je de draadjes er mooi doorheen doen, want je kunt de lampjes kopen met wel 50 cm draad er aan, dus gaat er makkelijk doorheen.
Als je graag een paar foto's hebt laat dan even je mail adres weten, is voor mij een stuk makkelijker.
M.v.g. Ger.

Mast

Hallo Steven.
Als mast messing pijp nemen, van elk lampje 1 draad door de messing buis, het andere draadje aan de buis solderen (centrale min).
De lampjes kunnen dan onafhankelijk bediend worden.
Bij ledjes de lange poot is de plus en gaat door de buis naar beneden naar de schakelaars.

Gr Wim

Hallo Steven.
Als mast messing pijp nemen, van elk lampje 1 draad door de messing buis, het andere draadje aan de buis solderen (centrale min).
De lampjes kunnen dan onafhankelijk bediend worden.
Bij ledjes de lange poot is de plus en gaat door de buis naar beneden naar de schakelaars.

Gr Wim

-----------------------------------------------------------------------

Dat klopt dus niet want een multiswits schakeld over de min
Dus de mast als plus en de minnen schakelen
Mvg
Frederik

De lampjes zullen dmv de lichtmoduul worden aangestuurd, deze kent in samenwerking met de schakelmoduul in de zender diverse standen ipv dat de lampen los geschakeld moeten worden. dmv van 1 simpele klik kan de verlichting in bijvoorbeeld "sleepstand" of "assisteerstand" worden geschakeld.

Ik ben heel benieuwd hoe dit in de praktijk gaat uitpakken.

Speelgoed binnen

De spullen van Graupner zijn binnen en verwerkt in de zender.

De zender is momenteel uitgebreid met een 2,4ghz moduul en 2 multinaut schakelmodules.

De boot heeft 1 van de 2 messing masten mogen ontvangen, niet zo gedetaileerd als het origineel maar dat lukte mij gewoonweg niet.

Nu is de mast op de opbouw aan de beurt, deze heeft wat meer tierelantijntjes en ik moet even kijken wat ik er zelf van kan maken.

Er zitten een hoop lampjes op waarvan ik de betekenis niet ken, deze worden niet beschreven in de schakeling en het politie verlichtingsplan ed.

Misschien kan een ervaren happy hunter bouwer/vaader hier wat helderheid op geven.

Zal van de week even wat foto's plaatsen van het speelgoed.

Foto's zoals beloofd

Hier wat foto's van de sound en geluidsmoduul, de graupner speakers welke mij erg hebben verrast kwa vormgeving en leveromvang. en de volgepropte MC-19 met 2,4ghz moduul ingebouwd.

IMG_0161.jpg

IMG_0158.jpg

IMG_0159.jpg

Ik heb van de 2 bouwstenen nog wel 1 stekkertje over, nog niet getest maar t kan nooit goed zijn.

Hier de 2 messing masten, de langste zal nog in de plastic steunen worden gelijmd.

IMG_0157.jpg

IMG_0156.jpg

Ben nog steeds niet uit de verlichting en de kleuren ed. nog geen reacties gehad! Hierbij nogmaals de oproep!! welke kleuren komen waar? De robbe gids laat heel wat anders zien dan op inet te vinden is.

Ik hoor graag hoe het e.e.a. zit.

Hoi,

In de voormast komen (onder elkaar) drie wit halfrond schijnende toplichten.
De bovenste zal het rondomschijnende witte ankerlicht worden.

In de achtermast komt (onder elkaar) rood-wit-rood, alle drie rondomschijnend.
Op de bovenste zaling aan de anderekant zal het een fluitlicht kunnen zijn of misschien een zwaailicht.

Bakboordlicht is rood en half rondschijnend en stuurboord groen.

Het heklicht is wit en het sleeplicht geel/ oranje, beide rondomschijnend.

Voor de halfrondomschijnende lampen zijn bepaalde graden bedacht maar dat bespaar ik je maar.

Suc6

Voortgang

Beste lezers,

In de tussentijd heb ik niet heel veel tijd gehad om wat te doen. Wel is inmiddels de opbouw geschuurd en de uitstekende randen zijn bijgevijld.

Er is tevens het e.e.a. uit de boot verwijderd, de motoren en de schroefassen zijn uit de boot gehaald. De laatste om een smeernippel aan te brengen en de eerste omdat ze er uit vielen en ik ze zo demontabel kan monteren.

Nu de schroefassen er uit liggen vraag ik me af of ik er beter aan doe om ze te vervangen voor andere exemplaren. er zitten nu een messing mantel met messing lagers in zonder keerringen en smeernippels de assen zijn of rvs of verchroomd..

Graag advies over wel of niet vervangen, voor wat en waarom.

Alvast bedankt.

Groet,

Steven

Back