Hardsoldeer vloeimiddelen Er zijn vele leveranciers, Vakhandel, lastechnische vakhandel, Bouwmarkten, DHZ zaken etc. Ik kan er enkele noemen van de velen die vloeimiddelen/fluxen kunnen leveren. Dit zijn kant en klaar producten in poeder of pastavorm. Toepassing, zilverhardsoldeer Walkover Hardsoldeerpoeder art. 5998 Welco Cu-P (+Ag) Hardsoldeerflux Griffon Flux 6 temperatuurbereik 600°C tot 800°C Castolin AG Flux 6000 FX pasta AG Flux 6000 FP poeder temperatuurbereik 600°C tot 800°C Rothenberger Las en hardsoldeerpoeder HKM Deville Vede flux Ag Pasta en Poeder Werkzaam traject tussen de 600 en 800ºC Certilas Ceweld Super Flux temperatuurbereik 450°C tot 800°C Johnson Matthey's Easy-flo™ Flux Powder temperatuurbereik 550 tot 800°C Sifbronze Flux Poeder Fontargen F 300 h Ultra NT Flussmittelpaste Wirktemperaturbereich: 550 tot 850 ° C Felder Flussmittel für Silberlote „CuFe Nr. 1“ Hartlötflussmittel zum Löten von Kupfer, Kupferlegierungen, Messing, Rotguss, Stahl und Edelstahl Wirkungsbereich: 500 tot 800 °C In Pastenform BrazeTec Flussmittelpaste H 500 tot 800 °C In Pastenform Toepassing, messing en brons hardsoldeerdraad Certilas Ceweld UniFlux temperatuurbereik 750°C tot 1100°C Toepassing messing en bronsdraad Felder Hartlotflussmittel Universal Toepassing messing en bronsdraad 750 tot 1100 graden °C En nog heel veel meer. Let op! Al deze chemische producten kunnen zuur of basisch zijn in meer of mindere mate. Hou ze weg van je lichaam. Spoel bij aanraking met voldoende water. Bij ongevallen raadpleeg een arts. Bij het hardsolderen komen dampen vrij, adem deze niet in ze zijn schadelijk voor je gezondheid. Vloeimiddel/flux is chemisch afval, lever dit in bij een milieustation. Volg de aanwijzingen van de producent/leverancier. Onder voorbehoud. Veel modelbouwplezier, Willum
Koperen buis Buigen buis of bochten en knieën. Bij het buigen van (koperen buis) stuikt en rekt er materiaal. In de binnenbocht wordt het metaal bij elkaar gedrukt, gestuikt. In de buitenbocht wordt het metaal uit elkaar getrokken, opgerekt. Standaard knieën en bochten bestaan maar in een materiaaldikte. De materiaaldikte is te meten aan de mof/ insteekkant. Ergo, wil je de belasting voor de buis en hulpstukje maximaal dan geldt hiervoor de dunste materiaal maat in het hulpstukje, de buitenbocht. Foto's w.p. 6-2022 Linkse foto, links 15 mm knie, midden 15 mm bocht. Foto midden 28 mm bocht. Foto rechts, 15 mm bocht. Deze hulpstukken zijn standaard maten met een standaard radius. Ga je buigen met een buigtang/buigijzer zal je deze korte bochten en knieën niet kunnen maken. Veel modelbouwplezier, Willum
Draaibeitel maken Een draaibeitel was beschadigd. Er zat een scheur in het beitelplaatje. Plaatjes voorbereiden. Oude plaatje los solderen. Bedje opfrissen. Nieuw plaatje erop solderen. In dit geval borax met methanol als vloeimiddel gebruikt. Het verbindingsmetaal was 55%hardsoldeerzilver. Foto's © w.p. 6-2022 Links, Widia plaatjes op een roerlatje geplakt. Dremel met diamantschijfje. Rechts, blank geslepen onderkant en zijkant. Foto's © w.p. 6-2022 Links, het gescheurde plaatje. Rechts, het opgefriste bedje. Foto's © w.p. 6-2022 Links, in de hitte van het vuur, soldering is klaar. Rechts, soldering is al afgekoeld. Foto's © w.p. 6-2022 De geslepen beitel met het nieuwe plaatje. Die borax is goed werkend spul bij hardsolderen. Het is ook vergif als poeder en bij verhitting. Na het afkoelen zeer harde fluxresten. Beitel is schoon gevijld. Dat is te zien in de vergrote foto, lelijk. Mooie fotoserie vind ik zelf. Dit zie je echt alleen maar op het modelbouwforum. Op deze manier maak je een opgesoldeerde beitel of je vervangt het oude Widia plaatje. Veel modelbouwplezier, Willum
Toch mooi gedaan, ik doe het je niet na. Jij zou het ook kunnen. Heb je een hardmetalen wisselplaatje gebruikt? Ja zeker. En wel een afgedankt Widia plaatje. Ik ben hergebruiker Veel modelbouwplezier, Willum
Hardsoldeer statief Handig (hard)soldeer hulpmiddel. Ik gebruik dit met regelmaat. Als ik er een maak gebruik ik alleen maar restmaterialen. Liefst metalen die ik heb liggen. Alles soldeer ik dan met messing hard soldeerdraad aan elkaar. Als het Statief klaar is spuit ik alles netjes in de hittebestendige aluminiumverf. Dan ziet het statief er niet alleen netjes uit maar is het ook brandschoon. Foto's © w.p. 6-2022 De drie buisjes van het voetstuk zijn 45 graden gezaagd en gelijk lang. De vlindermoeren draaien in een opgesoldeerde moer M 6. Het bezwaar stuk is een extra handigheidje om werkstuk delen op hun plek te houden tijden het solderen. De zuil/kolom kan naar wens of behoefte lang of kort zijn. Waarom ik vaak statieven gebruik? Stabiele werkstuk opstelling, goed rondom verwarmbaar met welke vlam dan ook. Door het rooster is er weinig of geen warmte afleiding, bijna alle warmte gaat in het werkstuk. Vaak haal ik het voetstuk eraf en klem de zuil in de bankschroef om zo te solderen. Het grootste rooster dat ik zo heb is 60x60cm en die heeft onder het rooster vier grote propaanbranders. Dan zijn er nog twee langwerpige roosters ook met vuur eronder om bijvoorbeeld spruitstukken voor te verwarmen vooraf of tijdens het te lassen of solderen. Veel modelbouwplezier, Willum
Al paar x eerder van je gezien... inderdaad superhandig als er met een (of meerdere) vlam gewerkt wordt...veel handiger dan mijn hap snap oplossingen. Hetgeen ook altijd weer een zoektocht is naar materialen om het object stabiel vast te zetten zonder warmte verlies. Allemaal goede practische ideeën...en in 1 x klaar. Toch maar eens moed verzamelen...
Al paar x eerder van je gezien... Er zijn dingen die ik blijf herhalen. Snel genoeg stoft ook deze bijdrage onder. Moed verzamelen? Als je vaker soldeert, gewoon maken zo'n ding. Heb ik kleine werkstukjes te solderen, te groot voor de mazen van het rooster, dan leg ik op het rooster een rvs zeef of geperforeerde plaat. Veel modelbouwplezier, Willum
Ik ook, super handig !! Lekker makkelijk van onderaf verhitten, en zeer veelzijdig te gebruiken. TOP ding !! Groet, Ruud.
zeer veelzijdig te gebruiken. Misschien voor het weekend als BBQ? Zeker aardig ding. Ik gebruik het met regelmaat. Willum
Solderen Tinsoldering. En heb je nog dat andere solderen dat ik af en toe doe. Er was een kabel gebroken. Breuk er uit knippen en de draad einden aan elkaar solderen. Soldeerdraad was een 60/40 met harskern. Voor het solderen is de draad schoongeveegd. De draadparen strippen en in elkaar twisten. Verhitten met een 30 Watt soldeerboutje en soldeer toevoegen. Draad soldeereinden afknippen omvouwen en isoleren. Helaas geen krimpkous bij de hand. Was er krimpkous geweest waren de twisten in het verlengde gemaakt en daarover de kous geschoven. De kabel was in een droge situatie is grondig verpakt en met goed isolatieband geïsoleerd en beschermd. Foto's © w.p. 6-2022 Gelukkig waren het hier maar acht draadjes, en niet zo als op de foto rechts 200 maal twee draden, een telefoonkabel. Veel modelbouwplezier, Willum
Draad solderen kan, maar het wordt dan hard, vlak na de soldeerplaats. Scherp omvouwen zou ik niet doen. Ik doe meestal de gestripte einden in elkaars verlengde in elkaar schuiven, "rond"maken en dan solderen. Bij voorkeur natuurlijk met een krimpkousje erover en de diverse soldeerlassen versprongen ten opzichte van elkaar. Andere manier die ik weleens gebruik: ongeïsoleerde adereindhuls, beide gestripte einden erin, in elkaars verlengde en dan met de juiste tang krimpen / persen. Natuurlijk onderling versprongen verbindingen met een krimpkousje er overheen.
O ja, als het draadeinde geklemd moet worden, onder een schroefje (kroonsteen) of klemplaatje, etc. dan nooit het einde vertinnen, maar een adereindhulsje of desnoods een AMP-ding erop. Soldeer vloeit mettertijd en dat komt de verbinding op den duur los of deels los. Dat kan gaan etteren en te heet worden......
Helemaal met je eens. Als ik het in m'n hoofd haalde om gesoldeerde draden zo te vouwen kreeg ik gegarandeerd op m'n kop en moest ik het over doen. Als je het om wilt (of moet) vouwen dan minimaal 1cm van de soldering verwijderd. Isoleren met tape is echt een lapmiddel en mocht ik alleen doen als het echt niet anders kon en dan alleen voor tijdelijk tot er wel een goed oplossing gemaakt kon worden. Tape is namelijk nooit echt dicht en veel soorten tape hebben een lijmlaagje dat of uitdroogt of een soort van papje wordt. Het resultaat is hetzelfde, het laat los en wordt een zooitje. Nu kan je denken het zit toch in een droge omgeving maar vocht weet er meestal toch wel in te komen. Na verloop van tijd gaat de zaak dan toch oxideren. Stiekem gebruikte ik wel eens zelf vulkaniserende tape. Dat werd één geheel en is wel goed dicht, tenminste als je de tape goed aanbrengt.
Willum, als de draad nu stil en onbeweeglijk in een droog hoekje ligt is er niks mis met deze methode hoor. In een trillende/natte/hete omgeving zal ik het anders doen, maar dit werkt, de las duurt jouw tijd wel uit.
de las duurt jouw tijd wel uit. Er belde een kennis. Mijn weegschaal kan niet meer wegen. En ik moet wegen. Ik kan niet wachten totdat de monteur uit Utrecht komt. De weegschaal gaat verplaatst worden. Bij het verplaatsen hoort een beurt en eiken. Dat komt over enkele weken. Dan word deze reparatie in dat werk verholpen. Nu moet ik wegen. Kun je het kabelbreuk stuk er uit halen en de draden netjes aan elkaar solderen. Geen houtjes touwtjes werk geen mogelijk haperende risico verbinding. Een schok en trekvaste verbinding. Geen weegfouten. Dan zeg je ja of nee. Foto © w.p. 6-2022 De opdracht was dus solderen geen krimphulzen, kroonsteentjes, of ander kunst en vliegwerk. Soldeerspul had ik in de auto, helaas geen krimpkous wel echte isolatieband. Het was een droge situatie. Ja ik doe dat, ben je geholpen totdat de monteur komt voor de verplaatsing. Noodreparatie heet dat eigenlijk. Maar het is fijn (0,34 mm2 draden) soldeerwerk. Bijna modelbouw Veel plezier, Willum
Juist, ik doe ook dergelijke noodreparaties.. Wordt ik voor betaald. De zut werkt niet en moet -nu- draaien. Dan werk je met wat je voorhanden hebt. Niks mis.. Als het maar weer werkt tot de volgende -geplande- stop.. Goed gedaan Willum.
Solderen Als een opdrachtgever zegt hoe hij het gerepareerd wil hebben. Dan zeg je ja of nee. Verder geen geleuter. Foto © w.p. 6-2022 Roeien met de riemen die je hebt. En snel, het moet verder. Veel modelbouwplezier, Willum
Aluminium hardsolderen Even over de grens aluminium hardsoldeer draad gekocht. China import. Aluminium hardsoldeer draad met flux inwendig. Bij alle aanbieders van deze draden staat niet (duidelijk) aangegeven wat de legering is. Toch maar eens een proefje gemaakt en een legeringsmeting laten doen. Het plaatje aluminium is AA-6082 Si1 Paar stukjes draad op het plaatje gelegd en van onderen verwarmd tot het draad vloeit. Laten drogen en schoongemaakt. Aansluitend de analyse meting van het soldeer. Foto's © w.p. 6-2022 Het soldeerdraad is dus een Alsi 5 draad zoals bekend in NL. Alsi 5 smelttemperatuur 573-625 graden Celsius. 4043 Alsi 5 heeft het voordeel tegenover Alsi 12 dat het anodiseerbaar is. Alsi 12 zou een betere soldeerdraad zijn wat betreft smeltpunt, dit ligt namelijk lager. 4047 Minder risico voor je werkstuk. Alsi 5 en Alsi 12 zijn Mig/Mag lasdraden op rol of Tig-draden in staven van 1 meter. Heb je alleen nog een potje flux nodig. Zo kan het ook. Veel modelbouwplezier, Willum Aanvulling: https://www.brazing.com/Pdf/Aluminum Data Sheets/AL_4047.pdf Alsi 12 https://www.brazing.com/Pdf/Aluminum Data Sheets/AL_4043.pdf Alsi 5
Waterstof hardsolderen Ik zou graag met waterstof hardsolderen. Nadeel technisch waterstofgas in de bekende hogedrukflessen precies zoals zuurstof en argon is erg duur. Ander nadeel bij schemerlicht is een vlam zuurstof -waterstof goed te zien. Bij heldere omgeving zoals op de foto's is het een probleem. Foto's © w.p. 6-2022 Verder is een waterstofvlam een super iets. In waterstof zit geen koolstof zoals bij acetyleen, propaan, aardgas, butaan.. Je hebt dus een schone vlam. In je soldering zal je dus geen vervuiling aantreffen van koolstof. Dit kan bij de andere koolstofhoudende brandgassen wel voorkomen. Op de foto staat een gasspaarventiel. Hangt de brander in de gaffel van dit gasspaarventiel dan sluit op deze manier de gastoevoer naar de brander af en de vlam dooft. Haal je de brander van de gaffel en houd je deze boven de waakvlam/lantaarn dan ontsteekt de vlam weer en brand de brander zoals geweest. Het spreekt vanzelf dat de hardsoldeerbrander dus ook zuurstof-waterstof is. De waakvlam/lantaarn brand op enkel het waterstof van het ventiel. Een gasspaarventiel Is een gas en zuurstof besparend ding. Met een gasspaarventiel gebruik je alleen gas en zuurstof tijdens het solderen. Hang je het handgreep/de brander op de gaffel, blijven de gas en zuurstof kraan gewoon open. Op het branderhandgreep hoef je niets in te stellen of bij te stellen. Tussen de soldeer acties door is de vlam uit. Veel modelbouwplezier, Willum