Happy Hunter

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door Blauwwinde, 24 aug 2019.

  1. Blauwwinde

    Blauwwinde

    Lid geworden:
    30 aug 2012
    Berichten:
    422
    Locatie:
    Achterhoek
    Ik krijg binnenkort een Happy Hunter, echter de motor is er niet bij. Nu heb ik nog 2 Hectoperm 12V motortjes liggen, zijn deze geschikt voor een Happy Hunter? Of moet er toh wat meer power in?
     
  2. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.632
    Locatie:
    Betuwe
    De hectoperms zijn uitstekende motoren. Zeker als ze de vertraging erop hebben, kun je ze prima voor de HH gebruiken.
    De motoren die Robbe adviseerde waren de Robbe 744/50 motoren, rechtstreeks op de assen.
    Op zich niet verkeerd, maar met goede schroeven onder het schip (messing, met 1mm speling binnen de tunnels) hebben die het best wel zwaar.
    De vertraging van de Hectoperms geeft meer trekkracht, minder snelheid.
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  3. Blauwwinde

    Blauwwinde

    Lid geworden:
    30 aug 2012
    Berichten:
    422
    Locatie:
    Achterhoek
    Ze hebben idd een vertraging.
     
  4. Blauwwinde

    Blauwwinde

    Lid geworden:
    30 aug 2012
    Berichten:
    422
    Locatie:
    Achterhoek
    Kan ik er ook gewone kruiskoppelingen tussen stoppen? of breken die er gelijk uit?
     
  5. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.632
    Locatie:
    Betuwe
    Liefst dubbele. Top of the bill is Raboesch. Uitstekend spul.
    Op de koppelingen van Raboesch kun je inserts op zetten die corresponderen met de diameter van de uitgaande motoras en van je schroefas.
    Ze zijn stevig genoeg om de power van je motor, ook bij snel van voor- naar achteren schakelen, op te vangen.

    Een (goedkoper) alternatief zijn deze: https://www.rc-point.nl/index.php?i...n=article&group_id=10000257&aid=70817&lang=nl
    Even goed de maten van je schroefas en motoras opmeten; en tussen de beide koppelingen een stukje messing of RVS zetten zodat de wangen van de koppelingen tegen elkaar aan zitten.
    Dan heb je een mooie, stevige dubbele kruiskoppeling voor een beschaafde prijs.
     
  6. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.105
    Locatie:
    Oostvoorne
    Wel zorgen dat de "vorken" van de twee tegen elkaar liggende delen in elkaars verlengde liggen. Anders gaat het wringen, omdat de scharnierpunten dan t.o.v. elkaar onder een andere hoek staan. Beetje moeilijk uitleggen in Jip en Janneke taal. Aangezien de schroeven in straalbuizen draaien zal het wel meevallen met schade aan de koppelingen. Hieronder een filmpje met plastic koppelingen (die trouwens zijn vervangen door RVS exemplaren, zoals omschreven door Roel). Met een plaatje van deze koppelingen. Gr. Klaas.


    IMG_0779.JPG
     
    Laatst bewerkt: 25 aug 2019
  7. Blauwwinde

    Blauwwinde

    Lid geworden:
    30 aug 2012
    Berichten:
    422
    Locatie:
    Achterhoek
    Vandaag een begin gemaakt met een nieuwe achtermast waarvan de verlichting wel werkt.
    Ik laat de mast naar beneden doorlopen door het dak van de stuurhut om de draden te"verbergen"
    Elke led krijgt zijn eigen voeding, dan kan ik makkelijker schakelen en de groepen aanpassen.

    Mast HH.jpg
     
  8. bmweetje3

    bmweetje3

    Lid geworden:
    30 sep 2011
    Berichten:
    110
    Locatie:
    Velden
    ik heb laatst een happy hunter overgenomen die bijna klaar is, maar bij het laten (droog) proefdraaien maakte de motoren best veel lawaai. Wat ik kon zien was dat de motoren en de assen niet goed uitgelijnd zijn. Helaas is er geen ruimte voor hier iets aan te doen dus ik heb het dek er weer afgesloopt zodat ik er bij kan. Nu zitten hier de motoren in die je als aandrijfset kunt kopen voor de Happy Hunter, iemand hier ervaring mee of dit een beetje goed werkt of zal ik meteen 2 Buhlers inbouwen die ik nog heb liggen. Als snelheidsregelaars wil ik 2 stuks https://www.modellbau-regler.de/shop/product_info.php?products_id=52 gaan gebruiken.
    Verder zijn er nog een paar dingetjes die ik wil aanpassen, wordt een winterprojectje :)
     
  9. Blauwwinde

    Blauwwinde

    Lid geworden:
    30 aug 2012
    Berichten:
    422
    Locatie:
    Achterhoek
    Was het echt nodig het dek er af te halen? zover heb ik gelukkig niets los hoeven halen. De standaard motor kan toch niet fout uitgelijnd worden de motor zit dan toch op de tandwielkast en die zit direct op de schoefas? Die tandwielen en standaard motor is wel een herrie ding. En aangezien er bij mij nog geen motor in zat zet ik er 2x een hectoperm in met dubbele kruiskoppling. Dan is de uitlijning nooit een probleem.
     
  10. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.632
    Locatie:
    Betuwe
    De oorspronkelijke motoren (755/40) kun je er prima in laten zitten, als vervangen moeilijk wordt.
    Ze zijn redelijk sterk, alleen verbruiken meer stroom dan Bühlers.
    Die Bühlers zijn prachtmotoren, maar daarvoor zal je behoorlijk wat aanpassingen moeten doen in een romp die al gereed is, wat lastig kan zijn.

    Belangrijker zijn de juiste schroeven.
    Ik heb Raboesch schroeven er onder gezet, met de Dremel en de vijl (en ellebogenstoom) afgetopt tot ze netjes in de straalbuizen pasten. Speling tussen schroefbladen en binnenzijde tunnel 1 mm.
    Véél meer power tijdens het slepen, en met de 'losse boot' paneert het ding bijna.
    De schroeven die bij het pakket zitten zijn 3-blads; de originele HH had 4-blads.

    Hier de bak "Nico Jongs" aan het slepen: 4 stoeptegels er in en een hele plens water
    6.jpg

    Op volle vaart richting een berging
    5.jpg

    En op volle vaart weer terug
    06.jpg
     
  11. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.632
    Locatie:
    Betuwe
    @Blauwwinde: als ik jouw reactie lees, denk ik dat jij een van de 'ouwe'Happy Hunters hebt. Die werden geleverd met de Robbe Navy Compact motoren met inderdaad een aangeflenste schroefas en 3 x vertraging. En inderdaad: een herrie-ding.
    Toen de HH ergens in 2004 opnieuw werd geproduceerd leverde Robbe in het aandrijvingspakket 2 x 755/40 motoren in plaats van die Navy compacts. Vandaar het uitlijnprobleem. Jouw Hectoperms zijn ook een prima oplossing.
     
  12. Blauwwinde

    Blauwwinde

    Lid geworden:
    30 aug 2012
    Berichten:
    422
    Locatie:
    Achterhoek
    Ik heb een gele ABS romp, geen idee of dat oud of nieuw is maar ik was idd in de veronderstelling dat ook daar een navy compact in hoorde.
     
  13. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.632
    Locatie:
    Betuwe
    De gele romp is de nieuwe serie. Wordt geleverd met een aandrijfset met die 755/40's.
     
  14. bmweetje3

    bmweetje3

    Lid geworden:
    30 sep 2011
    Berichten:
    110
    Locatie:
    Velden
    sorry ik was vergeten te melden dat dit de nieuwe uitgebrachte versie is van Krick, hier zit geen tandwiel overbrenging bij. 1 zijde bewoog de as mee zover zat de motor er naast. Om dit echt goed op te lossen heb je geen ruimte dus ik heb het dek eraf gesloopt. Ik ga eerst nog bij elke as een steunpunt maken dicht bij de motor en dan zelf een plaatje maken waarbij ik de motor hopelijk juist kan uitlijnen. Denk dat ik meteen die Buhlers erin monteer daar kan ik niks fout mee doen. Ik heb de boot ook even in de badkuip gehad om te kijken hoe diep die ligt. Bij de boot zaten 2 accu`s 6V en 3,2Ah. Deze vervang ik door 2 6V en 7Ah wel in serie geplaatst. Maar met deze 4 accu`s ligt de boot nog ver boven de waterlijn. Of deze waterlijn is niet goed maar dat moet ik nog ff checken. De schroeven zijn van plastic maar daar komen messing voor terug.
     
    Laatst bewerkt: 12 okt 2019
  15. Blauwwinde

    Blauwwinde

    Lid geworden:
    30 aug 2012
    Berichten:
    422
    Locatie:
    Achterhoek
    Ik heb de motoren gewoon kunnen plaatsen zonder het dek te slopen. Maar die van mij was nog wel leeg. Verder gebruik ik een dubbele kruiskoppeling dus uitlijning is altijd goed.
     
  16. Blauwwinde

    Blauwwinde

    Lid geworden:
    30 aug 2012
    Berichten:
    422
    Locatie:
    Achterhoek
    Inmiddels zitten er 22 draden in de mast voor de ledjes, nu de mast verder afbouwen.
     
  17. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.632
    Locatie:
    Betuwe
    Pffffff..... :eek:
    Sterkte!
     
  18. Blauwwinde

    Blauwwinde

    Lid geworden:
    30 aug 2012
    Berichten:
    422
    Locatie:
    Achterhoek
    Tja alles moet functioneel kloppen dus links en rechts dubbel rood en dubbel groen (bovenste 2 armen) voor de passeerzijde in het midden rood wit rood voor het slepen en een toplicht.
    Op de onderste 2 armen een oranje zwaallicht.
     
  19. Blauwwinde

    Blauwwinde

    Lid geworden:
    30 aug 2012
    Berichten:
    422
    Locatie:
    Achterhoek
    Een paar uurtjes verder,

    Mast.JPG
     
  20. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.632
    Locatie:
    Betuwe
    LLL
    (Lang leve de LED's) :)
     

Deel Deze Pagina