Hardsolderen

Discussie in 'Stoom techniek' gestart door willum, 17 mei 2018.

  1. willum

    willum

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    4.632
    Locatie:
    noord-limburg
    "H.B.Busking,
    Turbo spruitstuk?
    Geen idee Bas.

    Kan goed heet worden 800 900 graad!

    Geen probleem, zeker niet bij de las.

    Wel benieuwd naar de houdbaarheid.

    Geen zorgen, kan niet meer stuk.

    Kan er veel gered worden.

    Zeker weten, maar de oorzaak moet ook verhopen worden.

    Ook hier uitgloeien en op nieuw vlakken?

    Als je het goed wil repareren,
    dan zoals al eerder beschreven,
    eerst helemaal spanningsarm verwarmen/gloeien.

    Ik denk dat niet ieder gescheurd spruitstuk ook scheef is.
    Wat ik ook wel eens doe is een opspanplaat maken.
    Dan eerst gloeien, heet op de plaat schroeven, en langzaam de duimschroeven aandraaien.
    Als dat lukt even doorgloeien en dan lassen of hardsolderen.
    Lukt het niet om alles recht te trekken of of te houden dan is afvlakken de laatste stap.

    Lang geleden heb ik voor iemand een spruitstuk van een oldtimer zo gerepareerd.
    Hij zij al vooraf, maak je geen zorgen, doe geen moeite.
    Hij vlakte het zo wie zo. Hij had het voordeel dat hij het eigen hand had.

    Blijft leuk.
    Steeds weer ietskes anders.

    Dus gietijzer in modelbouw?
    Geen probleem.

    Veel modelbouwplezier,
    Willum
     
  2. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.230
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Ja... opspannen en verhitten... ook schrander...
    Had vroeger een bloedsnelle 5 cil Turbo Fiat.
    Daarvan was bekend dat spruitstukken konden scheuren. Dat werd binnen garantie vervangen. Nooit gehad maar het probleem zat bij productie... het is dus niet altijd een mengselverhouding.
    Bij de eerder getoonde bolide gingen ze stuk op inbranden bij corrupte pakking... door verkeerde montage deed ze ook nog eens breken. Fiat spiders hebben daar ook nog wel eens last van.

    Mooi werk Willum... heel mooi werk....
     
    Laatst bewerkt: 24 aug 2020
  3. willum

    willum

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    4.632
    Locatie:
    noord-limburg
    "H.B.Busking,
    Maar het probleem zat bij productie...

    Ik ben al in veel gieterijen geweest.
    Ik zie hoe er geproduceerd word.
    Meestal gaat het goed.
    In het gietwerk treden vaak al spanningen op bij het gieten en afkoelen.
    Weinig gietwerk gaat nog eens de oven in om spanningsarm te gloeien.
    In die gevallen kan ik dus gerust beweren dat na lassen of solderen het werkstuk beter is dan oorspronkelijk.
    Enz...

    Bij spruitstukken
    Dan is de vraag hoe is het spruitstuk gemonteerd?
    Zit het opgesloten tussen blok en pijpen.
    Zitten er flexstukken om trillingen en drukken op te vangen.
    Verder krijgt het nogal wat spanningen bij slechte en ongelijke verbranding hitteverschil per cilinder.
    Enz.

    Veel plezier met oldtimers Bas
    En natuurlijk alle andere lezers.

    Willum
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  4. JeroenDorr

    JeroenDorr

    Lid geworden:
    21 mei 2020
    Berichten:
    670
    Locatie:
    Spijk, West Betuwe
    Een van mijn oldtimers is een 1982 Mercedes W123. Op vrijwel alle benzinevarianten is het uitlaatspruitstuk gescheurd. Zit op een plek waar het niet te zien is en gelukkig zelden echt lekt. Potentieel een APK afkeurpunt, maar wordt zelden opgemerkt.

    Een aantal jaren geleden tijdens een W123 evenement hebben we alle motoren van de aanwezige W123s gecontroleerd. Ze waren allemaal gescheurd. De meeste eigenaren hadden het niet opgemerkt. Nooit goed gesnapt wat het precies probleem nu is en waarom Mercedes zoiets op zo’n populaire wagen niet heeft kunnen oplossen. Vermoedelijk, in essentie, toch een ontwerpprobleem.

    Wellicht na mijn cursus hard solderen toch nog maar eens naar mijn spruitstuk kijken!!

    Jeroen
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  5. willum

    willum

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    4.632
    Locatie:
    noord-limburg
    hardsolderen

    Jeroen.
    Ga jij een uitgebreide workshop volgen.
    Modelbouw en restauratie.

    Willum
     
    JeroenDorr vindt dit leuk.
  6. JeroenDorr

    JeroenDorr

    Lid geworden:
    21 mei 2020
    Berichten:
    670
    Locatie:
    Spijk, West Betuwe
    Willem, ik probeer altijd alle workshops te volgen die me interessant lijken voor al mijn hobbies (vliegen/varen/oldtimers/modelbouw/fotografie/politiek). Laatste 8 maanden alleen maar virtueel, dus achter de PC. Dus het is wel leuk om weer eens een echte fysieke workshop te doen.

    In het recente verleden wat vergeten las- en plaatwerkzaamheden workshops gedaan her en der. Ik doe praktisch alles zelf aan mijn oldtimers, maar een complete restauratie staat nog op het wensenlijstje. Ook vorig jaar nog een workshop astro navigatie gedaan. (Ik ben een van de weinige vliegers en koopvaardijofficier die nog met een sextant kan navigeren. Maar ik was wel toe aan een herhaalcursusje want ook dat was alweer 30 jaar geleden!)

    Ik stond ook nog ingeschreven voor een cursus draaien op de instrumentmakerschool in Leiden. Maar ook dat werd afgezegd wegens Covid-19.

    Je kunt in Nederland ongelofelijk veel leuke cursussen/workshops volgen. Hoop dat het nu weer een beetje op gang gaat komen.

    Jeroen
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  7. willum

    willum

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    4.632
    Locatie:
    noord-limburg
    Hardsolderen

    Je kunt in Nederland ongelofelijk veel leuke cursussen/workshops volgen.

    Heb je al aangegeven bij de cursuslocatie dat je voor beide komt?
    Kunnen ze er rekening mee houden
    en jij beleeft geen teleurstelling.
    Misschien is de cursusmorgen wel te kort voor jou?

    Veel plezier met de workshop Jeroen.
    willum
     
    Zeiler en JeroenDorr vinden dit leuk.
  8. JeroenDorr

    JeroenDorr

    Lid geworden:
    21 mei 2020
    Berichten:
    670
    Locatie:
    Spijk, West Betuwe
    Bedankt, maar nee, ik wist alleen van de cursus hardsolderen. Ik heb zojuist even gebeld en gesproken met Wiel. Die dag is er alleen hardsolderen en de nadruk ligt op modelbouw.
    Jeroen
     
    Laatst bewerkt: 26 aug 2020
  9. willum

    willum

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    4.632
    Locatie:
    noord-limburg
    Hardsolderen

    Aluminium, staal, rvs, messing, koper
    Misschien een stukje gietijzer?

    Veel plezier op de workshop.

    Willu
     
  10. willum

    willum

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    4.632
    Locatie:
    noord-limburg
    Hardsolderen

    Vandaag een zilverhardsoldering gemaakt.
    RVS buis 316 aan messing soldeersok met wartelmoer en verloopsokje.
    upload_2020-8-26_21-37-27.png upload_2020-8-26_21-37-35.png
    foto w.p. 8-2020

    Bij alle acht solderingen was het zilver mooi doorgevloeid tussen buis en sok.
    De volledige doorvloeiing is belangrijk voor lekdichtheid en sterkte
    zodat de verbinding voluit op druk gezet kan worden zonder ook maar enig risico.

    Veel modelbouwplezier,
    Willum
     
    JeroenDorr vindt dit leuk.
  11. R Groen

    R Groen

    Lid geworden:
    23 mrt 2014
    Berichten:
    1.232
    Locatie:
    Elburg
    Ik hoop maar dat de cursus door gaat Willum, want bij mij ging het vanmiddag nog niet zo geweldig.
    Ik heb de stalen krukas vanmiddag zilver gesoldeerd maar de eerste keer was het zilver er nog niet helemaal goed tussen gevloeid.
    Gelukkig vernam ik het toen ik het tussenstukje van de as er tussenuit wilde zagen.
    De handel opnieuw schoon gemaakt en voorzien van flux toen goed verwarmd en toen vloeide het er beter tussen.
    Ik heb nog geen idee wat ik fout heb gedaan maar dat hoop ik te leren op de cursus.
    Groet,
    Ruud.
     
    willum en JeroenDorr vinden dit leuk.
  12. willum

    willum

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    4.632
    Locatie:
    noord-limburg
    Ruud

    Ik heb de foto gezien.
    Dat zag er toch niet verkeerd uit.
    Mooi goudgele soldeerlijntje.
    Als dat aan beide kanten zo uitziet is alles mooi aan elkaar gevloeid.

    Alle facetten van het goed hardsolderen zullen daar aan bod komen.
    Voor iedereen die naar zo'n cursus gaat, dus ook voor jou,
    Buit het helemaal uit,
    Maak zoveel solderingen als maar mogelijk.
    Vraag de cursusleider het hemd van z'n...

    Heb plezier,
    Willum
     
    R Groen vindt dit leuk.
  13. Finn.s

    Finn.s

    Lid geworden:
    10 nov 2017
    Berichten:
    198
    Locatie:
    Zuid-Holland
    het eindresultaat van de hardsoldeerset:
    een kunststof stripje gemonteerd als afstandshouder voor de zuurstoffles, en ook gelijk als bevestiging voor het spanbandje.
    2 plaatjes gemaakt met een stuk pijp van rond 140, waar de flessen perfect in passen.
    daarna nog een aluminium strip gebogen tot een mooie haak voor de slang.
    alleen de gasslang moet nog ingekort worden , dit doe ik als de nieuwe karweifles binnen is.
    hier nog wat foto's van het resultaat:
    IMG_3444.jpg IMG_3443.jpg
     
    Zeiler en willum vinden dit leuk.
  14. JeroenDorr

    JeroenDorr

    Lid geworden:
    21 mei 2020
    Berichten:
    670
    Locatie:
    Spijk, West Betuwe
    Even een kort vraagje;

    Een paar weken geleden was ik op bezoek bij een vriend. Die had van een kennis een oud vacuumpompje gekregen. Schijnbaar van een tandarts geweest. Het pompje deed het niet meer. Dus uitklaar gehaald en het drijfstangetje is gebroken.

    IMG_2080.JPG

    Ik heb ook het hele pomp gedeelte uit elkaar gehaald. Simpele membranen en nog simpele klepjes. Zag er allemaal nog perfect uit. De reden dat het drijfstangetje is gebroken was dat het lager helemaal kapot was. Staat best wel een stevige elektromotor op. Dus lager is heetgelopen, min of meer vastgelopen en vervolgens is de drijfstang gebroken.

    Of ik even een nieuwe kon maken. Maar voordat ik daar aan begin, dacht ik eerder aan het repareren van deze. Het is een of ander gietstuk van heel licht materiaal (gietaluminium) oid?

    Is dat wellicht met (hard) solderen te doen? Zo ja, waar zou ik op moeten letten? Wellicht een leuk werkstukje voor de cursus over een paar weken.

    Het grootste probleem wat ik voorzie als ik iets een aluminium ga draaien het vermoedelijk toch allemaal wat zwaarder wordt dan het origineel. En die pompjes draaien nogal hard rond.

    Alvast bedankt voor het meedenken

    Jeroen
     
  15. willum

    willum

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    4.632
    Locatie:
    noord-limburg
    (hard)solderen
    upload_2020-9-1_17-28-33.png
    foto Jeroen 9-2020

    Ik schat naar dat wat ik zie dat het gietstukje van zamak is gemaakt.
    Dus geen aluminium legering maar een zinklegering.

    Hier op voortbordurend:
    Zamak zachtsolderen kan met bijvoorbeeld:
    "muggieweld " Super Alloy 1 Multi-Metal and Pot Metal Solder.
    Ik moet zeggen dat ik er geen ervaring mee heb.
    Anderen zweren hierbij.
    Ik heb een flux staan die het zou moeten kunnen.
    kom er niet aan toe om het uitgebreid te testen.
    Zamak is een verraderlijk metaal met solderen.
    Vaak kiept het werkstuk (vanwege het smeltpunt) in elkaar.
    Ik schat met de goede middelen en een beetje oefening zou het te doen moeten zijn.
    Verder is zamak een vrij broos en oxiderend metaal en dit is geen voordeel.

    Maak het stukje nieuw van aluminium.
    Dan kun je aluminium solderen.
    Dat gaat goed.
    Aluminium kun je hardsolderen.
    In Nederland zijn meerdere hardsoldeerfluxen te koop, meestal in poedervorm, soms als pasta.
    Soldeerdraad is helemaal geen probleem.

    Wacht tot eind van de maand en maak op de cursus die je wil bezoeken soldeerproeven.

    Veel modelbouwplezier,
    Willum
     
  16. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.595
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Willum,
    We kunnen eindeloos discuteren over hoe te solderen/lassen/lijmen.
    Hier is een mooi voorbeeld van een ontwerp fout.
    Door de ruimte in de sleuf van de drijfstang wordt met een klemschroef de passing op de krukas pen, bigend, afgesteld.
    Door het klemmen van de klemschroef ontstaat er een grote kracht in de sleuf van de drijfstang, overgang van de klemschroef naar de lagerschaal.
    Soms gaan foute ontwerpen lang mee, maar eens zal de fout zich wreken.
    Henk
     
  17. willum

    willum

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    4.632
    Locatie:
    noord-limburg
    Henk

    Je kunt het domweg conform voorbeeld nieuwbouwen van aluminium of iets anders.
    Oorzaak van de breuk was immers een kapot lager aaar het stangtje aan opgehangen was.
    De breuk is ook een beveiliging voor de motor.
    Maar, het is zo wie zo een vreemde constructie die wel heel lang gewerkt heeft.
    Je kunt natuurlijk ook de zaak bekijken en nieuw ontwerpen.
    Dan kan hij het ding in drie delen maken en hardsolderen.

    De keuze is aan Jeroen.

    Mogelijk kan Jeroen aluminium gieten en giet hij een kopie van de gebroken versie.
    Klaar is kees.
    Veel is mogelijk.

    Ik ben benieuwd wat Jeroen hierop antwoord.

    Veel modelbouwplezier,
    willum
     
  18. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.595
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Verklaar nader.
    Dus je maakt iets mechanisch zo slecht, dat de E-motor beschermd wordt?
    Zou als voorbeeld leuk zijn, dat de koppeling in je auto breekt om de motor te beschermen.
    Een E-motor wordt beschermd met de MBS, motor beschermschakelaar en niet door breken van onderdelen in de aandrijving.
    Vergeten, breekpennen in ouderwetse zware aandrijvingen.
    Henk
     
  19. willum

    willum

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    4.632
    Locatie:
    noord-limburg
    De zwakke schakel.

    Ik ken veel manieren om via zwakke plekken iets te beschermen.
    En,
    er is altijd wel een zwakke plek, en die klapt als eerste.
    Dat kleine (oude) motortje zal geen PKZM hebben. Misschien een clixon.

    Zwakke schakel
    Breekpennen, breekplaten, breek/trekbussen....

    We kunnen eindeloos discuteren...
    Wat moet Jeroen nu?

    Veel modelbouwplezier,
    Willum
     
    Laatst bewerkt: 1 sep 2020
    Stoompomp vindt dit leuk.
  20. JeroenDorr

    JeroenDorr

    Lid geworden:
    21 mei 2020
    Berichten:
    670
    Locatie:
    Spijk, West Betuwe
    Hartelijk dank Willem. Klinkt wel logisch. Ik heb nu ik er over na denk wellicht al een keer ervaring mee gehad. Ik heb o.a. een Youngtimer Jaguar X308. Daar bestaan maar een paar modelautootjes van. Een tijdje geleden heb ik er eentje gekocht. Niet mijn kleur, maar verder wel. Dus ik heb het modelletje uitklaar gehaald en geprobeerd de verf te strippen om vervolgens de juiste kleur erop te spuiten. Niets lukte met dat strippen, allerlei middeltjes geprobeerd. Dus ik dacht, dan maar eens voorzichtig met een vlammetje. Resultaat was dat het hele modelletje instortte! Ik heb sterk het vermoeden dat dit soort modelletjes wellicht ook van zamak zijn gemaakt. Heel licht, materiaal ziet en voelt vergelijkbaar aan.

    P4070007.jpg

    Valt wel mee die ontwerpfout Henk. In de drijfstang wordt een gewoon kogellagertje opgesloten, geen lagerschalen. Dus het valt wel mee met die krachten normaal gesproken. Ik heb inmiddels contact gehad met de fabrikant. Er zijn over de jaren tienduizenden van deze vacuumpompjes geproduceerd en geleverd. Normaal gesproken lopen ze vele jaren mee, zonder enig vorm van onderhoud. Aan de hand van het serienummer konden ze me vertellen dat deze begin 90-er jaren is geproduceerd. Als iets dertig jaar mee gaat, denk ik niet dat je kunt spreken van een ontwerpfout. Maar ook kogellagers hebben een zekere levensduur en begeven het dus soms, met alle gevolgen van dien. Ze kunnen overigens ook nog steeds nieuwe leveren, maar dat is aan de prijs. Praat je al gauw over Euro 75. Dus eerst maar andere opties proberen

    Ik heb geen mogelijkheid om alumunium te gieten, tenminste ik heb het nog nooit gedaan. Ik ga wat nauwkeurige meting maken. Vervolgens eens kijken of ik op de cursus hardsolderen er iets mee kan. Kan dat niet, of verpest ik het dan heb ik nog steeds twee mogelijkheden. Als het niet kan, kan ik even een specialist in de buurt vinden, kijken of die het aankunnen/durven om even te solderen. In het laatste geval maak ik een nieuwe uit aluminium.

    Bedankt voor het meedenken en alle suggesties!

    Jeroen
     

Deel Deze Pagina