Hardsolderen

Hallo,

Ik wil in de toekomst messing gaan hardsolderen. Nu heb ik onderzoek gedaan wat hiervoor nodig is en ben ik tot het volgende komen:
  • Gasbrander: Dremel VersaFlame (ben zeer te spreken over de kwaliteit van Dremel producten)
  • Vloeimiddel: Griffon S-39
  • Soldeertin
Nu vroeg ik mij af of mensen hier ervaring hebben met de VersaFlame.
Ook ben ik benieuwd wat nu beter is: soldeerpasta of vloeimiddel.

Groetjes,

Sven
 
Jij zegt dat jij wilt hardsolderen, maar de materialen die jij opnoemt zijn voor solderen met tin en dat ik geen hardsolderen.

Dus als je even beter omschrijft wat voor soort verbindingen je wil gaan maken is het makkelijker voor anderen om jou te adviseren
 
Ik wil alleen messing buisjes en balkjes enzo aan elkaar solderen. Hardsolderen is toch bij een temperatuur boven de 450??. een brander haalt dat makkelijk
 
Laatst bewerkt:
Ja maar waarom zou je solderen bij zo'n hoge temperatuur als je toegevoegde materiaal (tin) al veel vroeger smelt. Hardsolderen wordt vaak gedaan met een koperlegering of zilver als tieviegingsmateriaal. Dit heeft een veel sterkere verbinding dan tin, maar vraagt ook om een veel hogere temperatuur omdat koper of zilver smelten bij een veel hogere temperatuur. Dus als tin voor jou een voldoende sterke verbinding geeft dan kan dat prima, maar dan heb je die hoge temperatuur echt niet nodig.

Verder is S-39 een middel om de oxidelaag van het te solderen materiaal te verwijderen. Daardoor vloeit het tin mooier en krijg je een betere verbinding. Het hoofdbestanddeel van S-39 is zoutzuur en dat heeft als nadeel dat na het maken van de verbindingen er heel makkelijk een nieuwe oxidelaag ontstaat. Dus voor het solderen prachtig spul, maar daarna ronduit troep als je een mooi resultaat wilt blijven behouden.

Je kunt voor het solderen met tin beter soldeervet gebruiken.
 
Laatst bewerkt:
Je zou ook soldeervloeistof S65 voor drinkwater kunnen gebruiken. Daar heb ik goede ervaring mee. Na het solderen afwassen met ossegalzeep en afspoelen met schoon water en het soldeerwerk is schilder klaar.
 
S39 verbrand als je het te lang heet stookt, en, zoals gezegd, hard solderen doe je niet met tin soldeer.

Wat nog niet gemeld is dat als je toch gaat hard solderen met zilver dat koper en messing boterzacht zijn doordat het materiaal is uitgegroeid en dus heel makkelijk kan vervormen.

Kleine buisjes en railingkjes zullen nog wel lukken met zo'n brandertje, maar vergeet niet dat de temperatuur van de vlam uit zo'n brander weinig zegt.
Als het werkstuk wat groter wordt gaat er zoveel warmte in het materiaal zitten dat de capaciteit van de brander ineens te klein is.
Maar goed, klein spul moet wel lukken.

Voor zilver hardsolderen is flux 6 als vloeimiddel te gebruiken, dit is een wit poeder.
Dit kun je met wat water tot een papje aanmaken.
 
Ik heb dan met hardsolderen de verkeerde naam gebruikt. Ik heb op Youtube filmpjes bekeken dat er met tin soldeer en een brander(tje) messing gesoldeerd kan worden. Dit principe wil ik ook gaan gebruiken.
 
Dat valt dan onder het zachtsolderen.
voordeel = weinig warmte inbreng, goed thuis te doen
nadeel = relatief zwakke verbinding, zeker als het contact vlak klein is

met een wat grotere soldeer bout zou je ook nog wel dit soort dingetjes kunnen solderen, alleen wel uitkijken dat het tin niet overal komt te zitten., voordeel is wel dat je minder snel je vloeimiddel verbrand.
 
Als je handrailtjes, of spiegel houders gaat solderen van 1mm messing of iets dergelijks dan kun je dat waarschijnlijk met de hand afbreken, contact vlak is erg klein.

Hardsolderen maakt het sterker, alleen is alles dan zo zacht dat het heel snel krom buigt.
 
Back
Top