Hard gaan... zonder drugs

Discussie in 'Algemeen modelvliegen' gestart door GJVO, 22 jul 2020.

  1. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ik krijg regelmatig berichtjes van mensen die mij vragen wat ze moeten kopen om hard te kunnen gaan.
    Nee, niet omdat ik uit Amsterdam kom en daar makkelijk aan drugs te komen is maar het gaat dan over modelvliegen.
    Meestal vraag ik, wat is je budget, wat ben je gewend aan modellen en dan kan ik wel advies geven.
    Maar dat gaat allemaal achter de schermen.
    Een heleboel vliegers hebben het idee dat ze al 2 of 300 km/u vliegen maar als je dat dan doorrekent, dus pitch maal toerental dan zitten ze net aan de 150.
    En anderen vertrouwen weer de gegevens van sommige winkels of fabrikanten, een bedrijf had ooit eens iemand in dienst die hem valse gegevens gegeven had en dat had is gewoon blind op zijn site gezet, dan zou je met een simpele motor en prop ruim 100 km/u harder gaan dan theoretisch mogelijk was.
    Hij heeft daardoor wel heel veel van die aandrijvingen verkocht maar ze haalden nooit de snelheid die opgegeven was, benaderde het niet eens.
    Dus het is een beetje abracadabra, speed sells.

    Ik zet het ook speciaal in algemeen modelvliegen omdat niet alle mensen bij de rubriek Pylonracen kijken.

    Je kan een klein pylonracertje kopen, als dat 200 gaat dan lijkt het bloedhard maar veel mensen kunnen dat niet beheersen.
    Een Funjet... 9 van de 10x niet vooruit te branden, alleen Rene heeft met veel aanpassingen een snelle Funjet en ook op de speedcup echt gemeten hoge snelheden gehaald.
    Is ook niet voor iedereen weggelegd.

    Zelf vind ik hotliners de meest geschikte kist voor hoge snelheden.
    Ze zijn relatief groot, vergevingsgezind, stabiel en je hoeft er niet altijd hard mee.
    Je kan er mee aan de helling zweven, of zelfs thermiek zweven maar je kan er ook bloedhard mee vliegen.

    Een hotliner is vaak van glasweefsel, al dan niet versterkt met carbon.
    Een bekende hotliner was de Hawk F5B, of dezelfde kist van Wildtechnik, de Milan F5B.
    Zoiets kocht je vanaf een 300 euro.
    Met een redelijke motor met vertraging kon je dan snel stijgen en met motor uit, aanduikend, hebben we de 245 km/u gehaald.
    Want eigenlijk gebruik je de motor alleen maar om te stijgen.
    Als je binnen de grenzen van de motor blijft dan kan je ook wel een tijdje horizontaal met de motor aan vliegen.
    Wel altijd de temperatuur in de gaten houden.

    Maar ik ga hier nu de Avionik behandelen.
    Dat is niet de goedkoopste maar wel de beste "hotliner" die er op dit moment te koop is.
    Het is ook geen model voor beginners maar als jij een electrozwever gewend bent wat niet echt een langzame thermiekkist is dan kan je dit vliegen.
    Je hoeft niet meteen snel te beginnen, je kan er een kleinere motor instoppen, dan er aan wennen en dan steeds een stapje verder.

    De Avionik dus.
    Hoe word ie geleverd.
    Kielvlak, stabilo, vleugel en romp.
    Alles carbon en de romp heeft een kevlar deel zodat er een 2,4 ghz ontvanger in kan, zonder de antennes naar buiten te leiden.
    Zo ziet dat er uit.
    Deze is speciaal in mijn wedstrijdkleuren gemaakt.
    CIMG4198.jpg


    Dit is de Avionik B18, de laatste versie.
    194cm span, 135cm lang, gaat vliegklaar rond de 1700 gram wegen.
    Zo ziet ie er in elkaar gezet uit.
    Hij is fluor oranje vandaar dat de kleuren er op de foto soms raar uitzien.
    CIMG4199.jpg

    CIMG4200.jpg


    Op hoeveel S moet ik hem dan vliegen zal je vraag zijn.
    Dat bepaal je helemaal zelf.
    Je kan hem op 4S vliegen maar ook op 10S.
    Het is een wedstrijdmodel, in wedstrijden wil je veel vermogen maar een relatief lage stroom.
    Ze worden daar met 6500-7500 Watt vermogen gevloegen.
    Als je dat op 4S gaat vliegen, wat we vroeger deden, dan zit je aan 400-450 Ampere.
    Op 10S is dat rond de 200.
    Maar je kan hem ook gewoon met een 4S pakket en dan 2000 Watt vliegen.
    Dan zit je aan 140A stroom en dan vliegt ie nog steeds leuk en sneller dan het gemiddelde model op een club.
    Wat veel mensen doen is een motor kopen die bijvoorbeeld voor 8S is en hem dan op 6S vliegen.
    Je kan dan zonder een nieuwe motor te kopen makkelijk verder groeien.

    En wat heb ik dan voor accu's nodig?
    Mijn ervaring is dat al die dure accu's, ik noem geen merken, onzin verkopen.
    50C, 70C, meestal onzin.
    Ik heb jaren met 30C accu's van Turnigy gevlogen en trok daar 100C uit.
    Ja, een paar seconden per keer maar ze bleven wel heel.
    Als je veel horizontaal volgas wil vliegen dan kan je niet zo hoog in vermogen en in C.
    Dus dan ben je wat beperkter.
    Beperkt is namelijk ook de ruimte voor de accu.
    CIMG4201.jpg


    ongeveer 37mm kan je kwijt maar je kan ook 2 packs in serie zetten en dan achter elkaar leggen, dus 2x 3S of 1x 2S en 1x 3S.
    In wedstrijden zitten ze nu met 2X 5S en dan 1600-1800 mAh.
    Maar voor recreatie kan je gewoon zoeken wat jij wilt.
    Als je geen wedstrijdambities hebt en gewoon DE man van de club wil zijn dan zou ik tot 6S gaan, dus 2x 3S.
    Dat is goed betaalbaar.
    Regelaars tot 6S die die vermogens aankunnen zijn ook gewoon te koop, de Dutch F5B special.
    Ik heb er destijds wat uit China laten komen en Gerben heeft ze naderhand omgebouwd.
    Heel veel duitsers vliegen er mee en hij kan flink wat vermogen wegstoken.

    Past dat allemaal wel?
    De romp is extreem lang, dat maakt hem stabiel en snel.
    De motor en regelaar komen voorin, de neus is lekker lang.
    De accu komt onder de vleugel en de ontvanger en ontvangeraccu komen achterin, naast de hoogteroerservo.
    CIMG4202.jpg


    Ik ga deze langzaam opbouwen als wedstrijdkist en zal dat dan ook hier posten.
    Nu heb ik misschien je interesse gewekt in zoiets.
    Je gaat naar een winkel, mijnheer, doet u mij maar een Avionik.
    Dan staan ze je raar aan te kijken.
    Dus hoe kom je aan zo'n ding?
    Ze worden in Rusland gebouwd, door een ingenieur van ik geloof Sukhoi.
    Sergey.
    Gerben heeft korte lijntjes met hem en levert de Avioniks ook aan wedstrijdpiloten maar ook aan recreanten.

    De prijzen:
    Ik zei al, het is niet goedkoop maar het is een eenmalige aanschaf.
    Als je een gewone gfk electrozwever koopt, zo'n 13 in een dozijn ding dan ben je 1000 euro kwijt.
    Daar komen dan nog 5 servo's bij... 200 euro..

    De Avionik is 1250 Euro, inclusief 4 ingebouwde servo's.
    Je moet er nog 1 bijkopen, een HXT 08H, 40 euro.
    Het zijn HV servo's die zich al bewezen hebben.

    Als we het even op 6S houden...
    Regelaar, ook bij Gerben, 75 Euro.
    Motor, een Kontronik Kira 600 met gear of een Hacker B50 met gear, rond de 275 Euro.
    De motoren zijn gebruikt ook nog vrij veel geld waard dus kan je ze naderhand goed verkopen.
    En er wordt ook wel eens iets gebruikt aangeboden op wedstrijden, dat zijn dan meestal vriendenprijsjes.
    En voor de budgetvliegers, een Polytec 600 met gear koop je voor 219 Euro en kan ook 2000 Watt leveren.

    Dan moet je nog een prop en spinner hebben, reken rond de 75 Euro.

    Vragen kan je hieronder stellen, dan kan iedereen ook meelezen.

    Gert-Jan
     
    MicropropSport, Dirk77, Emanuel en 6 anderen vinden dit leuk.
  2. JohanvG

    JohanvG

    Lid geworden:
    13 nov 2005
    Berichten:
    1.567
    Locatie:
    Gelderland
    Gisteren voor 't eerst dit jaar weer lekker met de Avionik gevlogen. Oude model nog, nieuwe is nog niet af. Toch altijd wel leuk om te zien hoe hard dat gaat en tegenwoordig heerlijk stil met de aanloop curve op de aandrijving.
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  3. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.171
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Goedzo GJ...
    Het vuurtje mag weer opgepord worden!
    Oranje des GJVO's... oude stijl met zwarte tips! Top!

    Je drukt het bescheiden uit.. maar het zijn verschrikkelijk goede modellen om te vliegen.
    1 nadeel... ze zijn schraal in contrast... dus daar moet je goed rekening mee houden al vliegend in de lucht.

    GJVO's initiatief in 2011 resulteerde in deze kleuren pracht... Een lading Enigma's
    op ieders wens in kleur aangemaakt... maar onderhuids... high-end opgebouwd...
    Gebouwd in Oost-Europa, onder naam en faam...
    Waar de rest allemaal is? De witte staat bij mij.. de blauw gele bij Gerben...

    enigmas.jpg

    Gr Bas
     
    Laatst bewerkt: 12 aug 2020
  4. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ik heb besloten de Avionik B18 te gaan verkopen.
    Hij gaat binnenkort op RC Network.
    F5B is niet meer iets voor mij.

    GJ
     
  5. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.523
    Locatie:
    Ede
    En nu? F3j zwever met electro aandrijving?
    Dan kun je nog gek doen en toch rustig thermieken. Of is het wat anders?
     
  6. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Nee, alsjeblieft, niet zo'n makkelijk vliegend ding.
    F3J, F5J, heb ik allemaal gehad maar daar vind ik niks aan.
    Ik moet nog naar Apeldoorn de Windwings Mistral 4900 ophalen, dat is een zwever en electrozwever die ook wel wat snelheid kan maken.
    En dan wil ik er nog een mooie schaalzwever naast, ik had een tijdje geleden HKM al benaderd of ze nog een Nimbus voor me konden bouwen, mijn oude heeft Raymond Esveldt en het ding hangt zo mooi in zijn vleugels.
    Maar helaas, de mallen zijn stuk, dus die kunnen ze niet meer bouwen.
    Ik heb nog een ETA op het oog, zou het ook wel kunnen worden.
    En dan ga ik voor aan de helling zelf wat kistjes bouwen, malletje maken en soppen.
    Als motorkist neem ik een Calmatow, Ruud past hem aan voor een benzinetor.
    Dan kan ik ook wat mensen op de club omhoog sleuren.
    Verder kijk ik wel wat op mijn pad komt wat modellen betreft.

    GJ
     
    easy en serge pot vinden dit leuk.
  7. easy

    easy

    Lid geworden:
    15 sep 2011
    Berichten:
    1.724
    Locatie:
    Antwerpen
    Onlangs nog de vraag/aanbod gehad voor een Nimbus van Tangent, meter of 6 span dacht ik..
    nog even getwijfeld maar aanbod niet aangenomen wegens hoge vleugelbelasting en 5(?!) Servo's per vleugel.. oké.. waar is dat in godsnaam nuttig voor..

    Persoonlijk vind ik f5j heel leuk ( het op lage hoogte vertrekken) maar kan perfect begrijpen dat dit voor bepaalde piloten saai kan zijn/worden, zeker die die van up-tempo vliegen houden :)
     
  8. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ik had een Kappa 3500, dat was echt veel te makkelijk te vliegen.
    Iemand die ook een Kappa wilde stond naast me toen ik binnenkwam voor de landing.
    Ik zagbeen tikje op de vleugel, draai terug en g van 10 meter hoogte naar boven.
    En dan voor de voetjes landen.
    Veel te makkelijk, geen zak aan.
    F5B was een uitdaging, niet allen het rakken vliegen maar vooral de thermiektaak, 10 minuten boven blijven met een hotliner, en dan een doellanding op de seconde met iets wat hard vliegt.
    Lukte bijna altijd op de seconde door een goed uitgerekend circuit te vliegen.
    Maar hier wil ik gewoon een mooie kist, geen vliegende bezemsteel.
    En daarnaast wat andere dingen.
    Vroeger had ik veel plezier in f5b maar nu bevallen een paar dingen me niet en ik wil me niet ergeren, modelvliegen moet leuk zijn.

    GJ
     
  9. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Dat ken ik, maar dan met F5B. Ook een paar keer geprobeerd. Rakken gewoon hard afvliegen, 10 minuutjes thermieken vanaf grote hoogte (nog makkelijker dan F5J voor mij) en een doellanding. Heb dus ook nooit wedstrijden F5B gevlogen, dodelijk saai en ik zou ze allemaal winnen.
     
    Cnn en MicropropSport vinden dit leuk.
  10. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Haha, dat denk ik echt niet.
    Ik ken je en weet wat je vliegt, je komt niet eens in de buurt van de laatste F5B vlieger.
    Ten eerste moet je een goede kist hebben en jij hebt nooit een speedfire of avionik gehad.
    Ik denk dat je nooit met iets gevlogen hebt dat 1700 gram woog met meer dan 5000 watt, dat kan je niet.
    Ook nooit 300+ gevlogen, nooit met een limiter gewerkt en nooit een clone ontvanger op een gasbox aangesloten gehad.
    Je komt niet verder dan 30 rakken met een goede kist, waarschijnlijk krijg je hem niet eens door de rakken heen gestuurd.
    Ten tweede is thermieken met een f5b kist niet heel makkelijk en een doellanding ook niet.
    Ik weet wat jij vliegt en f5b is echt iets buiten jouw comfortzone.
    Jij vind jezelf dus een betere vlieger dan Gerben, wereldkampioen, europees kampioen?
    Versla Gerben maar, dat lukt niet, niemand, zelfs niet als je geen limiter hebt.
    Gerben verslaat jou zelfs in f5j.
    F5B kan je alleen maar beoordelen als je echt wedstrijden gevlogen hebt, met de officiele wedstrijdapparatuur.
    Ik heb het destijds opgestart en jaren georganiseerd, ik heb jou nog nooit gezien.
    Dus geen onzin praten.
    F5J kan je oefenen zonder technische hulpmiddelen, dat heb ik gedaan en vond er geen zak aan.
    Anderen vinden het wel leuk, ieder zijn ding.
    Maar ga geen lulpraat verkondigen want je hebt echt geen idee waar je het over hebt.

    By the way.. ik zie je ook niet in de top staan bij F5J wedstrijden, dus lijkt het me gepast je wat anders op te stellen.

    GJ
     
    Laatst bewerkt: 13 aug 2020
  11. jacobbos

    jacobbos

    Lid geworden:
    13 apr 2008
    Berichten:
    3.090
    Locatie:
    Gorredijk. FRL
    Volgens mij begrijpt je hier een boodschap niet en stap je er met open ogen in.

    Je stelt Arjan te kennen, dan weet je ook waarom hij al jaren minder actief vliegt. Althans in modellen. In het echt des te meer. Daar deelt hij zijn ervaringen graag, is het geen betweter, heeft ie razendsnel zijn brevet gehaald en is inmiddels instructeur. Dus jouw reactie is nogal eenzijdig. Je kent hem dus gewoon niet.
     
    Laatst bewerkt: 13 aug 2020
  12. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.523
    Locatie:
    Ede
    Ik ken arjan wel en GJ ook. GJ zegt wat hij denkt, daar kan ik me prima in vinden, beter dan in leugens. daar is een goede en gezonde discussie uit te halen.
    Het f5j en f5b trainen is een makkie, ook voor mij. Tot je een timer krijgt, dan komt er bij mij een prestatie drang en is de hobby geen hobby meer. Je moet je afwegen tegen een ander en wilt beter presteren dus de kans op brokken zou bij mij toe nemen.
    Nee voor mij geen wedstrijden. Dan stap ik liever de ring in met boks handschoenen.
     
  13. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.814
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Dit topic begint een nare wending te maken. Het gaat niet meer over de inhoud, zoals in de eerste posts, en dat is erg jammer.
    Persoonlijk heb ik al veel geleerd op ons forum. Soms moet je even tussen de regels door lezen.
    Ik wil dan ook iedereen oproepen om hun kennis te delen, elkaars vlieg-voorkeur te respecteren, elkaar te respecteren, soms even tot 10 te tellen, enz.
     
  14. jacobbos

    jacobbos

    Lid geworden:
    13 apr 2008
    Berichten:
    3.090
    Locatie:
    Gorredijk. FRL
    Eens. Daarom mijn reactie.
     
  15. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ik ken Arjan, ik weet wat hij gevlogen heeft en ik weet dat hij ook niet in staat is om een F5B kist te vliegen.
    Hij kan proberen mij op de kast te jagen maar in feite zegt ie dat ie een betere vlieger is dan Gerben.
    Ik ken Gerben al heel lang, veel betere vliegers dan hij zijn er niet.
    Dus als je dat zegt dan praat je echt onzin.

    GJ
     
  16. lecraM

    lecraM

    Lid geworden:
    9 aug 2009
    Berichten:
    1.186
    Locatie:
    Gelderland, Winterswijk
    er is de LSF, soort programma waarin een individu tegen de elementen vliegt en taken volbrengen zoals 5 uur helling vliegen of 2 uur thermiek zweven. zoiets lijkt mij, het leukste soort wedstrijd en zo vlieg ik zelf al (wel veel "mindere prestaties" natuurlijk). ik heb de beste "dingen gedaan" als er spontaan iets aparts gebeurde tijdens de vlucht.
    het toeleven naar een wedstrijd dag (waarop er mss rotweer is) vind ik erg lastig en vermoeiend, zoveel om aan te denken (zo ben ik eenmaal, kan er helaas weinig aan doen). die hotliner welke ik had (Ariane V11) had de beste prestaties van alle die ik gehad heb (behalve minimale daalsnelheid dan), is ergens thermiek, je bent er in 10 seconden zweven. de snelheid kan zo hoog oplopen opeens (ook als men thermiekt en de kist al grijzig/heiig wordt) en de zenuwen dan ook. als ik dat, al niet meegemaakt had had ik het mss willen proberen :) . maar, wat ik meegemaakt heb, is zo'n kist, een extreem goede en veelzijdige zwever met een F5J aandrijving erin. kan niet kapot in de lucht (90G oid dan met een lichte set erin). uitstekend DS en hellingzweven. heel prima thermiek ook bij veel wind. ook landen heel erg goed te doen. bijzonder hoe langzaam, in controle, steil die kist kon landen. (echt heel bijzonder. ik weet, anecdotisch. net of er een hulp quadcopter in zat voor de landing) alleen het is best een handvol om het goed te besturen, kan niet even nadenken of wegdromen (ik niet tenminste). daarom heb ik liefst wat langzamer, lichter spul wsl. ik kan het wel heelhouden (een behoorlijke tijd iig) daar ligt het niet aan.
    alleen dat ik denk "poeh moet wel hoofd erbij houden! focus! op blijven letten!", dat ik voel dat een vergissing niet heel lang duurt voor het te laat is.
     
    Laatst bewerkt: 13 aug 2020
  17. jacobbos

    jacobbos

    Lid geworden:
    13 apr 2008
    Berichten:
    3.090
    Locatie:
    Gorredijk. FRL
    Laatste reactie van mij is gelijk aan mijn eerste: je herkent satire niet en reageert persoonlijk door iemand klein te maken. Not done in mijn normen en waarden.
     
  18. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Jakob, dit is geen satire,ook geen humor.
    Ik heb het idee dat ie het meent.

    LSF?
    Waar vind ik info daarover?
    Een Ariane V11 is in verhouding tot een Avionik een vliegende baksteen.
    En een F5J die 90G aankan?
    Wel type is dat, ze zijn allemaal erg zwak en licht gebouwd.
    Een F5B kan iets van 50G aan en ik heb 375 gehaald met een Surprise, Avionik kan harder.
    DS-en heb ik ook gedaan met een ex-F5B kist, zal ik nooit doen met een F5J kist.
    Gerben heeft het 1x geprobeerd met mijn Simprop Solution XL, bij het tweede rondje riep ik stop, want de vleugels bogen mij te veel.
    Maar ik kan bij Google geen LSF vinden.. help?
    Andere optie die me leuk lijkt is GPS triangle vliegen.
    De spullen en de kist heb ik al maar door de EU wetgeving ben ik bang dat dat niet heel lang meer kan.
    Plus dat je daarbij ook een helper moet hebben.

    GJ
     
    Laatst bewerkt: 13 aug 2020
  19. lecraM

    lecraM

    Lid geworden:
    9 aug 2009
    Berichten:
    1.186
    Locatie:
    Gelderland, Winterswijk
    https://www.silentflight.org/ ja ik bedoel, een F5B met een F3J achtige aandrijving, dan 90G :) . het profiel van de V11 was een RL, 7%. ik heb Rl1Py1 weleens gezien in een profiel programma, heel goede specs. (maar ik weet niet zeker of die op de V11 zat, lijkt wel heel veel op). viel me destijds op dat er geen hol stukje in zat. ja ik bedoelde ook die dingen kan een (licht uitgeruste) F5B uitstekend. ik denk dat zo'n F5B kist dan veel meer kan dan men mss zou toekennen.
    ik vond de V11 echt een soort super electrozwever.
     
    Laatst bewerkt: 13 aug 2020
  20. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.814
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Dat is het op-de-kast-jagen.
     

Deel Deze Pagina