Hardsoldeerprobleempje

Hallo allemaal ik probeer een sturrhuis voor mijn modelkotter aan elkaar te solderen met een brander.
Alleen het zilver wil niet goed hechten en het plaatmateriaal trekt hartstikke krom. :(
Ra ra hoe kan dat????????????????
Verkeerde brander (te grote vlam) of een te lage of juist te hoge temparatuur.
Groet Norwin

Klinkt als een te hoge temperatuur, en een te lokale opwarming. Ergens anders in dit forum is er e.e.a. over geschreven. Volgens mij bij de botenafdeling.

En ook op het Engelstalige forum van www.scalemotorcars.com is er e.e.a. over geschreven.

hangt van je gebruikte matrialen af
welk zilver gebruik je?
welk vloeimiddel gebruik je?
zijn de te solderen matrialen schoon en geschuurd?
ga orgvuldig te werk en met de juiste temperatuur dan moet het lukken

Hardsolderen met zilver gaat prima met staal, koper, brons en in kleine mate messing.

gebruik indien mogelijk zilversoldeer met een smelttraject van 600 - 660 graden, en zo dun mogelijk 1,5mm bijvoorbeeld.

Gebruik ook veel flux (vloeimiddel) alle naden moeten ingesmeerd worden, met een papje, maakt het poeder aan met een beetje water of spiritus totdat je een papje krijgt, met een kwastje kun dit dan mooi over de naden smeren.

Verhit je werkstuk gelijkmatig, en zonodig de te solderen delen d.m.v. klemmen in de juiste positie houden.

ALs de flux er glasschtig uit begint te zien ben je bijna op de soldeer temperatuur, bij staal zal het werkstuk ter plaatse donkerrood zijn (kersrood), verhit je soldeer staafje iets en doop het in de flux en daarna op de te solderen plek.
Er zal vaak eerst een druppel van het staafje af vallen, dit geeft niet, zilversoldeer heeft de eigenschap dat het naar het heetste punt to wil vloeien, zo kun je het solderen een beetje sturen.

Mocht het vloeimiddel (flux) zwart beginnen te worden en de soldeer niet meer willen vloeien dan is het vloeimiddel aan het verbranden (te heet).

afkoelen en uitzuren is de enige oplossing.
uitzuren bij koper/brons/messing bij voorkeur in water met een beetje accuzuur (ALTIJD HET ZUUR BIJ HET WATER DOEN NOOOIT WATER BIJ HET ZUUR ONTPLOFFINGSGEVAAR !!!)

Rustig aan solderen, dan moet het goed komen.

Kijk met messing een beetje uit, als je dit te sterk verhit wordt het messing broos (valt uiteen in zink en koper) en kun je er niets meer mee.

Back