hardcase vs softcase lipo

Heb enkel ervaring met hardcase lipo's in mijn 1/8 buggy's. Lijkt mij best, robuuster, meer bescherming bieden voor de cellen. Maar ik zie dat softcase ook gerust gebruikt wordt.
Hoe zit dat juist? Softcase zijn wat goedkoper doorgaans, en als het ook ok is, why not?

De belangrijkste reden voor het gebruik van hardcase LiPo's is veiligheid. Bij auto's zit de LiPo meestal op een harde bodemplaat met vaak allerhande uitsteeksels zoals schroeven vlakbij. Als je dan eens ergens tegen aan rijdt kan de accu naar voren schuiven en zou een softcase heel makkelijk lek geprikt kunnen worden. Het is zelfs niet onmogelijk dat een metalen schroef kortsluiting maakt wanneer hij door de softcase prikt.
Heb je een geheel gladde en stevige "accubak" waar je LiPo in past dan is de kans op beschadiging heel klein en is er geen echte keiharde reden om een hardcase LiPo te gebruiken. Maar als je verschillende auto's hebt waarbij auto's zonder zo'n "accubak" dan kan je daar beter geen softcase LiPo in gebruiken. Het kan dus net zo makkelijk zijn om maar één type accu te gebruiken dan gebruik je niet zo snel "de verkeerde".

Dat kan misschien gebeuren maar dan moet je die spanners wel heel erg strak aantrekken. Waar je ook voor moet uitkijken is dat je de accu niet vervormd. Een softcase LiPo kan je vrij makkelijk buigen en dan bestaat de kans dat de platen intern breken en mogelijk zelfs kortsluiting maken.

Softcase LiPo's zijn lichter en kunnen in veel meer verschillende formaten gemaakt worden. Vooral voor vliegende modellen is het gewicht best belangrijk. Overigens zijn de hardcase LiPo's ook "gewone" softcase LiPo's waar een extra plastic huisje omheen wordt gemaakt. Zou je hem open maken dat zitten er gewone softcase Lipo's in. ;)

Softcases zijn ook kleiner, de case is in totaal zo'n 4 mm dikker dan een normale LiPo denk ik.
Ik rijd met softcases, maar ik heb wel een stuk velcro in mij accu bak en aan mijn accu, zodat deze niet kan schuiven, dan hoef je de twee of drie andere straps ook niet zo strak te doen dat de LiPo vervormt.
Wat ik ook een nadeel vind aan hardcases is dat de cellen soms een aantal mm speling hebben tussen de cel en de case, waardoor de cellen iets los zitten, maar de contacten vast aan de case.

Let wel op, bij racen is Hardcase verplicht.

Hoe bedoelt u?
Zelf een case maken als u wil racen?
Dat kan niet, die cases moeten aan ROAR regels voldoen vaak.

Ik loop wel met het idee rond om een stukje styreen oid aan de bovenkant van mijn accu te maken voor de zekerheid.
Ik gebruik Gens Ace, dus de zijkanten zijn al verstevigd.

nee, ik race toch niet. Gewoon een case maken als versteviging. Als je mijn herbouwverslagen bekijkt, zie je wel dat zo'n dingen wel te doen zijn: wat ABS plaatjes enz.

Hoe bedoelt u?
Zelf een case maken als u wil racen?
Dat kan niet, die cases moeten aan ROAR regels voldoen vaak.

Waarom naar de Amerikaanse ROAR verwijzen? Hier in Europa is de Europese EFRA de partij waar veel reglementen naar gemaakt zijn Overgens zie je op club en nationaal niveau steeds meer een versoepeling van de reges dat een hardcase alleen aan EFRA gestelde specs moet voldoen maar behoeft geen EFRA goedkeuring.

Ik dacht dat ROAR een overkoepelende organisatie was, maar er is begrepen wat ik bedoel.

ROAR is een overkoelende organisatie voor noord Amerika, de EFRA voor Europa, de FEMCA voor Azië en FAMAR voor zuid America en zuid Afrika.

http://www.ifmar.org/ -> members.

Aha, weer wat geleerd!
En IFMAR is dan een overkoepelende organisatie van al deze organisaties?

IFMAR is een wereldorganisatie die de WK's organiseert. Omdat het gebruik maakt van homolegaties en delen reglementen van de andere organisaties kan je het niet helemaal een overkoepelende organisatie noemen. Maar ze zijn naar mijn weten wel bij de FIA aangesloten om als officiële organisatie te fungeren. (Max Mosley was bij de opening van de WK 1989 hier in Nederland nog aanwezig)

Back