Harde les

Hoi,

Afgelopen weekend een harde les geleerd: na goede handlaunch mijn edf alphajet laten klimmen tot 100m hoogte waarna hij opeens in een bocht de neus omlaag richtte en de grond in boorde :confused:. Op onderdelen na een complete afschrijving. Na onderzoek bleek het om een slecht contact te gaan in mijn deans connectoren (LiPo/esc), ze waren vuil! Dit was mijn eerste echte crash sinds ik vorig jaar mei met modelvliegen ben begonnen.

Les geleerd: houd je LiPo/esc conectoren altijd goed schoon en check voor het vliegen of het contact goed is door (na het contact maken) de draden wat heen en weer te bewegen.

Dit wou ik even met jullie delen.

Gr.

Hans

Daar is in principe de pre flight check voor, dan zie je in ieder geval of alles werkt

en natuurlijk opletten dat de stekker stevig genoeg verankerd zit, zodat hij niet lostrilt in de vlucht..

ook soldeerkunsten moeten altijd even gecontroleerd worden, bij een leerling van me kwam bij het opstijgen van de heli de soldering van de batterij los...
na een spannend momentje zonder schade op de grond gekomen kwam het euvel naar voren
te koud gesoldeerd, waardoor de pin niet op de draad vast was gaan zitten.

Zonde van je vliegtuig..
Dat zijn echt de momenten dat de kleine mensen even de handen op de oren moeten houden

Zonde van je toestel.
Heb jarenlang met Dean stekkers gevlogen op mijn heli's. (450 size)
Maar kwam er na verloop van tijd achter (en ik niet alleen, maar een aantal vliegmaatjes ook) dat Dean stekkers er na verloop van tijd erg onbetrouwbaar op kunnen worden.
Ondanks dat het lijkt alsof het allemaal in kannen en kruiken is, kan er slecht contact tussen 2 Dean stekkers optreden doordat de stekkers inmiddels veelvuldig in en uit elkaar zijn geschoven.Vraag me niet exact hoe het kan, maar zal waarschijnlijk met slijtage te maken hebben waarop het contact door trillingen kan wegvallen.

Ik ben sinds een aantal jaren daarom na Dean Crash ervaringen overgestapt naar 4 mm goudpluggen op al mijn vliegtoestellen. (heli's, MultiCopters en vliegtuigen)
Sindsdien geen crashes meer gehad door slecht stekker contact.
Het laatste wat je echt wenst is een uitval van je vliegtoestel tijdens een vlucht door onbetrouwbare stekkerverbinding.
Dean stekkers............ik geloof er niet meer in.
Wil je het op meer safe spelen dan met Dean stekkers (100% heb en krijg je helaas nooit) stap dan over naar 4 of 5 mm goudpluggen.
Je probleem zal met stappen gereduceerd worden.
Vr Gr Erwin

Hans, Deans connectoren gaan zeer zwaar (mijn manicure naar de kl*te) en zijn daardoor zelfreinigend. Zeker weten dat zich vuil/oxide gevormd heeft? Of waren ze bij jou al verzwakt zoals hierboven door Dylan/Erwin omschreven? Alsnog zoeken naar andere mogelijke oorzaken in het elektrische traject? Goed trekken aan verbindingen, draden, connectoren.

Laatst bewerkt:
Goedkope Deans zijn na 50x gebruik "lam". Die klemmen dan niet goed meer (als ze dat al überhaupt deden). De originele Deans daarentegen gaan al "moeilijk" in elkaar als je ze scheef drukt. En zoals Ron zegt, door de contactdruk en het schuiven van de pennen, hebben ze een aardig zelfreinigend effect.

Hoe herken je dan de echte Deans t.o.v. goedkope Chinese? Mwja, lastig. Maar nagenoeg alle nep-Deans die ik in mijn handen heb gehad, waren in ieder geval niet warmtebestendig. Dit te testen door de stift van de soldeerbout op het plastic te leggen. Smelt het plastic, is-ie nep. Lijkt het alsof het aanvoelt als fijn zand (ja, moeilijk uit te leggen) dan kun je er van uit gaan dat ze echt zijn. Ook het plastic van de kopieën is in fel licht enigzins lichtdoorlatend terwijl de echte lichtdicht zijn.

Bedankt voor de reacties, ik zal alle tips en hints ter harte nemen.
Toen ik vorig jaar begon aan deze hobby vorig had ik al ingecalculeerd dat ik vroeg of laat wel tegen een crash aan zou lopen, vind (al zeg ik het zelf) dat ik het nog lang heb volgehouden zonder schade, ook omdat ik het helemaal in mijn eentje heb geleerd en doe. Wel jammer dat het dan uiteindelijk door zoiets lulligs gebeurd.
Het was inderdaad vuil of oxide, één keer met de vingers over het esc stekkertje en het contact was weer goed!
Ik vind die deans stekkertjes trouwens maar ondingen, ze zijn klein, gaan zwaar waardoor je ze vaak moeilijk in elkaar drukt en vaak met een klap (sh*t weer wat in elkaar gemept :mad:) uit elkaar trekt! Dus ik denk dat ik idd maar eens naar een ander systeem ga om kijken. Vooral iets waar je beter grip op hebt.
Is trouwens één of ander contactspray een goed idéé om je (female) contacten schoon te houden?

Contactspray is geen goede oplossing. Het laat altijd wel iets (vettigs) achter waardoor vuil juist makkelijker er aan blijft plakken. :? Bij zorgzaam om gaan met je spullen, zul je zelden tot nooit vuil in de connectoren krijgen. En zoals al eerder gezegd, door de hoge contactdruk zijn ze min of meer zelfreinigend.

De nieuwe versie Deans hebben ribbels op de connectoren waardoor je meer grip hebt op de connector. Iets makkelijker loshalen en vastzetten. ;)

Deans-Plug-W-Grip.jpg

Volgens mij zijn die MPX connectoren niet bedoeld voor stromen van een beetje kaliber! Meer voor een stuk of wat servo's per vleugel.
Voor alle middelzware spanningen gebruik ik XT60. Enige bezwaar is dat je er eigenlijk een maat krimpkous bij moet hebben die ik nergens kan krijgen. Maar een beetje hotglue voldoet ook.

Hihi leuk hoor! :(

Toen ik begon met elektro heb ik van alle nieuw gekochte LiPo's de XT60's afgehaald en vervangen door deans omdat die beter zouden zijn. Niet dus!
Ook ik heb reeds meermaals ondervonden dat deans ongeacht het feit dat ze nog steeds stroef in mekaar schuiven toch geen goed contact geven. Eén EZ* daardoor verloren en ook mijn Geminitje al meerdere malen gemerkt dat na het inpluggen gewoon het muziekje van de regelaar aangaat maar vervolgens de motor toch niet naar behoren werkt. Een ritueel van contactcleaner/contactspray later werkt alles weer naar behoren maar de volgende vliegdag is het weer van 't zelfde!

Volgens mij zijn die MPX connectoren niet bedoeld voor stromen van een beetje kaliber! Meer voor een stuk of wat servo's per vleugel.
Voor alle middelzware spanningen gebruik ik XT60. Enige bezwaar is dat je er eigenlijk een maat krimpkous bij moet hebben die ik nergens kan krijgen. Maar een beetje hotglue voldoet ook.
mpx connectoren zijn voor max 35 A

mpx connectoren zijn voor max 35 A
Is dat eigenlijk per pootje?
Let trouwens wel even op; de echte MPX stekkers zijn van nylon, die goedkope van plastic. Geen probleem tijdens het vliegen maar wel bij het solderen van de aansluitingen. die plastic dingen smelten nogal snel dus zeker als je er accudraden aan gaat zetten moet je even heel goed opletten.....ik steek ze altijd in elkaar tijdens het solderen maar die plastic dingen komen er bij mij niet meer in.

Back